Не искам да пия бирата от времето на баща ми!

Или германски поглед към родните крафт бири
173

Снимка: Димитър Станишев

Как изглежда българският пазар за крафт бира през погледа на германски посетители? Впечатленията си познавачите Рюдигер Руос, дългогодишен консултант в индустрията за напитки в Германия и ценителят на пивото Гунтер Ени описват в статия от пет страници, която ще бъде публикувана в специализираното списание за напитки "Getränkefachgrosshandel" през август. Акценти от нея бяха предоставени ексклузивно на Dnes.bg от Димитър Станишев, докторант в "Стопанско управление" в ЮЗУ, Благоевград, който е организирал посещението им у нас.

С истории на и за бирата България все още не е толкова известна. Страната е позната предимно със своите вина. Консумацията на бира в България се дължи основно на големите производители, които са част от семействата на световни гиганти в този бранш.

Крафт бирите в България обаче печелят все повече почитатели. Трите посетени производители на крафт бира имат една обща черта. Те са с успешен бизнес в други браншове и така създават необходимия капитал, за да финансират хобито си за производство на собствена бира. Те са новодошли от други сфери, като търговията с автомобили, хуманитарните науки и строителството и ще поставят нови акценти - ще променят бирения бранш и ще привлекат немалко ценители на ракията и виното към насладата от бирата.

Разговорите с търговци и производители на напитки показват, че в България бирата се превръща в истинска алтернатива на виното и ракията. В почти всички магазини за напитки срещу респектиращи цени се предлагат познати брандове от различни страни като Белгия (Chimay), САЩ (Sierra Nevada) и Германия (Braufactum, Radeberger, Hacker-Pschorr, Schöfferhofer, Krombacher, Schneider Weisse и др.).

В повечето случаи те дори са на най-предно място на витрините. Според познавачи на сцената за крафт бира в България, в момента тук работят общо 11 производители на крафт бира, като броят им се очаква да стане 15 към края на годината.

"Революция в бирена чаша"

През последните години в България се е развил един висококачествен пазар за крафт бира. Макар и да расте с едноцифрени темпове, той често бива окачествен като "революция в бирена чаша". Началото му в повечето случаи следва една тривиална формула: От домашното пивоварство, произлизащо като хоби или експеримент, към създаването на една "мини пивоварна" и производството на крафт бира, която може да засенчи много ентусиасти, т.нар. "Gypsy Brewer". Преди да се срещнем с конкретни производители, се огледахме в някои специализирани магазини.

На 70 кв.м. в близост до ул. "Шишман" в София намираме един огромен избор от различни международни брандове. Това, по думите на консултант-продавача, се обуславя и от големия брой туристи в София. Виждаме обаче и много етикети на кирилица, което според дизайна и опаковката им подсказва тяхната принадлежност към кръга на крафт бирите.

Такава, например, е "Ромбус", която е поставена на височината на "баварското пивоварно изкуство". "Ромбус" посещаваме и в Пазарджик. Баща и син Темелко и Стойчо Пампови, един хармоничен екип, ни представят една нова и оборудвана с най-модерни технологии пивоварна. Подовата настилка е изключително висококачествена, а голяма част от операциите се извършват ръчно. Един от моделите за Стойчо е "Хайнекен": "Би ми било достатъчно да притежавам 1 процент от тази компания".

Уговаряме си среща в магазина за напитки "1001 Бири" в близост до НДК с Алекс Герджев – лингвист и собственик на "Диво Пиво". В непринудена атмосфера дегустираме различни вкусове на неговите крафт бири. Вкусовите нюанси са отлични. Впечатлява и дизайнът на бутилките. Съчетанието от преподаване на чужди езици и развиването на много добре приет от ценителите бранд впечатлява. Сред клиентите му са ресторанти, пъбове, барове и магазини за напитки.

Димитър Георгиев и Божидар Александров – собствениците на пивоварна "Blek Pine" създават асортимент от до 23 сорта с богата палитра от вкусови нюанси. Дизайнът и мотивите на техните етикети впечатляват. Формите и комбинацията от цветове придават собствена и лесно разпознаваема идентичност на продуктите им. Редовните събития в пивоварната им също допринасят към разгръщането на пивоварната. Особено важна обаче е лоялността на клиентите. И двамата вярват в тренда към налагането на различни вкусови нюанси в бъдеще.

Биреният блог на Чавдар Петров (http://beer2beer.org/) е най-познатият в България. Чавдар е прототипът на посредника между големите пивоварни и движението на крафт бирите. Умело той свързва тези два свята.

Занаят срещу индустрия

Кратката ни визита в три пивоварни за крафт бира и два специализирани магазина за напитки няма как да бъде представителна извадка. Светът на крафт бирите е твърде фрагментиран. Разговорите ни обаче показват, че занаятът за правене на бира намира отворени към новостите клиенти с изненадващо нови резултати. Този бранш не само следва наложени трендове. Той предлага една качествена и трайна контра на стандартните продукти. Или както се казва: "Не искам да пия бирата от времето на баща ми".

За авторите:

Рюдигер Руос: Дългогодишен консултант в индустрията за напитки в Германия, предприемач и инициатор на престижните форуми за браншови срещи като "Sommertage der Getränkewirtschaft", "Bündner Runde" и "World Beer & Drinks Forum".

Гунтер Ени: Ценител на бирата, консултант в сферата на книгоиздаването, бивш управляващ съдружник на издателство "K. Thienemann", Щутгарт.

Организация и програма: Димитър Станишев, абсолвент на "LMU", Мюнхен, 2010-2014 консултант в мюнхенската ПР агенция "PR Partner", автор на книга за налагане на български продукти в Германия, докторант в "Стопанско управление" в ЮЗУ, Благоевград.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


173
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари