Може ли жп проект да бутне правителство?

Ново тежко предизвикателство пред Ангела Меркел
Обновена: 13 окт 2010 06:56 | 13 окт 2010 06:56,
21
Може ли жп проект да бутне правителство?
Протест срещу проекта "Щутгарт 21". Снимка: Getty Images/Guliver Photos

„Щутгарт 21” е план за модернизиране на железопътната мрежа в един от основните германски градове и столица на федералната провинция Баден-Вюртемберг. Първоначалната стойност на амбициозния проект, който ще създаде хиляди нови работни места и ще превърне града в основен железопътен възел, е над 3,5 милиарда евро.

Идеята за широкомащабно обновяване, което включва възможност за приемане на високоскоростни влакове от цяла Европа, седи в папките на местните власти от 1988 година насам. И когато дори канцлерът Ангела Меркел застана твърдо зад „Щутгарт 21”, очакванията бяха за реализиране на поредния безупречен свръхмодерен проект на най-развитата европейска икономика.

Но германците, на които напрежението от икономическата криза май им идва в повече, са на друго мнение. И са решени да го отстояват докрай. Вече няколко седмици Щутгарт е арена на масови протести срещу планирания строеж.

Хора от всички възрасти и всевъзможни неправителствени организации са твърдо убедени, че нито имат нужда от осъвременена жп мрежа, нито могат да си позволят разходите, които в крайна сметка излизат от джоба на данъкоплатеца.

Обществената ярост идва най-вече от факта, че не е имало допитване дали въобще някой иска подобен проект. В момента, когато властите говорят за затягане на коланите, 3,5 милиарда евро разходи за нещо, което дори не е желано, е капката, която преля чашата на търпението. Още повече че инвестиция от 3,5 милиарда е само прогнозна и е твърде вероятно да набъбне значително, като се чуват суми от порядъка на близо 20 милиарда евро.

Трябва да бъде платена и друга цена – над 300 вековни дървета ще бъдат унищожени заради новите релси. Паркът Шлосгартен също е сложен на дръвника. Разположен на площ от 61 хектара, този парк реално е „зеленото” сърце. И едва ли има местен жител, който желае то да бъде изтръгнато или дори малко засегнато.

При това част от градините са създадени в средата на XIV век и са безценно културно наследство. Заради проекта трябва да бъде разрушена и част от историческата централна гара на града (построена през 1922 г.), която е един от символите на Щутгарт.  

С нарастването на недоволството в града щутгартската криза се превърна в национална.

Кулминацията беше достигната, когато фотообективите хванаха потресаваща картина на един от първите протести, превърнал се в меле между агресивни демонстранти и полиция. Както се случва в подобни случаи, най-сериозно пострадаха десетки невинни възрастни хора и деца. В това число 66-годишният Дитрих Вагнер, от чиито очи рукна кръв в разгара на сблъсъците.

Настоящият премиер на Баден-Вюртемберг Щефан Мапус, поддръжник на „Щутгарт 21”, защити категорично действията на органите на реда, които по думите му били провокирани от хвърлящи камъни протестиращи. Нестихващото недоволство обаче превърна въпроса с модернизирането на жп мрежата от чисто икономически и екологичен в силно политически.  

Мапус, който е член на управляващия Християндемократически съюз, изглежда в твърде неизгодна позиция преди регионалните избори в провинцията през март. Скорошни социологически проучвания сочат, че опозиционната коалиция на зелени и социалдемократи е много близо до победа на вота.

Провал за християндемократите в Баден-Вюртемберг не е имало повече от половин век и това може да се тълкува като пълна загуба на доверие към политиката на Меркел в един от бастионите на нейната партия – третата по големина (35 742 кв. км) и население (10,7 млн. души) федерална провинция в Германия.

След гръцката криза и оставката на президента трети удар по канцлера може да се окаже фатален за правителството й. Не случайно общонационално допитване показа, че 54 на сто от всички германци вече са против реализирането на „Щутгарт 21”.

Логично вече започнаха совалките за успокояване на напрежението. 80-годишният Хайнер Гайслер, ветеран-консерватор и бивш генерален секретар на ХДС, е назначен за посредник в спора. Сега надеждите за компромис са свързани именно с него. За да отговори на очакванията, и той вече обяви, че работата по проекта ще бъде спряна, докато текат преговорите между представители на железниците, местните власти и протестиращите.

От правителството обаче побързаха да уточнят, че реализирането на плана ще продължи. Шефът на жп монополиста Дойче Бан пък дори заяви, че не знае нищо за временно спиране на модернизацията и категорично няма да го допусне. И преди това Рюдигер Грубе, директор на железниците, вече беше набелязан от анти-Щутгарт 21 активистите. Той е под 24-часова охрана, след като получи няколко смъртни заплахи във връзка с проекта. 
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


21
Още по темата: германия
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
1
 
1
 
! Отговори
do 17 преди 13 години
ami w gradowete e pylno s taka ner4einte Recycling-Hof, kydeto "po-slojnitez a otdelqne bokluci" se izhwyrlqt. Stawa duma, za elektrouredi, mebeli, tekstili. Towa wsi4ko se reciklira. Hartiqta se reciklira, kakto i plastmasata i metalnite kutii. Biologi4niq otpadyk se ostawq da izgnie i razloji. Edinstwenoto koeto ne se reciklira e taka nare4eniq Restmüll, w kojto se izhwyrlqt kondomi, pepel, porcelan, medicinski prinadlejnosti i t.n.
19
2
 
