Кои са автомобилите, които можеха да спасят имиджа на СССР?

Колите така и не са пуснати в серия
1 мар 2021 19:42, Нели Христова
118
Кои са автомобилите, които можеха да спасят имиджа на СССР?

Когато се замислим за автомобилостроенето на някогашния СССР, в ума ни неизменно изплуват няколко автомобила - "Жигули", Лада Нива, УАЗ, Москвич и Волга. С малцината разновидности и поколения на тези коли, по-възрастните от нас израснаха и в България, като ярък спомен е дългогодишното чакане да се доредиш до заветната съветска машина.

И докато масовото производство на съветската автомобилна промишленост представляваше относително монотонна и семпла гама автомобили, то инженерите на различните компании постоянно се опитвали да внедрят доста смели и различни проекти. Доста от прототипите, излезли изпод чертежите са били странни, нелогични, непрактични или прекалено неподлежащи от осмисляне, от страна на отговорните партийни величия.

Но е имало и машини, които са били много сполучливи и са били готови за серийно производство. Повечето от тях са били и модерни за времето си и ако бяха получили "зелена светлина" доста биха променили имиджа на съветското автомобилостроене, както по времето на Студената война, така и преди разпада на комунистическата империя. Нека ви разкажем за 5 (+2) автомобила, които така и не бяха пуснати в серия, а трябваше:

Москвич-408 "Турист" (1964)

Инженерите на московския завод АЗЛК (до 1968 г. МЗМА) са правили десетки разнообразни прототипи - от състезателни коли до истински всъдеходи на рама. И много от машините са минали дори предсерийни тестове. Един от най-красивите проекти на фабриката, обаче, определено е двувратото купе-кабриолет Москвич-408 "Турист".
Автомобилът е построен в две бройки (черна и синя) на базата на обикновения седан Москвич-408, като имало идея за старт на малосерийно производство. Купето на първият екземпляр е максимално унифицирано с това на "донора" и е направено от стомана. Разликата с конвенционалния модел била само по рамката на челното стъкло и подвижния покрив от фибростъкло.

Купето на втория (син) екземпляр било изработено с използването на доволно количество алуминий. От лекия метал са вратите, задните калници, както и капаците на двигателя и багажника. За съжаление, заради многобройните задачи, поставени на завода, до серийно производство на кабриолета така и не се стига, а двата прототипа са изчезнали с времето.

ВАЗ-Porsche-2103 (1976)

Определено един от най-знаковите проекти на завода в Толиати през 70-те години на миналия век е легендарният всъдеход Lada Niva. Но не по-малко интересен е и проекта за рестайлинг на флагманския модел 2103 с помощта на специалисти от Porsche.

Германците сериозно модернизират външността на съветския седан, като премахват всички хромирани детайли, предлагат оригинална радиаторна решетка, пластмасови брони в цвета на купето и голямо странично огледало. Освен това, специалистите подобряват изолацията на салона, заменили арматурния панел, сложили волан като този на Porsche 924 и преработили окачването.

Но поради твърде високите разходи и сложността за получаване на "зелена светлина", този редизайн така и не се случва. Вместо това, от ВАЗ внедряват по-опростена версия, също разработвана по онова време, от която по-късно излиза и ВАЗ-2106. А някои от идеите на германските помощници намерили място в излязлата по-късно "Лада петица".

Още по темата четете на сайта на Automedia.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


118
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
68
5
 
7
 
! Отговори
Бузов преди 3 години
Като чета коментарите в частност тези възхваляващи руските таралясници и се питам наистина ли сме толкова зле българите?Хората се стремят към космоса,генетика,иновации във всички области на науката и живота а тук още се прехласваме по тел,пирон,тесла и бутала от дърво.Честно има нещо сбъркано у нас.
67
7
 
9
 
! Отговори
дзятфп преди 3 години
До Анонимен.....и той е точно, че се ремонтира с пирони, тел и подръчни материали (даже има и как да си направиш бутало от дърво...........Уважаеми, добре, ама това е от мизерия, недоимък, беднотия, научна, икономическа немощ и т.н.; и в Канада, Аляска и др. държави има тежки зимни условия, да не говорим за други пустинни, тропически; техниката трябва да се стреми към усъвършенстване и удобство на ползващите се от нея, а не да величаем таралясници. Другото е оправдание и логика на мизерията.
66
11
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 99 ХМРуската техника си има един много голям плюс и той е точно, че се ремонтира с пирони, тел и подръчни материали (даже има и как да си направиш бутало от дърво, за да ти изкара 20-30 км.). Ама това ѝ е и замисълът, в Сибир и голяма част от районите на Азия, няма наблизо доставка на части за ден. А да закъсаш в тундрата не си е работа :)Освен това ракетата и електролукса от 40г. имат доста общи неща ;)
65
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 83 Предпочитам...Я кажи кой не е пипал нищо по нова Лада 10г.? Аз такъв не знам да има (включително и за новите модели, минимум на 2-3г. излиза нещо)И какъв комфорт... нивата и калината ти качват бъбреците в гърлото като минат през една дупка.По добре да дам към 3-4хил отгоре и да взема една нова астра вместо нова лада веста. Ще ги избия само от гориво - астрата 122кс харчи 5-7/100, а ладата за 122кс харчи 9-11/100
64
4
 
