Как да зареждаме – догоре или по малко?

Колкото повече въздух има в резервоара, толкова повече кондензат се образува
8 авг 2020 20:10, Нели Христова
46
Как да зареждаме – догоре или по малко?
Снимка: Pixabay

Има два типа шофьори, когато става дума за зареждането с гориво. Първите при всяко спиране на бензиностанция пълнят резервоара догоре. Другите най-често си имат фиксирана сума и капват я за 30 лева, я за 50. Коя от двете политики обаче е по-благоприятна за състоянието на автомобила ви?
 
Особености в човешката психология често ни подтикват да сипваме по малко бензин, за да намалим сметката в бензиностанцията. Това обаче носи и други негативни ефекти, освен загубата на време.

Преди всичко нека отбележим, че различните автомобили имат резервоари с доста различен обем. Някои малолитражки или хибриди разполагат с едва 30-35 литра, нормален хечбек побира 45-55, а при големите SUV като BMW X5 например вместимостта надхвърля 80 литра. Напълването на такова чудовище дори при сегашните поспаднали цени на бензина ще ви излезе 120-130 лева - внушителна сума.

Тук обикновено се намесва една характерна особеност на човешкия мозък: естествената му склонност да търси по-голямата печалба и, което е важно в случая, по-малката загуба. По същата причина много хора предпочитат да си вземат телевизор или iPhone на изплащане и да внасят по 100 лева на месец, вместо да заделят и да дадат сумата наведнъж (спестявайки си и немалката лихва).
 
Водата има по-висока плътност от стандартния автомобилен бензин и съответно е по-тежка от него

Нещо подобно се случва и с бензина, само че там, разбира се, няма лихви. Единственото, което губите при зареждане на малки количества, е собственото си време - така ще ви се налага да посещавате бензиностанцията по-често.

Какво обаче губи автомобилът от подобен подход? Както отбелязва сайтът The Fifth Wheel, в резервоара неизбежно се събира вода. Това е кондензат на влагата във въздуха, който се образува от температурните разлики. И понеже водата е по-тежка от повечето типове автомобилен бензин, тя се спуска на дъното на резервоара - тъкмо там, откъдето обикновено черпи бензиновата помпа, за да захранва двигателя.

Колкото повече въздух има в резервоара, толкова повече кондензат се образува. И обратното - колкото по-пълен е резервоарът с гориво, толкова по-малко място остава за въздуха, и толкова по-малко влага попада вътре. Следователно политиката да се зарежда догоре, и често да се допълва, е по-добрата, настоява TFW. Вярно е, че пълният догоре резервоар прибавя към теглото на автомобила и така повишава разхода, но разликата е толкова нищожна, че не си струва да й обръщаме внимание. Има и друго: нерядко веригите бензиностанции имат бонусни програми, които се задействат при зареждане над определени литри и суми. Ако сипвате често и по малко, се лишавате от тези бонуси.

Още по темата четете на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


46
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
41
0
 
1
 
! Отговори
Щерю преди 3 години
Както е казал и Шекспирт на една бензиностанция: - Догоре или по- нагоре? - това е въпросът...
40
7
 
1
 
! Отговори
мр бийн преди 3 години
така е.колата си е лукс.от кметсвото(уестминстър)искат да им плащаш около 2хилки годишно за да паркираш пред вас ако нямаш свое паркомясто или гараж,.да заредиш само 10л е малко над 13лири което колечество не стига да стигнеш до никъде.Хубявото е че бензиностанциите не мамят като в бг с количеството заредено гориво.
39
4
 
12
 
! Отговори
Да преди 3 години
Един приятел живее в Лондон и ми показа колко плаща застраховка на 14 годишна кола.2300 паунда на година!Колата е лукс!
38
10
 
12
 
! Отговори
Тон преди 3 години
Има ли Х5ици в България, които още не са на газ? Връщаме се на бг манталитета - не можеш да си позволиш автомобила и разхода, който е свързан с него, но пуста гъзария и на колонката - дай да "капна" 20 лв.бензин/дизел. В нормалните държави се спира на бензиностанция за да се зареди догоре, времето е ценно, а разстоянията големи - пълен резервоар стига за 1-2 седмици средно.
37
0
 
21
 
! Отговори
Воден свят преди 3 години
Вода има навсякъде! Повечето от водата обаче не е кондезирала, а "случайно" добавена от персонала, от шофьори и др. Изкушението е голямо, защото сегашните горива имат спирт, на колонките пише 8%, 9% и т.н., а спиртът е идеално се смесва с вода. Спиртът служи и за антидетонационна добавка, вместо оловната отрова и го има по стандарт. Както е писал Гошо ***-сигурно 1/2 от резервоара ми е вода-ха, ха..
36
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Каква е тази статия? Бензина се налива а не се сипва, който кара Х5 му дреме за колко заражда и още куп неточности в тази статия. Какъв е този стил, да си вземе, вместо да купи. Какъв стил на писане. Ако я прочете и редактира някой специалист, ще се ужасите какво публикувате. Ние сме просто читатели и все по-често реагираме.
35
3
 
