Пропагандата и дезинформацията създават алтернативна информационна вселена

Около това мнение се обединиха участниците в девето издание на ежегодния есенен фестивал "Денят на Бернайс" 2022
29 ное 2022 16:02, Красимир Ангелов
24
Пропагандата и дезинформацията създават алтернативна информационна вселена

На 24-ти и 25-ти ноември в София се проведе девето издание на ежегодния есенен фестивал "Денят на Бернайс 2022", организирано от Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО).

Тази година БДВО, постави за дискусия пред комуникационните специалисти, академици и журналисти темата за "Смисълът на думите в ерата на фалшивите новини”. Всички те се обединиха около тезата, че днес живеем във време на пропаганда и дезинформация. Хибридната война е факт и съществува. Вниманието на обществото трябва да бъде по-изострено и по-критично към информацията, която консумира, и към нейните източници. Необходими са промени в образователната система, където да намери място темата за възпитаване на критично мислене, анализиране и проверяване на  информацията, разпознаване фалшивите новини.

По време на фестивала бе представено проучване от агенция Тренд и комуникационна агенция Интеримидж на тема „Ценностите в обществото, основа за съвременната комуникация. Професионални ценности и етика в комуникациите", което разгледа кои са най-важните ценности за хората днес. То отчита разделение в обществото ни на повърхността, но в дълбочина показа, че се запазват монолитни непреходни ценности по отношение на мира, човешките права, семейството, децата и дома. Според това проучване за 50% от българите сигурността е на първо място, а 43% поставят свободата начело. Регистрирано е силно недоверие към всичко непознато, към политици, институции, правосъдие и медии, висок праг на доверие към близкия кръг от хора и около 10% влияние от страна на инфлуенсъри и лидери на мнение.

Проф. Марк Войджър, директор на магистърската програма по „Глобално управление“, доцент в Американския университет в Киев, старши чуждестранен сътрудник в Центъра за анализ на европейската политика (CEPA), Вашингтон, представи ролята на информационната война и дезинформацията в 21-и век, които създават алтернативни реалности в масовото съзнание чрез подменени значения на думите и фалшиви новини. Според него: „Главният инструмент на хибридната война в  глобален мащаб, е овладяването на информационното пространство и неговото изкривяване. В това пространство думите, символите и понятията се превръщат в своя антипод и се създава алтернативна информационна вселена. В нея значенията на понятията променят своя „заряд“ на 180 градуса, изпразват се от реално съдържание и се изпълват с гъвкави, обтекаеми, повърхностни послания, които атакуват логическия апарат на мислене на населението, което подлежи на тази информационна бомбардировка. Именно този чудовищен потенциал на информационната война подрива устоите на свободните общества отвътре и я превръща в основен компонент на хибридната война в 21 век.“

Доц. Милена Якимова, д.н.с., доцент в катедра Социология, СУ „Св. Климент Охридски,  представи проучване за руската пропаганда в България отчетена от присъствието и в онлайн медиите и социалните мрежи (основно Фейсбук групи). Посредством статистически данни, доц. Якимова представи  хибридната война, която Руската федерация води на българска територия, чрез разпространяването на политическа пропаганда с цел манипулация на общественото мнение. Според проучването руската пропаганда в България е скочила десет пъти след войната в Украйна.

В рамките на фестивала се проведе кръгла маса на тема "Кръгът на недоверието. Създава ли смисълът на думите доверие?" с участието на водещи журналисти. Сред тях бяха гл. редактор на водещия икономически сайт Investor.bg Бойчо Попов, Светослав Иванов, журналист и водещ на bTV, Велислава Попова, гл. редактор на „Дневник“ и Нели Тодорова, автор на обзорна рубрика по Нова ТВ.

В дискусията се включиха и специалисти по социални мрежи като Георги Ауд, "Разузнаване на социалните мрежи" в Publicis Groupe България, и Лазар Малаков от Httpool и професионални комуникатори като Иван Янакиев, член на УС на БДВО и собственик на Propaganda Group, Радослав Бимбалов, управляващ партньор на The Smart Groups, Бойко Благоев, ръководител отдел Комуникации в ЕК в България, Кремена Георгиева, мениджър „Корпоративни комуникации“ на Kaufland България, доц. д-р Евелина Христова, преподавател в НБУ и Ива Григорова, директор PR бизнес на MSL, Publicis Groupe България.

