Наполовина пълна или празна: 47% от учениците не разбират какво четат

PISA оцени: На първо място са китайчетата
89
Наполовина пълна или празна: 47% от учениците не разбират какво четат
Снимка: архив, БулФото

Средният резултат по четене на българските ученици е 420 точки, по математика е 436 точки, а по природни науки - средно е 424 точки. Данните са от международното изследване PISA, направено у нас от 10 април до 18 май 2018 г., в което участваха 6900 български ученици от 197 училища от цялата страна, които са родени през 2002 г. 

52% от тях са момичета, а 48% са момчетата. Акцентът в изследването е върху четивната грамотност, съобщи днес при представянето на резултатите Неда Кристанова, директор на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование в МОН.

И сега няма изненада, и както в предишни години момичетата в България са с около 40 точки повече от момчетата по резултатите по четене. По четене резултатите са разпределени по равнища, като второ равнище е за минимално ниво на владеене на уменията за четивна грамотност по PISA.

"53 процента от българските ученици са постигнали второ равнище за четене и нагоре, а 47 процента не го постигат", обясни Кристанова. Тя добави, че средното за ОИСР са 77,7 процента ученици, които владеят второ равнище и нагоре.

"По математика този процент за България е 56 процента, за ОИСР е 76 процента, по природни науки е 53 процента за България, а за ОИСР е 78 процента", съобщи Кристанова. Това е минималното ниво за владеене на компетентности, които да направят учениците успешни в по-нататъшния им живот, добави тя.

По четене от изследването от 2018 г. на първо място с 555 точки среден резултат са учениците от Китай, следвани от Сингапур с 549 точки, и след това, с около 30 точки по-малко, са учениците от Макао в Китай. Изненада има при Естония, която "се е качила с 523 точки и е изпреварила Финландия", която винаги е с много висок резултат, коментира Неда Кристанова, цитирана от БТА.

PISA оценява функционалната грамотност на 15-годишните ученици в света в три познавателни области - четене, математика и природни науки. Изследването от 2018 г. е седмото и то се осъществява по проект на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). В него участваха 79 страни и региони в света, информира Кристанова.

Тя отбеляза, че от 2015 г. изследването вече е изцяло с компютърно базиран тест, такъв е бил използван и през 2018 г. Малка част от изследването е свързано с учебните програми, но основното е доколко младите хора могат да влязат активно в живота и да се справят с различни житейски ситуации, обясни Кристанова.

Изследването от 2018 г. включва 273 въпроса - с избираем и със свободен отговор. Според концепцията на PISA за грамотност може да се говори тогава, когато четенето и писането се владеят, но в по-широк контекст от умението да се чете и пише, поясни Кристанова. Тя добави, че новото е включването на нова област - гладко четене, която изисква отговори на много кратки изречения.

Друг важен резултат са учениците на пето и шесто ниво, които могат в много голяма степен да разбират дълги и абстрактни текстове, да сравняват и интегрират информация, и много ясно да разграничават разликата между факт и мнение, каза Кристанова.

Тя уточни, че на пето и шесто равнище българските ученици от изследването са 2 процента, а в ОИСР са 8,6 процента. По математика нашите ученици на тези две нива са 4,2 процента, а в ОИСР са 10,9 процента. На пето и шесто равнище България има 1,5 процента ученици, при 6,8 процента в ОИСР.

И в това изследване се запазва тенденцията с най-ниски резултати да са българските ученици от непрофилираните и професионалните училища, а с най-високи резултати учениците в профилираната подготовка. Сега отново учениците, които са с родители с основно образование, с по-малко книги вкъщи и в чиито семейства не се говори български език, са с по-ниски резултати.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


89
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
77
0
 
1
 
! Отговори
Мунчо преди 4 години
Кредисимо- стига ГЛУПОСТИ!
76
0
 
4
 
! Отговори
8 преди 4 години
Абе , къде са в този контекст на ПИЗА "иновативните учители и училища "?Защо млъкнаха тези " рационализатори и изобретатели " от соца , хунвейбини от културната революция в Китай и схоластици от Средните векове ? То , ако така се правеше наука ....! А братчедите участваха ли в ПИЗА , че да вдигнат малко нивото ? Това са резултатите от 10-годишното управление на МОН ,новият им закон , приобщаващото обучение и куп други недомислия !
75
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Дислекситания!?
74
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Когато в някоя сфера се вдигат несъразмерно заплатите спрямо останалите работещи, резултата е плачевен, И още по зле ще става. Училищата се напълниха със сребролюбци, кариеристи, "учители" отнасящи се към професията с отвращение. Там са заради престижа, благодарение на сравнително високото заплащане.
73
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 78Изследването PISA е пълен ***. Следя го откакто го правят в България. Всяка година въртят едни и същи задачи. В чужбина тези задачи вече ги знаят наизуст, защото там го правят отдавна. Така, че това изследване просто нищо не показва.Така е, не е в "наш" интерес следователно е невалидно! Важното е че българите цъфтим и не вехнем, останалото е само фарс!
72
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Изследването PISA е пълен ***. Следя го откакто го правят в България. Всяка година въртят едни и същи задачи. В чужбина тези задачи вече ги знаят наизуст, защото там го правят отдавна. Така, че това изследване просто нищо не показва.
71
0
 
