Балканите: Тук старите германски дизели идват... за втория си живот

Проблемът с вносът на стари дизели е на целият полуостров
20 окт 2018 20:10,
110
Балканите: Тук старите германски дизели идват... за втория си живот
Снимкa: Reuters, архив

Старите дизели вече си търсят късмета в Източна Европа. Ще се превърнат ли Балканите в склад за остарелите германски дизели? И кои категории са разрешени всъщност там? Кратък поглед към Сърбия, България и Румъния.

Мирко е на паркинга на фирмата за коли втора употреба "S-Auto" в Белград. Той много добре знае какво търси и какво иска: стар икономичен дизел с ниски разходи по поддръжката. Мирко внимателно следи дискусията в Германия за дизеловите автомобили.

Още по темата

"Чух за това и си помислих, че по тази причина цените у нас ще паднат. Изчаквах. Наблюдавах дълго ситуацията заради решението на германците и очаквах, че пазарът тук ще бъде залят с такива автомобили. Но не забелязвам цените да падат", споделя той пред "Deutsche Welle".

Още миналото лято сръбските медии обявиха, че в Сърбия ще пристигнат над 300 000 употребявани автомобили от Германия. Това обаче не се случи, споделя сътрудничката във фирмата "S-Auto" Биляна. Ценовият сегмент за нейните клиенти е в долната част на скалата.

"Нашите коли идват от Германия, Франция, Белгия, Холандия и Швейцария. Купуваме ги от застрахователните компании. 20 до 30 процента от автомобилите идват от германския пазар за автомобили втора ръка. Става дума преди всичко за дизелови автомобили с до два кубика двигател, произведени между 2005 и 2008 година. Ние обаче продаваме всякакви коли, както по-стари, така и нови, от евронорма 3 до 5 и 6. В Сърбия могат да се внасят автомобили  с норма евро 3 за изхвърляните газове, произведени след 2000 година", казва председателят на сдружението на сръбските вносители на коли Милош Петрович.

"Употребяваните" дизели - всъщност ветерани

"Ужасяващо е, че през 2017 година в Сърбия са внесени 153 000 "употребявани" автомобили. Казвам нарочно "употребявани, защото 80 процента от тях са по-стари от 10 години. През 2016 година бяха внесени 120 000. Ако вземем един период от пет години, излиза, че в Сърбия са дошли 600 000 употребявани автомобили, които Европа не иска. И това ни боли много като представители на модерните технологични продукти. Най-много ни боли от това, че Сърбия се превърна в автомобилно гробище. Думата е грозна, но пасва идеално на ситуацията", казва той.

Голяма част от внесените в Румъния леки коли също идват от Германия. През 2017 година Румъния е внесла от Германия 300 000 автомобила, като 70 процента от тях са с дизелови двигатели. От Италия са внесени 50 000, а от Австрия - 35 000 автомобила втора употреба.

Проблемът е всеобщ

Роксана Дима е говорителка на румънската служба за регистрация на МПС в Букурещ. "Ако в бъдеще в Германия бъдат забранени и дизелите с евро 4, това ще се отрази и на румънския пазар. Голяма част от автомобилите, които отговарят на този стандарт, са дизели. Те съставляват 30 процента от всички МПС в Румъния", споделя тя. Роксана Дима настоява европейските страни като Германия, които налагат много строги изисквания за отработените газове, да се погрижат тези автомобили да бъдат спрени от движение, за да бъде предотвратен износът им в страните от Източна Европа.

"От гледна точка на сравнително ниската покупателна способност, румънският пазар със сигурност ще бъде залят с автомобили, които не отговарят на германските екологични стандарти. При положение, че тези автомобили продължават да се движат. Още повече, че в Румъния няма никакво покачване на данъците за по-старите и вредящи на околната среда автомобили", казва Роксана Дима.

Българското правителство също не иска старите автомобили от западните страни, които не отговарят на съвременните стандарти,  да бъдат внасяни в страната. Министърът на екологията Нено Димов предлага автомобилите да бъдат преоборудвани, преди да бъдат изнасяни за България и съседните държави. "Регионът не бива да са превръща в склад за стари автомобили", заявява той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
100
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 92Приказката за неволята май не си я чел.
99
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До До 85Явно е някое богаташко чедо, дето е свикнал, да се подиграва на хората, ако колата им е за под 50 000 лева ...
98
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АвтомонтьорСервиза ми е 1500 лева на година. Колата беше 5000 лева.Новата кола ми е 45000 лева. След 4-5 години, новата става като старата и пак са поне по 1500 лева на година. И накрая излзиа, че съм дал 32 бона отгоре .... За ко, за оня дет го дуа ...
97
3
 
3
 
! Отговори
Автомонтьор преди 5 години
Какви шофьори сте щом не знаете, че старите коли се развалят по често!Тогава кои ще кара стара кола като му струва много по скъпо като плаща на сервиз всеки месец.
96
1
 
