Ту-144 - гордостта на съветския народ

Историята на самолета, който изпревари "Конкорд"
Обновена: 23 окт 2014 22:59 | 23 окт 2014 19:45, Красимир Ангелов
386

Снимка: back-in-ussr

Когато говорим за важни дати в гражданската авиация, 31 декември 1968 година безспорно е ден, който историята няма да забрави. Последният ден на годината, белязана от кървавото потушаване на Пражката пролет, бележи първия полет на Туполев-144 - първия в света свръхзвуков пътнически самолет, останал в историята като Ту-144.

Конструиран от конструкторско бюро Туполев, под ръководството на прочутия авиационния конструктор Алексей Туполев, Ту-144 извършва своя полет близо 2 месеца преди западния си „близнак“ - англо-френския "Конкорд".

И не без причина по онова време Ту-144 е определян като „гордостта на съветския народ“.

Напредъкът в развитието на бойните самолети след края на Втората световна война, както и надпреварата между Изтока и Запада, поражда и идеята за създаване на свръхзвуков пътнически самолет.

Съветското правителство публикува концепцията на Ту-144 в статия в изданието на списание "Технологията на въздушният транспорт'" от януари 1962. На 16 юли 1963 г. съветската партийна власт решава да започне проектирането на новото поколение летателно средство, а на 26 юли 1963 г. започва официално работата по Ту-144. Планът предвижда пет самолета да създадени в следващите 4 години, като първият трябва да бъде готов през 1966 година.

Работата в следващите години върви при сериозната конкуренция на създателите на „Конкорд“. По-късно последните дори обвиняват СССР в технически шпионаж, като за доказателство служат и намерени години по-късно технически планове и документация на самолета у съветски шпиони. От СССР обаче категорично отричат обвиненията и отговарят, че сходната цел е довела до сходни резултати – Ту-144 и „Конкорд“.

Така или иначе, в историята съветският самолет остава като първия свръхзвуков самолет. Ту-144 затвърждава името си, след като на 5 юни 1969 година преминава скоростта на звука за първи път,  а на 15 юли същата година става първият пътнически самолет, преминал 2 Мах. За постиженията си летците-изпитатели са удостоени със званието „Герой на Съветския съюз“.

Ту-144 за първи път е показан пред многобройна публика на 21 май 1970 година на авиошоу на летище Шереметиево. От следващото лято самолетът извършва полети за "Аерофлот" от Москва до Прага, Берлин, Варшава и дори до българската столица София. Само че все още пробни и без пътници.

През 1972 г. Ту-144 е демонстриран при авиоизложение в Хановер и Будапеща, а на 3 юни 1973 г. участва и в Парижкото авиоизложение. Тук обаче се случва трагедия – новият самолет катастрофира пред погледа на хиляди зрители, при което загиват екипажът и 9 души на земята.

Причина за катастрофата е твърде рязка маневра, която екипажът на съветската машина е трябвало да направи, за да се избегне сблъсък с изненадващата поява от френски "Мираж". Впоследствие пилотът на "Мираж"-а обяснява пред съда, че просто е искал да снима отблизо Ту-144. Въпреки това остават  съмнения за опит на френските власти да саботират новия свръхзвуков самолет заради конкуренцията му с „Конкорд“. Съдът обаче не открива доказателства за умишлени действия от френска страна.

Независимо от трагедията, създателите на Ту-144 планират да заложат на самолета за пътническите линии и той влиза в експлоатация по редовни пътнически линии през ноември 1977 г.

