Колко е важно да оцелеят различните

Или как един продуцент се превърна в разпространител
5 мар 2010 11:46, Петя Славова
39
Колко е важно да оцелеят различните
Росица Вълканова. Снимка: Клас филм

След като стана практика българското кино да се гледа повече в чужбина по фестивали, отколкото от българската публика, един продуцент реши сам да разпространява филмите си из страната.

Росица Вълканова експериментира като направи премиера на филма „Раци“ (режисьор Иван Черкелов) в 22 града едновременно.

Появиха се много пророкувания, че акцията е твърде рискова – липсвали киносалони на повечето места, нямало интерес към българското кино...

Все пак продуцентът разпръсна екипа из България и го снабди с екрани и мултимедии за голяма част от градовете.

Така актьори и режисьори се впуснаха в дълги дебати след прожекциите с хората, престрашили се да дойдат и да гледат родно кино.

Резултатът: 2000 зрители за два дни в цялата страна.

Подобна премиера на български игрален филм досега не е правена. Защо?

Оставаме с впечатлението, че не е, но в недалечното минало българските филми излизаха като премиера в множество градове в страната. В развитите кинодържави подобни събития са практика. Например един филм в Щатите излиза премиерно с 400 копия. Което означава, че се върти не само на 30-40 екрана в един град, а и в 30-40 града.

Какво е усещането при подготовката на подобен смел и рисков проект?

Съвсем различно е, когато много голям екип действа заедно и концентрирано, вместо същият този екип да прави това разточено във времето. Цялото внимание е насочено в този един акт, който се извършва едновременно на различни места. Много хора са ангажирани. Всеки препредава на другия тонус, настроение и кураж.

Освен това с премиерата направихме съпричастни много хора. Успяхме да съберем 22 града в една публика, която не се намира само в едно кино в София. Усетихме зрителите в цялата страна.

Оправдаха ли се предварителните очаквания?

Много бяха пророкуванията, че в петък никой няма да иде на кино, че 2-3 лв. е скъпа цена за български филм в провинцията. Това беше категорично опровергано. По-скоро имаше поощрения от страна на много от отделните градове, че трябва да се прекрати практиката с безплатно ходене на кино. Парадоксално е, че театрална постановка в провинцията може да вземе вход от 5 лв., а пък една премиера на български филм се затруднява с вход от 2 лв. Това не е нормална ситуация.

А какви бяха изненадите?

Изненада беше по-малкият интерес в големите градове. Това си заслужава анализ. Филмът беше разпространен най-лошо в Пловдив, Варна, Бургас и Благоевград, но в последния град акцията стана само за няколко дни.

Как си го обяснявате?

Незаинтересоваността я обяснявам с факта, че в по-големите градове развлеченията са повече. Хората са заразени с инертност. Сещам се за метафората от Барон Мюнхаузен, който се изтегля за собствените си коси от морето. Наистина забележителен образ за това колко невъзможно е човек да преодолее невъзможното. И все пак го прави.

Още по темата
17 ное 2009 16:36
13

И на мен ми се струваше невъзможно един арт филм, какъвто е „Раци” на Иван Черкелов, да се приеме от публика, която отдавна не е посещавала киносалони и навикът да гледа кино отдавна е забравен. Но ето че се получи.

Това беше и част от изненадата – изключително точното разбиране на „Раци“. Почти навсякъде млади хора приеха филма без никакви преднамерени очаквания какъв трябва да бъде той.

Ние се опасявахме, че постоянно набиваното клише: "Ама дайте комедия, нещо по-развлекателно, хората не искат да гледат мрачни филми...", ще ни се отрази.

Не стана така. Ще цитирам и Ники Урумов, който на представянето в Русе е казал: "Ми как да не е мрачен филмът, като се огледате навън, какво виждате? Филмът е отражение на живота ни”.

Не живеем в комедия, въпреки че и тя си има своята роля. Имаше един имейл, който много ме впечатли. Там пишеше, че след прожекцията млади зрители са обсъждали филма и не са спирали да си повтарят, че диалозите, които чуват, са същите като техните. Все едно някой ги е подслушвал какво си говорят. Това е такъв атестат за автентичността на филма. Няма по-голям комплимент.

Идентифицират се...

Много повече. Зрителите не само се разпознават с героите, а излиза, че това, което е на екрана, е почерпило живот от живота.

Какъв е животът на един български филм без такъв проект?

