Шестте най-големи спора за автомобилни имена

Проблемите между Audi и Fiat не са най-фрапиращият случай в историята
Обновена: 30 яну 2015 17:08 | 30 яну 2015 17:08,
7
Шестте най-големи спора за автомобилни имена
Колаж: Automedia.bg

Да създадеш автомобил е едва наполовина свършена работа. За да може той да се откроява, трябва да има и запомнящо се и впечатляващо име. Някои търговски марки се оказват толкова сполучливи, че са искани от няколко компании. И те трябва да решават спора си в съда. С помощта на изданието Autonews ви представяме 6 подобни случая.

Audi срещу Fiat Chrysler Automobiles

Това е най-пресният случай, приключил преди броени дни. Компанията Audi така и не успя да закупи правата върху названията Q2 и Q4 от Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Немците предложиха значителна сума за името Q2 и се опитаха да се разберат с италианците за Q4, но срещнаха категоричен отказ.

И двете названия още от миналия век се използват от марката Alfa Romeo, която по този начин обозначава системата за задвижване на своите автомобили. Q2 означава предаване към една ос, а Q4 и към двете. Аналогична схема ползва и друга компания, част от FCA – Maserati. В случая дори не става дума за имена, а за индекси, но и двете са собственост на алианса FCA. И съответно само той може да ги използва.

В Audi се надяваха да получат права върху Q2 и Q4 за да могат да кръстят така двата си нови кросовъра. Само че босът на FCA Серджо Маркионе не крие неприязънта си към колегата си от Volkswagen AG Фердинанд Пиех. Твърди се, че именно Маркионе лично е забранил продажбата на имената, въпреки че на неговите компании те изобщо не са нужни.

В крайна сметка Audi избра името TTQ за единия си кросовър – крос-купе, докато другият ще се казва Q1.

Hyundai срещу Solaris Bus & Coach

Този спор също приключи наскоро и засяга един от най-популярните модели в Русия - Hyundai Solaris. Корейският производител използва това име от 2010 г., като нарича така руската версия на модела Accent. Компанията дълго време търси название, което да впечатли руските клиенти, но едва след избора му стана ясно, че под тази марка още от 90-те години на миналия век в страната се продават полски автобуси, тролеи и трамваи.

Въпреки че не става дума за директни конкуренти, през лятото на 2013 г. Hyundai дава поляците на съд, като иска да им бъде забранено да използват името Solaris. Стига се до извънсъдебно споразумение и корейците получават правата върху названието. Колко обаче са платили за това, не се съобщава.

Ford срещу Ferrari

През 2011 г. обединена Италия навършва 150 години и по случай юбилея компанията Ferrari решава да кръсти своя нов болид от Формула 1 - F-150. Буквата F означава Ferrari, а 150 – кръглата годишнина. Италианците обаче дори и не подозират, че патриотизмът им ще стане причина за съдебно преследване.

Своите права върху F-150 предявява американската Ford Motor Company, която от години продава под същото име своя най-популярен пикап. Неизвестно защо във Ferrai не обръщат никакво внимание на първите съобщения от страна на Ford и в крайна сметка компанията от Детройт решава да се обърне към съда. Само след седмици болидът е прекръстен на F150th Italia...

Интересното е, че във Ferrari са разработвали и стандартен модел с името F-150, като той е готвен за наследник на Enzo. Това става през 2012 г., като в крайна сметка преди появата си автомобилът е прекръстен на LaFerrari.

BMW срещу „Газпромнефт“

Не само автомобилните производители се съдят един друг. През 2012 г. BMW влиза в спор с руския производител на горива „Газпромнефт“, който дава името G-Drive на един от бензините си. В този момент баварците предлагат на пазара мултимедиен комплекс iDrive, система за задвижване на четирите колела xDrive, задно предаване SDrive и концепция за придвижване на електричество EDrive. В компанията явно са на мнение, че всички названия с името Drive им принадлежат.

В крайна сметка BMW се обръща с молба към руската палата за патентни спорове. Оттам взимат страната на „Газпромнефт“ и германците отнасят проблема към съда. Той също потвърждава предишното решение - името „drive“ е достатъчно разпространено и няма как да бъде регистрирано като търговска марка.

Сега BMW продължава да предлага на своите клиенти модели с добавка xDrive към името си. А „Газпромнефт“ от своя страна продава гориво под бранда G-Drive.

Nissan срещу Audi

Тук отново се появява буквата Q, към която има огромен интерес от страна на много компании. Тази мода стартира Infiniti – луксозната марка на Nissan, която още през 1989 г. пуска модели с Q в името си. Германците от Audi нарушават тази хегемония и през 2005 г. обявяват пускането на пазара на кросовърите Q5 и Q7, което директно ги праща в съда.

Там обаче японската компания Nissan не успява да докаже, че притежава правата върху буквата Q и губи делото на всички инстанции. В Infiniti обаче не оставиха нещата така - през 2013 г. компанията смени внасящите объркване наименования M, G, X, F и J. И ги заменя с нови, започващи с буквата Q.

Lotus срещу Lotus

Голям спор възникна и между два отбора, които искаха да участват във Формула 1 под името Lotus. Самата компания е основана от легендата Колин Чапмън, като печели 6 титли в шампионата, но през 1994 г. фалира.

В крайна сметка обаче през 2011 г. на стартовата решетка са вече два тима под това име.

„Случващото се с Lotus в момента прилича на автобус - първо го чакаш цяла вечност, а накрая идват два наведнъж“, така описа ситуацията техническият директор на един от двата Lotus-a Майк Гаскойн.

Причина за разделението става системата за лицензиране на отборите – дълго преди завръщането във Формула 1 марката Lotus Racing е купена от производителя на автомобили от Малайзия – Proton, докато названието Team Lotus остава собственост на Дейвид Хънт, който е последният ръководител на легендарния отбор. Така през 2011 г. в световния шампионат идва Proton, като компанията спонсорира малкия британски отбор Litespeed.

Собственикът на отбора – бизнесменът от Малайзия Тони Фернандес, открито предлага на Proton да закупи целия екип. Вместо това компанията започва да налива пари и в друг тим от Формула 1 и така се появява Lotus Racing. Самият Фернандес остава без права върху марката и реагира веднага, като купува правата върху Team Lotus от Хънт.

В крайна сметка на старта излизат 2 отбора с името Lotus и нещата стигат до съд, който решава, че и двете страни имат право върху името – Proton притежава Lotus Racing, а Фернандес може да ползва Team Lotus. Решението не задоволява и двете страни и накрая малайзиецът се отказва и дава ново название на тима си – Catheram.

Още статии с автомобилна тематика четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


7
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
5
0
 
1
 
! Отговори
до някой си преди 9 години
МНОГО ГРЕШКИ ПРАВИШ.
4
0
 
1
 
! Отговори
някой си преди 9 години
Защо продължават да правят коли , кото можем да вървим.Де да можеше да ги нама тези коли щеше да бъде много по добре.
3
6
 
2
 
! Отговори
42 преди 9 години
НЕ ЗНАЕХ, ЧЕ В ГЕРМАНИЯ МОГАТ ДА ПРАВЯТ КОЛИ. ЗА ОРЪЖИЯ СЪМ СЪГЛАСЕН.
2
2
 
7
 
! Отговори
до 1 преди 9 години
а ти с"невероятния" си ум изкара още 30 ст
1
17
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
БМВ срещу Газпромнефт. Боже, Боже! Рашките са си простички и това е!!!