Колата на бъдещето: С постоянен ъпдейт, "умна" и без нужда от сервиз

Тя ще предлага всякакви бордови системи за развлечение
Обновена: 20 апр 2021 21:09 | 20 апр 2021 21:09,
17
Колата на бъдещето: С постоянен ъпдейт, "умна" и без нужда от сервиз
Снимка: Pixabey

Колата на бъдещето ще се задвижва електрически, ще бъде омрежена и "интелигентна", ще предлага всевъзможни дигитални бордови системи за развлечение, а посещението в сервизите няма да е непременно необходимо.

Който днес си купува кола в Германия, обикновено я кара от 5 до 7 години преди да я смени с по-нов модел. "В бъдеще обаче автомобилите ще се променят на всеки 3 месеца", казва за "Дойче веле" Клаус Грубер, експерт по автомобилен софтуер от консултантската компания PwC Strategy. Той уточнява, че подобно на смартфоните или лаптопите, в бъдеще автомобилите ще се нуждаят често от обновяване на софтуера и от нови функции, свързани със сигурността.

Грубер е съавтор на ново изследване за бъдещето на автомобилната промишленост. Според него, разходите за развитие на софтуер за новите модели автомобили ще се удвоят през следващите 10 години. Близо 45% от тях ще погълнат новите технологии за автономно управление на автомобилите, се посочва в документа.

Електронни устройства и компютри

Колата на бъдещето ще се задвижва електрически, ще бъде омрежена и "интелигентна", т.е. ще се движи автоматизирано. Освен това ще има и дигитални бордови системи за развлечение, а за нуждите на платформите за споделено каране (Carsharing) ще бъде необходим и допълнителен софтуер.

В днешните автомобили са вградени десетки електронни устройства за управление на различните компоненти – двигателя, климатичната инсталация или електрическите стъкла. В бъдеще тези отделни устройства ще бъдат обединени в по-малко на брой, но по-мощни компютри, тъй наречените домейн-контролери. "Тези централни компютри ще бъдат мозъкът на колата и ще управляват всички нейни функции", обяснява Грубер.

С помощта на вграден мобилен чип и през 5G-мрежата "Over the Air" софтуерът на колата ще се обновява редовно от "облака", както това днес правят например смартфоните. Това ще направи посещенията в сервиз напълно излишни, казва още експертът.

За автомобилната индустрия това ще означава огромни промени – вече няма да е достатъчно само производителите да правят висококачествени коли. "Все повече функциите ще се основават на софтуера, а автомобилните фирми ще трябва да променят своята култура и начина на производство. Казано иначе: те все повече ще се превръщат в софтуерни компании", посочва Грубер.

Нужен е надежден софтуер

Ако дадено мобилно приложение за смартфон не работи или откаже внезапно, това не е чак толкова опасно. Но в една кола това може да има тежки последици. Затова софтуерът за автомобили, които превозват пътници, трябва да е изключително сигурен, здрав и надежден.

Всеки, който ползва компютър, знае, че софтуерните компании не са решили всички съществуващи проблеми. Затова Клаус Грубер предлага фирмите от бранша да се кооперират. "Автомобилната промишленост и нейните доставчици трябва да се кооперират с технологичните концерни, за да могат да предложат всички тези нови функции под формата на един качествен и надежден продукт", посочва той.

Германският експерт смята, че в крайна сметка ще бъдат разработени две или три нови операционни системи за колите на бъдещето. Познаваме тази картина от компютрите, които работят с една от три възможни операционни системи, или от смартфоните, които в основи линии използват една от две съществуващи операционни системи.

Едно е ясно: компаниите, които разработят тези нови операционни системи, ще бъдат много печеливши. Както и тези, които ще развиват софтуера. Не на последно място и защото в софтуерния бизнес надценки от порядъка на 50 процента и повече са нещо съвсем обичайно.

Тесла например вече обяви, че смята да лицензира свой собствен софтуер за автономни автомобили и по възможност да го предлага също и на конкуренцията. Именно превъзходството на американската компания в тази сфера обяснява защо нейната пазарна капитализация от 670 милиарда долара междувременно е три пъти по-голяма, отколкото тази на Фолксваген, Даймлер и БМВ взети заедно.

Германските производители също работят над иновации

Германските автомобилни фирми обаче вече също работят над свои собствени операционни системи, които отчасти дори вече монтират на новите си модели. В това отношение БМВ е първенец – от 2018 година баварците използват собствената си операционна система BMW OS 7. Мерцедес в момента разработва платформата MB.OS, а Фолксваген изгражда подразделение за разработване на собствена операционна система, която ще се нарича VW.OS. Освен това в сътрудничество с Майкрософт автомобилният производител от Волфсбург работи върху собствен облак за автомобилен софтуер.

Именно такива сътрудничества предлага софтуерният експерт Клаус Грубер. Защото, по думите му, трансформацията на автомобилния бранш трябва да се извърши бързо и ще бъде много скъпо нещо. А за самостоятелните играчи на пазара рисковете ще бъдат прекалено високи, допълва той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


17
Още по темата: кола на бъдещето
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
10
0
 
1
 
! Отговори
НационалАнархиста преди 2 години
Е тогава ще я втасаме,сядаш.и колата определя дали да се включи или не а кой ще я управлява главната мрежа -300те,край на всичко!!!
9
2
 
2
 
! Отговори
Qanon преди 2 години
Ааа не! Само не и кола с уиндоус! Ше стане по-зле и от Тесла! По-добре да ползват нещо готово като QNX RTOS например.
8
3
 
7
 
! Отговори
1234 преди 2 години
това вече не кола а подвижен лаптоп, кйто може да го хакнат, само че няма да загубя файлове а животи... падне ли ми се такава кола, първата ми работа ще е да я тунинговам, сиреч, изваждане всички модули свързани интернет и докладване на гугъл или други... живота е сложен и без да ми го усложняват още. не всичко което измисли човек е полезно нжно и практично. пример, всички телефони и много коли имат гласова команда, е и!?!? никой не го ползва. такива ще са бъдещите коли, с неизползваЕми функци
7
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В един момент всичко ще замре както стана със смартфоните.Всички ще предлагат едно и също.Всички имаме по няколко смартфона и всъщност виждаме как всъщност са едни и същи.
6
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Толкова хубава, че не знаеш кой ще я хакне от далеч и ще те прати я в някое дърво, я в някоя бетона стена.
5
1
 
3
 
! Отговори
Смехурко преди 2 години
А аз се чудя що гаджетата все искат тяхното да е програмист или футболист. Тъй като не всички стават за футболисти....
4
0
 
1
 
! Отговори
Айде преди 2 години
Тоя спорт отстраняване да се закрие
3
1
 
1
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 2 години
Клаус, с кво се натряска бе човек?За толко ли глyпaвили ги мислиш човеците, щото ако е така, то аэ ще си почивам посхоянно вече
2
0
 
4
 
! Отговори
Ибрям преди 2 години
Аз си карам каруцата с коньовете и хич няма да им са кача на тия на бракмите
1
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Той уточнява, че подобно на смартфоните или лаптопите, в бъдеще автомобилите ще се нуждаят често от обновяване на софтуера и от нови функции, свързани със сигурността."Тоест ще са пълни с бъгове, за които ще се чака седмици за отстраняване. И ще са по-лесни за хакване.

Спонсорирани публикации