Тормозът в училище придобива сериозни размери

Психолози ще се борят с агресията в учебните заведения
6 ное 2012 08:24, Петя Славова
126
Тормозът в училище придобива сериозни размери
Снимка: Булфото

В училище задължително трябва да има психолог или педагогически съветник, който да се грижи за преодоляване на агресията сред учениците. Това заяви заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова, пише БТА. Тя обясни, че се предвижда проектозакон, в който тези експерти трябва да се грижат за социалните умения на учениците.

В проекта психологът се разграничава от педагогическия съветник. Все още не е посочено на колко ученици трябва да бъдат назначавани психолог и педагогически съветник, поясни Милена Дамянова. Това изискване ще се уточни в стандарта за регламентиране на дейността на педагогическите специалисти.

Дамянова подчерта, че част от училищните директори не оценяват важността на психолозите в учебните заведения. Те предпочитат да "спестяват" от тях, заради делегираните бюджети на училищата. Така обаче "се спестява от качеството на образованието", а съществен принос за успеха на учениците има общият климат в училището, обясни още заместник-министърът.

Учениците в училища с по-висока дисциплина и с добро администриране постигат по-добри резултати, коментира тя. Затова от миналата година училищата с ниски резултати са поставени "под наблюдение".

Дамянова риторично попита защо има проблем с дисциплината в клас и отговори, че много често учениците не са
мотивирани и една от причините е голямата дистанция, която има понякога между учител и ученик. "Учителят трябва да стои не "пред" и "зад" ученика, а "редом" с него, да бъде негов партньор при създаването на умението "как да се научим да учим".

При пътуването ми наскоро в Испания видях, че там има индивидуален подход, има неформално общуване между учители и ученици, но в същото време дистанцията между тях много добре се спазва, разказа заместник-министър Дамянова. Затова у нас е необходим психологът, защото той знае как може да се мотивира комуникацията и да се предразположат учениците да споделят проблемите си. В много училища у нас ми прави впечатление, че дори учителите не комуникират помежду си, сподели Дамянова. По думите й ефективността на образователните системи е непостижима без квалифицирани и мотивирани учители, без ентусиазирани ученици и разбира се, с подходящи учебни програми.

От миналата учебна година в българските училища се прилага документът, наречен "Механизъм за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище", каза Милена Дамянова. И обясни, че той има за цел да помогне на училищата да се справят с явлението "училищен тормоз", като се разграничат понятието "насилие" и "тормоз". Физическото насилие в училище се изразява в "причиняването на телесна повреда, включително в причиняване на болка или страдание, без разстройство на здравето", се посочва в документа, изпратен до всички български училища.

Под психическо насилие се разбират "всички действия, които могат да имат вредно въздействие върху психичното здраве и развитие на детето - като подценяване, подигравателно отношение, заплаха, дискриминация, отхвърляне или други форми на отрицателно отношение, както и неспособността на родителя, настойника и попечителя или на лицето, което полага грижи за детето, да му осигури подходяща подкрепяща среда".

Направени са изследвания в шест столични училища, които показват, че училищният тормоз е в сериозни размери - 27 процента от учениците са споделили, че търпят многократно насилие, а 10 процента - признават, че извършват насилие.

Механизмът за справяне с насилието в училище, като документ се прави за първи път, но той "стъпва" на проекти, които се изпълняват от 2008 г. в училища в София, коментира заместник-министърът. Тя добави, че това са изпробвани практики, които вече са дали положителни резултати. Дамянова каза, че МОМН на принципа на извадката, ще изиска от училищата да представят резултатите от анкети, с които се прави проучване на училищната среда и на училищната атмосфера, както и на рисковете, които съществуват в тях. Всяко училище ще трябва да си направи план за действие - за реакция при кризисни ситуации през учебната година, които да са съобразени с неговите проблеми. Тя добави, че ще се проверява също дали се изпълняват мерки за превенция на насилието, особено в училища, в които е имало такъв проблем.