16
 
! Отговори
Богомил преди 3 години
До ХемусЗдравей наборе, съгласен съм с теб. Навремето назначих в КИП-а една инженерка, която не можеше да запои две жички. Голям кошмар! Не можех и да я уволня. Партийният секретар ми нареди да я обучим и научим, нали трябва да се грижим за хората. Истината беше, че тя беше написала донос срещу мен, безпартийният началник, започващ с думите: " Аз, дъщерята на стария партиен член ... и т.н." Но истина беше и това, че най-големите некадърници със 7-ми разряди бяха партийни и профсъюзни деятели.
34
3
 
4
 
! Отговори
Веско преди 3 години
Хаха. Не се било разплисквало... Ми нали е течност? Дали ще имам един голям обем или 10малки, какво значение има? Май в твойта кратуна няма нищо.
33
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Много отдавна, резервоарите се произвеждат така, че горивото да не се разплисква и изпарява, чрез разделяне на сегменти, еластични елементи и създаване на налягане.Разплисква ти се и малкото останало в главата.
32
3
 
11
 
! Отговори
Веско преди 3 години
Вече всеки има роднина в чужбина, или е емигрант. Та таши рооднини ТАМ, след като караха, смениха три стари коли си взеха нова чисто нова. Защо ли.... Аз също. Вместо да дам хиляди кинти за стара, ги дадох за първа вноска за нова. А относно конденза... По нашите дупки и полегнали полицаи, нали горивото се пличка вътре и обира конденза!
31
1
 
11
 
! Отговори
До Хемус преди 3 години
Като искаш да оставиш нещо след себе си отиди и засей дървета! Силно се съмнявам да имаш пари и за една панелка. Говориш заучени фрази и си фантазираш. Според мен си на 20-25г., без перспективи в живота и си избиваш комплексите тук. И да ти кажа само, че който има пари да инвистира в имоти, има пари да си купи нова кола!
30
0
 
31
 
! Отговори
Нов внос преди 3 години
Телефон за 2000 на изплащане, гоуф за хиляда лева (или 200лв за скраб), зареден с газ за 20лв.Класика.
29
4
 
19
 
! Отговори
Док преди 3 години
Аз пък моята 20 годишна кошница винаги я зареждам с газ догоре. Събира 25 лв.
28
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Градско 50 кинтна/месец... мойто градско е 60 км на ден... Най - много потрбители на автомобили има в мегаполисите. Това е основната причина съвременните коли да са проектирани за мегаполиси. А в тях основните артерии са магистрали. Основния начин на покупка на кола в мегаполисите е лизинг. Това е и причината хората да не мислят за сервиз. В сервиза сменят само масло, гуми и спирачки.
27
12
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Дообре...Значи, ако си шофирам предимно градско с разход за бензин, да кажем 50 лв месечно, да разхождам пълен резервоар...Не благодаря, предпочитам да ми тежи по-малко в багажника, а като пътувам по далече си пълня догоре.
26
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Всеки пълни колкото кинти има.Мечката скача според тоягата.А тези пръдни за бонуси и какво ли не съм ги слушал, слушал... Ше пълним колко ми е кеф на мене, бате и те така.
25
9
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Има и друго - по лекият и калоричен бензин остава отгоре и по тежкият изгаря пръв, така с допълване в резервоара се натрупва по-лек бензин, който води до икономии а в най-лошия случай компенсира допълнителните килограми от пълния резервоар. Така че пълнете винаги догоре и не оставяйте нивото да пада под 50%. Така се застраховате че ако попаднете в задръстване или закъсате посред зима няма да ви свърши бензина.
24
3
 
17
 
! Отговори
тигъра преди 3 години
30 години работя шофьор и не съм виждал бонус,че сипвам повече гориво."Следователно политиката да се зарежда догоре, и често да се допълва"-,не води до бонуси.Само води до по-голям разход на гориво при малките автомобили.
23
2
 
14
 
! Отговори
Хемус преди 3 години
Добре бе!Съгласих се с тебе!Гледай си 'розовия' живот и да не те боли х..!Е какда си имам идея,колко струват фирмените сервизи,като живея в къща с гараж и канал,имам инструменти и мога да пипна тук и там сам!Казах ти,не е лошо за мъж да е малко технически грамотен!Аз съм от старата школа,дето четяхме книги,ходихме в казарма и бачкахме от малки,понеже в университета нищо не можах да науча!Тия с гаранционите автомобили и сервизи са ми ясни,кон за кокошка!Хората и те трябва да ядат
22
1
 
19
 
! Отговори
Уууу преди 3 години
Абе ей не заблуждавай, че е ефффтиния във фирмени сервизи. Като лъжете Ви растат носовете. Евтино ли е смяна на ремъците(*** консуматив)-700лв + масло,филтри,една крушка..айде честито=1000. А ти не си виждал нова кола с вдигнат капак, защото няма смисъл да се гледа, а трябва ТЕЛЕФОН за Пътна помощ. Просто ги отнасят в сервиза. А за паленето-чукай на дърво, никой не е застрахован