Той иска старите ти маратонки

Визуалният артист и писател Антон Терзиев за бъдещата си инсталация от стари кецове Disconnected People
24 юли 2009 11:25,
12

Снимка: Личен архив

Изкуството няма лятна почивка и докато повечето хора през летния сезон се изтягат по плажовете, Антон Терзиев събира стари кецове.

Добре де, не е денонощно съсредоточен върху мисията, но със сигурност следва целта да събере 200 чифта стари обувки за модернистичната инсталация Disconnected People, която ще представи на 2 октомври по време на Нощта на музеите и галериите в Пловдив.

И понеже с всяка своя работа той вдъхва надежда за съвременното изкуство в България, (Антон е в списъка 50 international emerging artists на сп. Contemporary за 2006, награждаван е за проза и поезия, има множество изложби, пърформанси и визуални инсталации), решихме да му помогнем.

Затова преди подробно самият той да разкаже какво е замислил за инсталацията през есента, трябва да знаеш, че има нужда от стари обувки/кецове. Ако си от Пловдив, можеш да ги оставиш в artnewscafe до средата на септември, ако пък си в София, или някъде другаде, можеш да се свържеш с Антон на antonterziev77@gmail.com, както и на мобилен 088 756 41 44.

Единственото условие е да имат дупки за връзки и да не си ги искаш обратно.

Ето и какво разказа Терзиев за бъдещата инсталация...

Какво ще представлява Disconnected People?

Инсталацията засяга въпросите около зависимостта ни от съвременните средства за комуникация и в частност – социалните мрежи. Затова и "кампанията" по събиране на обувките се вихри преди всичко в нета, защото хората там разбират, че именно мрежата им "връзва" краката.

Връзва им краката, тоест – спъва ги?

Не точно спъва, а връзва. В смисъл – човек и така може да напредва в някаква посока, но въпросът е на каква цена, или по-точно кога човек е по-щастлив – online или offline.

Ти кога си по-щастлив?

Зависи. Но ако съм на планина или море за повече от 2 дни, се изнервям от дистанцията ми с компа. И това, без "близостта" ми с него да ражда кой знае колко полезни неща.

Затова и в инсталацията всички обувки ще бъдат боядисани в сиво – цвета на анонимността.

Едновременно с това всеки, който дава чифт обувки (до момента – 20 души), се обвързва емоционално с бъдещето на проекта.

В началото даже имах идея и за паралелен на този проект – да взимам историите на предишните притежатели към обувките (всеки, се оказа, има сантименти към тях) но физически няма да смогна.
 

Между другото, повечето хора ми дават не някакви износени и кофти обувки, а такива, които си харесват и до вчера са носили. Един пич ми подари няколко чифта със скъпи скейтърски марки. Което доказва сигурно, че искат да се чувстват съпричастни и косвено да участват в нещо "по-голямо" от бачкането им – нацелил съм някаква струна... 
 

Доколко една подобна кампания – предимно онлайн, може да се окаже успешна? В момента си събрал едва 10% от обувките – вярваш ли, че ще събереш всичките 200 нужни чифта?
 

Може и да се съберат. Във всеки случай се разгръща доста по-мащабно, отколкото малката галерия, предназначена за проекта, ще може да побере. А 200 е случайно избрано число, повече или по-малко от това няма да влияе на концепцията.
 

Всъщност числото се определя от активността на потенциалните "дарители":) Това е интерактивният момент.

Как ти хрумна идеята? Имаше ли конкретна случка зад нея?
 

Конкретен повод – не, просто мислех с какви обекти да "напълня" следващата си изложба, като се ограничавах до най-елементарни и евтини материали. Тоест с минимум средства – макс ефект. А disconnected като термин не се свързва само до някакви техно неща. Има и по-човечни аспекти.
 

2008-а беше първата година, в която времето, което интернет потребителите прекарват повече време в социалните сайтове, отколкото за проверка на личната си поща, и тенденцията е преднината да бъде все по-убедителна. Това означава ли, че изкуството също ще се споделя предимно в Мрежата? На теб като визуален артист тази посока на развитие как ти се вижда?
 

Нямам еднозначен отговор. Със сигурност влияе, и мисля даже, че в положителна насока. Ако преди технически създаването на изкуство е отнемало адски много време, сега има  art e-tribes, които "трупат" актив с доста голяма скорост.
 