Високият разход на гориво, някои технически несъвършенства и сериозна авария при изпитателен полет през май 1978 г., водят до преждевременното извеждане на самолета от експлоатация. Последният пътнически полет на Ту-144 е на 1 юни 1978 г., едва по-малко от година след първия. След отмяната на пътническите полети Ту-144 излитал само в качеството си на товарен самолет за изпитателни полети.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


386
Още по темата: самолетТу-144
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
246
0
 
0
 
! Отговори
irkthcymeg преди 4 години
If a man oversight doesn't veiled <a href="sildenafiltotake/">sildenafil generic</a>
245
1
 
0
 
! Отговори
kwjoabfekk преди 4 години
outburst is anglian <a href="cialissoftp/">cialis</a>
244
0
 
0
 
! Отговори
ocfzptdkjh преди 4 години
Be wholly implanted <a href="genericvi/">*** generic online pharmacy</a>
243
0
 
0
 
! Отговори
lpthwqsamy преди 4 години
are an eye-opener in this clop <a href="genlipitor/">generic for lipitor</a>
242
0
 
3
 
! Отговори
Атанасов преди 7 години
До АнонименЛети с пътници по-малко от 7 месеца: от Ноември'1977 до 1.06.1978
241
1
 
4
 
! Отговори
До петър преди 9 години
Петърчо мамин, ама ти си бил много информиран! Не се опивай в откровенията си! ИМА ФИЛМЧЕ СА СЛУЧИЛОТО СИ В ЛЬО бУРЖЕ. Един "Мираж", който е трябвало да снима отблзо работата на предните малки крилца на Ту, е влязал в по-голяма близост и пилотът на Ту е предприел маневра, за да не се сблъскат. Конструкциято не е издържала претоварването и...започва неотвратимото. Защо това те радва?Защото си ***!Самолетът не е готвен за военен, имали са Т-4 на Сухой за целта. А защо SST остана само на хартия?
240
2
 
5
 
! Отговори
ооооох...Божеее!!! преди 9 години
до учуденРолята на човката се нарича АЕРОДИНАМИКА. Има я и при Конкорда и при Туполев 144...В какво се изразява аеродинамиката ли? Ами попитай чичко Гугъл - аз не смятам да ти обяснявам неща, които едва ли са ти ясни. :-) Нищо лично, но като нещо не е ясно просто разцъкай из търсачката и ще намериш куп интересни неща -- стига да ти е интересно и да ти се чете...
239
0
 
6
 
! Отговори
theinstr. преди 9 години
До ТууууНе си прав! Този самолет е летял и е превозвал пътници...Ако не ми вярваш отвори си търсачката и набери Ударная сила, после лесно ще намериш епизода за Ту-144 и цялата му история.Каквото и се пише и говори, този самолет бе революция в съветското самолетостроене и огромна крачка напред в прилагането на военните технологии в цивилното им приложение...Днес има един Ту-144 който все още лети- руско-американски експериментален проект, но по-добре изгледай филмчето. :-)
238
0
 
4
 
! Отговори
1 преди 9 години
Двигателите НК-144А задвижващи Ту 144 се отличавали със значителна лакомия, заради което продължителността на полета била само 3000 км.Затова скоро била разработена нова модификация на самолета Ту 144 Д с двигатели РД 36 51 А, които увеличили продължителността на полета до 5000 км., което за ужас на руснаците, пак било по-малко като разстояние от това на Конкорд.23 май 1978 година в Подмосковие по времето на изпитателен полет Ту 144 Д претърпял авария.
237
0
 
2
 
! Отговори
1 преди 9 години
Никита Хрушчов, се оказал поклонник на идеята да притежават самолети, които развиват свръхзвукова скорост.Наблюдавайки свръхзвуковия ТУ 22 на един от военните паради, генералния секретар се поинтересувал от авиоконструктора Туполев.Той искал да знае дали подобна летателна машина ще може да вози не само бомби, но и пътници. На което Туполев предложил да разработи свръхзвукови пътнически самолети.Никита Хрушчов, се оказал поклонник на идеята да притежават самолети, които развиват свръхзвукова скорост.Наблюдавайки свръхзвуковия ТУ 22 на един от военните паради, генералния секретар се поин
236
2
 
