Авиационният сектор под натиск, полетите ще са привилегия само на богатите

Преходът към екологично чиста индустрия ще струва около 1,55 трилиона долара
22 окт 2021 20:26, Анисия Иванова
61
Авиационният сектор под натиск, полетите ще са привилегия само на богатите
Снимка: БГНЕС

Подложен на огромен натиск да стане екологичен, авиационният сектор трябва да похарчи милиарди долари, за да стане по-благоприятен за климата, което рискува да доведе до увеличаване на цените на билетите и да превърне пътуването със самолет отново в привилегия само на богатите.

Подобно на много други държави авиокомпаниите по света, както и Европейският съюз, са поели ангажимент за нулеви нетни емисии до 2050 г., което оказва натиск върху авиационната индустрия, наред с други сектори. Освен това 27-членният блок иска да обложи керосина с данък. Всичко това ще бъде свързано с безпрецедентни разходи за индустрията.

Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), в която членуват 290 авиокомпании, осъществяващи 82% от световния въздушен трафик, изчислява, че преходът към екологично чиста индустрия ще струва "около 1,55 трилиона долара".

По-чисти горива

За да се осъществи този преход, авиокомпаниите трябва да инвестират в най-новите самолети, които са по-ефективни от сегашните им флотилии.

„Airbus“ например се надява до 2035 г. в експлоатация да влязат самолети, работещи с водород, който не отделя вредни емисии при изгаряне. Междувременно трябва да се създаде почти от нулата производствена верига за устойчиво авиационно гориво (УАГ), което ЕС смята да направи задължително в постепенно нарастващи пропорции.

IATA се надява да постигне две трети от намаленията на емисиите си чрез използване на SAF - неконвенционални горива, получени от органични продукти, включително готварско олио и водорасли. Понастоящем горивата представляват между 20 и 30 % от разходите на авиокомпаниите. Но при сегашното положение SAF са "три пъти по-скъпи за (тези, които използват) използвани (рециклирани) горива, пет пъти по-скъпи за биомасата и пет до десет пъти по-скъпи за синтетичните горива", заяви пред АФП Жан-Батист Джебари, министър на транспорта на Франция. Той заяви, че е от решаващо значение "да се увеличи производството, за да се намалят цените".

Патрик Пуян, ръководител на петролния и газов гигант „TotalEnergies“, който произвежда SAF, предупреди по-рано тази година, че цената на тези неконвенционални горива далеч не съответства на по-евтините конвенционални горива.

"Енергийният и екологичният преход ще трябва да се финансира не само от авиокомпаниите или енергийните компании, но и от цялата верига, включително и от клиентите", каза той.

Джебари добави, че цените на полетите могат да се повишат "в краткосрочен план". Той предупреди, че пандемията може да доведе и до изчезването на много авиокомпании, което ще намали конкуренцията и ще доведе до повишаване на цените.

Затъване в дългове

Повишаването на цените би означавало голяма промяна за сектор, който някога е бил запазена територия на богатите, но постепенно става достъпен за повече хора, въпреки че все още изключва до 95% от световното население.

По данни на Световната банка през 1970 г. са били осъществени 310 милиона пътувания със самолет. През 2019 г. броят им е 4,4 милиарда. И въпреки пандемията, IATA разчита, че през 2050 г. цифрата ще нарасне до 10 милиарда.

IATA твърди, че разходите за въздушен транспорт са спаднали с 96% от 1950 г. насам благодарение на въвеждането на самолетите през 60-те години на миналия век, което е довело до драматичен растеж на индустрията, и на дерегулацията на сектора в САЩ през 1978 г. Тя добавя, че тази "тенденция на намаляване продължава да се дължи на подобрените технологии и ефективност, както и на силната конкуренция".

В момента цените на полетите се понижават в много региони, тъй като търсенето на въздушен транспорт само плахо се възстановява от шока, причинен от пандемията от Covid-19. Авиокомпаниите не са в добра позиция, потънали са в дългове и се борят да възстановят паричните си потоци. Как тогава ще финансират екологичния преход, който не търпи отлагане, тъй като светът е изправен пред катастрофалните последици от изменението на климата?

"Ясно е, че устойчивостта и способността на нашата индустрия да постигне поставените цели е най-голямото предизвикателство, пред което сме изправени", заяви Паулс Калитис, главен оперативен директор на латвийската нискотарифна авиокомпания „airBaltic“, на неотдавнашен симпозиум в Брюксел.

Тъй като авиокомпаниите са финансово нестабилни, "парите ще трябва да дойдат от някого", заяви Бертран Мули-Айгро, партньор в „Archery Strategy Consulting“, специализирана в авиокосмическата и енергийната индустрия, на неотдавнашно събитие.