Проблемът с агресията в училище не е само в България, съществува във всяка държава, но той не може да бъде решен "механично", коментира още заместник-образователният министър.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


126
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
86
1
 
2
 
! Отговори
Мария преди 11 години
Аз пък живях в Канада, мога да ти кажа, че агресията я има и там.
85
1
 
2
 
! Отговори
Мария преди 11 години
Аз пък съм живяла в Канада и мога да ти кажа, че агресията си я има и там.
84
1
 
6
 
! Отговори
ferdy преди 11 години
До Стамат: Има нещо вярно. Децата нямат респект от учителите, защото родителите орлици застават при всяко положение на страната на чадата, независимо каква простотия са извършили. ЗАД тях и СРЕЩУ всички, дръзнали не дай си боже да скастрят безценното за нещо. Затова и хлапетата са арогантни и нямат уважение към нищо и никой! Тази липса на толерантност в училище пък има форма на агресия към другото хлапе.
83
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
те децата се раждат такива като родителите си
82
1
 
3
 
! Отговори
сто и нам колко си преди 11 години
Стамате, родителят си е отговорен за туй, що прави хлапето му извън дома, но той в училище ни може да влезе, ни да контролира. Пълни са даскалата с *** от всякакъв калибър, но никой не си мърда пръста да ги санкционира и да въдвори ред. Най- много да се накаже целият клас с контролно- все едно всеки шофьор да бъде глобен, щот един нарушил правилата. Там, в училище, родителят ред не може да въвежда.
81
2
 
5
 
! Отговори
Стамат преди 11 години
За пореден път ме кефи как отговорността за възпитанието на децата се прехвърля като горещ картоф между училището и родителите. А навремето, ако кажа нещо накриво на учител, и той ме наказваше, и майка ми ме спукваше от бой. А сега най-много ядосаната родителка да търси сметка на учителя, че е накърнил нещо си там на детето ѝ. И децата ***, и родителите им. И после учителите били виновни :)
80
1
 
3
 
! Отговори
до 123 преди 11 години
"Сърце" беше в списъка на задължителната литература-------------------- Не знам в какъв списък беше, но никой не ме е проверявал дали съм я чел, аз я открих по-късно сам. "Калитко" за спорта застрелва някакъв нещастен селски полицай, който му се моли да го пощади, това го прочетохме в клас от *** до ***...
79
1
 
5
 
! Отговори
.... преди 11 години
Всяка институция следва да поеме отговорността за това, което се случва под "покрива" й, а не да си измива ръцете и да се прави на слепец и безпомощен инвалид. Нарушаващите следва да се санкционират веднага- ефективно и съобразно магарията си, без значение колко и на кого са близки. Това друг, извън институцията, на своя глава не може да направи. И да се изключва за сериозни провинения, и да се глобяват родители- но не чак когато някоя медия раздуха скандал.
78
3
 
5
 
! Отговори
плащаш преди 11 години
в тази помиярски тип държава, където учителя е най-неплатен в Европа, където му плащат колкото на продавачка в магазин за дрехи нещата ще се оправят само когато образованието стане частно и платено, плащаш на учителя-учиш.това е държава в която ако си учител учениците могат да те набият и мълчиш.учителите са най-принизеното съсловие в Булгари-стан, жалка страна, иде времеу когато никой няма да иска да е учител.
77
2
 
8
 
! Отговори
какво?Датеподкрепям? преди 11 години
Колко удобно! Родители и учители ще се сочат взаимно до второ пришествие,а резултат няма и няма да има.Така е предвидено в плана на враговете на човека и така става.Защото при тази изкривена система могат да съществуват само конфликти и разделения,те са гаранцията за нейното съществуване. Когато децата започнат не да се нараняват,а да се избиват помежду си -тогава ще разберете истинските цели на "толерантността към Злото",но вече ще сте безсилни.А засега -продължавайтеданесеподкрепяте взаимно..
76
2
 
