В Германия: Превъртане на километража – бизнес за милиарди

Една трета от старите автомобили са манипулирани
20 апр 2017 21:52, Елка Василева
52
В Германия: Превъртане на километража – бизнес за милиарди
Снимка: архив, Reuters

Много собственици на автомобили манипулират данните за пробега на автомобила, преди да го обявят за продажба – дори и в Германия, пише Дойче веле.

Технически това е лесно изпълнимо, но е незаконно.

В интернет се продават като "уреди за диагностика" или за "настройка на тахометри". Струват около стотина евро. Но е по-правилно да ги наричаме уреди за манипулиране на данни.

Бизнесът процъфтява

Пред вестник "Зюддойче цайтунг" Райнхард Колке от германския автомобилен клуб ADAC разказва как се извършва манипулацията: уредът се включва с кабел към букса до волана и след няколко натискания на бутони пробегът на колата е намален, от примерно 200 хил. километра на само 98 хиляди. Цялата операция отнема само няколко секунди. "Една от най-предпочитаните стойности е малко под сто хиляди километра", казва Колке.

Ще рече, че ако искате да вземете малко повечко пари за стария си автомобил, трябва да се погрижите той да не е на повече от, примерно, 98 хиляди километра - нищо че в действителност има навъртени двеста хиляди или дори повече километри. И понеже цялата операция по връщането на километража е толкова проста, бизнесът процъфтява.

В Германия има дори мобилни групи, с които можете да се наговорите да ви извършат "услугата" срещу 50 евро - нощно време, на някой паркинг край магистрала. Други пък предпочитат манипулацията да бъде извършена в някой сервиз.

От това печелят всички по веригата: собственикът на колата за продажба, търговците на коли втора употреба, както и тези, които извършват самата "услуга".

Има обаче и губещ: следващият собственик на автомобила. Ако той има късмет, може да му се размине само с платената по-висока цена. Но последиците могат да са и много по-сериозни. Какъвто е случаят с едно старо БМВ на 200 хиляди километра, чийто километраж обаче показвал при покупката 130 хиляди. След още 50 хил. километра, навъртени от новия собственик на возилото, двигателят блокирал, понеже не е бил спазен предписаният от производителя график за инспекция и ремонт.

1/3 от старите коли са манипулирани

Експертите смятат, че около една трета от всички употребявани коли имат реално навъртени много повече километри, отколкото показва километражът. Това вдига цената на колата средно с 3 хиляди евро. Щетите от това се изчисляват на около 6 милиарда евро годишно.

Специално в Германия пробегът на автомобила фигурира и в документите от извършените технически прегледи (TÜV). Но по закон продавачът е длъжен да представи само последния такъв документ, а манипулирането на километража може да е било извършено преди последния технически преглед. "По този начин без голямо усилие могат да се спечелят немалко пари", казва Колке.

На експерта от ADAC му се струва странно това, че превъртането на километража е забранено в Германия, но пък техническите уреди, с които се извършва този вид манипулация, се продават свободно. Затова той предлага властите да започнат да се интересуват повече от офертите в мрежата.

Много подозрително е и това, че някои от търговците днес са в интернет, а утре вече ги няма. Забраната за превъртане на километрите в Германия влезе в сила през август 2005 година. Но тя лесно може да бъде заобиколена - в съседна Холандия, например, действието не е криминализирано.

Какво е решението на проблема?

Дъщерната компания на Бертелсман - "Арвато" - има идея как да се противодейства на явлението. От фирмата са разработили специална база данни, в която да се нанасят оригиналните километри на всички автомобили. Но проектът не може да тръгне, тъй като липсва политическа подкрепа. Едно от предположенията защо производителите на автомобили и политиците не са заинтересувани от проекта е, че те се опасяват да не лъснат измамите, вършени дотук с манипулирането на километражите. А след аферата "Дизелгейт" политиката просто не желае още един голям скандал в бранша.

Друго решение предлагат от автомобилния клуб ADAC - специален чип може да предпазва електронно колите от манипулирането на данните за пробега. За това обаче е нужно да бъдат спечелени производителите на автомобили, които да започнат да вграждат въпросните устройства. Един HSM-чип струва едно евро, което за производители като Мерцедес или БМВ би означавало допълнителен годишен разход от около два милиона евро.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


52
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
до #6: Не ставай смешен!Бордовият компютър се манипулира оюе по-лесно!Ако не вярваш,попитай системите за сигурност на банките,дето трябва да са непробиваеми!
14
9
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Kupuvaite si novi ot magazina :-) :-)
13
16
 
46
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Какво става бе,западни ***?Какво става с "великите и честни" германци?По какво се различават от нашите мошеници?Ако беше писано за България щяхте да завиете срещу всички българи и всичко българско,ама за германците намирате милион оправдания,само и само,да не кажете,че и те са същите,като нас!
12
0
 
10
 
! Отговори
яя преди 6 години
До Брежнев Л. И.Да бе да! Помни!А защо на моя автомобил, като го закача на диагностика, километрите, които показва бордовия компютър са с 5000 по-малко, отколкото отчита километража?
11
2
 
32
 
! Отговори
Good Save the Queen преди 6 години
Във Англия това може да стане само до третата година. След първия годишен преглед всички данни са онлайн и всеки може да провери километрите. Дори има апликация за телефона за улеснение.
10
0
 
8
 
! Отговори
Никой преди 6 години
В Австрия ти казват,за къде става колата.
9
2
 
20
 
! Отговори
Някой преди 6 години
За това нова кола от магазина,2018г.няма да има стари коли в Германия.
8
4
 
47
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Живях в Германия 15 години мога със сигурност на 100 % да кажа че на 10 годишна кола километража и е превъртян поне два пъти. Германеца всеки ден изминава поне 150 км отиване и връщане като това е в най добрият случай. В повечето случаи е над 250 км на ден. Напарвете сметка за една година колко километра навърта. Така че от германия кола не купувайте та ако ще на външен вид да свети като злато. Германеца всяка свободна минута си лъска колата отвън и отвътре. Маниаци са темата чистота.
7
3
 
38
 
! Отговори
албанец преди 6 години
Аз обещавам да продължа да ви прекарвам автомобили с превъртяни километражи. Купувайте братя българи, за бога.
6
1
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
То да е само германия но и италия е това
5
4
 
36
 
! Отговори
Брежнев Л. И. преди 6 години
Четиво за наивници.И да смените показанията, бордовия компютър помни и не може да се манипулира. Доста отавна е решен проблема. Само идете до първия официален сервиз и срещу около 80 евро ще Ви листнат всичко от бордовия компютър. Готиното на това е, че не може да се трие информацията, а само да се чете. Благодарете на Bosch, Siemens, Hitachi и тяхноте "дете" Infineon.
4
0
 
30
 
! Отговори
луиджи преди 6 години
А дълги години обвинявате само нас макаронджиите. А наследниците на вермахта величаете
3
6
 
15
 
! Отговори
Официално Оплакване преди 6 години
Защо няма нито една статия за Ердоган и Турция?Ще ви кажа, че правите огромна грешка и така вашия рейтинг в Анадола ще падне.
2
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
И платените фактури се манипулират иска се по няколко пъти да се плати една и съща
1
3
 
55
 
! Отговори
ханс километранс преди 6 години
После ги продавам в България. Казвам че една баба милионерка е навъртяла едва 10 000. Гледат ме в сините очи. Нали не съм мур'гав италианец. Имат доверие. Купуват.