Нужно ли е да "помпате" спирачки, когато сте стъпили на заледен път?

Електронна система обезсмисли всичко, на което ни учеха инструкторите
Обновена: 14 дек 2018 07:17 | 13 дек 2018 19:00, Екип на Automedia.bg
18

 

Трябва ли да помпате педала на спирачката, когато сте стъпили на заледен път? Ако сте изкарали шофьорската си книжка преди повече от десет години или при някой по-възрастен инструктор, най-вероятно ще отговорите на този въпрос с "Да".

В този епизод от поредицата "Визия Нула" ще обясним за системата, която направи този съвет не само излишен, но дори и опасен, пише Automedia.bg.

Една от главните причини за тежки катастрофи е склонността на спирачките да блокират върху хлъзгава настилка. Тогава застопореното колело се превръща на практика в шейна и загубвате всякакъв контрол върху управлението - колкото и читави и нови да са гумите ви.

Още от началото на ХХ век автомобилните компании се опитват да решат този проблем и да предотвратят блокирането. Но първите механични системи са тромави и ненадеждни. Решението в крайна сметка идва от авиационната индустрия, а от втората половина на 90-те години вече всички нови автомобили са оборудвани серийно с ABS, или Anti-Lock Braking System.

Как работи ABS? На всяко от колелата има датчик за скорост, който засича, ако то започне да забавя, преди да блокира. Датчикът праща сигнал към компютъра на системата, а той освобождава един клапан в спирачния апарат и намалява налягането на спирачната течност. Веднага щом колелото възстанови скоростта си на въртене, помпата отново повишава налягането и задейства спирачката. Това се повтаря десетки пъти в рамките на една секунда при екстремно спиране. Именно от работата на помпата тогава педалът започва да "пулсира" под крака ви, понякога доста силно. Не бива да се стряскате от това.

Ако карате съвременен автомобил и се наложи да спрете внезапно, няма смисъл да помпате педала като при старите жигули - това само ще удължи спирачния ви път. Вместо това натиснете педала колкото можете по-силно и го задръжте така. ABS-ът ще ви позволи да маневрирате, за да избегнете препятствието, докато при блокирали спирачки колата е на практика неуправляема.

По-ранните ABS системи си имаха и минуси. В някои случаи те фактически удължаваха спирачния път - примерно в пресен сняг или върху чакъл, когато иначе блокиралото колело би се окопало и би спряло по-бързо.
Неслучайно през 90-те първите софийски таксиметри с анти-блокиращи системи масово ги бяха откачили ръчно. За щастие технологията напредна много от тогава. Имахме шанса да тестваме третото поколение ABS на Continental в полярния полигон на компанията в Арвидсяур. В сравнение с второто то получава информация от сензорите пет пъти по-често и може да реагира на практика на всичко.

Ако например едното колело е върху лед, а другото - върху сух асфалт или листа, системата се пренастройва за стотни от секундата и прилага различно спирачно усилие.

В следващите епизоди на "Визия Нула" ще се спрем на най-близкия приятел на ABS - електронната стабилизираща система (ЕSP или ESC), и ще пресметнем какъв е най-изгодният подход към автомобилните гуми.

Още автомобилни новини четете на AutoMedia.bg
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


18
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
0
 
1
 
! Отговори
Бобчо преди 5 години
До чичо МиткоДори на лед с ABS спирачния път е по-къс, отколкото без ABS. Дори с летни гуми на лед спирачния път е по-къс, отколкото без ABS. Само човек, който не се е качвал на кола с ABS, дори първо поколение(има и такива шофьори) може да твърди, че системата не върши работа.
14
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Журналята в репортажите при инцидент, винаги натъртват,че нямало спирачен път.Ми няма, затова е АВС!
13
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Чичо МиткоТака е, ама това ако знаеш че има лед.Когато температурите са около нулата, тук може да няма, след 100 метра да има лед. Божа работа. А да караш 400км само на 1-ва и 2-ра не е гот.
12
1
 