2
 
! Отговори
Svestarov преди 11 години
bg uchenitzi - priyateli na bg geografiata - napravili karta na bg uchilista po geografski rayoni, sela i gradove s reitingova systema na bg uchilista. vsichki onezi, koito se oplakvat ot svoeto uchiliste i se chuvstvat nestastni v nego, mogat da poglednat v kartata i s pokazaletz da si izberat v koe uchiliste iskat da uchat i da se razvivat , za da se chuvstvat radostni i stastlivi. priemni semeistva i priemni roditeli e vazmojno da se vkluchat v tasi systema .
75
1
 
5
 
! Отговори
завършил гимназия 19 преди 11 години
До АнонименАко не повтаряше с лекота чужди думи, а беше попитал, все някой щеше да ти каже, че "Сърце" беше в списъка на задължителната литература и повечето от моето поколение имат тази книга в домашната си библиотека
74
2
 
6
 
! Отговори
Сара преди 11 години
От " Учителко любима" се превърна на "Учителко противна"
73
1
 
28
 
! Отговори
Ера преди 11 години
Вчера бях на поредната родителска среща в детската градина на дъщеря ми.По време на родителската среща почнаха да звънят едни телефони, 2-*** от родителите говорят по време на срещата, другите излизат. Директорката и стана неудобно, че никой не я слуша и прекъсна и си тръгна обидена. Родителите нямат елементарна култура, какво да очакваш от настоящите ученици.
72
1
 
6
 
! Отговори
до 114 преди 11 години
"родителниците вдигнали вече ръце отнего,не можели да се оправят-госпожата да се оправяла.Ама как точно?"Веднага ти казвам: Да гледа поредицата "Говорещият с кучета" и да си води записки! :) Без майтап! Техниките, показвани там, действат перфектно при невъзпитани, неконторлируеми и "буйни" деца (да не кажа нагли тъпанарчета). Но наистина действат. Явно, че за такива, при които инстинктите са по-силни това е адекватнят отговор. И няма насилие :)
71
11
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
За съжаление много от учителите гледат на сбиванията между децата като на нещо нормално. Видите ли, така било при децата?! Пълни глупости. Учителите са тези, които не бива да го допускат. И да не се оправдават с родителите.
70
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
110, прав си, но колко от родителите имат тези умения? На колко от родителите техните родители са имали такива умения? Това не е нещо, което се постига само с добро желание. Това се учи както всичко друго - чрез огледалните неврони като малък. "Крушата не пада по-далеч от дървото" е казал народа... Отдавна казвам, че възпитанието е зловещ мащабен експеримент на принципа на пробите и грешките. Жалко, че е на гърба на децата.
69
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
23г.,преход = изпусната ,закостеняла работа с младите в образованието !А сега ще гоним ----МИХАЛЯ!Да "благодарим" ,на всички Бг-политици и управници ,за 23г.,преход на "ВЪЗХОД",особено в образованието и културата в Бг,........довели ни до ---ЦИГАНЗАЦИЯ--- на нацията !
68
2
 
18
 
! Отговори
23г.,преход преди 11 години
Всичко в Бг -образование започна ,когато новите Бг-ДЕМОКРАТИ убедиха децата и учениците ,че имат свой живот ,и никой не може да им се меша .....!След което, учениците се качиха на главите, на родителите и учителите !
67
2
 
15
 
! Отговори
до 93 преди 11 години
Знаете ли защо в частното училище е по-добре-защото има родителски контрол.В един клас винаги си личи кое дете е възпитавано,кое има наистина родители и кое само го хранят и поят,а връзката с родителя я няма или я има във формата на ругатни и псувни спрямо децата.Децата се възпитават с личен пример,не проповеди.Основната функция на училището не е да възпитава.*** в първи клас,ама родителниците вдигнали вече ръце отнего,не можели да се оправят-госпожата да се оправяла.Ама как точно?