Как могат да ни измамят при смяната на гуми?

Ето кои са най-честите трикове
12 апр 2021 18:47, Нели Христова
59
Как могат да ни измамят при смяната на гуми?
Снимка: БГНЕС

Колкото и упорита да бе последната зима, все пак дойде времето да заменим зимните гуми с летни. За повечето автомобили в променливи условия като българските ползването на два комплекта гуми е най-разумният вариант от гледна точка на безопасност (излиза ли сметката да се кара само със зимни, четете тук). За жалост обаче е свързан с немалки разходи - а нерядко недобросъвестни майстори се мъчат и допълнително да ги увеличат.

Опитът ни показва, че в България има и много добри сервизи за гуми - както големи вериги, така и малки семейни предприятия. Има обаче и от другите, където гледат на клиента едновременно като на дойна крава, и сякаш му правят услуга. Нека изброим някои от най-честите трикове, които този тип гумаджии ползват, за да изкарат повече пари.

Изправяне на джанти

Може би най-популярната "шашма" - първо, защото е най-доходна, и второ, защото е трудно да се засече. При демонтажа майсторът идва и ви казва, че джантата е крива - при толкова дупки по пътищата може да се очаква, нали?

И за доказателство ви я демонстрира на стенда - действително уредът показва сериозно отклонение.

Същият ефект обаче може да се постигне, като се лепне малко магнитче от вътрешната страна на джантата. Замяната на цяла джанта е скъпа, разбира се, затова повечето клиенти охотно приемат предложението майсторът да изправи кривата - което струва от 10-12 лева за най-малките стоманени джанти, до 50 за алуминиеви от по-голям цолаж, примерно от SUV.

"Кривата" джанта се внася някъде вътре в сервиза и след 20 минути ви се носи обратно вече "изправена" - а всъщност просто са махнали магнитчето.

Разбира се, в българските условия твърде често джантите наистина се изкривяват, и става дума за необходим ремонт. Но и измамите не са рядкост.

Надбавка за монтаж и демонтаж

Големите вериги и почтените малки сервизи си имат точен ценоразпис, в който всеки етап от подмяната на гумата - сваляне и качване от автомобила, демонтаж и монтаж върху джантата, баланс - си има обявена цена. Но в много други е обявена твърда сума, и едва след като свършат работата, се оказва, че примерно свалянето и качването не са били включени в нея. Измама за няколко лева, но по време на пролетна и есенна кампания няколко лева на клиент могат да означават няколкостотин на ден за гумаджията.

Смяна на вентили

Още една шашма, за която клиентът твърде рядко може да се усети. Съобщава му се, че вентилите са остарели и трябва да се подменят. Стандартната цена на гумен вентил е около 2 лева, на метален - десетина.
Истината е, че вентилите обикновено без проблем изкарват поне 3-4 години, и рядко се налага подмяната им.

Доплащане заради датчици

По-съвременните автомобили имат датчици за налягане в гумите - задължително оборудване за нови модели в рамките на ЕС. Някои майстори може да поискат допълнително заплащане при монтажа, защото датчиците усложнявали работата. Най-често този подход се прилага на клиенти от по-красивия пол. Истината е, че монтажът и демонтажът на гуми с датчици изисква малко повече внимание от гумаджията, но не и такова, че да е нужно доплащане за него.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


59
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
54
0
 
0
 
! Отговори
ГОЦЕВ преди 2 години
Здравей!Кой е сервиза с натегнати болтове?До ЕКО ли или гаража по-близо до парадайз?
53
1
 
4
 
! Отговори
Щирлиц преди 3 години
Сменям си гумите сам,имам два комплекта.При гумаджия ако има спукване,или някакъв друг проблем.
52
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Има едни във Варна , които освен за крива джанта, се мъчат да излъжат с криви гуми....
51
1
 
