Вече 20 години железниците не били държавен приоритет

Много от спрените влакове са с 4% рентабилност, твърди шефът на БДЖ
Обновена: 12 яну 2015 10:19 | 12 яну 2015 10:19, Бойчо Попов
69
Вече 20 години железниците не били държавен приоритет
Снимка: Reuters

БДЖ не са приоритет на българската държава вече повече от 20 години. Единственото действие, което ръководството може да предприеме за спасяване на железницата предвид факта, че субсидията бе намалена с 40 млн. лева, е спирането на влакове и съкращения на служители, заяви в интервю за БНТ изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ Владимир Владимиров.

„Ние нямаме за цел да намалим броя на пътниците. Само че няма как да извършваме тази услуга с 40 млн. лв. по-малко. А освен това имаме много влакове с изключително ниска рентабилност – част от тях са с рентабилност от 4% и там се возят по няколко човека“, заяви Владимиров.

По думите му железниците изпълняват социална функция, но не са социална институция, а търговско дружество, което се субсидира от държавата, за да може да се поддържа транспортната инфраструктура.

„От днес спират 38 влака, а 10 други са с променен режим на работа. Започват и масови съкращения в БДЖ. Това е единственото действие, което бихме могли да предприемем, след като субсидията беше намалена от 180 млн. на 140 млн. лева. Принудени сме да намалим влаковете в движение и да редуцираме персонала“, заяви още Владимиров.

По думите му БДЖ не са приоритет на българската държава от 20 години насам, а ръководството е апелирало тази практика да бъде променена.

„През 2010 г. започнахме реформи, което след нашето излизане от дружеството бяха видоизменени или частично спрени. Сега, връщайки се отново в дружеството, някъде около средата на февруари, ние ще имаме готов план за финансово стабилизиране, тъй като преструктурирането приключи“, добави изпълнителният директор.

По думите му този план ще бъде представен на всички държавни институции и политически партии, за да направи опит за намиране на съгласие между тях за спасяването на БДЖ.

Владимиров се надява железниците да станат приоритет на държавата, за да има един по-дълъг хоризонт както за инвестициите, които трябва да бъдат направени в дружеството, така и за погасяването на задълженията, които продължават да тежат над компанията.

Част от тях са погасени и дългът е намален от 840 на 565 млн. лева, като 370 млн. лв. от тях са към банки. Целта е да бъде изплатена още една част от тази сума през тази година и след това да бъде подписано дългосрочно споразумение за 7-8 години, в които да бъде погасен остатъкът.

Припомняме, че от 12 януари от движение са спрени 38 влака, а други 10 ще се движат със съкратен маршрут. От първи февруари пък ще бъдат спрени още 90. Спирането на влаковете се налага заради орязаната субсидия на железниците за 2015 г. От своя страна синдикатите се обявиха против решението и се готвят за национална стачка.

„Ще организираме протести и сме започнали подготовка – на 17-и януари в Горна Оряховица ще има по-голям митинг, който ще бъде съвместен на синдикати и граждани", заяви от своя страна пред БНР председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев. По думите му същевременно ще текат и разговори с ръководството на БДЖ.

Oще икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


69
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
56
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
miliardi sa izkradeni miliardi ,potanali v lichni smetki ...tva iztinata za 10 god tolkova mnogo e kradeno che vi e bedna fantaziata kak se kradeshe i pereshe parata s miliardi stotici.
55
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
В нормалния свят (Германия, САЩ, Франция) автобусният превоз е в пъти по-евтин от железопътния (който не вярва - да провери актуални цени в Интернет). "Социалният" превоз трябва и единствено може да бъде автобуса. Влакът е скъпо удоволствие, което трябва да се ползва само от хората, които имат възможност да си го позволят. Ако трябва да се субсидира "социален" превоз за бедни по села и паланки, то със сигурност по-евтино би било да се субсидират автобуси.
54
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Какъв подвижен състав е налице?? Ти возил ли си се скоро във влак на БДЖ? Знаеш ли, че тези вагони и най-вече локомотиви са напълно амортизирани и няма пари за части? Опасни са! Всичко е за тотален брак и подмяна с ново. И никоя власт не е виновна за това! Просто толкова са ни доходите, толкова са ни данъците, толкова са възможностите на държавата! На гол тумбак - чифте вагони! Що не пътувате всички със самолет? Щото там цените са пазарни и бедните пенсионери и студенти нямат пари за самолет!
53
0
 
4
 
! Отговори
кали преди 9 години
В какво превърнаха държавата ни сегашната власт !!! В батак !!!
52
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Глупости, за който не мисли! Подвижният състав е налице, евтиният ток също, изградената инфраструктура и обученият персонал - от къде идва оскъпяването? Умишлено загробване, кражби и т.н. - в течение на десетилетия. То е ясно, че ако се гради всичко на ново ще е баснословно скъпо.А истината е че нямаме стандарт и управляващите целенасочено се стремят да продължаваме да стоим в това положение!
51
10
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Престанете с глупостите. ЖП е най-скъпият възможен транспорт и е крайно време народа да разбере, че нямаме пари да го плащаме. Просто не може да си го позволим. Локомотивите и подвижният състав се произвеждат в чужбина, търгуват се на свободния международен пазар и ако искаме нови локомотиви и вагони трябва да ги платим по същите цени, по които ги купуват на запад. След като нямаме заплати като на запад, как си представяте да може да си купим нови вагони на западни цени?!
50
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До част5Това е целта на ГЕРБ да спрат евтиния транспорт до София и хората да се принудят да търсят скъпи квартири. За Банкя, Своге и Перник няма нито един спрян влак.
49
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Интересно ,влакове до Ямбол от София и Бургас няма..Защо?
48
0
 
