Недоволни учители: Не искаме над 22-ма в клас!

Те искат нови учебни програми и ясни критерии за оценки
30
Недоволни учители: Не искаме над 22-ма в клас!
Снимка: Булфото, архив

Учители настояват в класовете да има повече от 22-ма ученици, да се разработят точни критерии как се поставят оценките на децата, както и да има промени в учебните програми.

В момента в някои класове има дори и по 30 деца, оценките се поставят по усмотрение на учителя, а университетски преподаватели пишат учебниците, което ги прави неясни за децата.

Учителят по география от Добрич Станислав Полименов обясни по време на дискусия, организирана от МОН, че точните критерии се изразяват в това, например при даден тест с 15 въпроса да се знае от колко до колко точки учениците ще получават оценки "пет", "шест" и т.н.

Още по темата

По думите му, ако не се направи това, учителите си правят сами критерии и оценяват учениците, както преценят.

Полименов поиска да има промяна и във формирането на делегираните бюджети на училищата, като предложи училищните бюджети да се разделят на две части, като едната от тях да е за заплати на учителите и те да не зависят от броя на учениците.

Останалата част от средствата да отива към общините и тези пари да се използват за поддръжка на училищата, допълни Полименов, цитиран от БТА.

Според него в написването на учебниците трябва да участват не университетските преподаватели, а учителите.

Учителят по история Емил Джасим, който е и директор на Центъра за образователни инициативи, заяви, че подкрепя идеята за намаляване на броя на учениците в клас, но отбеляза, че не може да се ангажира с това как може да се реализира тази идея към момента. Джасим каза, че има предложение да се създаде стандарт за съдържание и оценяване, като тогава ще се знае при какви знания и умения учениците ще получават определени точки и съответните оценки.

По думите на Емил Джасим няма нито едно нормативно задължение учителите да използват учебниците, но добави, че големият проблем с учебниците по-скоро е свързан с учебните програми, които трябва да се променят.

Заместник-министър Кастрева каза, че има предложения методиката на оценяване и критериите за оценяване да бъдат в самите учебни програми по съответните предмети.

Ще се постараем да разработим максимално добри критерии, които да бъдат приложими, но те не могат да бъдат универсални за всички, обясни Ваня Кастрева.

Попитана как в следващите години ще се оценява писмен текст по български език, заместник-министърът припомни, че този въпрос се поставя много пъти и това е една компетентност, която трябва да се измерва. Създаването на писмен текст ще залегне в системата за оценяване по български език и литература, когато се отнася за държавни зрелостни изпити и за национално външно оценяване, съобщи Кастрева.

Искането за намаляване на броя на учениците до 22-ма в клас ще се разгледа в стандартите за финансиране и за нормиране на учителския труд, както и за организацията, каза Ваня Кастрева.

Тя уточни, че има няколко варианта, чрез които може да се гарантира доброто качество на образованието и те са свързани не само с по-малкия брой на ученици в клас, но и с идеята да има помощник-учители, както и да има двама учители - според предмета и ако паралелката, е по-голяма. Това би трябвало да залегне в политиката ни, която ще е за част от автономията на училищата, обясни Кастрева.

По думите й затова е важно изготвянето на новите 19 държавни образователни стандарти, които ще дават различни възможности на училищата, като това ще става по правила.

На дискусията акад. Петър Кендеров от Съюза на математиците в България каза, че "сегашните деца и ученици са "дигитални" и затова трябва да се промени самият учебен процес". По думите му учениците трябва да могат да се научат да учат сами, защото всичко се променя много бързо, включително и знанията. Затова е необходимо да се изгради изследователски подход в образованието, заяви акад. Кендеров.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


30
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
0
 
1
 
! Отговори
. преди 8 години
Правих експеримент, Гошо с малко "г"- дадох тест на дете от клас за модул от НВО- V клас и изкара резултат за 4 и нещо, само от налучкване. Тестът е жива глупост. Особено по БЕЛ.
23
1
 
1
 
! Отговори
гошо преди 8 години
До Анонименкомай не си решавал тест извън списанията. Иначе щеше да знаеш че ако не си научил добре поне с още един грешен отговор се обърква човек това при четири или повече отговори. Обикновено може и два въпроса в теста да са подобни
22
0
 
2
 
! Отговори
Мунчо преди 8 години
ЗАЩО , КОГАТО КАНДИДАТСТВАТ ЗА АНГЛИЙСКАТА ГИМНАЗИЯ МЕСТАТА СА 26, А ПОСЛЕ ИЗВЕДНЪЖ НАБЪБВАТ НА 30 ИЛИ 31? НЯКОЛКО ПАРАЛЕЛКИ ТАКА И СТАВА ЦЯЛ КЛАС ВРЪЗКАРИ.ДО КОГА ЩЕ Е ТАКА?НЕ СЕ КОМЕНТИРА , ЧЕ ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА ЗАХРАНВА ВСИЧКИ ОСТАНАЛИ.ОБИКНОВЕНО ПАРАЛЕЛКИТЕ С ВРЪЗКАРИ СЛЕД ТОВА НИ УПРАВЛЯВАТ.
21
0
 
