Бъдеще без личен автомобил: Защо става все по-трудно да притежаваме кола?

Новите коли са скъпи, старите - забранени
17 окт 2021 22:40, Нели Христова
207
Бъдеще без личен автомобил: Защо става все по-трудно да притежаваме кола?
Снимка: Pixabay

"Кола за всеки джоб и за всяка цел": под този девиз Алфред П. Слоун навремето превърна General Motors в най-големия производител на автомобили в света, а самия автомобил - в нещо общодостъпно. Притежаването на лично превозно средство даде на хората невиждана дотогава свобода, промени из основи трудовия пазар, увеличи конкуренцията между работодателите, разви изцяло нови индустрии, начело с масовия туризъм. Но днес все повече изглежда, че песента на личния автомобил е изпята. Просто защото девизът на Слоун вече не е в сила.

Автомобилите поскъпнаха драстично в последните десетина години. Ако през 2010 една малка градска кола в сегмент В (Ford Fiesta, Opel Corsa) струваше около 20 000 лева, днес е над 30 000 лева. В С-сегмента, наричан още "класа на Golf", доскоро можехте да имате прилично оборудван автомобил за 30 000 лева. Сега границата е около 40 000 лева. Най-достъпните седани в D сегмента започваха от 40 000 лева, сега са над 50 000. И така нататък.
Поскъпването на колите надминава в пъти обичайния ход на инфлацията. А, според единодушното мнение на експертите, това е само началото. Ето десетте основни фактора, които ще оформят бъдещето на личния автомобил.

Стандартите за вредни емисии

Най-съществената причина за поскъпването са опитите да се намалят вредните емисии. В името на тази цел още преди три десетилетия Европейският съюз създаде т. нар. "евростандарти". Започна се с Еuro 1 през 1992. Сега в сила е Euro 6d. Евростандартите ограничават максималните количества вредни вещества, изпускани от автомобилите - най-вече азотни оксиди, въглероден оксид, фини прахови частици. За годините от Euro 1 до 6d допустимите концентрации се понижиха в пъти. За да ги покрият, производителите трябва да изпозват нови и нови хитрости - катализатори, впръскване на урея в отработилите газове при дизелите (т. нар. AdBlue), въвеждане на филтър за твърди частици и за бензиновите двигатели (GPF) и така нататък. Естествено, всяка допълнителна технология оскъпява производството.

А отделно има и тавани за т. нар. парникови емисии - отделяните количества СО2. По сега действащия регламент 2019/631, в сила от януари 2020, те са ограничени на 95 г/км средно за автомобил. Производителите, които надхвърлят това, плащат глоби - по 95 евро за всеки допълнителен грам, за всеки автомобил. Това ще ви изясни защо по-големите двигатели внезапно изчезнаха от масовите автомобили, а цели марки, като Infiniti например, напуснаха Европа. И защо всички масово използват трицилиндрови турбодвигатели вместо по-просто устроените и по-надеждни мотори с атмосферно пълнене.

Но нещата тепърва ще стават по-сложни. От 2025 в сила ще влезе следващият стандарт - Euro 7. Чиновниците в Брюксел още не са уточнили какъв точно ще е той, но предложенията са за до 10 пъти намаляване на тавана за въглероден оксид и между 3 и 8 пъти - за азотните съединения. Много хора от автомобилната индустрия окачествиха това като реална забрана за двигателя с вътрешно горене, и дори за хибридните автомобили. След Euro 7 ще оцелеят само чистите електромобили.

Масовото електрическо задвижване

На теория електромобилите звучат като добро решение за Европа: нулеви емисии в градовете, по-ефективно използване на енергията от вятър и слънце, намаляване на зависимостта на ЕС от вноса на горива, който сега е на стойност 1 милиард евро... на ден. Има още проблеми в областта на инфраструктурата, генерацията на електроенергия и адаптирането на електропреносните мрежи, но те са решими.
Онова, за което все още няма решение, е цената на самия електромобил. "Ако се опитам да обобщя положението с електромобилите днес, то е много просто: цената на автомобила зависи от цената на батерията", каза в разговор с Automedia.bg Филип Брюне, вицепрезидент на групата Renault по задвижването (на снимката).

"Грубо казано, батерията е 50% от цената. Само батерията. Докато при конвенционалните автомобили двигателят е между 20 и 25% от себестойността. А при електромобила към батерията трябва да добавим и електромотора, и силовата електроника. Докато цената на батерията не се понижи до подобни стойности, няма да сме в състояние да предложим електромобил на наистина ниска цена... Възможен е бюджетен електромобил, но в днешните условия това означава малък електромотор и малка батерия". Добър пример е актуалният Citroen Ami - с две места, 8 конски сили, 45 км/ч максимална скорост и до 70 км пробег с едно зареждане на батерията. Но не всеки би определил това нещо като "автомобил".

Постоянно поскъпващите суровини

Постоянно повтаряната мантра в индустрията е, че с масовизацията на производството електромобилите ще поевтинеят, защото ще постигнат икономии от мащаба, и цената им ще се изравни с тази на колите с вътрешно горене. Това обаче не се случва. Себестойността на батериите действително падна над десет пъти от ранните образци преди 15 години. Но все още си остава доста над 100 долара за киловатчас. А на икономиите от мащаба противодействат растящите заради повишеното търсене цени на суровините. Mining.com прави свой EV Metal Index, проследяващ котировките на основните метали, използвани в електромобилите. За периода от лятото на 2020 до лятото на 2021 този индекс се е покачил със 167 процента. Литиевият хидроксид надхвърля 21 500 долара за тон. Кобалтът е над 60 000 долара за тон.

