В "Голямата ябълка": Бум на велосипеди срещу вредните газове

Ню Йорк бележи най-бързия растеж в използването на колелата в САЩ
31
В "Голямата ябълка": Бум на велосипеди срещу вредните газове
Снимка: flickr

Увеличаване на велосипедните алеи, раздаване на безплатни каски и организиране на безплатни уроци: Ню Йорк прави огромни крачки в насърчаването на колоезденето и срещу вредните газове. При все това част от велосипедистите все още се притесняват да карат в най-големите задръствания, пише Катрин Триомф от Франс прес.

От години 8,5-милионният град, който има най-скъпата мрежа за обществен транспорт в САЩ, следи бума на колоезденето в европейските столици.

През 2013 година тогавашният кмет милиардерът Майкъл Блумбърг даде начало на програмата за споделени велосипеди Citi Bike и оттогава Ню Йорк бележи най-бързия растеж в използването на колелата в САЩ.

Градът измина дълъг път в процеса на насърчаване на по-масовото използване на велосипеди, каза Рич Конрой, който ръководи образователното подразделение на организацията с нестопанска цел Bike New York, която насърчава безопасното каране на велосипеди.

Хората разбират, че не можем да растем като град, изграждайки повече улици и увеличавайки броя на колите, обясни Конрой.

Голяма част от усилията трябва да са насочени към приспособяване на растящия град по такъв начин, че да бъде икономически и екологично устойчив, превръщайки го в по-привлекателно място за по-младата работна сила.
Според нюйоркския транспортен отдел 778 000 жители на града или 12 % от възрастното население са карали колело редовно през 2017 година, докато преди пет години броят им е бил 250 000.

Citi Bike отразява този растеж - годишните абонати на програмата са нараснали стабилно, достигайки 245 000 за едногодишен период, приключващ през септември, спрямо 200 000 година по-рано. През последните пет години транспортният отдел на града разшири уличната велосипедна мрежа с близо 480 километра.

Около 86 000 нюйоркчани - 2,5% от населението - сега използват колело, за да отидат на работа или училище.

Един от тях е 29-годишният Сое Ти Ха, който изминава 19 километра дневно между Манхатън и апартамента си в Бруклин. Всичките ми приятели го правят, видял съм всички велосипедни алеи. Казах си, ако те могат и аз мога, коментира нюйоркчанинът от Бирма, който работи в областта на маркетинговата психология.

"Това промени живота ми," каза той. "Сега искам да обиколя света с колело!" допълни Сое Ти Ха.

5000 ранени, 18 смъртни случая на година

Колкото и да са ентусиазирани колоездачите, колкото и все по-запуснатото и ненадеждно метро да насърчава хората да въртят педалите, велосипедистите се притесняват за безопасността си.

Карането на колело в някои части на Манхатън не е за страхливци. Осемнадесет велосипедисти загинаха, а близо 5000 са ранени през 2016 година. Мостовете, тунелите, булевардите са претъпкани с автобуси, камиони, високо проходими автомобили и . . . дупки.

Карам колело цял живот, никога не съм имала кола, но много се боя по улиците на Ню Йорк, казва 53-годишната Илейн Ричмън, която работи в здравеопазването. Всеки мой познат, който кара колело, е имал инцидент. Плашещо е, отбелязва тя.

Когато бяха убити 8 велосипедисти при нападение с камион на 31 октомври, извършено от симпатизант на Ислямска държава, при моста Трибека, това напомни за други фатални инциденти на същата велоалея край река Хъдсън, която е лесно достъпна за коли от пътя.

Дискусиите, свързани с електрическите велосипеди

За да преодолее страха си, Ричмън се е записала на безплатни уроци към Bike New York, през които са преминали 17 000 души миналата година. Подкрепяната от града организация дава уроци по безопасно каране на колело - звънете със звънеца си, спазвайте светофара или дори подвиквайте, за да предупредите шофьорите и пешеходците за присъствието си.

Само че в страна, в която хората се mридвижваj основно с автомобили, Конрой казва, че шофьорите трябва да бъдат по-добре обучени. Има още една спънка: електрическите велосипеди в Ню Йорк са незаконни.

Макар да е изненадващо за град, който се възприема като лидер в прогреса, мнозина се страхуват от опасността, която биха създали разносвачи, ползващи електрически велосипеди, а тези хора изобилстват в града, в който да приготвиш вечерята често означава да звъннеш, за да ти доставят храна.