4
 
! Отговори
777 преди 8 години
Идеята за национални проверки принципно е отлична. Точно защото за едно и също могат да се пишат всякакви оценки.Въпросът е в побългарената организация на начинанието. Тестовете с готови отговори, масовите преписвания и подсказвания, ежегодните грешки в тях, липсата на ясна, постоянно определена и предварителна скала на оценяване /сега тя се "наглася" според вече готовите резултати, да не цъфне истината- половината деца са за двойки по всичко/.
20
0
 
5
 
! Отговори
! преди 8 години
Ние, родителите, също не искаме! Подкрепяме това ваше искане!
19
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Като не искате не работете това бе, ***
18
8
 
2
 
! Отговори
Калина Станкова преди 8 години
Не се гаврете с децата !!! Кой ви дава право да...ги тормозите умствено и психически с изпитни форми и кой ви дава право да изпитвате децата !!!
17
3
 
15
 
! Отговори
petar stojn4ev преди 8 години
учителите са наи хуленото съсловие и понеже сме 25 години демокрация всеки смята че всичко му епозволено и наи вече важи за тъи наречените ученици които си правят каквото искат вчас но не и да научат нещо . учителите са бесилни и бедни с ниско самочуствие защ0то учениците имат по големи права от тях ако се скарат на някои или камо ли да му дръпнат ухото ще бъде изгонен от работа илинаи малко порицан във всички медии затова от тук нататък от училищата ще излизат самополуграмотни простаци
16
1
 
5
 
! Отговори
bayka преди 8 години
Не стоят добре нещата в образователната система в България първо с мотивацията и заплащането на учителите аз с 20 годишен стаж имам реален поглед върху нещата събота и неделя работя като електротехник а през седмицата като учител не съм пълноценен признавам защото трябва да обезпеча семейството си със средства които не стигат от една мижава заплата от 555 лв имам деца тези пари не стигат за достоен живот на четиричленно семейство чувствам се смазан а от мен очакват чудеса как да стане
15
1
 
2
 
! Отговори
anonimen преди 8 години
Uchitelite da utochniat tochno kolko iskat da badat decata v klas.Tova do 22 oznachava,che moje da sa 2, 3 it.n.do22.Ama ne moje da uchish 2 i 22 deca,i da vzemesh vse600-700lvzaplata.toi biudjeta ne e bezdanen.Ai decata lesno se razboliavat,taka che 30 ne sa im nikak mnogo.No kakto vinagi,nikoi ne chete kakvo pishem v saita,i praviat kakvoto si iskat.
14
8
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ало, даскалите, вий протестирате ли, или само се правите. Много сте тихи и кротки като мишки. Ей, дей го Станишев или Орешарски, да направите як купон, хем платен, хем някой лев да измъкнете.
13
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Целта е постигната, образованието е съсипано с "учебници" и "програми", тук таме някой самотен мохикан се бори с възрожденски плам да научи децата на нещо истинско, българско, на морал и достойнство. Благодарение на тях все още ни има. Но ще им видят сметката.
12
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Щом няма улични протести и викове пред камерите на битивито, значи няма протест. Притесняват се да не би случайно да бутнат правителството на Винету и индианците му. Много слабо протестират.
11
1
 
3
 
! Отговори
Няма да стане! преди 8 години
Не и с тази Мутра, начело на квазидържавата. Ама даскалите сами са си виновни, да прочетат разказа на Чудомир за слабохарактерния даскал, оставил се да му вземе мястото едно просто момче, та да разберат кой им е виновен.
10
0
 
8
 
! Отговори
Неолибералната ни .. преди 8 години
... самофинансираща се образователна система не спира да колабира.
9
0
 
6
 
! Отговори
най точен е преди 8 години
бивш учител-казал си е всичко,какно си е.
8
1
 
7
 
! Отговори
Соц преди 8 години
Ами хайде де, на Станишев му протестирахте над 40 дни за чужди грехове, сега на Бойо що ме ну протестирате ???
7
0
 
14
 
! Отговори
Редакция преди 8 години
Редактирайте си първото изречение. Снимката също. Стига "крадохте" руски снимки. Намерете една българска.
6
0
 
15
 
! Отговори
Продължение на 10 преди 8 години
Не беше чудно това, че в големите градове, през 60-те-началото на 70-те години на 20-и век, броят на учениците в една паралелка беше повече от 35 деца.Това произтича от факта, че през 50-те години е имало бум на раждаемостта, а "вносът" на роми през 60-те години все още не е съсипвал състава на паралелките. Онези ромчета все още не са знаели български, пък и не са били заселвани в столицата, та да ги записват в училищата там - където НЕ им е мястото.
5
0
 
13
 
! Отговори
По-рано беше друго преди 8 години
През 60-те години на 20-и век имаше случаи, в основни училища в центъра на София, броят на учениците да достигне 42.Това се считаше прекалено и търсеха начини да прехвърлят някои от децата в други училища, но не беше лесно.За нормален брой ученици се считаше по 35-36 деца в паралелка.После, в гимназията, в края на 60-те - началото на 70-те години, ако случайно броят на учениците се окаже 32-33, се считаше, че там учителите имат късмет, защото ще преподават на паралелки, които не са "претъпкани"