1
 
! Отговори
Чичо преди 3 години
България.....сър.
50
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Да Дияна го правят редовно номера с кривата джанта, а пък има един друг сервиз до мол парада на ул. Сребърна в посока южния парк, там една година така ми бяха натегнали болтовете с пистолета, че няма развиване на единия болт се наложи да правим няколко пъти заварка за да го развием
49
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
П.С. Казах - лепи, и от тогава съм забравил за тази верига. Купих си и гуми на следващият ден, но не от тях, разбира се.
48
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Нямам втори комплект джанти и редовно ми "изправяха" джанти на двете коли, ходех в голяма верига - Диана на южното околовръстно. Върхът на сладоледа беше обаче преди две години, когато отидох с колата и комплекта гуми, които трябваше да се поставят. По едно време идва един и ми разправя - едната гума ти е спукана и то лошо, ще си купуваш ли нова или да я лепим някак си. При условие, че при предната смяна отидох при тях на собствен ход, без проблеми и ми показа дупка като от отвертка, странично..
47
0
 
6
 
! Отговори
Щерю преди 3 години
Ако не гледате могат да Ви завият квадратни гуми...
46
1
 
8
 
! Отговори
Некой преди 3 години
Само да добавя, имаше и "Георги Димитровки" от завода в Илиенци - СФ. Бяха по "ефтинджос" ама ЗАЗката си пътуваше навсякъде и зиме и лете с един комплект и нямаше спиране.
45
0
 
5
 
! Отговори
У преди 3 години
Заради подобни икономии на вентил съм помпил гума като пълен хахо с една ръчна помпа, после запушваш колкото може и бааа..м капачката към първия град с гумаджия. Някъде около Рила беше, но изкара така до Самоков-да е жив и здрав гумаджията.Нашият стар вентил просто му изхвърча вътрешната част, като куршум. От жегата ли, от резбата ли? Късмет, че спряхме и гръмна. Ако се движиш е готова катастрофа.
44
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тази година, локдаун, не пътувахме, изобщо не смених гумите. Няма смисъл. Имаше сняг точно 3 дни!
43
4
 
25
 
! Отговори
Bili преди 3 години
Крик, ключ, 8 джанти, 30 мин и готово. Кинтите вместо на гумаджия - в бири....
42
11
 
4
 
! Отговори
Селяндур с джип преди 3 години
Лекарството:Взимаш си джипка, обуваш я с Гудрич или нещо подобно и само ходиш да ги помпиш от време на време. Т.Е. забравяш за гумаджии докато не се изтъркат.
41
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Купя ли кола купувам на старо и 4 джанти така си имам 2 чифта само за 40-50 минути си ги сменям сам есен и пролет съответно със зимни и летни гуми . Слагам си ги после на тъмно и сухо и това е . Да не съм луд да сменям гуми при гумаджии освен кинтите (дадените за джанти се изплащат точно за 2 г ) не ми се виси и да чакам ред за смяна ,особено есен е лудница .
40
0
 
1
 
! Отговори
анонимен преди 3 години
До РУМЕНЧиче лепят се бе.
39
7
 
7
 
! Отговори
Ямболски цървул преди 3 години
Според статията,трябва да сме с коифициент на интелигентност колкото игла за шиене ,за да ни измамят.
38
16
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Началото на 90те баща ми си купи автомобил внос от Австрия. Колата пристигна със всесезонни гуми. Та щом в Австрия е можело тогава със всесезонни, какво пречи и в България през 2021 да се кара с такива. Тази зима падна два пъти сняг и той се задържаше точно 1-2 дена
37
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Коректен гумаджия в сезона на смените трудно ще се намери. Много често пише машинно изправяне на джанти пък после ги чуваш как млатят с ***. А това с винтилите е най дреб н а т а врътка ако минеш само с това си късметлия.
36
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До РУМЕННа вътрешната страна. Не се виждат :)
35
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
едно време имаше само едни гуми ''Вида''.Москвичи,Жигули,Трабанти всичко караше с Видинките.Няма лято,няма зима има ''Вида''!Е от Кореком можеше и ''Мишлен'' с долари някой да купи,ама единици.Имаше и ''Барум'',ама и те трудно се намираха.Зимата като падне снег,само пред партийния дом беше до паве,другото го затъпкваха ''Зиловете'',уж ринат нещо.Всеки препатил караше с кофа сгурия,или пясък в багажника и лопатка.Веригите бяха едни синджири на 180 градуса разположени караш 50% буксуваш.А сега...