Къде първо ще удари Brexit-ът по британската икономика?

Вижте секторите, които изглеждат силно незащитени
Обновена: 28 юни 2016 21:14 | 28 юни 2016 20:22, Елка Василева
54
Къде първо ще удари Brexit-ът по британската икономика?
Снимка: архив, Reuters

Няколко сектора от британската икономика изглеждат много незащитени срещу Brexit-а въпреки многобройните неясноти около процеса на излизане на Великобритания от Европейския съюз, за който бе взето решение на референдума в четвъртък, пише Франс прес.

Банките
Банките имат много за губене предвид тежестта на Лондон като финансов център, през който минават една пета от финансовите трансакции в света.

Изключена от общия пазар, Великобритания, където над един милион души работят във финансовия сектор, няма да бъде повече входна врата за американските или азиатските банки към Европа, и може да бъдат прогнозирани прехвърляния на работни места в посока ЕС.

Започва период на несигурност за кадровата рамка, в която банките ще се развиват, по-специално за запазването или не на правото на "европейски паспорт", което осигурява на финансовите компании, базирани във Великобритания, възможността да продават безпрепятствено своите услуги във всички страни от ЕС.

На борсата банките, при това не само британските, преживяват от петък истинско слизане в ада.

Въздушен транспорт
За британските авиокомпании едно излизане от общото европейско въздушно пространство би било тежък удар, който ще се материализира под формата на допълнителни такси, а оттам и по-високи цени на билетите, и усложнения при откриването на нови линии.

Експертите от сектора вече очакват намаляване на броя на пътниците между Великобритания и другите европейски държави и, ако икономиката отслабне, и с останалата част от света. Това се отнася и за обема на превозваните по въздух стоки. Обезценяването на лирата стерлинг ще охлади желанието на британците да пътуват и ще доведе до повишаване на цените на горивата, които се изчисляват в долари.

IAG, корпорацията собственик на British Airways, и нискотарифната авиокомпания EasyJet, и двете базирани във Великобритания, вече предупредиха, че Brexit-ът ще се отрази на финансовите им резултати за тази година. Ирландската Ryanair прави над една четвърт от своя оборот във Великобритания и също би трябвало да бъде подложена на натиск, очакват анализаторите от Deutsche Bank.

Недвижими имоти

Секторът на недвижимите имоти, най-вече в Лондон, може да пострада пряко и непряко от прехвърлянето на бизнес дейности в чужбина - както в сегмента на офисите, така и на жилищата - с понижаване на дела на обитаемите пространства и на цените.

"Опитът показва, че външните шокове водят до намаляване на оборота с до 20 %" в жилищния сегмент, изтъкна британската компания за анализ на пазара на недвижимо имущество Hometrack.

В понеделник мрежата от агенции за недвижими имоти Foxtrons предупреди, че Brexit-ът ще даде отражение върху нейните финансови резултати.

Ако секторът пострада, това ще навреди и на общественото строителство и благоустройство. Има също така опасения от евентуално намаляване на евтината европейска работна ръка, която се превърна в коз през последните години.

Автомобилостроене
"Автомобилостроителите и компаниите за оборудване и части, които имат производствени мощности във Великобритания, ще бъдат най-засегнатите", прогнозира Щефан Брацел от центъра за автомобилни изследвания CAM в Германия.

Британският пазар на автомобили регистрира сериозен напредък през последните години и "едно забавяне можеше да се очаква при всички положения", отбелязва неговият сънародник Фердинанд Дюденхьофер от института CAR в Дуйсбург. В резултат на Brexit-а има риск забавянето да бъде "по-голямо и по-бързо".

Сред производителите Nissan, Tata (собственик на Jaguar Land Rover), BMW (собственик на Mini и Rolls Royce), Toyota и General Motors (със своята британска марка Vauxhall) са на първата линия.

Според анализаторите на британската компания за инвестиционно и частно банкиране Berenberg на британския пазар се пада дял от 2 до 3 % от световните продажби на автомобили, "но поради по-високите цени и продажбата на повече бройки от по-висок клас той може да достигне между 4 и 9 на сто за европейските доставчици на оборудване и части".

В средносрочен план прогнозите се различават. Брацел очаква "стремително изтегляне на автомобилната индустрия" от Великобритания. В контраст Дюденхьофер предвижда положителни последици от едно трайно поевтиняване на лирата стерлинг за конкурентоспособността на Jaguar Land Rover, Nissan и Mini (BMW).

