С 30 км/ч по улиците на Берлин за по-чист въздух

Шофьорите свикват бързо с промяната
13 фев 2020 17:15, Нели Христова
57
С 30 км/ч по улиците на Берлин за по-чист въздух
Снимка: БГНЕС

Берлин е един от първите големи европейски градове, въвели ограничение на скоростта за автомобили от 30 км/час. Експериментът, започнал през 2018 г., вече е установено правило, пише "Дойче веле”.

Дори и извън пиковите часове движението в центъра на Берлин наподобява филм на забавен кадър. Дори по широките многолентови магистрали колите пъплят едва-едва.

Естествено, в началото шофьорите не бяха очаровани от нововъведението на градските власти. Сега обаче започват да свикват с умерената скорост от 30 километра в час.

Берлин с населението си от 3,7 милиона души е най големия град в Германия. Всяка година тук пристигат по още 20 000 човека заедно с автомобилите си. За да бъде предотвратен транспортен колапс и да се намали шумът и замърсяването на въздуха, общинската управа взе нетрадиционни мерки, едната от които е ограничаването на скоростта на много места в града до 30 километра в час.

Берлин е един от германските градове, чиято средногодишна норма на съдържание азотен диоксид във въздуха надхвърля установената от ЕС норма от 40 микрограма за кубически метър. Според експерти по околната среда, повишеното замърсяване на въздуха вреди на човешкото здраве и може да предизвика астма.

Въведеният експеримент с ограничаването на скоростта е дал добри резултати – съдържанието на азотен диоксид е намаляло с 4%, а на места е отчетен спад от 11%.

Разбира се, само ограничаването на скоростта не е достатъчно. За постигнатите резултати роля са изиграли обновяването на автопарка и снабдяването на градските автобуси със специални катализатори.

Азотният диоксид е в най-голяма концентрация при отработените газове на старите дизелови двигатели. Затова в Берлин са се погрижили да забранят преминаването по определени улици на дизелови автомобили с еко-стандарт от Евро 1 до Евро 5.

Първият град в света, решил да ограничи драстично скоростта на движение по улиците си, е Букстехуде, югозападно от Хамбург.

В началото на 80-те години на миналия век близо до центъра на града е построен нов микрорайон с многоетажни блокове. Рязко повишената интензивност на пътното движение принудила през 1983 г.местните власти да въведат за някои улици ограничение на скоростта от 30 километра в час. Някои от пътните участъци дори били стеснени с помощта на бетонни кашпи с цветя.

Шофьорите не свикват лесно с ограничението на скоростта, но за това пък има различни начини да им се помогне – не само посредством глоби. Според експерти по планиране на транспортния поток, трябва достатъчно начесто да бъдат поставени знаци с допълнителни уточнения "деца”, "училище”, "пешеходна пътека”, "ограничаване на шума” или "запазване на въздуха чист”, както е в момента в Берлин.

Наблюденията показват, че след няколко месеца водачите свикват с ограниченията и скоростта на движение намалява.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


57
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
55
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Балканския селянин пак знае по-добре както винаги :))
54
0
 
3
 
! Отговори
Do Sichtpunkt преди 4 години
Задача за теб ако карам на 5 със 50км в час при 2000 оборота и на 2 или 3 предавка с 30км при 2500/3000 оборота . кой режим на каране е по вреден за въздуха?Scheiße Grünen!
53
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"която около 30 км../ч. при леко ускорение показва да се превключи на 3-та,за да се кара екологично"Ало, здрасти. Учил ли си ДВГ? Я провери колко е разликата в разхода при дизел, каращ на 2-ра с 60(4000об/м), на 3-та с 60(2500об/м) и на 4-та с 60(1800об/м). Като разбереш че става дума за разлика в разхода от по 200 милилитра за 100км - ела пак да дискутираме, но по същество!Иначе ти си карай икономично на 6-та с 20. И като ти изпатка съединителя или скоростната - пцуай инженерите.
52
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Логика, братче. Според бордкомпа при 30км/ч горя 7,1л/100км, а при 50км/ч горя 5,8л/100км.Ся вие сметнете кое замърсява повече...Спада, който виждат е само от повишението на еко нормите, но това не го отчитат - данните ги четат като дявола библията...
51
4
 