Градът спря легализирането на електрически колелата, каза Морган Ломел от асоциацията "Хора за колелата", която ръководи и кампания в подкрепа на електровелосипедите.

Глобите за каращи електрически велосипеди освен това е добър източник на приходи за полицията - 500 долара или конфискация на возилото. Това са рискове, поемани от разносвачите, които често са пристигнали неотдавна имигранти с ниски заплати.

С разгорещяване на дискусията Ломел се надява кметът Бил де Блазио да изпълни поетите ангажименти за колелата и в крайна сметка да промени решението си.

Глобяването на всички каращи електрически велосипеди няма да накара електроколелата да изчезнат, особено в сектор, в който продажбите на електрически велосипеди растат с над 80% годишно, каза тя. (БТА)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


31
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
27
0
 
2
 
! Отговори
admin преди 6 години
Защо никой не споменава за превозните средства с животинска тяга. По природа те са най-екологични или аз нещо съм в грешка?
26
2
 
1
 
! Отговори
Гьорев преди 6 години
86'000 от 22'220'000, колкото е реалното население на Ню Йорк е 0,39%!!!86'000 от 8'500'000, колкото се твърди в статията, че е населението на Ню Йорк е малко над 1%!!!Има ли нещо вярно в тази "статия"?
25
3
 
2
 
! Отговори
бла,бла преди 6 години
Нищо лично, но с тия шофьори, които изобщо не пазят никой с колело, кофти места за придвижване с колела и мега мръсния въздух, няма как да се кача на колело и да движа из София. Може би в някой по-малък, немръсен и нормален град, да. Ако масово хората се качат на колела - да, но не и в този вариант в момента.
24
2
 
5
 
! Отговори
Константин преди 6 години
Знаете ли коя е най-малката част на "BMW". *** на собственика. И така, аз също карам велосипед и е супер, избягвм по булевардите да карам, гледам през парковете да карам. Управлявам и велосипед. Иначе съм си мислил, как някакъв лоен дебелак седи по цял ден в колата и корема му се опира във волана, ама няма да излезе да се раздвижи пеша или с колело. Ако за един ден слязат от колите всички би било супер. Интересно е да се види.
23
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
На Българина да кара 20 годишна кола му е родно право. Той не може да се качи на колело или да ползва градски транспорт. Това е много под него.
22
1
 
8
 
! Отговори
Тежък Сокол преди 6 години
Знаете ли, че България е третият по-големина производител на велосипеди в Европа
21
6
 
1
 
! Отговори
JJIvanov geolog преди 6 години
увреждането на Огромни обеми от БИосферата с нагло вредни скенери инсталирани на автомобили вместо доказано безвредни жълти фарове доведе до жесток химически смог в много градове и магистрали..УУвредените обеми се пълнят с остротоксични газове..НАвремето биосферата прочистваше огромни обеми мигновенно..Правили сме анализи вкл в МОсква 2003 година зимата .Pерфектно чист въздух вкл до големи булеварди..тогава не бяха инсталирали камери нямаше хологрмани оръжия на предни стъкла и включени фарове
20
4
 
1
 
! Отговори
опасни фарове има преди 6 години
Страшно вредни са бели високо радиоактивни скенери инсталирнаи във фарове вкл автомобилни и велосипедни..прогарят общата охрана за броени минути може д а с е наложи ликвидация на хората чрез голям повсемествен потоп подават от някъде растревоженоПреди години имаше данни за убииство на алпинисти в Хималайте заради вредни прогарящи биосферата скенери маскирaни като джебни фенерчета ..подобни има вградени в jsm вижте лавини и земетресения в Хималайте
19
7
 
2
 
! Отговори
от сидниАав$тралия преди 6 години
Ама че това бетоно гето "Голямата Ябълка" е някакъв еталон за градски живот ли, за лайф стандарт ли или що? Никога не бих стъпал в тая бетона дупка, толкова е зле че ще си скъся живота с 20 години.Тук в Сидней велоалеи навсякъде. Карам е-байк защото тук е удоволствие и здравословно. Велоалеи ама направени, то не е само една боя да теглиш, ами с цветя храсти отстрани дървета, вижте сами. Ама то така си е целия град, особено центъра където живея, кръстовищата са с цветя, алеи, храсти дървета
18
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ню Йорк беше е криза през 80-те. Не е само мое мнение, но и на познати, ходили там - казват ми, че градът в някои части е по-красив и от Париж. За съжаление аз, както и повечето българи, сме виждали само Южен Манхатън с грозните небостъргачи. Обзалагам се, че весипедните алеи ще са по-бързо и по-красиво направени от тези в Сф, макар и градът да е поне 10 пъти по-голям!
17
3
 
