Тормозът в училище придобива сериозни размери

Психолози ще се борят с агресията в учебните заведения
6 ное 2012 08:24, Петя Славова
126
Тормозът в училище придобива сериозни размери
Снимка: Булфото

В училище задължително трябва да има психолог или педагогически съветник, който да се грижи за преодоляване на агресията сред учениците. Това заяви заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова, пише БТА. Тя обясни, че се предвижда проектозакон, в който тези експерти трябва да се грижат за социалните умения на учениците.

В проекта психологът се разграничава от педагогическия съветник. Все още не е посочено на колко ученици трябва да бъдат назначавани психолог и педагогически съветник, поясни Милена Дамянова. Това изискване ще се уточни в стандарта за регламентиране на дейността на педагогическите специалисти.

Дамянова подчерта, че част от училищните директори не оценяват важността на психолозите в учебните заведения. Те предпочитат да "спестяват" от тях, заради делегираните бюджети на училищата. Така обаче "се спестява от качеството на образованието", а съществен принос за успеха на учениците има общият климат в училището, обясни още заместник-министърът.

Учениците в училища с по-висока дисциплина и с добро администриране постигат по-добри резултати, коментира тя. Затова от миналата година училищата с ниски резултати са поставени "под наблюдение".

Дамянова риторично попита защо има проблем с дисциплината в клас и отговори, че много често учениците не са
мотивирани и една от причините е голямата дистанция, която има понякога между учител и ученик. "Учителят трябва да стои не "пред" и "зад" ученика, а "редом" с него, да бъде негов партньор при създаването на умението "как да се научим да учим".

При пътуването ми наскоро в Испания видях, че там има индивидуален подход, има неформално общуване между учители и ученици, но в същото време дистанцията между тях много добре се спазва, разказа заместник-министър Дамянова. Затова у нас е необходим психологът, защото той знае как може да се мотивира комуникацията и да се предразположат учениците да споделят проблемите си. В много училища у нас ми прави впечатление, че дори учителите не комуникират помежду си, сподели Дамянова. По думите й ефективността на образователните системи е непостижима без квалифицирани и мотивирани учители, без ентусиазирани ученици и разбира се, с подходящи учебни програми.

От миналата учебна година в българските училища се прилага документът, наречен "Механизъм за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище", каза Милена Дамянова. И обясни, че той има за цел да помогне на училищата да се справят с явлението "училищен тормоз", като се разграничат понятието "насилие" и "тормоз". Физическото насилие в училище се изразява в "причиняването на телесна повреда, включително в причиняване на болка или страдание, без разстройство на здравето", се посочва в документа, изпратен до всички български училища.

Под психическо насилие се разбират "всички действия, които могат да имат вредно въздействие върху психичното здраве и развитие на детето - като подценяване, подигравателно отношение, заплаха, дискриминация, отхвърляне или други форми на отрицателно отношение, както и неспособността на родителя, настойника и попечителя или на лицето, което полага грижи за детето, да му осигури подходяща подкрепяща среда".

Направени са изследвания в шест столични училища, които показват, че училищният тормоз е в сериозни размери - 27 процента от учениците са споделили, че търпят многократно насилие, а 10 процента - признават, че извършват насилие.

Механизмът за справяне с насилието в училище, като документ се прави за първи път, но той "стъпва" на проекти, които се изпълняват от 2008 г. в училища в София, коментира заместник-министърът. Тя добави, че това са изпробвани практики, които вече са дали положителни резултати. Дамянова каза, че МОМН на принципа на извадката, ще изиска от училищата да представят резултатите от анкети, с които се прави проучване на училищната среда и на училищната атмосфера, както и на рисковете, които съществуват в тях. Всяко училище ще трябва да си направи план за действие - за реакция при кризисни ситуации през учебната година, които да са съобразени с неговите проблеми. Тя добави, че ще се проверява също дали се изпълняват мерки за превенция на насилието, особено в училища, в които е имало такъв проблем.