И за останалите...
Секторът на високите технологии е особено разтревожен за набирането на висококвалифицираната и космополитна работна ръка, от която зависи, в случай на затягане на условията за достъпа на чужденци до британския трудов пазар. Още в петък федерацията на германските стартъпи обяви тържествено, че Берлин, съперник на Лондон в тази област, ще е големият победител от Brexit-а.

Всички циклични сектори, т. е. реагиращи директно на рисковете, свързани с конюнктурата, ще бъдат потенциално засегнати от забавянето на британската икономика. Това се отнася по-конкретно за медиите, туризма и дистрибуторите.

От друга страна поевтиняването на британската валута спрямо еврото и долара на теория ще е от полза за износа, но "световното търсене, най-вече за онова, което Великобритания изнася, е в стагнация, и положителният ефект ще е ограничен", прогнозира Ерик Нилсен, главен икономист на UniCredit.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


54
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Не трябва да плюете против Великобритания, а да се премахне емигрантството.--Британските работодатели СА МНОГО ТОЛЕРАНТНИ ХОРА, не го забравяйте!
36
0
 
4
 
! Отговори
Кукловодът преди 7 години
Мечтата на ЕС е бил без Англия . С влизането си в ЕС Великобритания се е възползвала само и е пречила на обеденена Европа . Великобритания правише всичко възможно да има разделение на в Европа от Русия , Искаше всячески да набута и Турция в ЕС ... Тоест все проблеми . Е аз искам ЕС без Великобритания и без Турция , но ЕС с Русия . Това нито Меркел нито Олан са *** че да го изпуснат . И двамата са толкова на ясно , че сега е момента това да стане . БРАВО на англия , че се прецака сама .
35
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До майтапЧети внимателно и МИСЛИ, въпреки че се съмнявам този процес да е във възможностите ти.
34
7
 
2
 
! Отговори
майтап преди 7 години
Първо ше удари по кухата кратуна на автора на тази статия,,рев,сълзи и сополи,а англичаните се оправиха,такива "експерти на хранилка към "америка за България",толкова ли са *** да не разберът че има Нет и Скайп,и не можем да разберем от първа ръка,жалка картинка,Евромекокитковския съюз се разпада и на глава да се въртят *** "жирналистчета",процеса е необратим:)
33
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ще удари навсякъде. УК внася и хората работят предимно в услугите. Вносните продукти вече са по-скъпи, супермаркетите не могат да вдигат безконтролно цените, значи трябва да правят оптимизация. Всяка оптимизация започва със съкращения и уволнения. Ясно?!
32
6
 
11
 
! Отговори
дд преди 7 години
Не мислете за англия тя се оправи тук какво става
31
5
 
3
 
! Отговори
а стига бе преди 7 години
До PDе кога заткри ЕС ??? ами то само англия излиза !! а както казах няма ка да заповядаш на англетата каква кола да купят.... а темата е , че англия губи от излизането си .... но важното е да си заработил за тази вечер .
30
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Нито Англия има намерение да си спира европейския пазар към тях нито Европейския съюз да стопира Англия.По отношение само на свободното движение на трудова сила нещата са по друг начин а и Англичаните отдавна се чудят защо на Индия им трябва визи за Англия при условие че са тяхна колония, това също играе роля при промиването на мозъците им.За тях Индийците са си Англичани за разлика от останалите европейци.
29
2
 
7
 
! Отговори
PD преди 7 години
Извинявай, бързо губя интерес от недосетливи опоненти.Няма ЕС, няма свободен пазар за стоки и услуги.Не свободен пазар = регулации (мита, такси и.т.н)Масови автомобили=ниския сегмент на форд, опел (но! англичаните си произвеждат воксхол 1:1 опел с десен волан и инчова система в почти целия сегмент), Ауди и.т.н.В Англия каруца не видях.Може и да не съм гледал много, но много си харесват Мини-то, което си е каруца, ама тяхна.Лека ти вечер. Ще поживеем ще видим.Не държа да съм прав на всяка цена
28
0
 
1
 
! Отговори
за първи преди 7 години
До PD 34път чувам производител на автомобили да получи гаранции...за какво гаранция...равнопоставеност за какво ??? има си автосалон и официален дистрибутор отиваш и избираш ! кой може да гарантира на някой продажби !! сегмента масови автомобили щял да изчезне...на каруци ли ще се качат или само лимузини ще карат ?? аз твърдя , че англетата ще загубят работни места а не , че няма да могат да изнасят
27
0
 