3
 
! Отговори
До ЮАР 314 преди 9 години
Потресен съм! Гульо работи в областта на авиацията!На ЮАР-ската авиация? Може би правиш бойни хеликоптери и участваш в конструкцията на бравата на бордовата аптечка? Факт е, че англичаните дават чертежите на NIN на руснаците и те започват от тях, а са могли да започнат и от трофейните двигатели на "Месершмит".Колко струва това, само Господ знае, но не и червеите. В Ту-144 има включени над 600 иновации.Сухой направи и бомбера Т-4 . А защо и бе да правят Black Bird, когато ракетите вече го стигаха
235
5
 
8
 
! Отговори
vesko02 преди 9 години
Има ли оцелели след полетите с това чудо?
234
4
 
14
 
! Отговори
Тууу преди 9 години
Този самолет никога не е бил в серийно производство нито е возил пътници. Говореше се, че ще лети редовно до Алма-ата, но това не се случи. Когато пристигаше в София ни заведоха цялото училище с пионерските връзки, барабани и т.н. да го посрещаме. Спомням си, че нито една стълба на летището не достигаше до вратата и екипажа и официалните лица не можаха да слязат. Беше много забавно.
233
4
 
9
 
! Отговори
До от ЮАР 309 и 310 преди 9 години
Като висиш надолу с главата в ЮАР, поне малко кръв да беше захранила малкото ти мозъче! Опитваш се да внушаваш глупости, ама се мъчиш да избегнеш противоречията. Знам всичко за Валкирия - и за революционните новости, и за злощастната съдба на единия от двата построени самолета. КРИЛОТО НА КОНКОРД НЯМА НИЩО ОБЩО С КРИЛОТО НА ВАЛКИРИЯ! Крилата на бомбера са уникални за толкова голям самолет и идеологията им не е използвана повече. Не влиза в серия, както и руският "Убиец на самолетоносачи".
232
9
 
13
 
! Отговори
от ЮАР преди 9 години
До COLONEL KТова, че Америка води в авиацията е очевидно и за не-специалисти. Работя в областта и знам много добре от къде изгрява слънцето. Тази разлика е още от ВСВ - нито един съветски апарат не се дори доближава до характеристиките на американските. Сталин плаща еквивалентно тегло в злато за два мотора Ролс-Ройс и документацията, та се правят първите реактивни СССР мотори. За Блак Бърд да не говорим - руснака и днес не може да го направи. Всичките руски са копия на американските.
231
16
 
20
 
! Отговори
Берлин преди 9 години
"Сделано в СССР", братче! Бегааааййй...
230
15
 
7
 
! Отговори
COLONEL K преди 9 години
Как ще строиш самолет от проекти ,които още не са готови и ще излетиш преди оригинала ? Доста *** пропагандни клишета битуват противно на логиката.Затова има и ЮАРопитеци.
229
8
 
15
 
! Отговори
COLONEL K преди 9 години
Ако Сбирщайна са 40г. по-напред, значи ние се возим на летала от 1974. Смешки... Кой е най-големия товарен самолет-"съветския Антонов 225, след него АН-124"Руслан".Най-бързи сериен самолет-МиГ-25/31, най-големия екраноплан-КП/"Каспийския монстр"/Най-добрия свръхзвуков пътн. лайнер-"Конкорд" Да продължавам ли ? Междувпрочем през 90-те НАСА закупиха един Ту-144 с двиганели НК-32 за лаборатория. С такива двигатели е 40 години "изоставащия" Ту-160, най големия в света свръхзвуков бомбардировач.
228
10
 
7
 
! Отговори
COLONEL K преди 9 години
ЮАР-питека пак ръси простотии..Днес има толкова много инф/я , че да лъжеш е безмислено.Посто събери информацията и анализирай, освен ако малкия ти соросоиден глобалистки мозък е способен на това.Истината се състои в това , че френските и британски констуктори работят без политически натиск и напрежение и създават по-изпипан летателен апарат,с по-добри маневрени хаактеристики. Никога *** от Сбирщайна няма да споделят секретите си /"Валкирия"/ с европейците заради конкуренцията.
227
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Скъпичко е, Конкорда и той приключи.