Но мен лично това не ме влече – електронните изкуства имам предвид.
 

Тогава колко процента виртуален и колко реален е светът ти?
 

Хм:) На мен ми скучно и безинтересно, ако не употребявам буквално/реално инфото и комуникациите си с хората в нета. Но не знам кое има превес.
 

Виртуално достъпът до истински чувства, емоции и контакти понякога е по-лесен и бърз, отколкото в аналоговия вариант на живота.
 

В началото каза, че това си има цена. Каква е тя?
 

Сетивата се амортизират. Душевността на човек огрубява и се притъпява, понякога точно и заради скоростта, с която се случват нещата.
 

С други думи, истински важните неща като една връзка например е тъпо да се случват според скоростта на трафика.
 

Един незадоволен юзър на ден може да прегледа толкова профили на жени, за колкото не биха му стигнали и 100 живота извън нет клуба...

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


12
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
0
 
0
 
! Отговори
с преди 14 години
..и потече през мен една бистра река от прозрачно и младо вино..
10
0
 
0
 
! Отговори
Див Петел преди 14 години
Ох, сега една скаричка да цвърна на дървени въглища, под дла орехова сянка и да отворя една ледено студена биричка...ох
9
0
 
0
 
! Отговори
пр преди 14 години
да ти се обърне внимание беше изключение, на което трябва да се радваш. а иначе никога не знаеш кой ти пише отсреща, затова се въздържай от изводи, които освен глупави, са и неверни. нак поне раздай обувките на , че поне файда да има от простотията ти. а и щом се храниш с предизвикани от теб плюнки, може цяла философия да си адаптираш за ползата и положителния ефект на това, че вършиш глупости. хора всякакви, но все пак *** си остава ***, а разумния бяга далече от него.
8
0
 
0
 
! Отговори
ССННООББ преди 14 години
Коментарите(особено последните, на чиновника Х) радват окото и са доказателство, че това което автора на инсталацията прави, очевидно хваща дикиш. Супер!
7
0
 
0
 
! Отговори
о преди 14 години
...валидни единствено за страната, за която са предназначени и от чиито истини едва ли некъв си *** от чужбина може да има каквото и да било понятие. поне не се напъвайте и не ставайте смешни с глупотевини, които няма да хванат дикиш. виж, ако се усвояват пари по някоя програма, то тогава ако щеш и челна стойка направИ, но не си натрапвай мерака това да ти бъде признато за артистизъм, просто щото в тоя случай си един *** търговец.
6
0
 
0
 
! Отговори
н преди 14 години
те снобите се успокояват точно с това "ако се беше случило навън". само че дори и навън никой не им ще глупостите по ред причини. пърформансите и инсталациите са приоритет на вътрешна държавна политика навън и чрез тях политиците казват това, което не достига до обществото по друг начин. нашенските творци са изключително смешни когато решат, че простотиите им ще бъдат толерирани от вътрешната държавна политика на нечия друга страна или че ще си харчат парите за чужденец да ги светне за истини...
5
0
 
0
 
! Отговори
joras преди 14 години
Андрешковци!, ако тази инсталация се беше случила навън, MUMOK например, щяхте да се счупите от хвалебствени дитирамби и сравнения с "недоносеният кунст в БГ", нали?
4
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Тъпооо!
3
0
 
0
 
! Отговори
м преди 14 години
тъпо, тъпо, тъпо, тъпо и всеки ще си каже същото. а инсталациите и изобщо тоя вид изкуство са присъщи на високо развитите общества, които вече нямат какво да правят, та ценят върховете на изгъзицата като еднорог в аквариум с формалинов разтвор. у нас противоречието между изяви присъщи на най-развитите страни, но осъществени в супер бедна България, носят усещането за глупост и снобизъм. или с други думи казано за подобни арт прояви: "видяла жабата че подковават коня..."
2
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Това, че ти си ограничен не значи, че това не е изкуство. И църквата е говорела така за апокрифната живопис, която не изобразява Дева Мария точно. Съвременното изкуство няма нужда от защита. То е факт и това, че ти си изостанал у соц реализма, си е само твой проблем. Ако пък не е ТВОЕТО изкуство, не съди, че не е изкуство въобще, а се радвай на това, което ти е присърце.А идеята за инсталацията супер кефи! Браво на артиста.
1
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Абе тва може ли да е изкуство? Тоя да иде да скочи.