Проблемът с агресията в училище не е само в България, съществува във всяка държава, но той не може да бъде решен "механично", коментира още заместник-образователният министър.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


126
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
46
1
 
12
 
! Отговори
Vesso преди 11 години
И през 1875-85г.си бе същото и в елита.Е не се внасяха пистолети,а само ножове и боксове.Сега родителите чакаме учителите и полицаите да свършат нашата работа,докато глезим до откат отрочетата си.Само вижте случая във Варна ако не се лъжа.Лигав първокласник направи щури цял клас и изкараха другите деца виновни.То,дете било просто хипер активно.Ами да стоят чинно да ги бие,хапе и вади очите.А за психолога коментирал *** пребил ученик от съседно училище в София нямам думи.Да не го стресираме?!
45
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
да се върнат ТВУ-тата и нещата ще се нормализират много бързо
44
1
 
14
 
! Отговори
Мен преди 11 години
Говоря за напиване някъде в заведение.. или събиране, не в училище. В училище беше немислимо някой да внесе алкохол. И не бяха психолози а педагози, които съвсем любезно бясняваха че така не може да се прави.. първия път.. ако те извикат пак, обясняваха пак лного любезно.. третия път си отнасяш шамарите. Но бой в междучасията имаше изключително рядко, в час се пазеше тишина и учителите ги уважавахме. Сега какво е - на последния чин играят карти, на първия цъкат на айфона, даскала си пее..
43
1
 
6
 
! Отговори
работещия беден преди 11 години
в училище трябва да има закони и ред - дисциплина! тогава ще се решат нещата. абсолютно същото важи и за държавата, училището е нейно отражение. моя клас за всичките години само ни водеха при директорката на 'очни ставки', педагога и ни наказваха, а един път ходих насила да се обяснявам в 1во РПУ, следващата година пък един авер го изключиха... но той това и искаше. а с големите имах разправии от 9ти клас... или си отгоре, или си отдолу, това е положението там - средно положение няма.
42
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Да имат много здраве от БХК, но ромчетата да си учат в отделни училища и само най свестните от тях при другите.Защото наблюденията ми от няколко училища показват, че те нямат лимит на простотиите и самоконтрол, ако им се позволи да се лигавят.Запечатала се е в паметта ми такава картина - Цял рояк ромчета врещят, маймунстват и някакво бяло момче минава мрачно край тях, явно полагащо усилия да остане индиферентно към обстановката.Трудна работа!
41
1
 
9
 
! Отговори
Мен преди 11 години
До 56:Съвсем нормално училище. Само че като се издъниш или направиш нещо по-фрапантно - след часа по руски или математика оставаш в стаята. Там си говори съответния учител с теб. По-фрапантно.. неща като някой изпял че си се напил, набил си съученик, обидил си учител - правил си се на интересен в часовете. Ей такива неща. Имаше страх от наказание и спираше това, че знаеш че няма да ти се размине. Сега е ясно - каквото и да правиш - най-много забележка да ти направят. Следващия път - пак.
40
1
 
12
 
! Отговори
българия преди 11 години
Делегираните бюджети според които броя на учениците а не качеството на преподаване са определящи за заплатите на учителите са причината в училище да бъдат търпяни всякакви ученици, които след като не учат извършват насилие и тормоз над останалите. Достатъчно е да има един неадекватен и пречещ за да не върви учебния процес. Учителите нямат права, а само задължения. Училището трябва да бъде само за онези, които искат да учат а не за всички. Премахнете делегираните бюджети господа управляващи.
39
5
 
22
 
! Отговори
греп преди 11 години
"Учителят трябва да стои не "пред" и "зад" ученика, а "редом" с него". Пълни глупости. Малките лигльовци са свикнали всеки да им се върти около пръста и заради това. Изкарах основното си образование в нормално училище по време на комунизма и нямаше изстъпления като сега. Подобо беше и средното. Не е работа на учителя да възпитава децата, това е задължение на родителя. Работата на учителя е да ги учи, а не да искат от него да се *** на всяко пъпчиво к*пеле.
38
3
 