12
 
! Отговори
част5 преди 9 години
Само, че социалното напрежение, което се заражда в момента от най-бедните слоеве на обществото в това число и пенсионери, ученици, студенти и хора от малките градове и села, които пътуват на работа до големите градове са големите губещи. И това ще изиграе скоро много лоша шега на управляващите.
47
0
 
11
 
! Отговори
част4 преди 9 години
100ци турски тирове минават ежедневно през Бг на път за Западна Европа. Участъкът от новопостроената магистрала Марица вече е направена на йовка , ремонтите по нея са ежемесечни.Въпросът е кой има сметка да се затрие най-евтиния и социален транспорт (който във всички развити страни е на дотации). Отговорът в този случай май е повече от ясен.
46
0
 
11
 
! Отговори
част3 преди 9 години
Куриозно е че при положение, че имаме едни от най-лошите пътища в Е-па да се дава приоритет на автобусния транспорт, който освен, че не е ефективен в сравнение с ЖП транспорта и замърсява околната среда. За никого не тайна, че автобусното лоби (политическото) в лицето най-вече на ДПС е много силно. Не е случайно, че най-големите автобусни фирми Юнион Ивкони, Етап, Груп, Арда Тур и други са близки до ДПС.В белите държави даже качват тировете на ЖП платформи, за да не рушат пътищата.
45
0
 
11
 
! Отговори
част2 преди 9 години
втобуси между градовете почти не могат да се срещнат. Противно на всичко това, както винаги в Бг всичко е на опаки.Отдавна се върви към съзнателно затриване на ЖП транспорта. Даже при комунизма БДЖ бяха приоритет, имаше бързи и експресни влакове като Експрес Чайка, Експрес Тракия, Бързия Хебър. Влаковете бяха чисти и отоплени, а във вагон ресторанта можеше да пътуваш по приятно и леко.
44
0
 
10
 
! Отговори
част1 преди 9 години
Може би малко хора в България знаят,че страната ни има една от най-развитите ЖП мрежи в Европа (де факто трен няма до Смолян, Тополовград и Бургас Царево). Влакът винаги е бил най-масовия , най-евтиния и екологично най-чистият транспорт. Ненапразно ЖП транспортът е приоритет и на самия Брюксел.В силно развитите държави Германия, Австрия, Швейцария, освен че ЖП транспортът е номер 1, той е и най-модерния (някой от влаковете се движат с 300км/ч).
43
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Няма друг изход освен СТАЧКА до оставка на Борисов и влаковете пак ще се намалят само сутрин и вечер по 1-2 влака.
42
0
 
8
 
! Отговори
кошмар преди 9 години
Повечето влакове са претъпкани и сега и даже трябва да пуснат повече влакове, но БДЖ съкращават още 150 влака просто защото не могат да купят нови.
41
0
 
10
 
! Отговори
Гневен българин преди 9 години
Половината от вас не са се качвали във влак от години,но пишат някакви щуротии тук.Да,едно 80% от тях са много амортизирани.Да,има пиявици в БДЖ,които не си вършат съвестно работата и гледат да вземат надницата.Да,има много смотани,които не са за тази структура.Да,схемите и врътките по високите етажи са ежедневни.Най-голямата истина е,че тези влакове са единствен превоз за много хора и заради политическа простотия и кражби отново хората го отнасят.Това отдавна е традиция в България.Примери бол.
40
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
За какво са толкова много директори на БДЖ, министри, зам. министри барабар и Борисов като не могат да решат проблемите на БДЖ, Ликвидация е най-лесния вариант но тогава няма нужда и от директори и министри. БДЖ заприлича на КТБ където няколко хиляди чиновници и в БНБ и в правителство и др. не направиха нищо освен ликвидация.
39
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Фалита на БДЖ зависи и от цената на бензина. Колкото е по-евтин бензина, толкова повече БДЖ губи пътници, защото те се прехвърлят на коли. Ще трябва да свалят цените на билетите за да оцелеят, но това е съмнително, защото имат доста дългове натрупани към НЕК за скъпия ток и за новите но много скъпи мотриси купени на лизинг от Германия.
38
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Ние вървим упорито назад благодарение на некадърни управляващи и много крадливи.
37
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До 43, каква е минималната заплата или пенсия там, хайде помисли. Всичко трябва да се смята в процент спрямо нещо си. Хората там вземат нормални заплати, пенсии, детски. Нашите детски са 35 лв. и това не е за всички, а за тези с нисък доход, сметни го в евро. Стига с тези сравнения с богати страни. При нас има една шепа хора които са добре.

Спонсорирани публикации