3
 
! Отговори
PD преди 7 години
Дрън Дрън.Като нямат гаранции,за равнопоставеност, европейски производители няма да произвеждат специфични (десен волан, инчова система) автомобили. Предполагам сегмента масови автомобили постепенно ще изчезне от пазара, поради нерентабилност или мита или кой знае какво. Обаче, англичаните и сега произвеждат скъпи автомобили за европейския пазар. И такива автомобили мита не ги плашат. Въпрос на престиж.Такива първо сигнални коментари плашат гаргите, а не отразяват действителноста.
26
2
 
4
 
! Отговори
и защо преди 7 години
До PD 30 европейските производители ТРЯБВА да произвеждат колите за английският пазар САМО в англия ??? те ще продължат да продават на англетата НО просто няма да произвеждат в самата англия и така англия ще загуби работни места . а това , че англия произвежда достатъчно за собственият пазар...това да не са моркови за да е един вид...няма как да принудиш английският потребител да купува САМО английски коли...има потребителски избор а не планова затворена икономика с ограничено предлагане
25
2
 
4
 
! Отговори
PD преди 7 години
Умньо! Производство и пазар, са двете компоненти на добра икономика. Англия произвежда достатъчно за нуждите на вътр. пазар и изнася за страни от Британската общност. Това е положителен баланс. Ако Европейските производители спрат производството на модели за Английския пазар, просто няма да получат пари от него, което е добре за Англия. И без това с ЕС имат отрицателен баланс, т.е. изтича ресурс (финансов) към ЕС. Разбрано !
24
1
 
3
 
! Отговори
еййй че преди 7 години
До Анонимен 25тъпи англета...значи вместо да си направят офиси в индия с ниски оперативни разходи те ще домъкнат индийците в лондон !!! дори и така какво печели обикновенният англичанин...просто азиатец а не европеец ще му заеме мястото !!
23
1
 
3
 
! Отговори
а бе гений преди 7 години
До PDкакво общо има автомобилният пазар с производството на автомобили в страната ??? то ние на произвеждаме автомобили но въпреки това можеш да си купиш повечето автомобили от дистрибутори. англетата ще загубят работни места !! ако пакитата и индийците бяха толкова кадърни защо ще ги замъква на острова..просто ония ще си работят от азия !!! а нали уж срещу емиграцията ревяха...сега кадри ще вкарват..програмисти,берачи на ягоди...индийски водоппроводчици и строители
22
0
 
8
 
! Отговори
Зъл преди 7 години
Да забраним колите с десен волан!
21
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
В ИНДИЯ ИМА ОГРОМЕН БРОЙ АЙ ТИ СПЕЦИАЛИСТИ - ТЕ СА НЕИЗЧЕРПАЕМ ИДТОЧНИК НА КВАЛИФИЦИРАНА РАБОТНА СИЛА. НО ПОЛЯЦИТЕ ЩЕ ТРЯБВА ДА СЕ ВРЪЩАТ В ПОЛША - ОМРАЗАТА КЪМ ТЯХ ИЗБУХНА С ГОЛЯМА СИЛА КОЙ ЗНАЕ ЗАЩО.
20
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Британия е велика сила, империя. Нищо няма да и стане. Ама на старата Меркел физиономията се удължи двойно вече. Парите на Британия ще оставят огромна дупка в евробюджета - това е проблемът.
19
3
 
12
 
! Отговори
PD преди 7 години
Масовото повтаряне на глупости по всевъзможни медии не ги прави умности!Англия е високо организирана държава, и ако някой си мисли, че банките, ще спрат да осигуряват ниско лихвен и висок по средни стойности достъп до кредитен ресурс, се заблуждава.Англия произвежда достатъчно автомобили с дясна дирекция, дори и изнася!.Ако големите Европейски производители, решат да изчезнат от Английския пазар, то проблема е техен.А програмисти ще си намерят от бившите колонии. Та погребахме ли я вече, медийте
18
2
 
1
 
! Отговори
айде бе преди 7 години
До Ха,ха,хаааааааа...викаш като косово ще стане !!! а забравяш , че огромна част от хората в тези смесени райони работят на запад . според теб с новите паспорти ако въобще бъдат признати от ес дали ще могат да работят ??? трябва да са много *** за да направят така , че да ги изгонят от запада.виждайки , че турция към 3000-та година може да я приемат в ес ....за какаво им е да се отцепват ??