Сезонен работник ли е българският учител? Къде са МОН, РУО?

Трима преподаватели от СМГ с историите си пред Dnes.bg
Обновена: 17 юли 2017 15:13 | 17 юли 2017 14:45, Анисия Иванова
77
Сезонен работник ли е българският учител? Къде са МОН, РУО?
Снимка: Dnes.bg

Сезонен работник ли е българският учител? Има ли криза за млади учители в българското  образование и каква е ролята на училищния директор? По данни на Синдикат "Образование" младите преподаватели у нас са под 5%, а от години едно от исканията на синдикалистите е да се въведе мандатност на директорската длъжност.

Неписана практика в родното образование са и временните назначения на учители. Практиката е откакто се въведоха делегираните бюджети - директорите подписват договори от септември до юни, учителят се освобождава за два месеца, след което се назначава или не по преценка на директора отново през септември. По груби сметки се икономисват около 1200 -1500 лв. на човек.

Тези проблеми станаха актуални след последния скандал в българското образование, но този път в центъра е една от най-елитните български гимназии – Софийската математическа гимназия.

Трима преподаватели от СМГ, двама от тях млади учители, попаднали в казуса "сезонен работник", потърсиха Dnes.bg, за да разкажат своите истории.

24-годишният Божидар Георгиев е за втора година учител по БЕЛ, но за първа в СМГ. След като завършва бакалавърската си степен по "Българска филология" в СУ, започва работа като учител, това иска и да работи въпреки условията в образованието.

Една година работи в 109 ОУ в Слатина и в 49 ОУ в Сухата река, в едното е на половин норматив, в другото училище - по заместване на колега, когато той се връща, трябва да освободи мястото.

"За втора година съм преподавател. За да започна в СМГ, миналата година се явих на конкурс и бях избран измежду 40 кандидати", разказва ни Божидар.

"Договорът ми беше срочен - от 7 септември до 30 юни. Коментарът на директора Антони Стоянов, че това е нормална процедура във всяко училище, много ме притеснява", признава младият човек и допълва "преподавателската дейност не е сезонна работа и не е редно да има такива договори".

"Означава, че всички млади учители сме вид процедура, необходима за кратък период от време, когато свършим работа, сме ненужни", коментира Божидар.

Друг мотив за това, че не е подновен договорът, младият учител на получава.

"Личен контакт с директора не съм имал, от медиите чух коментарите, заповедта за прекратяването на трудовия ми договор беше връчена от зам.-директора, въпреки че г-н Стоянов беше в училище, не пожела да се види с мен, а заместникът нямаше аргументи, които да изтъкне", допълва той.

Деца, на които преподава Божидар, и техните родители, започват протести в защита на младия учител, правят подписка, искат среща с директора на СМГ.

"Нищо конкретно не са разбрали, директорът споменал, че имал информация, която не искал да сподели, но ако чуели защо го прави, щели да му ръкопляскат", разказва озадачен Божидар.

Георгиев е преподавал на четири паралелки от петите класове и е класен на немската. "Класът беше страхотен – от 32 деца. Великолепен, сплотен клас, тази година завърши с общ успех 5,90", разказва той и допълва: "Имах планове за следващата година, ако директорът е имал забележки към мен и работата ми, беше редно от човешка и професионална гледна точка да ги сподели".

24-годишна е и Ана Илиева, възпитаник на СМГ до 7 клас, бакалавър от СУ по "Приложна математика". Миналата година е назначена на половин щат в училището, води часове на един от петите класове. Другото място, където работи, е Испанската гимназия.

Въпреки обещанията, че през новата учебна година ще бъде назначена на цял щат в СМГ, ще води и курсове по математика, нищо от това не се случва. В края на юни тя също получава заповед за прекратяване на трудовото си правоотношение, но лична среща с директора или обяснение не получава.

Парадоксът при нея е, че младата математичка е определена да е зам.-ръководител на отбора на СМГ, който в края на юли трябва да пътува за Индия за състезание по математика.

"От началото на юли трябваше да съм в училище всеки ден, за да работя с учениците за подготовката им за Индия.  В края на юни колегите математици ми дадоха папки със задачи, за да готвя децата, но от 1 юли нямам достъп до училището", разказва за нелепата ситуация Ана.

Билетът на Илиева обаче е купен, документите й са подадени в посолството на Индия, но тъй като тя вече не е на работа в СМГ, нейното име е записано като ръководител на друг български отбор, който пътува за състезанието.

След 6 юли Ана Илиева и Божидар Георгиев не са допускани да влязат свободно в училището.