На пръв поглед отговорът е: никакъв. Филмът изпада в летаргия. Все пак не искам да слагам под общ знаменател всички български филми.

Не си спомням българска комедия да е успяла. Тя има всекидневен, злободневен жанр и животът й е предимно в настоящето. Докато трагедията се занимава с вечните въпроси.

Затова точно тези филми, на които им пророкуват нещастна съдба в наше време, ще останат завинаги. Когато авторите са истински, те неизбежно имат и сетива за времето, в което живеят. Занимават се с вечни теми, въпреки че на пръв поглед филмите им минават покрай всекидневните занимания и тегоби на хората.

Затова не съм такъв песимист спрямо живота на такива филми. Дори съм сигурна, че ще дойде моментът, когато те ще бъдат преоткрити.

Клишетата от рода: "авторът не е разбран у дома или от съвременниците си", не са случайни. Ще цитирам по памет руския писател Андрей Битов: „Един писател трябва да е малко подозрителен към произведението си, ако съвременниците му се идентифицират тотално с това, което е написал".

Това е така, защото истинският автор прескача във времето и това, което вижда днес, всъщност се развива утре за другите хора. Ако съвременниците се идентифицират, значи той следва събитията, а не ги прозира.

И без излишни претенции кой е голям автор и кой не е, намирам точно такива примери във филмите на Иван Черкелов. Това е способност, даденост на виждащия.

точно тези филми, на които им пророкуват нещастна съдба в наше време, ще останат завинаги.

Проектът ще има и продължение...

Да, защото видяхме, че нещата могат да бъдат разгледани по нов начин. Важното е, че като се разпръсна екипът из всички тези градове, остави спомен с личното си присъствие.

Получи се нещо съвсем различно от това, ако бяхме продали същото количество DVD-та или филмът бе излъчен по телевизията няколко пъти.

В проекта има нещо пионерско или възрожденско в най-добрия смисъл на думата. По този начин се преброихме и ние в тези 22 града. Видяхме колко души членуваме в клуба на желаещите нещо да се промени.

Страшно важно е да оцелеят различните. Иначе остава само помитащата сила на унифицирането, на шаблона, който се налага като общожелан.

*"Раци" е част и от програмата на София Филм Фест.

Прожекциите са на 6 март от 17,30 в Евро синема, на 7 март от 15,45 във Френския културен институт и на 10 март от 14,30 часа в "Люмиер".

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
39
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
***, идеята за киното на Слабаков е друга, той показва не само свои, а всякакви бг филми и също е добра, колкото повече, толкова по-добре, а ти имаш някакъв свой вътрешен проблем с тази продуцентка, защото и друг път съм виждал коментарите ти, това са си лични неща и не ги използвай за щяло и нещяло
38
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Проектът на Андрей Слабаков "Пристигащо кино" е съвсем различен от този. Андрей прави посещение в градове по различно време, вече от няколко години, а не в 22 града едновременно, както тук пише. Аз мисля, че инициативата е отлична. Колкото повече, толкова по-добре за зрителите в страната и за киното въобще.
37
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
киното, Владо често се прави не само с пари, а и с идеи, инак колкото и кинти да имаш, няма да стане. Режисьорът на срещата в Плевен каза, че в България не е по-трудно да се прави кино отколкото в Дания например. Така че не бъркай двете неща
36
0
 
1
 
! Отговори
Ина преди 14 години
Е по коментарите разбирам,колко сме изпростели морално.С кво да ни занимават само с интриги и пошлост ли Владо?
35
3
 
2
 
! Отговори
Валдо преди 14 години
Какво ни занимавате с тия *** филми, като няма пари- няма и филми. Да не се и опитват. Все едно аз както съм си ***, да стана излседовател. Еми не става
34
4
 
2
 
! Отговори
Сульо преди 14 години
Тази е известна лъжкиня и пак и личи ! Въобще не е първата която си прави подобно разпространение. Преди нея бе Андрей Слабаков, а има и преди него. КАто глупавите "редактори" от днес.бг не разбират поне да питат хора които разбират, ама да намерят правилните разбирачи, че в БГ всеки разбира от всичко. Освен това горния пасквил ми миришена платен репортаж - колко трябва да си платя да ме пишете, че напр. съ първия *** в България и да направите пространно, но безсмислено интервю? Пфуу
33
1
 
3
 
! Отговори
също пловдивчанин преди 14 години
навсякъде го пишеше, че в пловдив ще има прожекция, значи дори не очакваш, че ще го има. аз видях и отидох, но наистина бяхме малко. иначе филма не беше лош, но има още какво да се иска
32
1
 