11
 
! Отговори
до 13 преди 6 години
Ти имаш ли си някаква идея за живота и как функционират филтрите за купето. Ако си мислиш, че те филтрират фините частици.... жестоко се лъжеш.Малката ти кратунка няма как да проумее, че ако всички, които могат да се качат на колело и оставят колите ще е супер за всички. Годината е 2017, а масата от хората живеят още в средновековието. Арабите и петролните гиганти живеят на това световно тесногръдие.
16
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Големите комплексари с малки *** се придвижват в града с кола, дали са всичките си пари за нея и мира не им дава да се показват! Най-богатите хора, които познавам се придвижват с колело и градски транспорт. Не говоря само за Сф, а и за Швеция, където живея през по-голямата част от годината.
15
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
В София е пълно с лоени топки качени в коли и чакащи с часове по задръстванията. А само ако знаеха какви отрови и тежки метали дишат в тези задръствания, пък било то и при затворени прозорци и циркулация на въздуха само в купето. Тези отрови не могат да се сравнят с тези, които колоездачите вдишват, пък било то и покрай големите булеварди.Да не говорим, че качвайки се в колите си в града, тровят не само семе си, но и допринасят градът ни да е с най-мръсен въздух в цяла Европа!
14
2
 
9
 
! Отговори
каращ в Германия преди 6 години
Аз карам електрическо колело на ВИКТОРИЯ немска фирма.Купих си го за 2000 евро преди около 2 г. понякога си правя турове по 100 до 120 км. и се чуствам чудесно.В града се придвижвам по бързо от колкото със автомобил, това съм забелязал като не се гоня с никой просто колите много спират,светофари,задръствания и др. Колелото ми подържа официално до 25 км.ч. но дефакто изключва ел двигателя на 28 км.ч. не се изпотявам и подържам скороста независимо от наклона на пътя.Само го препоръчвам.
13
11
 
3
 
! Отговори
консерва преди 6 години
абе, тези под мен не разбират ли, че дали те карат колелета или не, разлика не прави, т.е. единствената разлика дето прави, е че те вдишваш още повече от емисиите на тези дето си карат колите и си дишат вътре филтрирания и чест въздух от климатика в колата. така, че да караш колело, не е да водиш здравословен начин на живот, а точно обратното, да вдишваш достатъчно за белодробно заболяване или още по-лошо рак! това е истината, другото е илюзии!!
12
1
 
9
 
! Отговори
до 7 преди 6 години
интересна логика. Да водиш или да се опитваш да водиш здравословен начин на живот си хахо, така ли? А хора, които ползват на къси разстояния коли и се тъпчат с всякакви *** са нормални? Егати логиката....Такива генерални твърдения подкрепени с никакви факти са направо страхотни....В Цюрих се виждат редовно такива хаховци в костюми за 10ки хиляди да карат колелета. Нормалните хора в Европа поне гледат какво ядът и на колоезденето не се гледа с пренебрежение. В САЩ не знам...
11
1
 
10
 
! Отговори
Швайца преди 6 години
Много хора като мене не карат колело от страх. Редовно ми се случва, някой да ме изпревари с 10см дистанция с 80км/ч.... Имам деца и потрошен, инвалид или мъртав заради ***, не си заслужава. Като карам, заобикалям за да карам само по велоалеи и тротоари и заобикалям доста, което е доста дразнещо. Държавите от колоездачите не печелят нищо и доста трудно се изгражда добра инфраструтура. Да продължаваме в Европа да храним арабите и американски петролни компании от собствената си глупост.
10
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Което не разбрах е , с какво точно са опасни разносвачи с ел. велосипеди?Другият момент е че едно колело с ел. двигател помагащ в изкачванията( идеален вариант да не се препотиш ) е към 800-1000? и някак не е по джоба на всички.
9
2
 
19
 
! Отговори
аз преди 6 години
1/3 от германците имат и ползват често велосипеди, и определено градският транспорт не непосилно скъп за тях.Манталитет... А и е доста по-здравословно и изгодно, отделно е супер уредена инфраструктурата от велоалеи. От всяко село на 20 км от града както и през целия град има удобни велоалеи. Ама пусти бай *** стана капиталист и погледна "отвисоко" на нещата.Както написа Алеко : "Пази боже сляпо да прогледа"
8
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
а катализатори имат ли на велосипедите?