"За да си вземем трудовите книжки, трябваше да подадем писмено заявление защо искаме да влезем, със записване на личните ни данни. Беше много унизително", признава Божидар.

Третият преподавател с временен трудов договор е Надя Владева, учител с 16-годишен стаж, преди СМГ преподава в частно училище "Света София". На 1 септември миналата година е подписан договорът й в СМГ, на 5 юли тази година получава заповед за неговото прекратяване.

В СМГ Владева води часове по БЕЛ на два шести класа, на 9-тите класове води немски като втори чужд език, а в края на годината е и класен за два месеца на 6 клас.

По думите й към края на учебната годината директорът Антони Стоянов обещал, че на 28 юни ще има среща с учителите, на които им изтичат договорите, за да разберат съдбата си.

"През целия ден бях в училище, но не бях повикана от никого, среща така и не се състоя", разказва тя.

На 29 юни се разпределят нормативите за следваща година. "Зам-директорът каза, че г-н Стоянов е предал да бъдем броени при разпределението на часовете, а на 5 юли ми беше връчена заповедта. Нямам обяснение защо е прекратен договорът ми", удивена е Владева.

"В много училища учителите са принудени да подписват временни договори. Това е порочна практика, много обидно отношение към българския учител и трябва да спре", категорична е тя.

За работата си през годината и тримата са получавали отлични оценки от ръководството, включително и от директора.

На областния кръг на олимпиадата по БЕЛ пет деца от СМГ са с шестици, четири - на техни ученици. Две шестици получават петокласници, на които Божидар Георгиев преподава, другите две са на деца от 6 клас, на които преподава Надя Владева. Ана Илиева също има ученици, класирани за втория кръг на олимпиадата по математика. Три деца от нейния клас участват в състезание в Шумен и едно от тях печели първо място.

Всички пети класове са ощетени от освобождаването на преподавателите, а те водят основни предмети - едните губят математик, другите учител по БЕЛ.

"Притеснителното е, че не се мисли за децата, защото и моите шестокласници за трета поредна година ще са с нов учител в 7 клас", казва Владева.

В подкрепа на тримата учители се вдигнаха родители и деца.

"Бих оправдала нашето освобождаване, ако родителите или децата са недоволни от работата ни, но това не е така. Напротив, те излязоха в наша защита, организираха подписка. Опитваме се чрез различните институции да обърнем внимание на проблема, защото несправедливостта е голяма", разказва Надя Владева.

"В медиите се пускат слухове, че няма млади учители, ние сме такива, даваме душа и сърце да работим с децата и сме го правили цяла година. За мен е обидно, че един млад учител е сравняван с процедура, която била нормална в края на учебната година. После нека се чудят къде са младите учители", допълва коментара й Божидар Георгиев.

И тримата знаят, че няма да останат без работа, но искат да се върнат в СМГ заради децата, заради вече положените основи.

"Тъкмо тръгнахме да изграждаме и спираме, на новото място ще започнем отначало", казва той.

Уволнените преподаватели искат справедливостта да възтържествува и са убедени: "Това не са решения на Софийска математическа гимназия и никой от нас не вини СМГ за ситуацията. СМГ са учителите и учениците, благодарение на тях са постиженията на училището. Ръководството само помага или вреди. Това са решения на ръководството. Последствията трябва да понесе този, чиито решения са неаргументирани".

Dnes.bg потърси за коментар и директора на СМГ Антони Стоянов, но не успя да се свърже с него на мобилния му телефон, разговорът беше отказан. Медията ще продължи да следи случая и реакцията на МОН и РУО по темата "българският учител - сезонен работник".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


77
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
48
1
 
10
 
! Отговори
38 преди 6 години
Дадох път и отворих способностите на мнозина. Имайки занижени очаквания и изисквания към децата, ги унижавате. Светът е малък. Хората се срещат след години, след десетилетия. Тогава се разбира кое как е било.
47
2
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Учител съм , пред пенсиониране , и твърдо съм за младите в училище , но ... млади и можещи , а не млади партийни креатури , директорите - ами как да назначават знаещи млади - те ги слагат в джоба си: имат компютърни умения , нови идеи , не се подмазват на партийни величия , собствено мнение , децата ги обожават..а става опасно за номенклатурките ,може млади , но безлични. Сега ситуацията се контролира от ГЕРБ , но и при БСП не беше по-различно , няма да има промяна
46
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Теди е с връзки там. Ако не е, директора си го бива, отивайте всички. Без да проверят как се справяте с работата ще получите постоянен договор.
45
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Отразява се, отразява се. Някои от тези деца сигурно имат амбиции. Ако повтарят Вашия правопис, най-малкото ще им се смеят зад гърба. Отнася се и за други пишещи тук учители.Правилно хората негодуват от нивото на преподавателите.
44
8
 