1
 
! Отговори
1 преди 4 години
Протест на майки на центъра на София за по-чист въздух.Скандирания, шоу, телевизии....След протеста същите тези майки отиват на паркингите около Докторската градина и се качват на джиповете с по 6/8 цилиндъра и 150+кс.и си тръгват доволни....на 3-та скорост ;) !?!?!
50
2
 
1
 
! Отговори
Ало Мисирков? преди 4 години
Ти нищое не можеш да отговориш.Нито си по-умен от конструктора, който е решил за лапмата.Не се дръж просташки, не ставаш убедителен.
49
2
 
3
 
! Отговори
Радул Мисирков преди 4 години
До Ало Мисирков?Гледай си ламбите и не се интересувай аз откъде го знам.
48
5
 
3
 
! Отговори
Ало Мисирков? преди 4 години
До Радул МисирковКак го разбра това бе Мисирков? А докато ускориш до 60км./ч. не се лисещаш ,че замърсяваш двойно отколкото да ускориш до 30км.ч. и да караш на 3-та предавка? Новите автомобили имат лампичка на таблото ,която около 30 км../ч. при леко ускорение показва да се превключи на 3-та,за да се кара екологично. Нито в града, нито на магистрала или извънградско е нужна кола над 100к.с.,защото е безсмислено при ограничения на скоростта до 140км.ч.
47
3
 
3
 
! Отговори
Митко 19см преди 4 години
Как може да са толкова прости дойчовците и въпреки това да са толкова напред във всЕко едно отношение пред *** превъзходний? Те това не мога да разбера. Мистерия....
46
1
 
6
 
! Отговори
Дойчланд-Мойчланд преди 4 години
Извънградско със 80км/ч също е безумие!
45
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
напоследък е модно да се оправдават простотиите на управниците с грижа за околната среда и ние ги следваме успешно.
44
0
 
3
 
! Отговори
УЕФА - мафия преди 4 години
Миналата година бях в Истанбул. Пътувах от входа на града до Сейран Тепе (в Шишли) 6! (ШЕСТ) часа! И не беше "натоварено", сутринта в 6:30 влязох, като пристигнах берях душа от глад.
43
4
 
4
 
! Отговори
1 преди 4 години
1.За да се движи кола с 30 км/ч трябва да е най-много на 3-та предавка/и то при най-новите автомобили/.2.С тази скорост на придвижване кола не ти е необходима.3.Коли с мощност над 100 кс НЕ ТРЯБВА да се произвеждат, а всеки ден ни заливат с реклами за автомобили 150+кс!
42
0
 
12
 
! Отговори
Радул Мисирков преди 4 години
Напротив, колкото е по-ниска скоростта, толкова по-голямо е замърсяването.
41
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
всъщност може да ги принуди да използват метро, или градски транспорт ако бързат!
40
2
 
1
 
! Отговори
Бай уй преди 4 години
Хората преди 20г. Ползват следната система. Отиваш до най близката гара паркинга е голям хващаш влака кара те в града кеф ти метро автобус трамвай си отивш до където трябва до минутата.
39
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 39 А Москва е дълга 70 километра ..там ако го въведат това.... със светофарите, значи цял ден трабвада пътуваш от единия до другия край на Москва. Наистина пълна абсурдщина е това с 30-те км/ ч
38
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Берлин е дълъг от най-крайната се западна точка до най-крайната източна 45 километра по права линия, а много от работещото му население живее извън него, в Потсдам, Телтов и селата. Да се стигне от точка А до точка Б, ама не по права линия и с всичките светофари и задръствания с 30 км. в час, ще стане толкова абсурдно, че вече няма да си струва. Целта е масов отказ от автомобилите в града и прехвърляне в градския транспорт.
37
0
 
6
 
! Отговори
до 37 преди 4 години
Не му обяснявай тоя е технически инвалид.
36
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Зихтпункт, вземи един съвременен немски автомобил на автоматик и мини 5 километра с 30км/ч и 5км със 60км/ч и виж кога харчи повече. Автомобилите харчат оптимално на около 60-80км/ч. Не ни вярвай. Вземи и пробвай.