Беше непоносимо: Какво е да работиш като куриер за "Амазон"

Работата била без договори, с извънредни часове, които не се заплащат
27 юни 2022 22:27, Нели Христова
19
Беше непоносимо: Какво е да работиш като куриер за "Амазон"
Снимка: БГНЕС

"Беше непоносимо" - това разказва бивш куриер, доставял пакети на "Амазон" към фирма подизпълнител. Друг споделя, че е бил излъган и е получавал по-малко пари. Списъкът с обвиненията на шофьорите е дълъг, пишат от DW.

Работа без трудов договор, извънредни работни часове, които не се заплащат, началници, повишаващи тон. Списъкът с обвиненията на куриерите, които всеки ден разнасят пратките на "Амазон", е дълъг. Мартин е един от тях - през месеците, в които е разнасял пратки в Хановер, се е сблъсквал с всичко това. "Отначало работата беше добра", разказва мъжът, чието име в този репортаж е променено. "Но в един момент нещата преминаха всякакви граници. Намирах се в район с много високи сгради. Трябваше да летя, за да успея да свърша работата си."

Стотици подизпълнители доставят за "Амазон"

Куриерите, които доставят пратките на "Амазон", обикновено не са наети от самата компания, а от подизпълнители, които доставят поръчките от името на американската компания. "Амазон" обяснява, че работи със стотици малки и средни партньори в Германия.

Мартин е бил нает от компанията KPS Kleinpaketservice GmbH. Според информация от интернет страницата ѝ в нея работят над 500 души, отговорни за доставките на над 100 000 пратки дневно в цялата страна. Напрежението е особено голямо, твърди Мартин. На гласово съобщение във вътрешен чат на подизпълнителя се чува как заради поискан един почивен ден мъжки глас крещи на шофьорите: "Всеки, който си вземе като свободен утрешния ден без мое разрешение и не дойде на работа, ще бъде уволнен. Трябва да си нагласяте графика според работата, а не работата да се наглася спрямо вас."

Натиск и извънреден неплатен труд

След това мъжът продължава да крещи дори по-силно: "Писна ми от вас. Утре има работа и всички трябва да дойдете." На други гласови съобщения същият човек, който според няколко куриери е управител на обект, крещи и дори и ги обижда.

"Но не само големият натиск бе проблем", продължава Мартин. Според него заплащането също не е било добро. Според уговорката му, той е трябвало да получава по 80 евро за осем часа работа. Принуден е бил обаче да работи много повече. Твърди, че не е получил и трудов договор, а положеният от него извънреден труд - около 200 часа - не му е бил заплатен. Компанията му дължи още няколко хиляди евро.

Нередности и в счетоводството?

Възможно е компанията, наела Мартин, да дължи пари и на държавата. Разследващи журналисти твърдят, че според счетоводните ѝ отчети размерът на платените от нея данъци е твърде нисък. Миналата седмица митниците са иззели документи на компанията в цяла Германия - в рамките на разследване по подозрение, че тя не е плащала правилно социални осигуровки и данъци, твърдят разследващи журналисти.

И друг куриер, работил за същата компания, отправя обвинения към бившия си работодател. Твърди, че е получил трудов договор, според който е трябвало да взима по 12,60 евро на час. Вместо това той е получавал едва 9,82 евро на час, както става ясно и от разписките от заплатата.

"Амазон" бяга от отговорност

Нони Морисе от синдиката "Верди" поддържа контакт с няколко от бившите и настоящи шофьори на фирмата подизпълнител на "Амазон". Според разказаното от работниците, работодателят им залага на криминални трудови практики. Морисе обаче смята, че и американската корпорация носи отговорност за лошите условия на труд.

"Амазон" отрича да има вина. В писмено изявление компанията посочва, че безопасността и благосъстоянието на шофьорите са основен приоритет, а подизпълнителите се задължават със сключените с нея договори да спазват законите. След проведена проверка "Амазон" е пожелал да прекрати сътрудничеството си с въпросния подизпълнител - фирма, с която работи от 2020 година насам.

Каква е ролята на властите?

За Морисе това не е достатъчно, а и случаят далеч не е изолиран. "За съжаление подобни разкази сме чували и за други компании, които работят за "Амазон" в страната. Отговорност за ситуацията на куриерите носят и политиците. Морисе настоява федералният министър на труда Хубертус Хайл да ограничи масово подизпълнителските договори в сектора на доставката на пакети, или дори да ги забрани напълно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


19
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари

Спонсорирани публикации