Бъдещето е в молекулната медицина

Това споделя проф. Aлбена Йорданова пред Puls.bg
25 ное 2014 21:29,
Бъдещето е в молекулната медицина
Снимка: Reuters

Проф. д-р Aлбена Йорданова, PhD е завършила молекулярна биология и генетика в Софийски Университет “Св. Кл. Охридски” е и специализирала в The Scripps Research Institute, USA (Prof. Paul Schimmel). Проф. Йорданова е била дългогодишен член на Националната генетична лаборатория в България. Тя е съосновател на Центъра по молекулна медицина в Медицински университет-София, където ръководи направлението по неврогенетика.

От 2007 г. е професор по молекулни невронауки на Антверпенския университет, Белгия, а от 2008 г. е доцент по човешка молекулна генетика на Медицински университет-София. От 2011 г. е водещ изследовател във Фламандския институт по биотехнологии (VIB), Белгия, където ръководи група по молекулна неврогеномика.

Научните интереси на проф. Йорданова са в областта на откриване и характеризиране на гени за наследствени неврологични заболявания, както и генетични проучвания в инбредни популации. Тя е сред 10-те най-цитирани български учени в областта на медицинските науки според Web of Science, автор е на над 100 публикации в престижни международни списания и 4 патента. Носител е на наградата на Европейското дружество по човешка генетика и на наградата „Жените в науката“ на Българското министерство на науката и образованието.

- Проф. Йорданова, бихте ли разказали за функциите и постигнатите досега резултати от Центъра по молекулярна медицина?

Основната цел на Центъра по молекулна медицина е да осъществява върхови изследвания в областта на молекулната медицина, не само за да се правят научни открития, но и за да може по този начин да се подобри клиничната практика и качеството на профилактика на генетичните болести в България, както и качеството на живот на хората, страдащи от тях.

Ние имаме задачата да подобрим нивото на българската медицинска наука от една страна и от друга - да имаме реален, конкретен принос за лечението на молекулните болести в страната. Имаме също ангажимент за обучение на млади лекари и за разпространение на знанията в молекулната медицина в лекарската практика.

- Какви изследвания във фундаменталните науки и най-вече по отношеие на мозъчните заболявания се провеждат у нас и в какво се състоят те?

Невронауките в България се развиват в няколко основни направления. На първо място това е изучаването на невромускулните и неврогенеративни заболявания, където и нашите постижения са най-големи. На второ място са невроонкологичните заболявания и мозъчните тумори и тук водещата роля е на екипа на проф. Николай Габровски и Клиниката по неврохирургия в „Пирогов“, който заедно с нашите учени за пръв път прилага един по-интегриран подход на това как се събират, изследват и консултират пациентите, в който залагаме на много системно и пълно събиране на клинична информация и нейното архивиране. Малко са специалностите, които могат да се похвалят с наличието на такъв добре направен клиничен архив.

Съществена част от нашата работа е биобанкирането на специфични и редки видове тумори, където се правят хистопатологично варицифирани класификации на туморите и след това молекулно-генетичен анализ.

Целта е да се направи едно обстойно оглеждане на проблема с мозъчните тумори от всички възможни посоки, така че да се обединят събраните данни и това да допринесе за по-добрата класификация на тези заболявания и да позволи възможно най-ефективно лечение на пациентите. Надяваме се в бъдеще да можем да изготвяме и индивиални пациенти за засегнатите хора.

У нас много усилено се провеждат и изследвания, свързани с лечението на епилепсията. От години заедно с българските невролози събираме специфични епилептични симптоми и вече имаме много пациенти, в които са намерени молекулни дефекти, основни генетични характеристики на заболяването в българската популация, което, от една страна, има голямо значение за индивидуалното генетично консултиране с болния и от друга страна – за подбора на медикаменти за лечение.

Тясно застъпени в страната са и невроофталмологичните изследвания, където отново, благодарение на големия интерес на невроофталмолозите в България, инициирахме изследвания в големи международни колаборации и отново имаме постижения при идентифицирането на нови, уникални мутации и тяхното класифициране.

Ето така чуждестранните ни колеги вече ни възприемат като пълноправен партньор в Европа и света по отношение на тези групи заболявания. Бих казала, че невронауките са пик на биомедицинските науки у нас изобщо и в това отношение сме международно признати.

- Каква част от резултатите от вашите изследвания на практика достигат директно до пациентите и успяват да им бъдат в помощ при лечението?

За всеки пациент, при който бъде открит генетичен дефект, считан за причина за заболяването, задължително резултатите от нашите изследвания достигат до него. Това е така, защото откриването на дефекта има пряка връзка с „мениджмънта“ на болния. В някои случаи от това зависи неговото лечение, както и профилактиката на заболяването в семейството му. Фамилната обремененост е много важен за нас обект, който ни позволява адекватно да консултираме родствениците и да определим какви са рисковете за следващото поколение.

Работата ни има отношение в терапията на тези пациенти, благодарение на факта, че обменяме голямо количество данни в мрежата от партньори по света, ние знаем каква генна мутация с каква клинична картина и лечение ще бъде придружена. Така успяваме да дадем и конкретна прогноза за изхода от терапията на пациента.

Друг важен апсект на генетичните познания за неврологичните болести е тяхното етиологично лечение. В момента примерите за това са твърде малко, но в бъдеще пациентите, които ще бъдат лекувани най-бързо и най-успешно, са именно тези, при които генетичните дефекти са вече идентифицирани.

Сега се разчита основно на симптоматичното лечение. Именно етиологичната терапия обаче е бъдещето на генетиката, защото тя помага за индивидуализиран подход към болния, когато в зависимост от типа молекулен дефект, специфичен начин на лечение ще се търси от фармацевтичните компании и учените.