13
 
! Отговори
Хм преди 3 години
До Деди, деди,..... и за компресор я ползвам, идеално боядисвам с нея...За това ми е думата, ти, ако щеш, ползвай я и за пържене на яйца, забиване на пирони и пр., само да не е между 22 и 08ч. / 14 и 16 ч., за да не стресираш комшиите. А за да хвали човек руските подобия на техника, каквито и да било, трябва или да не ги е ползвал, или русофил, или мазохист, а най - вероятно трите заедно.
63
9
 
5
 
! Отговори
Деди, деди, преди 3 години
явно те гони склерозата. Още имам един руски Тайфун в гаража, не само, че е прахосмукачка, а и за компресор я ползвам, идеално боядисвам с нея. Яка машина излезе, бий в земята всякакви западни пародии на прахосмукачки. По българските пътища още се движат 30 годишни руски автомобили, покажи ми един западен на 30 години, няма такива, ръждата ги изяда още на 10. А Моргана не е ли дървен, като на Флинстон?
62
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 73До 2020г. краварите произвеждаха... Лади, после GM продадоха завода на франсетата от Рено. Те затова и вкараха нови модели (нови за лада де). :D
61
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До ДедиЗа прахосмукачката може да поспорим. Имам прахосмукачка "ракета" която вече 35 години работи. Сега всичко се прави да изкара до края на гаранцията.
60
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Абе ние българите не сме произвели един пирон, а кибритите са най-калпавите по цялото земно кълбо, ама искаме да се возим на ферарита.
59
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Лада като нова беше 8 хил лв. Обърнато спрямо средната заплата струваше повече средни заплати (187лв на мес или 2 244лв год за 1984 )като вноски отколкото Американец да си купи Порше 911 (32 хил долара при 16 хил долара годишна заплата средно )обърнато във техният стандарт. Порше 911 в usa 2 год средна заплата/ Лада в България 3 год и 6 месеца средна заплата.
58
6
 
14
 
! Отговори
Деди преди 3 години
Какъв имидж, какви 5лв.? Руснаците една прахосмукачка не са направили като хората, камо ли автомобил. Всички коли са копия на западни като първата пусната серия е горе-долу (например Фиат/Жигула), след което от конвейра започва да излиза руска манифактура. Имаше виц: В магазин за авточасти питат - Имате ли части за руски коли? - Ми не, вижте в железарията отсреща, там продават пирони, тел, дъски. Та така.
57
1
 
12
 
! Отговори
Жо преди 3 години
До FIAT 124 xa xa xaПрез 1968 г. в Ловеч се сглобяваше с оригинални части FIAT 124, наречен ФИАТ 124 Пирин. Тази българска пазарна авантюра приключи с появата на руската имитация- Жигули.Имах такъв ФИАТ 124 Пирин. Разликата с Жигулата беше огромна. Над 30 основни части и агрегати бяха различни и незаменяеми. Двигателят на ФИАТ-а беше с долен разпределителен вал и нямаше нищо общо с Жигулския. Спирачките бяха 4 дискови.Съединителят, окачването, кормилните щанги не бляха заменяеми с руските.
56
1
 
7
 
! Отговори
Нищо преди 3 години
не се споменава за съветският супер автомобил ЗАПОРОЖЕЦ,говореше се че това чудо е "отмъщението на Брежнев към човечеството"аз миля че по-скоро беше "подигравката на великия вожд и великата страна към хората от източната страна на завесата.
55
0
 
2
 
! Отговори
Толиати преди 3 години
Самара и Спутник.
54
0
 
5
 
! Отговори
Е няма преди 3 години
да се тревожа за русия и беларус и какво се случва с демокрациите им. Имам си доста тревоги с родните
53
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До ПредпочитамПомня ги аз тия новичките като тая дет по цял ден стояха под нея пред блока. Нищо нямало да пипне 10 години :)))))))) разсмя ме сериозно :)
52
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Русия и автомобили е някакъв оксиморон...
51
12
 
6
 
! Отговори
Предпочитам преди 3 години
една новичка като на снимката, пред която и да е внесена бричка от запад. Тази ке си я карам с кеф поне 10 години, без да пипна нещо по нея. Ладите возеха много комфортно!
50
6
 
9
 
! Отговори
катафалката преди 3 години
най-точно изобразява имиджа на СССР.
49
5
 
15
 
! Отговори
СТАР ПЕНСИОНЕР преди 3 години
ЕХ.деца....ПИТАЙТЕ нас....преживели соца !...ЗАЗ 965 ....и ЗАЗ 968 са правени в ЗАПОРОЖИЕ ( УКРАИНА ) ....струваха в МОТОТЕХНИКА - 2 700 лв .....и 3 100 лв ( при МРЗ тогава 80 лв ) !!!!! *** в БГ бяха пуснали РЕКЛАМА ......че това са СЪВМЕСТНА РАЗРАБОТКА със ПОРШЕ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!защото и те ...и ПОРШЕ са със въздушно охлаждане ! Към ЗАЗ 965 имахме ТОЯГА ...за да подпираме задният капак - да не ЗАГРЯВА ! ПОСТАВИХМЕ св. рекорд за ГИНЕС - СФ- ПД за 5.5 ЧАСА ... КАРАШ-ЗАГРЕЕ-СПИРАШ !