4
 
! Отговори
EU wonder преди 13 години
Тези пък, подобрения в инфраструктурата ще им правят, та все едно им правят клизма! В БГ, гражданите да искат 1 км. ж.п. линия да се модернизира, това няма да се случи за 100 години, да не говорим за политическа воля - "ъ, 'що ний бърз влак, аз тьй ли инъчий съ движи с джипу". Това ни е "политическата" класа! Браво на Меркел, прогресът не трябва да се спира, а пари в ЕС за какви ли не глупости се дават и не се обявяват, германците си мислят, че тези 3.5 млрд. ще им влязат в джобовете обратно,хах
18
7
 
3
 
! Отговори
онбашията преди 13 години
която държава първа официално забрани всички природозащитни организации, ще завладее света преди другите да се се усетили от къде им идва. няма по-деградивна идеология от зелената
17
0
 
5
 
! Отговори
е,е преди 13 години
До 8 Не ги идеализирай германците толкова ,моля и те са хора като всички нас и нищо човешко не им е чуждо. Крият данъци, но не в такива големи размери като нас, просто законите им са железни и затова не рискуват толкова, иначе мислиш ли, че и те не търсят офшорки.
16
2
 
1
 
! Отговори
от5 преди 13 години
Пич сигора при вас самолетите и автобусите са на слънчева енергия. А това че се дли на 100 вида *** е хубаво, но имаш ли данни какъв проен от него се рециклира, какъв се изгаря и колко се депонира. Май май ти говориш глупости.
15
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Както пише в статитята - дърветата са вековни, но не са вечни - не им остава кои знае колко много, така че след време пак ще трябва да се сменят! По добре сега да се направи като част от ЖП проекта да се залеси нов парк, ако може и по голям....
14
2
 
3
 
! Отговори
do 12 преди 13 години
ne e tolkwoa prosto. Towa sa wekowni dzrweta, ogromni. Az jiweq w blizosz to Stuttgart i hodq 4esto tam. Kato si gi salesqt i 6te 4akat 100 godini, da porasnat li ... Merkel, kolkoto az li4no da q hareswam, tozi pyt zagubi izborite.
13
1
 
3
 
! Отговори
Неизвестен преди 13 години
Да се чете - нов парк.
12
4
 
3
 
! Отговори
Неизвестен преди 13 години
Все пак става въпрос за Германия. Ще си залесят нов пар.
11
2
 
6
 
! Отговори
ot 10 do 4 преди 13 години
, samo i samo da ne si zagubqt rabotata. A sega onazi kmetsta swinq hukna da har4i parite, pri polojenie, 4e Germaniq ima o6te deficit w biudjeta si. Baden Württemberg e wtoriq po ikonomika sled Bayern i pyrwa po zaetost, samo 4% bezrabotni, no horata sa go postignali s prawilno razpredelqne na sredstawa za inwesticii. I az da bqh i az 6tqh da sym besen.
10
2
 
10
 
! Отговори
do 4 преди 13 години
problema, e 4e proekta e tolkwoa ma6tabenm, 4e 6te trqbwa da uni6tojat celiq park w centyra na grada. "Schlosspark". Towa e edinstwenata zelena zona w Stuttgart s takiwa ogromni razmeri. Wse edno da uni6tojat Central Park w New York. A nemcite si imat dostaty4no wisokoskorostni wlakowe, koito minawat wkliu4itelno i ot Stuttgart. Horata ne sa dowolni, za6toto pyrwi im razwalqt grada, wtoro im go wzimat ot tehnite pari!!! Ti znae6 li kolko nemci raboteha na namalen raboten den po wreme na krizata.
9
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Стига бе. А онзи швейцарски диск с банкови сметки ааааааааааааааа????????????????
8
1
 
16
 
! Отговори
до 7 преди 13 години
Германицте строят магистрали от близо 80 години, ние едва от 35...... и не крият данъци, за разлика от нас
7
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Кога ли ще ги стигнем германците?? . От създаването на БГ. една завършена магистрала нямаме
6
3
 
6
 
! Отговори
Неизвестен преди 13 години
"След гръцката криза и оставката на президента трети удар по канцлера може да се окаже фатален за правителството й. " - Принципът е - три пъти за щастие! Давай Меркел! При успешен изход Германия, а и Европа, ще ти благодарят.
5
11
 
9
 
! Отговори
до 2 преди 13 години
Какво гражданство бе. Тези не знаят какво искат. Подобен проект ще намали емиисите в пъти(ще конкурира самолетите, а германците се пишат ултра зелени), Ще има работни места(евентуално намаляване на безработицата и социалните разходи за безработни), Ще дръпне икономиката на цяла провинция(Инвестиции, пътнико поток, стокообмен, обслужване). А дърветат могат да се преместят правеное хиляди пъти вече.
4
3
 
13
 
! Отговори
.neutralen. преди 13 години
ние тука ревем да имаме модерни влакове,жп линии,магистрали,пътища,те нашите правителство ще събарят хахахахахахаххахахахаБратя Германци,елате в България,тук никой няма да ви строи жп линия насила,а дори и да искате някой ден ,пак няма такава опасност :) хахахахаххахахах
3
4
 
8
 
! Отговори
Гошо Тъпото преди 13 години
Меркел ша съ....опрай,дръветата ша ги....изрежат,ама пак ша....пораснат;панта рей.(туй не знам къкво....значи) Поне да вземат и да пуснат един... бръзвлак и до Кривунделово,за да мога по....бръзо да изнасям тиквите си на...пъзарав...Щутгарт.
2
1
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Браво на швабите, това се нарича гражданско общество !Решават че не им харесва, изскачат на протест и постигат целта си (евентуално).А ние вече 600 г сме си рая и си слушкаме :(:(:(
1
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Поне сложете снимка на проекта да видите какви неща искат да правят германците, а ние още едно скапано метро не сме пуснали.