Вода на пътя: Как да избегнем аквапланинга?

Ето няколко съвета за по-безопасно шофиране
20 сеп 2018 21:12, Красимир Ангелов
20
Вода на пътя: Как да избегнем аквапланинга?
Снимка: Nokian Tyres

През есента често ни се налага да пътуваме в лошо време, а мокрите от падналия дъжд пътища са предпоставка за опасен аквапланинг.

Това явление е реална заплаха при силен дъжд през лятото, както и в есенно време. Аквапланингът се появява, когато протекторът на гумата не може да изтласка цялата вода, която се намира между гумата и пътя, и така се губи "взаимодействието" между двете и съответно сцеплението изчезва.

За щастие, няколко лесни предпазни мерки могат да ни осигурят по-безопасно и спокойно пътуване, дори при по-тежки условия на пътя.

Важно е да се отбележи, че ако автомобилът ви попадне в аквапланинг, е важно да махнете крака си от педала за газта и да натиснете съединителя. Не използвайте спирачка и не въртете волана. Знайте, че когато намалите скоростта, сцеплението може да се върне внезапно. Когато това се случи, искате гумите ви да сочат в правилната посока, а не към насрещното движение.

И тук също важно нещо е превенцията. Можете лесно да намалите риска от аквапланинг дори преди да седнете зад волана. Първият начин е да проверявате редовно дълбочината на протектора на гумите си и да сте сигурни, че те са в добро състояние, съветват експертите от Nokian Tyres. Износените гуми изтласкват водата много по-малко, тъй като протектора вече няма нужния капацитет да събира водата.

Според закона, минималната дълбочина на протектора е 1.6 мм, но трябва да имате предвид, че гумите губят свойствата си за предотвратяване на аквапланинг още при 4 милиметра.

В скоро проведени тестове на сп. Tekniikan Maailma, износените гуми попадат в аквапланинг при скорост от 75 км/ч. Най-добрата нова гума, по време на теста, е попаднала в аквапланинг при скорост 85 км/ч.

Освен дълбочината на протектора е нужно да проверявате и налягането в гумите. Ниското налягане ще увеличи риска от аквапланинг.

На пътя изключително важно е да поддържате правилна скорост. Имайте предвид, че дори най-хубавите гуми и най-новите технологии не са в състояние да предотвратят аквапланинг, ако шофирате твърде бързо в проливен дъжд.

Затова най-важната предпазна мярка, която шофьора може да приложи, е да съобрази скоростта спрямо ситуацията и метеорологичните условия. При силен дъжд е нужно да намалите скоростта си с 15-20 км/ч, за да позволите на шарката на протектора да премахне цялата вода между гумата и пътната настилка.
 
Бъдете внимателни и със самата пътна настилка. Както знаем, пътищата се износват и се появяват дупки и коловози, които могат да са много дълбоки. А ако има коловози, най-добре не карайте в тях, тъй като те събират вода. Много по-безопасно е да шофирате до коловозите, отколкото в тях.

Ето и всички съвети от експертите при дъждовно време:

Проверявайте дълбочината на протектора на гумите си. Препоръчителната минимална дълбочина на протектора е 4мм.

Проверявайте налягането в гумите си. Недостатъчно напомпаните гуми завиват по-бавно и също така допринасят за по-голям разход на гориво.

Регулирайте скоростта си спрямо метеорологичните условия. При силен дъжд е нужно да намалите скоростта си с 15-20 км/ч.

Карайте спокойно. Спазвайте безопасна дистанция и шофирайте със съобразена скорост.

Внимавайте за пътната настилка. Не карайте в коловози, тъй като те събират вода.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


20
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
случвало ми се е, просто нищо не докосвам, нито газ, нито спирачка, нито съединител. Не знам колко е правилно, но ме притеснява по скоро какво ще се случи не като натиснеш съединителя, а като го пуснеш и си на скорост, ако не си излезнал от водата още или веднага си в друг аквапланик. Иначе полезна статия.
19
0
 
11
 
! Отговори
202 преди 5 години
"Не карайте в коловози", това ще е трудно, като се има в предвид, че пътищата ни са масово с такива :))
18
0
 
7
 
! Отговори
до 17 преди 5 години
Именно. Наклона на доста от пътищата е направен не да се отича водата в канавката а да се събира в центъра.... Колите и с бавна скорост стават като лодки...
17
0
 
