Образователната реформа – болезнена, закъсняла

Директор: Разликата между силните и слабите училища е огромна
Обновена: 22 фев 2016 14:39 | 22 фев 2016 14:30, Анисия Иванова
10
Образователната реформа – болезнена, закъсняла
Снимка: Bulgaria On Air

Ролята на учебното съдържание и учебните програми се преекспонира. Те са само около 15-20% от цялата образователна реформа, обясни в Асен Александров, директор на 51 СОУ.

Той стана известен с това, че отказа да бъде съветник на новия министър на образованието. "Мисля, че бих бил по-полезен като действащ директор, който на място вижда как се случват нещата", мотивира се той в Сутрешния блок на телевизия Bulgaria ON AIR.

Той смята, че посоката на образователната реформа е вярна, доколкото е добър новият закон. "Законът е сърцевината на реформата, стандартите обаче изпълват този закон с живот, поясни той.

Големият проблем в България е огромната разлика между водещите училища и тези в малките населени места.

"Разликата е грамадна – до 2 образователни години. Знанието на един деветокласник от слабо училище се равнява на знанието на един 7-класник от добро училище. И това го показват тестовете на PISA", обясни директорът.

Според него реформата съдържа и промяна в начина на преподаване.

"Начинът на организацията в самия час вече е друг. Учителят влиза, за 5-6 минути обяснява какво ще се случи. Децата се разделят по групи, по проекти и работят. Учителят минава между тях и обяснява. Целта е децата сами да стигнат до изводите", убеден е той.

Образователната реформа е промяна и на манталитета – на ученици, учители, общество.

"За да се случи тя, трябва да има повече доверие към учителите, както и да ги подпомогнем предимно в квалификацията. Колкото и да разчитаме на техните възрожденски качества, те трябва да се квалифицират и преквалифицират непрекъснато.

Александров призна, че всяка реформа е плашеща и в цялото общество има страх – като се започне от родителите, директорите, учителите.

"А тази реформа е грандиозна – променят се целият закон и 19 стандарта. Да реформата е закъсняла и затова не трябва да я спъваме. Тя е трудна, болезнена, но трябва да се случи", звърши той.

Целият разговор чуйте във видеото на Bulgaria ON AIR

1624 гледания   |  Още видео
Гласувай: Рейтинг 1 Рейтинг 2 Рейтинг 3 Рейтинг 4 Рейтинг 5
23 гласа


10
Напиши коментар Коментари
8
0
 
1
 
! Отговори
;мобх ЯП*(Йхг98; преди 9 месеца
Помислете и за реформи по провинцията. И там учат български деца. Вижте цивилиззованите страни. Обединете малките училища в средишни, със специалисти по всички дисциплини. Има училища заради самите учители и партиѝните директори. Направете целодневно обучение с освободените средства. Иначе обучението е без никаква полза.
7
3
 
5
 
! Отговори
Иес преди 9 месеца
Начинът бил друг-учителят влизал,казвал за 5 минути какво ще се СЛУЧИ и те работели по групи върху проекти!?Че то и чистачката леля Кина може вече да провежда такъв "учебен процес"!Явно,този е участвал в" конкурса" за директори без бележка от психото!
6
1
 
5
 
! Отговори
az преди 9 месеца
До Калина
На никой явно не са му нужни мислещи и умни млади хора. Тенденцията през последните 25 години е умишленото затъпяване на нацията. Умните и мислещи младежи не остават в България - просто няма смисъл, казвам го от личен опит.
Всеки път, за всичко откриваме "топлата вода"! Вече поне две десетилетия никъде не се учи по този безумен начин. Всичко е изключително практически насочено и според интересите на конкретното дете. Тук само мъкнат 20 килограмовите раници, а главите си остават празни
5
1
 
5
 
! Отговори
Калина преди 9 месеца
Поредна глупост и словоблудство.
Разберете, че основното в реформата в образованието трябва да се сведе до това, децата ни да не цитират кой какво искал да каже, написвайки дадено произведение, а да ги научим да изказват своята гледна точка. Да ги стимулираме да разсъждават!
Но явно на управниците не трябват млади мислещи хора, а послушни овце.
4
1
 
6
 
! Отговори
НОРМАЛЕН ЧОВЕК преди 9 месеца
Омръзна ми да говорят само за реформи в образованието-и то само за история и за литература.Много станаха разбирачите на клона и редултатът е виден.Матурите на Вълчев донесоха неграмотност,преписване и пр.Вижте,че като влязат в университетите не могат една молба да напишат,учат отново бълг. език под различно наименование.Неграмотността е тотална.Вижте т.нар.спецове и уж умни хора как говорят: "Ще направиМЕ,ще видиМЕ и др."Е как учителите да изкоренят това?
3
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Това не е реформа. Това е поредната имитация и нищонеправене.

Преди 10 г. Даниел Вълчев въведе матурите. резултатът е налице - мижави знания, никакви умения, преписване и всяккави такива уйдурми.
2
3
 
3
 
! Отговори
гаргамел преди 9 месеца
йес ....да закрием образУванието , вече и без палн и без учебници и без ученици ....честита ви деформа
1
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Нищо те се променя пренаписват стари програми само с козметични промени, за да гепат едни пари.