12
 
! Отговори
6 преди 4 години
По бтв гледах и слушах оправданията на министърчето за тези плачевни резултати . Това момче е икономист и няма понятие от образование , педагогика и педагогическа психология . Качеството е многоиизмерен , сложен процес , обусловен от много фактори , свързани в комплекс.Опитва се да обясни слабите резултати с някакъв изми "компетентностен" подход . Обучението е формално - физика , химия и биология се учат на думи , без опити.Литературните произведения не се четат, квалификация няма по същество..
70
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Крайно време е г-н Бойко Борисов да каже : Аз толкова пари им давам за образование от моите лични, а те не могат да четат. В това може да му пригласят и останалите политици от ПП Герб, както и депутатите.
69
0
 
9
 
! Отговори
6 преди 4 години
До Сержант.За какви инспектори говориш ! Те сега се наричат експерти ! Това е една некадърна пасмина от партийно назначени гербаджии ! Нищо добро не може да се очаква от тях , защото са пълна посредственост ! Веднага трябва да бъде уволнена дисциплинарно ! Сержант
68
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 71Не виждам никакъв смисъл в коментара ти.......Няма как да го видиш по обясними за мен причини. Рибата замирисва от главата а масовия българин "вижда" миризмата да излиза от опашката! Повечето можещи българи и роми се изнесоха с право от "държавата" на "логичното оправление" и заживяха нормално. Резултатите от адекватна социална политика в България са незначителни което няма как да се прикрие. А България е в ЕС, а ЕС ще продължава да НАЛАГА тъй като няма вечно да чака ОЗРЯВАНЕТО!
67
1
 
6
 
! Отговори
Чужденец преди 4 години
"От кратуна - кратунки, от *** - маймунки" !Децата ви *** като вас бе! Ето от къде идват малките ви заплати и пенсии.
66
12
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 69Не виждам никакъв смисъл в коментара ти. Дори и да се намерят пари и дори и да има българска държава, мнозинството българи категорично НЕ ЖЕЛАЯТ да има позитивна дискриминация на етнически принцип. Ако ромчетата искат да учат на равни начала с българчетата са добре дошли. Но никой не е съгласен образованието на едно ромче да струва повече пари от образованието на едно българче. Затова да ходят във Франция и Германия където държавите се съгласни да отделят специално внимание.
65
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
E да ама Карбучков всичко разбира и иска да научи българчетата на строг native фашизъм
64
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 68Българската държава няма пари, а българското население няма никакво желание да се плащат повече пари за обучението на ромски деца спрямо български.А защо българската държава няма пари? А има ли българската държава пари за чистите българи или я кара по същия тертип? А българска държава въобще има ли? А българския народ акъл има ли? Личи си!
63
13
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До "български ромчета учещи във Франция"Да бе то е ясно, че с много работа и много средства може да се постигне напредък при ромското население. Въпросът е защо да плащаме сметката? Българската държава няма пари, а българското население няма никакво желание да се плащат повече пари за обучението на ромски деца спрямо български.Да си ходят всички роми във Франция и Германия и да ги образоват там. В крайна сметка от това печелят всички. И българите доволни и ромчетата доволни. Всичко точно.
62
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Висшист от Соца 65Разбира колко много мъка има по засегнатите червени марионетки от гениталния херпес на Тоши!
61
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Пижо 64Ма, те половината българчета не са българчета! То, това трябва да е неграмотната половина!Свикнали сме да лежим на тази теза като краен защитен механизъм! Аз лично познавам български ромчета учещи във Франция които не се различават по интелект и успех от останалите. От тук следва извода че обкръжаващата ги среда е на ниво много по-високо от нашето. Държавата е на място и ако не посещават училище ги отнемат от родителите. Законът е ясен и твърд! В България уж има закон ама на "артишка
60
10
 
10
 
! Отговори
Висшист от Соца преди 4 години
До празната къртуна под 62Какви ги дрънкаш бе нехранимайко и какво ти разбирана теб "празната тиква" от качествено образование повремето на бай ти Тодор . . .
59
2
 
15
 
! Отговори
Пижо преди 4 години
***, те половината българчета не са българчета! То, това трябва да е неграмотната половина!
58
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Единни учебници с пълна отговорност от МОН. Никакви цветни снимки, никакви домашни, никакви тестове, връщане на изпити пред дъската и контролни. Сборници по математика. Премахване на матурите. В момента цялото образование е насочено към решаване на тестове и вземане на матури.