9
 
! Отговори
Партиен член преди 5 години
За образуването на аквапланинг основна вина има качеството на пътя. Наклона на пътя трябва да отвежда водата в шахтите или канафките(ако ги има и не са запушени) и грапавоста на асфалта. В бизките нам държави вече полагат асфалт при който не се задържа вода дори при силен дъжд нещо като дренаж се получава. Гумите са най важни но, напоследък забелязвам че колкото е по скъпа колата толкова са по изтъркани гумите защото "ти знаеш ли колко струва една гума)"
16
2
 
5
 
! Отговори
5kof преди 5 години
Аквапланингът или хидроглисиране зависи основно от налягането на гумите на колата. Всеки сам може да си я изчисли като умножи 62,2х квадратния корен от налягането на гумите ( в атмосфери). При тази скорост налягането във водния клин, образуван между гумата и мократа настилка се изравнява или превишава налягането на гумата. Тя спира да се върти и започва да се плъзга, т.е. става неуправляема. За това се монтират Anti Skid System при самолетите и АBS при автомобилите.
15
5
 
3
 
! Отговори
Уф преди 5 години
14), Ами ако се подхлъзна под душа, и по нЕква случайност съм с джапанки, за да имитирам гуми, няма ли опасност;)
14
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Аква планинг най-добре се избягва като си седим вкъщи и пием ракия!
13
4
 
2
 
! Отговори
Уф преди 5 години
Шофер, т'ва не е за жени,... кой ляв.. Кой десен?,!)***, получава се нещо като Завъщане в бъдещето-0 сцепление! Ще плаваш докато се извозишНай- доброто,което можеш да направиш, освен Нищо е да се насладиш на усещането да си поиграеш с волана, върху който нямаш никаква власт и дано да си сам, а по-дано не ти се случва...!!!11) какво става с Шуми..нали не се заиграваш с хоската болка? Аз харесвам Хайкинен, Райеикен, а гумите са въпрос на отб.решение.Ако някой е гледал М.,Дуън на мотоциклет?
12
7
 
2
 
! Отговори
Шофер преди 5 години
Пробвайте: газ до ламарината - аквапланинг - без да пускаш газта, с Левия крак, натискаш спирачката. Леко! Колата заспива!
11
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Затова най-великият пилот във Формула 1 ще си остане Михаел Шумахер. Просто на дъжд ги разбиваше всички. Нямаше никаква конкуренция. Правеше смешен Хакинен при дъжд.
10
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ми караи се на сухо на зима се вижда истински коо кара и кои е с купена книжка
9
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Опитайте се да го избягвате, като не шофирате, ***.
8
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А и лошо време и мъгла дъжд и сняг първото което хлъзгав път и мокър се не дава газ а се кара леко това е елементарно за да няма птп и задължителни нови гуми плюс вериги за снежни условия
7
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не трябва ли само да намалиш скороста в случая при голяма скорост колата се занася просто само намали скороста без дори да минаваш на по ниска но дори минеш за самата кола щее по добре а не да даваш газ и да набиваш спирачки
6
6
 
12
 
! Отговори
dragan преди 5 години
Каква моторна спирачка като няма сцепление бе .. аман от експерти ..
5
9
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това с връщането на газта при аквапланинк съм съгласен но в никакъв случай не натискайте съединителя и не изключвайте от скорост. А не трябва да се изключва от скорост защото изключвате моторната спирачка. А той ви трябва за убиване на скороста след като сте отпуснали газта. В никакъв случай не натискайте спирачката защото автомобила може да се завърти поради малкото сцепление с пътя.
4
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Колежке ела да пием по кафе на богров по интересно щее на герман ми писна
3
5
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Полезна статия. Следващата полезна статия ще е КАКА МУТРА ДА ПОСТРОИ КАЧЕСТВЕН ПЪТ ЗА МАЛКО ПАРИ С ОГРОМНА ФАКТУРА!Карал съм до Фюмичино в порой, пътят беше сух!
2
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Колежката знае как колежке може ли отговор
1
5
 
14
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 5 години
Това искам да ми го обясни, човек който е преживял аквапланинг!! А ну некъв джурналист, па и аматьор