5
 
! Отговори
ошо преди 5 години
Старите немски дизели, са съвременни турбо дизелови автомобили, които нямат общо с дизелите от време оно. Ако завишават серните диоксиди, значи горивото е фалш. Прекалява се с тази тема! Не всички сме крадеме, или участвали в длаверките на кгб, за нови коли. Моята стои навън, кара се 10 000 км на година. Едно немско дизелче от онези ще ми легне идеално, и няма да изцапа много!
95
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Мислех повече да не гласувам обаче като знам, че тези които цоцат от бюджета ще отидат да гласуват ме мотивира да отида да гласувам за другите които не са в управлението.
94
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Проблемът не е в замърсяването. В България няма значимо замърсяване заради колите. Проблемът е как ГЕРБ да оправдае вдигането на данъците и въвеждането на нови ограничения.
93
3
 
5
 
! Отговори
До 85 преди 5 години
Явно си виждал кола само на картинка, щом искаш да се забрани вноса на коли над 5 години, които според теб били опасни.
92
5
 
6
 
! Отговори
Братчеда преди 5 години
Аз имам стара кола на 26 г. а братчеда на 15 г. обаче неговата е дизел и е на 248 000 км. а моита е на Газ и е на 142 000 км. защото я карам от време на време когато се налага не всеки ден като него. Кажете ми кои замърсява повече?
91
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Германия масово се карат дизелови и бензинови коли на всякакви възрасти, като в последните 15 години наблегнаха на по-чистите дизелови коли и затова им се появи проблем в някои части на някои пренаселени градове. По-чистият дизел има един недостатък - азотните оксиди и сега заради тези оксиди, ограничават по-чистите дизелови коли за сметка на по-замърсяващите бензинови коли. Повече от ясно е, че тази политика ще им излезе през носа. Лошото е, че в България некадърни политици се опитват да коп
90
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дизеловите коли са по-чисти от бензиновите, така че няма лошо в това, че Германия не може да се справи с азотните оксиди и си ограничава по-чистите дизелови коли. Ние само печеим от това.
89
1
 
12
 
! Отговори
vvv преди 5 години
Средната възраст на колите в Германия е около 10-11 г., а това значи, че се карат и коли на по 15 и 20 г.. Отидете в малки провинциални градчета да видите какви коли се каратмасово 15-20 г. бензинови коли
88
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ВДИГНЕТЕ НИ ЗАПЛАТИТЕ И ЩЕ СИ КУПЯ НОВА КОЛА !!! НАПРАВЕТЕ НИ ЖИВОТА ПО ДОБЪР!!! НЕ НИ ГОНЕТЕ ОТ БЪЛГАРИЯ !!!!!
87
2
 
9
 
! Отговори
До Пецка преди 5 години
Всички софиянци се махаме, не се живее от миризми, кучешки тортички, гласовити съседки чалгаджийки, девойки с токчета в офисите, комините дет горят дърва миризмата стига в апартамента.Киселото зеле.Плъхчета се разхождат в центъру, улиците са мръсни, кофите вонят.Вони от зеленчукови сергии, завладели тротоарите - вкисната воня - една кофа с вода да излеят и това не правят.Абсолютна ди ващина и анр хия.Тука да си останат бекащите провинциали 2-ро поколение е, уморих се да им гледам творенията
86
4
 
7
 
! Отговори
Пецката преди 5 години
До тотиЗа съжаление "Тоти" е напълно прав. Аз, самият, в момента гледам разписанието на БДЖ, за да си направя график и да се изнеса в едно село близо, но извън смога на София. В един от, все още, най-приятните квартали живея, но това е ясно, че ще се промени. Селинджърите с дачиите и лизинговите трошки вече паркират и на две гуми по градинките. Гледката става все по-неприятна. Мирише си вече явно на какво ли не, входът мяза на бункер. Оставям родния си град на селтиците, аз отивам на въздух!!!
85
2
 
14
 
! Отговори
Скоти от Каблешково преди 5 години
Ура другари ура! Ще си купя нов дизел! Досега си карам пасаткото си от древни времена и всички ми завиждат
84
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
не знам в Бг , но тук е пълно с нови автомобили от рода на фиат "Типо" , рено "Каптур" "Клио" за около 150-200? месечно , не е без пари , но ако правиш над 30-40 хил.км годишно , няма как да ме убедиш че една 15 годишна кола ти е по-евтино и изгодно- Друг е въпросът че за да ги навъртиш в БГ си е трудно постижение.
83
8
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АнонименТрябва да се закопуват електрически коли.
82
10
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 123В Америка хората неизползват газ за колите. Незнам защо в България хората използват газ.
81
21
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Държавата да забрани вноса на стари коли на повече от 5 години. Това е решението на проблема. Старите коли застрашават движението защото са потенциално опасни за всички на пътя включително и за пешеходците.