7
 
! Отговори
Чичо Митко преди 5 години
Спирачки на лед - автомобилно пързаляне! Първа, втора, много ниски обороти и галене на газта!
11
2
 
35
 
! Отговори
Gorskio преди 5 години
Чисто нова октавия 2015 - натискаш *** на светофара и безучастно гледаш как приближаваш предния. А АБСа хърка ли хърка, ама не спира. Това с ASR пък е за съвсем големи ***, които нямат идея какво да правят при завъртане на задницата. Истината е че ако влезеш с несъобразена скорост в завоя няма никакъв шанс да го вземеш с всички системи които имаш. Единствено помага Главният мозък, като взема мерки предварително...
10
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ДО 6. Автоматика също има ръчни скорости ако модела на скоростната кутия е от такъв вид. Процедира се по същият начин както при ръчните скоростни кутии. При автоматика пак има моторна спирачка но не е толкова чувствителна след отпускане на газта както при ръчната.
9
2
 
15
 
! Отговори
Handel преди 5 години
Боже тия откъде се намериха да напишат статия за опреди повече от 20 години?
8
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И да вметна, че бръмчалника ми е пригоден за бясно каране в остри завои, а не за бързо каране по прави отсечки. Там си ме кефи. Колкото се може по-ранно наличен макс въртящ момент, окачване предвидено именно за завоите, олекотени джанти, усилени съединители, рапзънки, разгъвки, двойно по-дебели стаб щанги, дроп линкове от солиден метал, усилена хидравлика...И да, усещам как прехвалените "Пирели" в завоя изтърват на 60км/ч, а Мичелина държи до 75км/ч или как Миче на 10к км умира на 50км/ч...
7
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Най добрия подход е превенцията.Да предвидиш какво ще стане! Ти явно продаваш гуми и затова така говориш"Глупости. Просто се вманиачих, смених една камара гуми(на една и съща кола) - 16-ки, после 18-ки, после 19-ки. Извън зададения за колата размер - проблеми(не фатални, но..). Спрях се на 17-ки. Смених бая марки. Мислех, че Конти е върха(сега съм с Конти), но Мичелина кърти мрака. Другите са леш спрямо тия. А новата гума(под 10к км) просто няма какво да я бие! След това леш. Сезона ми е ~10k
6
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анониментова с предавките при автоматик как работи ?
5
1
 
12
 
! Отговори
Квооооо речи??? до 1 преди 5 години
Гуми се сменят като има нужда , ако въртиш 100 хил на година , пак веднъж годишно ли ще ги сменяш?
4
4
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Зимно време в сняг и лед се кара на ниска предавка с ниска корост и се ползва моторната спирачка. Спирачката се ползва само за да спрете напълно. Някои от новобранците ще се учудят къде да я търсят тази моторна спирачка. Ами няма да я намерите защото тя се командва с газта. Когато сте на ниска предавка при отпускане на газта мотора намалява оборотите и скороста пада. На лед няма да се завъртите защото няма да блокирате колелата а просто колелата ще забавят движението си чрез мотора.
3
4
 
27
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 5 години
До 1Гумите са беэ значение, когато эаткормилното го няма!
2
0
 
27
 
! Отговори
стар шофьор до 1 преди 5 години
Не мисля че всяка зима трябва да си сменям гумите! Даже и на 3 години е под въпрос!Най добрия подход е превенцията.Да предвидиш какво ще стане! Ти явно продаваш гуми и затова така говориш
1
22
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"...и ще пресметнем какъв е най-изгодният подход към автомобилните гуми."Ще ви спестя усилията, ето го най-добрия подход:- Нови гуми всеки сезон, пресни(макс на 1 година по складовете); Старите гуми ги продавате на пловдивчани и варналии, избиват се да ги купуват, така ви ляга евтино на вас- Гумите задължително размер, препоръчан от производителя- Гумите винаги премиум клас(Michellin, Conti - в този ред, другите са "напомпан ПР рейтинг и платени изследвания")Айде и умната!