Шотландци с пътища от боклук, по-здрави са от асфалта

Цената на иновативните улици е с 60% по-ниска
30 апр 2017 18:19,
24
Шотландци с пътища от боклук, по-здрави са от асфалта
Снимка: Reuters, архив

Шотландска компания смята, че е намерила едно общо решение на три от най-големите проблеми на планетата в момента: растящите планини от пластмасови отпадъци, високата цена за строителство на пътища и непрекъсната нужда от ремонт и поддръжка за тях.

Фирмата MacRebur, основана от Тоби Маккартни, е измислила и патентовала технология, която замества чакъла в състава на асфалта с отпадна пластмаса. Така получените пътища са не само по-евтини, но и с 60% по-здрави от традиционния асфалт.

Маккартни подчертава, че в сметищата по света има материал за милиони километри пътища. "Ние можем да събираме тази изхвърлена пластмаса и да използваме специална формула, за да я почистим, да я превърнем в пелети и да ги добавим към асфалтовата смес, за да създадем пътища с по-дълъг живот", обяснява основателят на компанията.

Плановете му вече са получили одобрението на местните правителства в Шотландия и Уелс, както и подкрепата на сър Ричард Брансън, основателя на Virgin.

Чисто икономически схемата изглежда привлекателна за всички. Пътностроителните компании намаляват разходите и въглеродния си отпечатък, защото новата технология изисква по-малко петролни продукти. Компаниите, които произвеждат пластмасови отпадъци, не само не плащат, за да ги извозят до сметищата, а дори получават известни суми за боклука си. Местните власти печелят двойно, защото на по-ниска цена получават по-здрави пътища, които се нуждаят от по-малко поддръжка. А шофьорите печелят, защото вече няма да им се налага да карат през дупки и да повреждат автомобилите си.

В момента технологията на MacRebur се оценява и от още няколко европейски правителства. Макар и не от българското, със сигурност.  

Още новини за автомобили четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


24
Още по темата: асфалтстроежпътища
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
0
 
2
 
! Отговори
Аз преди 6 години
Аз да кажа нещо за асфалта от лични наблюдения, нямам много познания. Гледах как застилат асфалт в Холандия. Гледах и цъках. Те не го насипват като нашия и отгоре валяка и айде. Там просто го мажеха слой след слой като боя, и след всяко мазане минаваше валяка. Сигурно имаше 30-40 пъти, може и повече, не можех да ги преброя. Та не знам дали е от кажеството на асфалта или някой пак не иска да си върши работата.
18
0
 
4
 
! Отговори
Асфалт паша преди 6 години
А у нас пътища от асфалт,по-б оклук от б оклука!
17
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
това не е за България.
16
0
 
3
 
! Отговори
Това е много лошо ! преди 6 години
За у нас това е направо анти държавно . Нали няма да падат пари в джобовете на онези които играят по търговете за строеж и ремонт на пътища . У нас може да се въведе но след плащане на баснословни суми например на посредническа фирма и то така че по-добре е да се строят пътища от бетон . Такива нововъведения нашите юристи и прависти няма никога да допуснат . Работа без пари - огън да я гори .
15
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
За пътищата преди 89 година е миало интересна, а и не много скъпа технология - само дето вече никой не говори за нея. Полагане на малки камъчета в асфалта или нещо подобно и пътя не се нуждае от ремонт с години. Такъв път е примерно около Плевен, около Радомир и на други места. Въобще всичко си го има, но зависи от пазарните тенденции.
14
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Такава технология има и се ползва от години и то не къде да е а на островите на изгряващото слънце демек Япония. Та тия хорица там не са много глупави да правят нещо което не става за ползване. Иначе има основателни въпроси за сцеплението, за влиянието на температурата, и други вредни фактори на настилката. Докато има нефт ще има и евтини пластмаси а после?
13
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Те и наште са от нещо различно от асфалт - трошляк, изпръскан с черен спрей. Технологията е доста скъпа - като за магистрала на три нива с 18 ленти.
12
1
 
15
 
! Отговори
джигър, джигър - топ преди 6 години
Някои правят пътища от бокл'ук, а инджинера и свинетка от пътищата-бо'***!
11
4
 
18
 
! Отговори
патреот преди 6 години
Ай форумните инжинери пак се включиха, след като даваха акъл на Мъск, дойде време да определят качествата и на тази технология, при това само от една кратка статия в днес.бг! Евала много сте добри! Респект!
10
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Некой си...А евтини още по-малко :))
9
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен9 Прав си, относно идеята. Започнаха или по руска или по украинска технология да правят капаци за шахти от пясък и отпадъчна смляна пластмаса, но се отказаха-не издържаха на натоварването, а и пластмасата старее.Също така, започнаха да правят керемиди и тухли от смес пясък, ситен филц, пигмент и отпадъчна пластмаса, но се оказаха скъпи, и се деформираха още след изваждането от пресформата.Въобще-пластмасата е нетрайно нещо, но евтин заместител, на каквото и да е, поне докато има нефт
8
6
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А сцеплението как е? Два-три пъти по-лошо от на асфалта?Претоплени идеи от късните 90 години на Русия. Само дето е толкова тъпо, че дори не го и патентоваха. Но виж - 20 години по-късно, някой разровил архивите, че даже го патентовал и сега иска да ни го представи като гениална идея... от запад.
7
2
 
66
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
И тук може да направиме такива пътища от ***. Ще смесиме депутатите с асфалт и ще ги валираме .
6
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
И тук може да направиме такива пътища от ***. Ще смесиме депутатите с асфалт и ще ги валираме .
5
9
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Това ще се плъзга.И ще се размеква от горещината.А колко енергия ще отива за претопяването на пластмасата?И каква е пластмасата - полиетилен, полиамид, полипропилен, политичен-терефталат, полистирол?
4
2
 
42
 
! Отговори
смЕх преди 6 години
Няма такава технология която да устиска у нас винаги има какво да се "подобри" и разликата да се прибере в джоба.
3
3
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Хайде бойко да почва да прави пътища от *** си.
2
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
DOBAR POVOD ZA OBOGATYAVANE NA GERBADGIITE S TEHNITE RUHNALI MAGISTRALI--50 MLN. TUK--50 MLN TAM.A SEGA I OT PLASTMASOVI PATISHTA BEZ ASFALT,ZASHTOTO BOKO NYAMA DA IZPOLZVA VECE I ASFALT,NO SHTE GO KALKULIRA V ZENATA.
1
12
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Нещо пак ново от Соpос.

Спонсорирани публикации