Подписка за електронна "Гражданска отговорност"

Организации предупреждават за лобистки промени в Кодекса на застраховането
24 ное 2015 16:15,
2
Подписка за електронна "Гражданска отговорност"
Владимир Тодоров. Снимка: БТА

България закъснява с въвеждането на Кодекса за застраховането – страната е трябвало да изработи и приеме документа до 31 март 2015 г. Ако до 1 януари 2016 г. новите текстове в областта не бъдат приети, срещу страната ни може да започне наказателна процедура от ЕК.

Това обаче не е основание за приемането на Кодекса, набързо и без дискусии, категорични са няколко организации, които започват подписка за възможността застраховката „Гражданска отговорност“ да може да бъде издавана онлайн. Те посочват и редица проблеми в текстове, а подозренията са за лобистки интереси при промяната на законодателството в сферата.

По време на пресконференция в БТА организациите припомниха, че на 7 октомври депутатите приеха на първо четене Кодекса за застраховането без никакви дискусии, а става въпрос за пазар с оборот от 2 млрд. лева. Застрахованите активи са за 6 млрд. лева, отбеляза Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

Организациите са силно притеснени от някои текстове и посочиха няколко групи проблеми. На първо място това е изрична забрана за онлайн застраховане, както и свръхконцентрация на правомощия на регулатора и като цяло неговите функции. Кодексът предполага още и привилегировано отношение на застрахователните компании в ущърб на застрахованите лица.

Експертите показаха, че стикерът за гражданска отговорност е ненужен, защото данните за всеки автомобил са достъпни онлайн от всякакво устройство, без регистрация в сайта на Гаранционния фонд. Необходимите данни могат да бъдат получени само чрез въвеждане на регистрационен номер на автомобил.

За сметка на това всяка година се печатат по 5 млн. стикера и за това се плащат към 7 млн. лева на една печатница, която е свързана с депутата от БСП – Лява България Петър Кънев, коментира Тодоров. Отпечатването на стикерите се възлага без обществена поръчка. Петър Кънев е председател на икономическата комисия към Народното събрание и след искане от застрахователния бранш е направил отвод при гласуването на Кодекса, посочи още Тодоров.

И други стикери могат да изчезнат от предните стъкла на автомобилите у нас, отбеляза от своя страна бившият зам. - председател на Комисията за финансов надзор (КФН) Румен Гълъбинов. Например данните за закупените винетки и за годишните прегледи на автомобилите също могат да бъдат включени в базата данни на Гаранционния фонд и при проверка да бъдат достъпни.

Аргументът на КФН срещу идеята за онлайн застраховки е възможността за грешки при изписване на данните на автомобилите от страна на потребителите. „Ако отпадне стикерът, всяка баба на пазара ще започне да продава застраховки“, е посочено още в становището на Комисията, прочетено от Владимир Тодоров. Той беше категоричен, че и сега има възможност за фалшифициране на стикерите и единствената гаранция дали автомобилът има Гражданска отговорност е именно проверката на сайта на Гаранционния фонд. Досега той не е бил блокиран и данните в него са защитени.

Page Break
Мотивите на КФН не са състоятелни, оценяват организациите, които настояват за онлайн издаването на една от най-масовите застраховки у нас - „Гражданска отговорност“. Те посочиха, че най-големите застрахователни компании у нас също подкрепят електронните продажби на тази на практика стандартизирана застраховка.

Онлайн застраховането е достъпно в повечето европейски страни и дори помага за решаването на някои проблеми, категорични бяха организаторите на подписката. Румен Гълъбинов посочи за пример ситуацията в Гърция.

Преди две години незастрахованите автомобили там са били над 1,5 млн. Затова и в южната ни съседка са предприети редица мерки, сред които свалянето на номера, "солени" глоби и забрана за управление на автомобили за срок от 2 години, ако шофьор без застраховка участва в произшествие. В същото време се премахват стикерите за „Гражданска отговорност“, респективно се въвежда електронното застраховане, защото проучванията са показали, че те не повишават броя на застраховките.

Към началото на 2015 година без застраховка в Гърция вече са 800 хил. автомобила.

Това означава, че електронните полици „Гражданска отговорност“ могат да увеличат броя на застрахованите автомобили и у нас, обясни експертът. По данни на КФН 600 хил. автомобила са без застраховка "Гражданска отговорност", която е задължителна.

Бившият зам.-председател на КФН предупреди и за влошаване на ситуацията в сектора на застраховането у нас като цяло. Той съобщи за отлив на чуждите инвеститори от небанковия финансов сектор. Става въпрос за големи, утвърдени компании, които са в България повече от 15 години и това не е добър знак. „Вероятно причината е недобрата среда в България, а вероятно причина са и регулаторите“, каза още той.

Христо Христов, бивш директор на застрахователния надзор, коментира, че авторите на проекта за новия Кодекс не вземат предвид множество предложения за подобрения в законопроекта. За него причината е желанието да се „игнорират инакомислещите“.

Той посочи, че част от предложенията са свързани с въвеждането на електронно застраховане, както и искането „Гражданска отговорност“ да не бъде за автомобил, а за шофьор. Така може да бъде повишена застраховката за неопитни шофьори или шофьорите, извършващи повече нарушения.

Лидия Делирадева от Центъра за човешки права посочи, че последните промени в Кодекса са лобистки и част от тях нарушават основни права на пострадалите лица. Искането на организацията е за пълна отмяна на чл. 381, защото се създава привилегировано отношение на застрахователите, както и задължително откриване на банкова сметка, което може да затрудни процеса по изплащане на обезщетения.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


2
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
2
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
абе вие луди ли сте бе как така ще се прави застраховка по въздуха еми ако обърка цвета . рамата . номера на колата кво прайм а ? кой ще го отнесе малумници
1
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
marsh v sibir