От ден до пладне: Акцията с връщането на децата в училище забуксува

МОН остави учители сами да издирват отпаднали ученици
Обновена: 30 сеп 2017 14:07 | 30 сеп 2017 14:05, Петя Славова
55
От ден до пладне: Акцията с връщането на децата в училище забуксува
Снимка: архив, Reuters

Голямата акция на просветното министерство по издирване на отпаднали ученици забуксува още преди да е минал и месец от старта й. На много места в екипите за съвместна работа на институциите работят само учителите, а останалите представители - социални работници, полицаи, медиатори и др., просто липсват.

Това се оплака в писмо до медиите и до просветното министерство синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". От профсъюза директно призоваха педагозите да не се включват във въпросните екипи, ако те не са в пълен състав, съобщава  в."Сега".

Кампанията по привличане на учениците в клас започна на 1 септември - с 1100 екипа, в които би следвало да участват близо 12 хиляди представители на различни институции - общини, регионални управления по образованието, дирекции "Социално подпомагане", МВР, медиатори и т.н.

Още по темата

Всички служби декларираха подкрепа към каузата, като лично вътрешният министър Валентин Радев обеща да "респектира внимателно" родителите да пускат децата си на училище. В началото на учебната година от МОН отчетоха, че за две седмици са обходени около 20 хиляди адреса, в резултат на което в училище са върнати 3000 деца (от над 200 хил. души, липсващи в момента от образователната система).

Към 20 септември посетените адреси рязко се увеличиха до 50 хиляди. Очаква се най-рано на 15 октомври да бъдат обявени междинните резултати от акцията.

Още отсега обаче става ясно, че работата на екипите върви трудно.

"В близо 50% от случаите в екипите са останали само учителите. Останалите представители просто не се включват, няма ги", коментира Юлиан Петров, шеф на учителския синдикат към КТ "Подкрепа".

По думите му отпадналите деца в повечето случаи живеят в затворени общности и гета и семействата им не са съпричастни към образованието, което прави работата на педагозите не само трудна, но и опасна. "Влизането в такива квартали и домове крие рискове да станат жертва на вербална и физическа агресия", смятат от профсъюза и призовават оторизираните институции да изпълняват възложените им задължения, т.е. да осигурят присъствие в екипите по обхват, за да има ефект от предприетите мерки. "Дезертирането от задълженията на останалите членове на екипите, неглижирането на тези дейности е недопустимо и опасно и обезсмисля всички добри намерения в тази посока", посочват от синдиката.

За това, че учителите ходят сами по махали и ромски квартали, използвайки личните си автомобили, съобщи и русенският вестник "Утро". Пред медията местна преподавателка споделя, че екипи има, но те са само от учители.

"Гледаме да се комбинираме така, че един колега, който има кола, да се обедини с други няколко човека. Хубаво е в колата да има GPS система, добре е също в екипа да има поне един мъж - ама нали знаете, че мъжете са кът в нашата професия", казва учителка, пожелала анонимност.

"Щураме се по някакви затънтени места, често пъти отиваме на посочения адрес - а там няма нито къща, нито стряха", разказва тя. Шефът на РУО-Русе Димитър Райнов също потвърждава, че в екипите по издирване участват само учителите, а представителите на МВР и на социалните се включват само при нужда. Досега полицейско съдействие било искано два пъти. По данни на Райнов за област Русе са сформирани 32 екипа, 9 от които са само за града, като в издирването участват около 600 учители. Кварталните полицаи били само 20, а социалните работници - 6-ма.

От МОН признаха, че имат информация, че в определени места в областите Русе, Кюстендил, Шумен, Бургас, Стара Загора и София основната работа по механизма за обхват се извършва главно от учителите и директорите, експертите от РУО и представителите на общинските администрации. Затова са проведени разговори с началниците на РУО, с представителите на Агенцията за социално подпомагане и с МВР за отстраняване на пропуските. Има обаче и примери за отлична работа, където институциите си взаимодействат на много добро ниво и усилията им дават добри резултати - в Благоевград, Габрово, Монтана, Разград, Хасково и отново Бургас.

От министерството подчертават, че действието на механизма за обхват на децата не е еднократно, а екипната работа ще продължава през цялата година. "Разбираемо в процеса на налагане на този нов интегриран подход на работа между отделните ведомства да има проблеми, но МОН реагира на всеки подаден сигнал. Към настоящия момент във всички области в страната е регистрирано участие на всички институции", твърдят от ведомството. В повечето области участието на МВР е при необходимост, само с някои екипи в зависимост от спецификата на населеното място или квартал.

По проблема с транспорта има уверение, че изразходваните допълнително средства за транспорт и комуникации по обслужването на механизма ще бъдат възстановени от бюджета на министерството. От КТ "Подкрепа" апелират да бъде осигурен транспорт за преподавателите, тъй като ползването на лични автомобили е недопустимо, както и да се предвиди реално допълнително заплащане за педагозите.

Пред изданието Юлиан Петров коментира, че в момента работна група в МОН обсъжда новото допълнително трудово възнаграждение за участие на педагозите в екипите по обхват - примерно за едно участие по издирване от около 2-4 часа учителите да получават между 6 и 10 лв. "За следващата година може би ще има целеви средства, но за тази година няма предвидени такива, всичко ще легне върху училищните бюджети", заяви Петров.

От МОН заявиха, че размерът на допълнителното възнаграждение, което ще получават учителите, участващи в екипите по издирване на учениците, ще бъде конкретизиран с анекс към колективния трудов договор, но и към момента няма пречка на училищно ниво да се предвиди допълнително възнаграждение. През следващата календарна година ще се работи по национална програма, която да обезпечи цялостната работа по механизма за обхват.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


55
Още по темата: училищеМОНученициКТ
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Първото нещо,което трябваше да направят некадърниците от МОН, е да изискат от съответната институция кои деца са извън страната.Елементарно е.Колегите си губят времето да издирват деца,които физически са зад граница.Или великите от МОН нарочно са пропуснали тази стъпка,за да обявят едно огромно число подлежащи и после пак голямо число колко много са върнати в класните стаи и колко е успешна кампанията.Само да напомня,че училището не е магическо място и е нужно много повече от това да му се
7
8
 
1
 
! Отговори
Пламен преди 6 години
Бургас отличници ли са или двойкаджии в кампанията? Той кмета им президент щеше да стане, за пример са!
6
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
АКО ОБЕЩАЙТЕ ИМ НА *** АКО СИ ДОКАРАТ ЧАВЕТАТА В ДАСКАЛО ПО КИЛО ДЖИЛЯЗО,АЛАМИН И БАКЪР И ГЛЕДАЙТЕ КАК НАБЪРЗО ЩЕ СЕ НАПЪЛНЯТ КЛАСНИТЕ СТАИ С РИМЛЯНЧЕТА
5
3
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Образователната система тества паметта на децата а не способността им да мислят.
4
5
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Закриване това подобие на държава!!!
3
1
 
46
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Защо им е на шведите да учат като си получават социални, инвалидни, деЦки и ди въртят далаверите, простотутки, дрога, кражби и др. Да учат българите защото ще Им работят и ще ги издържат с данъците си.
2
5
 
44
 
! Отговори
анонимен преди 6 години
Учителите са най-съвестното съсловие в България си вършат работата, която непрекъснато се увеличава, а работещите в останалите институции: социални, общински и т.н., са свикнали да се седят в канцелариите и да получават всичко наготово!
1
0
 
37
 
! Отговори
Момо преди 6 години
Нормално... ГЕРБ и патриотите са силни само на приказки и обещания.