Още по темата чете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


207
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
169
4
 
15
 
! Отговори
ОтНидерландияСлюбофф преди 2 години
Ами карайте колелета бре, като нормалните хора! Сичкото индианец с БМВ и Мерцедес гaзap го раздава.
168
2
 
15
 
! Отговори
майна преди 2 години
Аз съм готов веднага да бракувам моята кола само да има нормален градски транспорт в Пловдив! ВЕДНАГА! Но, за съжаление транспорта в града е ЛЕШ и то благодарение на ГЕРБ!
167
3
 
10
 
! Отговори
ПорЦелан преди 2 години
Между другото при социализма имах чисто нова Лада комби. Никой не ги искаше и се чакаше 5 години. Баба ми беше получила някаква обезщетение и ми направи вноска като влязох в училище със специалност шофьор и автомонтьор. Работех в Кремиковци и получавах космическа заплата над 500 лева със всички вредни и нощни добавки, та я изплатих за година и половина. Но бензина беше доста скъп. Когато я купих, А93 струваше 80 ститинки, а после стана левче. Това отговаря приблизително на 10 лева литъра сега.
166
0
 
11
 
! Отговори
Радослав преди 2 години
Скоро България ще се напълни с електрички втора ръка които са махнати от Европа преди да е дошъл момента за смяна на батериите и много хора ще се прецакат като ги вземат с предстоящ много скъп ремонт! И ще се почне с побългаряването и смяната на батерията с няколко акумулатора и ще е цирк и половина!
165
1
 
9
 
! Отговори
Хайде, хайде преди 2 години
Твърде рано ни е за електрички. Просто технологиите ни не са развити до степен да вплътним нужната енергия в батерии, няма инфраструктура, ограничен цикъл заряд-разряд, скъпо и замърсяващо производство. Аз лично карам бензинова кола, но примера ми е с дизела - пълен резервоар и 4-ри туби в багажника ти осигуряват 1400 км пробег минимум. Тесла-та, я ти изкара 450, я не при реално шофиране. Изобщо да не говорим за климатик или парно.
164
0
 
6
 
! Отговори
върло загрижен преди 2 години
Под формата на екология лобистите си рипат хорцето!
163
0
 
14
 
! Отговори
Втрещен преди 2 години
Какви точно вредни емисии изпуска един двигател с вътрешно горене на метан? Ми хайде забранете и отоплението на домакинствата с природен газ.
162
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Грубо казано, батерията е 50% от цената." И не само че батерията струва колкото половин електрически автомобил, ами се cкaпвa много бързо! Един дизелов двигател на практика е вечен - може да надживее самия автомобил който ще ръждяса след години. Докато животът на акумулаторната батерия е съизмерим със стартовия акумулатор на конвенционална кола!Вие всеки път ли си сменяте колата когато акумулаторът ви сдаде багажа?
161
1
 
15
 
! Отговори
до 189 преди 2 години
И аз така! Да живее дизела! Всички военни коли и машини са на дизелово гориво. Предимствата са много! А някой да е чувал за електрически танк?Колко танка има по света? Те не замърсяват ли? Или може би са снабдени с DPF филтър за твърди частици???На кой ЕВРО стандарт отговарят съвременните немски танкове Леопард 2?Някой експерт ще ме осветли ли?
160
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
мечтата на кoмyнягите
159
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не съм против Европейския Съюз, обаче съм категорично против екотероризма! Преди години гледах телевизионен репортаж от Германия. Там много хора се бунтуваха, защото ги задължаваха да си направят жилищата екологични, без да ги питат искат ли.Същото е и с колите. Електрически автомобили има още в края на 19-ти век. Смятайте досега колко вода е изтекла! Големият проблем е в това, че нито производството на електрическата енергия, нито скъпите акумулаторни батерии са екологично чисти!
158
0
 
2
 
! Отговори
ako баба ти... преди 2 години
До Анони,ем При комунизма и при капитализма нямаша смартфоно ,ПК.Автомобил инаше всяко семйство .И да не би качеството на живот сега да е по-добро? Да! Вчера ядох банани-2 .
157
0
 
2
 
! Отговори
Krom преди 2 години
До Анонимен 186 - ела ме изкараш, страшко! Направо се "разтреперах" шуте!
156
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Докато има нафта по бензиностанциите няма да се откажа от дизеларката. А тя ще издържи по-дълго от мен.
155
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Чудо голямо. Па едно време по комунизма нали живеехме и без да имаме личен автомобил, личен компютър, личен смартфон и т. н.
154
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кроме, мишленце малко, ще усетиш ти една пушка наврена в сливиците ти. Излизай от филма овреме!
153
3
 
14
 
! Отговори
Krom преди 2 години
Решението? Решението е пушката. Скоро ще слушате тази песен и за ред други "благини" които до скоро ви се виждаха ежедневие. Стоите в ЕС? Свеждате глави? Е, скоро ще чуете и песента "..Защо става все по трудно всеки ден да имате ток..". В сегашния си формат начело със Зелените талибани и оглавен от многократно окучила се зелена леля - получавате това. Разбира се, за себе си чиновниците управляващи ЕС скромно ще оставят и автомобили и друго - на вас служат все пак!
152
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
На всички трябва да е ясно че няма ли равновесие се стига до световно заробване. Някога имаше социализъм и капитализъм което даваше определено равновесие. А сега изгражда мръсен световен комунизъм който ни налага нечовешки ограничения грабежи и унищожение.
151
8
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Проклет да е ЕС! Отпреди да ни приемат бях скептичен. И не че горя от желание да се задушавам в смога, но не е това начина!
150
6
 
23
 
! Отговори
В резюме: преди 2 години
ЕС ни разгонва фамилията нагло, методично и ежеднемно.