Бактериални биофилми причиняват колоректален рак

Тe имат голямо влияние върху човешкото здраве
19 дек 2014 11:21,
Бактериални биофилми причиняват колоректален рак
Снимка: Reuters, архив

Нова технология за разчитане на изображения показва, че една от основните причини за развитието на рак на дебелото черво е появата на т.нар. бактериални биофилми.

Това са установили щатски учени, цитирани от сп. Science daily.

Според изследователите тревожното в поведението на бактериите е тяхната способност да формират колонии. При сплотяване те заплашват почти всяка част от човешкото тяло.

Бактериите в биофилмите имат различен френотип от свободно плуващите си посестрими, макар и да имат идентичен геном.

В процеса на адаптирането си към дадена повърхност и социализирането към новата общност, те включват и изключват различни гени, което драстично променя поведението им.

Много от инфекциите, които не реагират на лекарства, са причинени от бактериални биофилми и са изключително устойчиви на външни влияния.

Тe имат голямо влияние върху човешкото здраве. Например болестта муковисцидоза може да доведе до смърт и се причинява от пренасяни от въздуха бактериални биофилми.

Учените постоянно търсят нови стратегии за борба с най-упоритите врагове на човешкото здраве, но се оказва, че те бързо намират начин да се противопоставят на новите лекарства, включително и на антибиотиците.

В този ред на мисли откритието е революционно, защото ще позволи на специалистите да видят по-обстойно структурата на тези микробни общности.

То ще се превърне в мощно оръжие за постигането на прецизно клинично диагностициране на предракови забоолявания, като респективно ще гарантира по-успешен изход от лечението на колоректалния рак.