Бяха връчени и наградите на ежегодният студентски конкурс „Като Бернайс“, който тази година бе на тема „Социалните мрежи и ролята им за фалшивите новини – приятел или враг?“. В него участваха над 20 студенти от различни университети в България от специалностите „Връзки с обществеността“ и „Журналистика“ . Голямата награда бе връчена на екипа на Ясен Милов, Димитър Генов и Калоян Романов от СУ „св. Климент Охридски“ с ментор доц. д-р Мила Серафимова.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


24
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
0
 
0
 
! Отговори
баба мара преди 1 година
изтриването на коментари и забраната да се коментира в дадени саитове как сенарича
17
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 19 - Абе и аз бях ваксър, ама взеха да ми навират пети "буустар" и да ми искат сертификати и паспорти ...
16
1
 
1
 
! Отговори
Брюкселска Дантелка преди 1 година
Да, неолибералната глобалистка пропагадна е създала трайно алтернативна информационна вселена.
15
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Антиваксърите в България са жив пример. Лъжци, сами излъгани, мислещи са проницателни и хитри , а в същност са топ ***.
14
1
 
8
 
! Отговори
Натовеца преди 1 година
краварски пропагандисти се събрали да ми обясняват за проапганда ,не мерси !За такива е мало Белене !
13
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Как елегантно смесвате пропагандата с дезинформацията! Какво лошо виждате в пропагандата? Всеки го прави. Стига да не лъже. А може би искате да кажете, че не всеки има право да пропагандира?
12
3
 
10
 
! Отговори
Чети кво ти казвам преди 1 година
Забравих : не гледам никакви реалити шоута като например Big Brother, Master Chef, Фермата, Игри на Волята и други тъпизми за прoстолюдието.
11
5
 
10
 
! Отговори
Чети кво ти казвам преди 1 година
Американските колонизатори отгледаха едно цяло поколение чрез пропаганда, сменени учебници по история и промиване на мозъци за светло евроатлантическо бъдеще по големите ТВ от сутрин до вечер. Слава Богу все още има критично мислещи хора като мен, които не гледат новини по тАлАвизора, не си сложиха факсини и се информират от YouTube, Евроком, и Fb. Казвам ви че bTV новини или Nova новини не съм гледал от 2005 година. Не чета медиите на Прокопиев, Шорос и Америка за България.
10
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Живеем в нов тоталитарен ред.Нова лява утопия се вихри и търси враговете.И къде ги намери?Там дето е свободното слово с обмяна на мнения.И какво правят, ами ще обучават децата да мразят свободата, като й препишат най-страшното обвинение: пропаганда на врага като дезимформация.Пълна йезуитщина.
9
2
 
14
 
! Отговори
АК-47 преди 1 година
Каква руска пропаганда, що не си погледнете проукраинските американски телевизии, откъдето се сипят фейкове и укронацистки измишльотини. Или всяка сутрин по националното радио да ми пускат пресипналият глас на оня наркоман Зеленски. Добре, че има алтернативни източници. На вашата евроатлантическа пропаганда нормалният и здравомислещ българин не се поддава.
8
2
 
8
 
! Отговори
Първата преди 1 година
...жертва на войната е Истината!!!ВСИЧКИ ЛЪЖАТ.
7
2
 
7
 
! Отговори
Ами преди 1 година
Днес ИСТИНАТА Я ПРИЕМАТ ЗА ЛЪЖА, А ЛЪЖАТА - ЗА ИСТИНА, ЗАЩОТО Е ПО- УДОБНА! Истината често е твърде болезнена и неприятна за егото ни!
6
2
 
14
 
! Отговори
Реалист преди 1 година
Началото на "Пропагандата и дезинформацията създават алтернативна информационна вселена" го поставиха САЩ след Втората световна война и си останаха водещи и досега. Може би дела на САЩ в тази област е около 90-95%.
5
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Каква смешка е да напишете това след пландемията и по време на конфликта в Украйна.
4
1
 
3
 
! Отговори
До зозо преди 1 година
Недей да пишеш с чуждо име ако може напиши си името
3
2
 
18
 
! Отговори
така е преди 1 година
Пропаганда и дезинформация е когато някой си украинец публикува някъде си, че ВЕРОЯТНО руснаците ще се изтеглят от Запорожката АЕЦ и тук всички медии на мига го публикуват. Без изобщо да се замислят, да проверят, да подложат тази лъжа на някаква проверка и съмнение. Ей това е дезинформация. Това е само един пример и цялата пропаганда, която ни залива напоследък.
2
7
 
2
 
! Отговори
Зозо преди 1 година
Хахахааа, пък онези от бАтака ТВ живеят в собствен свят :)))))))))))))))
1
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Социология ли?! Това за мен не е наука, а разни бръщолеевяяния.

Спонсорирани публикации