15
 
! Отговори
реалист преди 11 години
Тормоз ще има в училищата и ще продължи да има докато тези, които най - много тръбят за това медиите не престаната да разпространяват насилие и нисък морал. Не е нормално в сутрешния блок да се питат защо има насилие сред децата, а след това да пускат филми с насилие и т.н. Като видите заглавието на новия филм " Секс. лъжи и музика", защо се учудвате. Каквото посее човек това жъне. Родителите не могат да се противоопоставят на промиването на мозъците от страна на медиите.
37
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
това са децата на същите тези възрастни,които гледат да те смачкат ,ако са ти шефове,да те премажат ,ако пресичаш,да те напсуват или да ти спукат гумите,ако паркираш пред чужд блок.
36
6
 
15
 
! Отговори
Мен преди 11 години
В училище задължително трябва да има ВЪЗПИТАТЕЛ, както едно време. Двама трима от по-яките даскали, до които да стига всяко провинение. И бой ! Хубав пердах, шамари, шутове. Друга оправия няма с днешните ***. И да им се спре чалгата и порното. И бой отново.. в училище, в полицията, в Детска педагогическа стая.. бой ! Докато няма страх от наказание - всеки ще прави каквото си иска. В момента законите за такива, че реално никой нищо не може да направи освен да каже - абе не така. Не става !
35
5
 
15
 
! Отговори
Не не се прави така! преди 11 години
В училищата трябва да има назначени щатни биячи,само така може да се оправят нещата.Всеки който е ходил на училище знае че само закона на силата важи там.И за да се преодолеят биячите трябва да има още по-силни от биячи.А родител който се противопостави на щатния бияч да бъде също бит! Показно!
34
5
 
19
 
! Отговори
тцЪ преди 11 години
Един от най-силните стимули за учене е страхът. Ако на учителите им се даде повече свобода да раздават наказания (може и физически - бой, дърпане на уши, за три пъти без домашно - двойка за срока) да видим дали децата ще ги мързи толкова. Ще учат не, ами ще изядат учебниците с все подвързията!
33
3
 
15
 
! Отговори
родител преди 11 години
Милена Дамянова е точно повърхностна и некомпетентна! Едва ли е виждала жив ученик!
32
2
 
25
 
! Отговори
ала бала преди 11 години
Дъщеря ми учеше в една от "елитните" софийски гимназии. Средата беше отчайваща. Лидери и "famous" бяха най-невъзпитаните и агресивни ученици. Та не знам, как с писане на наредби ще се промени ценностната система.Не харесвам Милена Дамянова. Прави впечатление на повърхностна и некомпетентна.
31
3
 
14
 
! Отговори
do Стефка преди 11 години
Не може никои да ме излъже, за6тото половината ми живот мина в 4ужбина и съм видял със собствените си о4и как е там и как е тук...А ти как Стефке, стани за малко от тв-сапунките и *** на екскурзя по-дале4е от македония или Турция и тогава говори.
30
3
 
20
 
! Отговори
Тука е така! преди 11 години
Тормозът в училище е бледо отражение на тоталния тормоз в оществото ни. И ми писна от такива статии и новини, когато стане напечено. Някой му казват отклоняване на вниманието. В момента всички теми се експлоатират - ***, училището, религията, краят на света. Да дойдат извънземните!
29
8
 
5
 
! Отговори
Стефка преди 11 години
До Анонимен 37- Някой те е излъгал жестоко-там положението е още по-зле
28
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Ако родителите в къщи не си свършат работата, учителите и да искат няма да могат да помогнат. Не може, ние родителите, цял ден да висим по кафенета, вечер да гледаме турски филми и да очакваме учителите да свършат чудото вместо нас. Вчера в парка едно дете си изпусна обелката на банана и се наведе да си го вземе, при което майката му се развика да оставя тази мръсотия и да тръгва, че няма време.
27
7
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Имам познати деца, които у4иха в западна европа и в България и казаха, 4е такава агресия като между децата в България нямало на запад.Съ6тото е и между възрастните - такава агресия като в България на запад няма.НО - така е в пове4ето изто4ноевропеиски страни, а в Русия агресията е дори о6те по-голяма.За6то ли ? Познаите от 3 пъти ?