4
 
! Отговори
Теди преди 6 години
Вие какво постигнахте в живота изпипвайки нещата ? Или пък профвсионално,ако вие по лесно да отговорите ?
43
10
 
3
 
! Отговори
Теди до 44 преди 6 години
Можете да си отдъхнете. Правописа ми не се отразява по никакъв начин на децата. Благодаря за обратната връзка.
42
2
 
10
 
! Отговори
38 преди 6 години
Не съм. Но не ми отговорихте по какво преподавате. Не умеете да използвате правилно пълен и кратък член, не сте наясно и с пунктуацията. При 8 грешки на диктовка се пишеше двойка. Сега може и да е престижно да сте ларж. Но показва, че не чувствате необходимост да разбирате и да изпипвате нещата, от които не виждате пряка полза.
41
2
 
8
 
! Отговори
до 39 преди 6 години
Ако незнаеш да ти кажа , че директорите също преподават .
40
6
 
5
 
! Отговори
Теди до 38 преди 6 години
Да , такава грамотност. А Вие да не сте от сезонните учители ,че ме нападате ?
39
1
 
21
 
! Отговори
Значи преди 6 години
това е редовна практика не само с педагогическият,но и с помощният или обслужващ персонал?!Играем си на ела си-*** си,с прекъсвания за лятото,подписване всяка есен на нови договори за услуги и доставки,и всичко това се обяснява или оправдава с делегираният бюджет?!Нямало пари,а за директорски заплати и глупости има?!Сега сме в подобна ситуация и сериозно обмислям варианта,на есен, ако ме потърсят за нов договор,да им откажа?!Аман от дребни селски хитреци,пардон училищни директори?!?!?!
38
16
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
За първа година съм учителка в училището, в което завърших преди 4 години. Сега ще ми бъде втора и ще бъда и касен ръководител. Не са ми прекратявали договор и дори не се е коментирало. Това за мандатност, не знам кому е нужно. В нашето училище вече 9 година ще бъде директорът ни. За тези 9год - 5 като ученичка и 1 досега като преподавател съм видяла много неща напраяени в положителна насока, и колективът е отличен А ако дойде някой нов дали ще се продължи по същият начин развитието на училището
37
3
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Крайно време е да се въведе мандатност на директорите. Професия директор няма. Те са учители, които не жеаят да работят като такива.Щом хванат властта за рогата, стават неузнамаеми. Отнасят се лощо с колегите си, крадат от делегираните бюджети, правят го по различни начини-чрез комисионни, чрез фалшиви фактури, включително и по проекти.Училището им става частна собственост. Уволняват кадърните си колеги, не желаят колегите им да продължават да се образоват. Пресен пример има в едно училище в Шум
36
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Теди, по какво сте учител? С такава грамотност ли сте винаги?
35
0
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
В София и другите големи градове връзките трябва да са големи за учителско място. А в селата паралелки и даже цели училища се унищожават поради липса на ученици. Затова и там няма места за учители. Но след няколко години,когато сегашните учители се пенсионират, ще има много свободни места, но няма да има желаещи да ги заемат с тези смешни заплати.
34
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"само забранен достъп до училището ми се вижда пресилено."За съжаление и това не е пресилено. Практика си е.
33
1
 
22
 
! Отговори
111111 преди 6 години
До SILANCEНапълно си прав. Има още една причина да назначават учители за 1 год.: всеки, който може да си намери друга работа, се отказва. И се освобождават места за пенсионери с връзки в съответната община или РИО! И конкретни примери мога да дам за детска градина към основно училище с делегиран бюджет - т.е. с прилични заплати!
32
2
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Сезонния договор е редовна практика вследствие делегирания бюджет в училищата. И не само той. Кой про.стак е измислил този бюджет, с това директора е малък бог в училището, заобиколен от некадърни ангели. Способните учители се унизяват и на тях не се плаща полагащото им се възнаграждение.
31
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ако искат качествено образование, трябват високи данъци или високи такси или и двете за високи заплати на даскалите. В противен случай държавата ще задлъжнее.
30
1
 
15
 
! Отговори
SILANCE преди 6 години
Нормални хора,особено такива,които /освен диплома/ имат и реално образование,съответстващо на длъжността,не им трябват. Към чалгарските "учебници" са им нужни другарки и другари,които да затвърждават опростачването.А в частните т. нар. училища се форматират връзкари за хранилките ...
29
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Теди, разбира се, че е с подкрепата, и с процент даже.