2
 
! Отговори
пловдивчанин преди 14 години
Отговорите ми:коко, Ами аз откъде да знам, че не е. Нито видях реклама, нито нищо.Силвия, не съм съгласен с теб. Нито пък, че филмите трябва да се правят "централно". Много хубаво, че някои хора правят филми за фестивали. Просто липсват филми за зрители. Но може и да греша в преценката си.c`est moi, разбира се, че не значи, че е лошо. Просто съм един зрител, който леко се обижда, когато някакви непознати режисьори-разпространители му казват, че е инертен.
31
0
 
1
 
! Отговори
cine` преди 14 години
imash problem momche. a da, ti zatova si zatyjen...az gledah filma, ne e losh. samo deto s edna projekcia v grad niama a stane revoliucia. malko e dylyg, no scenata s kotlona mi haresa...
30
0
 
0
 
! Отговори
1968 преди 14 години
to pyk i teatyra e cyfnal...
29
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
imash problem momche. a da, ti zatva si zatyjen...az gledah filma, ne e losh, samo deto s po edna projekcia v grad niama da stane revoliucia. mojeshe da e po-kratyk, no mi haresa momenta s kotlona...
28
0
 
0
 
! Отговори
c`est moi преди 14 години
ama to tam e problema. kato ne gledash ne znachi che e losho...
27
0
 
0
 
! Отговори
Силвия преди 14 години
Е, ти какво очакваш? След 90-та колко филма са направени? За да излезе един хубав филм на година, трябва да има поне 5-10, на които кинаджиите да се упражняват. Освен това в НАТФИЗ не знам на какво ги учат младите режисьори... Сигурно само да правят реклами...
26
0
 
0
 
! Отговори
коко преди 14 години
ама тоя филм не е апокалиптичен...
25
0
 
3
 
! Отговори
пловдивчанин преди 14 години
Това, че в големите градове хората били интертни са пълни глупости. Както и това, че българските филми непременно трябва да бъдат апокалиптични, защото такава била средата, която ни заобикаля. След 90 не съм гледал и един български филм, който да може да се гледа. Не говоря за интересен, забавен, приятен и т.н. Мисля, че го видях този филм на един афиш в едно малко кино, но като видях, че е български, изгубих всякакъв интерес.
24
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
За "Мисия Лондон" и аз си мисля противоречиви неща. Много чалгаджийско ми изглежда от трейлъра, пък историята е хубава. Дано не са я развалили съвсем...
23
0
 
1
 
! Отговори
бай ваньо преди 14 години
просто ти е грешна нагласата към българско кино, едно време при социализЪма... ми излез от него бре човек и *** и виж нещо ново. То човек, който живее в миналото наистина не може да приеме новото, говориш като вкиснал се пенсионер: ама едно време да знаиш кво беше, е кво беше. Не чакай друг да ти казва какво да гледаш, а *** и виж и ти давай акъл
22
0
 
0
 
! Отговори
някой преди 14 години
За един нов български филм, който много ми се искаше да го гледам, се разколебах в последния момент! Става въпрос за "Мисия Лондон"!Чел съм книгата на Алек Попов и тя е наистина уникална за сценарий. Обаче като гледах официалния трейлър се разочаровах. Може ли така изкуствено да се играе роля????? Не мога да съдя от няколко реплики, но повечето бяха наизустени и издекламирани. Само репликата на готвача беше като на професионален актьор, макар и да каза само "Е с'а си е'а майката!"
21
1
 
1
 
! Отговори
някой преди 14 години
До: бай ваньо (номер 18)Ами аз ще ти кажа как може да стане много лесно!Едно време, при социализЪма, пред кината имаше опашки за билети!!!И много често нямаше - за някой НАИСТИНА хубав филм, едва намирах на "търси се" - имаше понякога хора които се отказваха по една или друга причина и продаваха единични билети! Гледал съм и български и западни филми. За съветските не говоря - те не попадаха в класацията, не защото всичките бяха ***, а просто хубавите филми ги даваха по телевизията.
20
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
гледах филма и щях да се разплача... как ми стана мъчно за това момче, дето така се подведе да вземе парите... ама откъде да знае, че приятелят му е замесен и той... такива сме българите, се гледаме да намажем нещо, лесно да ни е, не се замисляме за последиците, не си задаваме въпроси...