„Да се накара клиентът да плаща може би не е лоша идея", добави той. (БГНЕС)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


61
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
50
0
 
1
 
! Отговори
Em преди 2 години
До Анони Кифлите не ги мисли, има си Фотошоп. И от луната ще ти пратят снимка.
49
1
 
3
 
! Отговори
Ц Ц Ц преди 2 години
До Анонимен -нема нужда да влачи мкабел, ще лети с блутут над жп линиите... стига да електрифицирани
48
0
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
1% от популацията си играят със съдбите на останалите 99%. И проблемът е че тези 1% така са завладели умовете на останалите 99% чрез демокрация и свръх консумация, че последните изобщо си нямат идея къде се намират, какво става около тях и част от какъв заговор са.
47
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Защо няма натиск върху "продавачите", така както и върху "клиентите" за по-чисти алтернативи? Къде е логиката в това да натискаш примерно Луфтханза да купят най-новите AirBus-и а да не натискаш AirBus да ги пуснат на нищожно ниски цени ?
46
0
 
10
 
! Отговори
Ruslan преди 2 години
До АнонименТочно така.но няма да мине тяхната. Той започна да се разпада.но ние какво търсим там не е съвсем ясно.
45
7
 
5
 
! Отговори
а малките преди 2 години
Не само големите авиокомпании са проблем. У нас например се навъдиха малки писти за малки самолети пета употреба, шумни, мръсни, тероризират населението, падат, често заорават в полето без да се разбере Такава има край Ихтиман -тероризира местните, и застрашава живота им.
44
1
 
2
 
! Отговори
Vol'Jin преди 2 години
А слушай сега десните полукълба на двете копилета гл.ас.Тодор Овчаров и Доцент Младен Младенов! Ако можеха да говорят:Младен "Голяма беля направихме някога, прецакаме осем човека по-добри от лъжливото Овчарче"Тодор"Пред тия копилета немах шанс аз единствения начин беше да навия Галя и да бутна пари на Младенов и Бочев" Галя "Е Тошко е много силен сега и чаровен!"Лазаров "Не защитих правилния човек"Бочев "Трябваха ми малко джобни.И това ми били държавни служители отговарящи за бъдещите учители!
43
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Който си мисли, че 2025 година няма да минем изцяло на зелена енергия..."/________Ще минете на зелена енергия. С 60% ток от ТЕЦ, 25% от АЕЦ и 10% от ВЕЦ знаеш ли га ще минем на вятър и соларки? За 4 години цял ЕС да дойде да строи тука безвъзмездно - пак е под въпрос дали ще смогнат. До тука за 15 години усилено строене имаме 1.5% зелена енергия.
42
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Що бе, ще направят елелктрически самолет. Кабела за ток ще се влачи след него, хаххах.
41
4
 
1
 
! Отговори
Предлагам: преди 2 години
Гл. Ас. Тодор Овчаров и Доцент Младен Младенов на вътрешен одит на МОН с поздравления за най-*** копилета!
40
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Предлагам да закупим камили и с тях да пътуваме. Еко са
39
6
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Който си мисли, че 2025 година няма да минем изцяло на зелена енергия и тока ще е без пари от слънцето и вятъра, значи е много пpocт и не разнира нищо от енергетика.
38
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А България за да стане 1 милион не трябва да прави нищо - след 30 години ще бъде 1 милион каквото и да прави, а може и по малко.
37
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Що бе, нали Норвегия беще с най-много елеткрически коли. Кога минавате на вятърни мелници и соларни панели - 2022, или 2025та всички ще карате евтини Тесли, и самолетите ще са на ток и билетите за самолет ще струват като билетче за градски транспорт.
36
3
 
50
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тези простотии ги има само ЕС.Най-много да се разпадне.
35
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Китайските фабрики се затварят поради недостиг на електроенергия и перспективите са мрачни. Китайското правителство реши да премине към екологичен дневен ред и въведе по -строги правила за емисиите за промишлените производители. Но се оказа, че няма да е лесно, а през зимата може да има недостиг на гориво в Китай. За първи път от много години. В резултат на това решението беше признато за погрешно и отменено, но ще бъде трудно стартирането на заводите, а също така е проблематично да се увеличат доставките на въглища за предприятията.
34
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Да полетят на май на та си!
33
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ще ползваме джипки като Толупа от Банкя.
32
3
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
2035 г. като забранят бензина няма да има коли, всичко ще мине на тротинетки и на колела, само избрани от елита ще имат коли. Вятърните перки и соланите панели могат да произведат едва 7-10% от необходимат енергия която потребляваме сега, а и без това електричестките коли са скъпи. Производството ще се свие с 80%, останалите без работа ще е са на базов доход, ако дотогава еврокомисарите не ги прочистат с ваксините, ако останат много хора ще има доброволна евтаназия. Става въпрос на Запад, в Русия и Китай не смятат да играят тая игра.
31
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Богатите също плачат.Иначе и те ще умрат но за разлика от бедния те умират веднъж а бедния всеки ден.

Спонсорирани публикации