Бюджетните автомобили и автоматичните скоростни кутии никога не са вървели ръка за ръка. Съществуват обаче така наречените автоматизирани механични трансмисии, които решават проблема с досадното сменяне на скоростите. Такава опция вече предлага и румънската марка Dacia. Името й е Easy-R, като е достъпна както с бензинов, така и с дизелов двигател.
Easy-R не е класически автоматик, въпреки че оборудваните с нея автомобили нямат педал на съединителя и не изискват от водача да сменя скоростите. Трансмисията използва компютърно контролирани електромеханични механизми, които превключват предавките вместо шофьора.
Боравенето с Easy-R е същото като при автоматиците. Трансмисията има четири режима на работа - D (Движение), N (Неутрален), R (Заден) и M (ръчен), които се изобразяват на таблото. Не е налична обаче позиция P (Паркинг), което налага водачът да активира ръчната спирачка при паркиране.
Основните предимства на автоматизираната механична трансмисия на Dacia спрямо класическите автоматици са по-ниското тегло, по-простото обслужване, по-ниската цена и аналогичното потребление на гориво спрямо версиите с механични скорости. Недостатъкът е само един - представянето, което не е така "добре смазано" като при автоматиците от ново поколение.
Изпробвахме Easy-R на борда на Dacia Sandero, оборудвана с бензиновия двигател TCe 90. В този случай трансмисията разполага с 5 степени, докато при моделите с дизеловия dCi 90 степените са 6. И при двете версии на Easy-R е предвидена система Stop & Start, която "гаси" мотора по време на престой.
Още при първата смяна от 1-ва на 2-ра предавка ни стана ясно, че Easy-R не е истински автоматик. Управлението на кутията е поверено на компютърно контролирани електромеханични механизми, които изключват съединителя, сменят предавката и след това отново задействат съединителя. Казано иначе, все едно някой натиска съединителя, сменя скоростите и след това отново пуска съединителя вместо вас. А това се усеща от шофьора и пътуващите в колата, тъй като превключването на по-висока или по-ниска скорост не е така гладко и отнема повече време спрямо автоматиците.
Първоначалното ни впечатление не бе особено добро, но след като свикнахме с особеностите на кутията, пътуването из градските улици стана далеч по-комфортно. Ако шофьорът се "научи" да борави плавно с газта - да я отпуска леко при смяната на предавките, представянето на Easy-R става значително по-добро. Освен това кутията отчита стила на шофиране и се адаптира към него, което допълнително спомага за синхронизирането между шофьора и трансмисията.
Инженерите на марката са предвидили и ръчен режим на управление, който е добро решение за любителите на по-динамичното шофиране. При този режим водачът просто бута лоста на пред или назад, изреждайки скоростите. Друго предимство е системата Hill Start Assist, която задържа автоматично спирачките при потегляне, за да не тръгне автомобилът назад. А в случаите, при които се налага рязко ускорение - например изпреварване, шофьорът просто трябва да активира функцията кикдаун, която може да свали 1 или 2 предавки. Това става чрез натискане до долу на педала на газта. Тъй като Easy-R е насочена предимно към шофьорите, които използват колата си най-вече в града, кутията разполага с функция „пълзене“ - автомобилът автоматично потегля бавно напред или назад, без върху педала да се осъществява никакъв натиск.
Като цяло Easy-R би свършила отлична работа на онези, които не искат кола с ръчни скорости, но в същото време търсят бюджетен автомобил. Тя предоставя по-висок комфорт спрямо колите с ръчни скорости, без да увеличава потреблението на гориво. Е, свикналите с модерните автоматични трансмисии вероятно ще останат разочаровани от представянето на автоматизираната механична трансмисия на Dacia. Но пък определено ще се впечатлят от цената - 1400 лв. Кутията е достъпна за моделите Sandero и Sandero Stepway.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив с САЩ
Кадър на деня за 6 декември
Облигациите не защитават от AI балон
В Испания и Италия банките стимулират дългоочакваното възстановяване на акциите
Илон Мъск подготвя Starlink Mobile – новият мобилен оператор от космоса
Waymo планира софтуерна сервизна реакция заради инциденти с училищни автобуси
Ивайло Нецов: Българският пазар е твърде малък за четири платформи за доставки на храна
Майкъл Сампери и Улрик Бокеме с впечатляващи победи на SENSHI 29 във Варна
Спортът по телевизията днес, 7 декември
Мачовете по телевизията, днес 7 декември
Мантас Римдейка с впечатляваща победа на SENSHI 29
Ейса луда от любов по Гришо + СНИМКИ
Христо Янев със странни изказвания след загубата от Черно море
Едуард Алексанян мачка в дебюта си при най-тежките на SENSHI 29
Дневен хороскоп за 7 декември, неделя
Седмична таро прогноза за 8 – 14 декември
Любовен хороскоп за 8 – 14 декември
„Атомни навици. Наръчник за постигане на мечтания живот“ от Джеймс Клиър
Как да растем заедно, когато приоритетите се променят?
Пикантни скариди с нахут на тиган
Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Учени разгадаха мистерията на радиационните пояси на Уран