През последните години потребителското поведение и ценности се променят, което оказва своето въздействие и върху търсенето на продуктите на висококатегорийните хотели. Предизвикателствата, пред които са изправени продукти като елитарен туризъм, голф туризъм, спа и уелнес туризъм и делови туризъм, са в резултат на световната политическа обстановка, трайната тенденция за спад в търсенето на традиционните туристически дестинации и в увеличаване на разходите за привличане на нови потребители.
С цел осигуряване на устойчив и дългосрочен растеж, висококатегорийните хотели трябва да задоволяват във възможно най-висока степен очакванията на своите клиенти. Гостите на този тип хотели са много по-взискателни към качествените характеристики на продукта и към съотношението качество-цена. Тази тенденция се дължи предимно на множеството възможни алтернативи, между които избират туристите. В тази връзка е необходимо да се акцентира върху изграждането на потребителската лоялност към бранда на хотела.
Изследванията в тази област показват, че търсенето на една трета от клиентите в най-високия ценови сегмент не се влияе спрямо цената, а е напълно ангажирано с определена марка. Въпреки това, по отношение на последващите посещения, въздействието на имиджа и бранда на хотела не е от значение при потребителския избор. Клиентите се фокусират върху своите отношения с персонала. Осигуряването на професионално и надеждно обслужване и възможностите за решаване на проблеми от страна на служителите изграждат потребителската лоялност.
В резултат на промяната в търсенето на луксозни туристически продукти, съвсем естествено се променят и изискванията към персонала и методите за обучението му. Процесът на обучение на персонала във висококатегорийните хотели трябва да бъде адаптиран към динамичната среда в кратки срокове и с минимални разходи. Поради нарастващите очаквания на потребителите може да се заключи, че ключовата компетенция за всички служители е знанието.
Стандартите по отношение на луксозните туристически продукти са много по-комплексни. Основните между тях са владеенето на чужди езици и способността буквално да се превърне невъзможното във възможно. Осигуряването на тези изисквания стартира с процеса на подбор на персонала.
За да отговорят и на най-взискателните гости, служителите трябва да предложат уникална, запомняща се и персонализирана услуга. Като добра практика, успешно могат да се използват методите за набиране на персонал на водещите хотелски вериги. Те обаче да бъдат последвани от продължителни и всеобхватни интервюта и многократни оценки (най-малко три интервюта с ръководители на отдели). Основният фокус в случая е върху отношенията, ангажираността и увереността.
След процеса на подбор, служителите трябва да се придържат стриктно към няколко общовалидни изисквания за осигуряване на висококачествено обслужване. Те се изразяват в следното:
- Персоналът да е непрестанно усмихнат и позитивно настроен.
- Служителите трябва да поздравяват всеки гост, който срещнат.
- Отговорът на всеки въпрос или молба от страна на клиент винаги е „да“.
- Служителите трябва да приемат присърце проблемите на клиентите.
- Осигуряването на възможно най-високо ниво на чистота и хигиена е задължение на всеки един от служителите.
- Гарантирането на сигурността е задължение отново на всички служители.
- Всички служители трябва да си сътрудничат и взаимно да се уважават.
След подбора и наемането на персонала е задължително да се планират и организират регулярни, кратки, но интензивни обучения на служителите. Основните области, на които трябва да се акцентира по време на тези обучения са езикова култура, продуктово развитие, телефонен етикет, информационно-комуникационни технологии и най-вече върху 24-часовата реакция на оплаквания, с цел създаване на потребителска лоялност.
По отношение на обучението, изборът е винаги между продължителността и неговата цена. С цел да се максимизират ресурсите от гледна точка на време, усилия и внимание и да се минимизират разходите, е препоръчително обучението да бъде кратко и интензивно, като периодично се добавят нови модули. Чрез този подход се задържа по-оптимално вниманието на служителя, повишава се неговата мотивация, осигурява се осъвременяване на знанията, икономически по-ефективно е и се реализират по-добри крайни резултати.
Ако се следват няколко основни принципа може да се осигури висококачествено преживяване за гостите на хотела и да се демонстрира високия професионализъм на служителите.
На първо място, персоналът трябва да има приятелско отношение към клиентите, но в никакъв случай да не фамилиарничи с тях. Второ, представянето на персонала трябва да е винаги отвъд очакванията на гостите. Трето, категорията „достатъчно добър“ е неприемлива. Обслужването трябва да е „отлично“. Четвърто, успехът е пътуване, а не крайна дестинация.

Ръстът на британските продажби на дребно се е забавил през ноември
ЕЦБ поднови искането си към Италия да преразгледа плана за златните резерви
САЩ ще разрешат износа на чиповете Н200 на Nvidia за Китай
Страховете от свръхпредлагане тласкат цената на петрола надолу*
ETF-и с покрити кол опции: Как се печели до 12,1% в сегмента с нарастваща възвращаемост
Войната продължава: Paramount отправи оферта към Warner Bros. за 108 млрд. долара
Хиляди изчезнали и стотици намерени мъртви: Япония бори деменцията с AI и GPS тракери
Проф. Кантарджиев: Грипът се разпространява епидемично, ваксинирайте се
Побой почти до смърт в "Люлин": Съдът остави в ареста двамата задържани
Магнитни бури връхлитат Земята днес и утре, 9 и 10 декември
Три зодии привличат финансов успех от 9 декември
Драма със Салах! Приключи ли египетската звезда с Ливърпул?
Ботев Пловдив се бави по ключов въпрос за отбора
Срамни цифри! ЦСКА е много зле отзад
Детройт оглави класирането в Атлантическата дивизия на НХЛ
Нидерландия уреди два спаринга преди Мондиал 2026
Перла на Левски разкри какво даде увереност на „сините“ да са на върха
Повече щастие през 2026 за родените на тези дати
Три коледни подправки за баланс на кръвната захар и срещу подуване
Поверия за света Анна на 9 декември
Днес е Света Анна!
AURA: Temple of Eos превръща София в портал към ново музикално измерение – 19–21 юни 2026
Постен хляб „венец“
Два района във Варна остават без вода днес
Хороскоп за 10 декември 2025
Задържаха двама варненци, незаконно проникнали в автомобил
Мачовете по ТВ днес (9 декември)
Спипаха варненец с 2,3 промила зад волана по обяд
Без ток във Варна на 9 декември 2025
Arianespace ще изстреля два спътника за европейската навигационна система Galileo
Кога ще се случи следващото лунно затъмнение
Метеорният поток Геминиди ще достигне своя връх в нощта на 14 декември
Единствена по рода си: В Индонезия се роди бебе от вида гигантска панда
Учените са изумени: Кометата 3I/ATLAS носи ключова за живота молекула
Компактна и ярка: Hubble снима блестяща синя галактика