Какви са причините за лошите резултати на българските ученици?

Учениците не могат да учат, такава е системата
10 дек 2019 11:51, Ния Христова
34
Какви са причините за лошите резултати на българските ученици?

При последното проучване PISA се видя спад в уменията на българските ученици в областите по четене, математика и природни науки. Предполагаемите причини за това коментираха Гергана Бенева, учител по български език и култура в 119 СУ "Акад. Михаил Арнаудов", и Мила Иванова, специалист "Развойна дейност и оценка на въздействието" във фондация "Заедно в час", в предаването "Смарт час" по Bloombergtv Bulgaria.

Мила Иванова смята, че учениците не могат да усвояват базисната материя в училище, или с други думи, че не могат да учат.

„Когато казваме, че учениците не умеят да учат, това не е обвинение към тях. Ключово е да си кажем, че това е продукт на системата, в която работим, а те са потребителите на тази система“, сподели Иванова.

Гостите коментираха основните причини за резултатите от проучването. Като една от основните причини посочиха растежът на броя деца, чиито майчин език не е българския.

Цялото интервю можете да изгледате ТУК

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


34
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
30
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Направих труда да прочета коментарите. Та, драги българи, докато внушавате на децата си, че учителите им са хора, които за нищо не стават и затова са станали учители, няма как да се получат нещата. Само да припомня, че все още масовият учител е от онова поколение, което изучи нас така, че завършихме 7 клас грамотни, влязохме в елитни гимназии и университети без частни уроци и школи. Как изведнъж тези хора станаха толкова накадърни, че не са на висотата на гениалните ви, възпитани отрочета?
29
2
 
2
 
! Отговори
Краси преди 4 години
Учениците ходят с една тетрадка на училище!А в малките населени места и не посещават часовете.
28
1
 
15
 
! Отговори
Lan преди 4 години
Основната причина е екранизираното, материалистично общество и ЛИПСАТА на общуване, първо в семейството и нататък по веригата. Расте новото поколение - накадърно (не просто необразовано), несоциално, безнравствено и със самочувствие! :) Понеже е некадърно и доволно мързеливо, не е особено опасно, но глобално цивилизацията я чака крах.
27
2
 
2
 
! Отговори
Lan преди 4 години
6, :) лека излагацийка! Ми НЕ е обяснено, защото за електросатични връзки учат в шести клас по Човек и природа! Нали не очаквате да се повтори материала ПАК, за удобство на невлязлата в час баба? Виж детето би трябвало да знае, а ако случайно не знае, то е достатъчно голямо да намери отговора на този въпрос и да научи!
26
1
 
12
 
! Отговори
Lan преди 4 години
:) Много са смешни повечето родители...ДЕТЕТО НИКОЙ НЕ МОЖЕ ДА ГО СПРЕ ДА УЧИ! Да, има учители и учители, има и гадни учебници и безумни програми, НО тук не си говорим за нещо велико, децата НЕ разбират какво четат, НЕ могат да съставят смислен текст...това второто трябва да се случва още на 4-5 годинки! Като го питаш какво са правили в градинката, трябва да умее да разкаже. Ако ще най-брилянтните учебници, учители и програми да учат, няма ли човек насреща, ми няма да се научи!
25
2
 
9
 
! Отговори
Lan преди 4 години
Ами всъщност в момента учебниците по природните науки например са много по-добре направени от едно време - кратък текст, картини, карти, артефакти от епихата и т.н. все интересни неща! Само че...някой трябва да ги причете и да са му интересни. Е, този някой му е интересна Фортнайт. :). Е, колкото и да се напъват, математиката, географията и даже физическото са на светлинни години след игрите! Това е положението - изгладените от екрани мозъци толкова си могат.
24
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Лоши учители лоши ученици и не на последно място некадърни писачи на буквари.
23
1
 
10
 
! Отговори
Някой преди 4 години
Няма как децата да ти учат по всичките 15 предмета на седмица... Образователната ни система е... Предметите трябва да се разпределят на етапи, за да бъдат по-добре усвоени.А колкото до изтеглянето на младите от България - защо държавицата не направи нещо по въпроса?!? Например поемане таксата на 10-20 човека за университет в България би помогнало
22
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
масово базите на училищата ги няма, кабинети по химия, физика, биология... няма , практически упражнения не се правят поради тази причина и като сложим учебниците написани от некадърни връзкари... е ти резултата
21
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Вече няма свестни учители, както разбирам учебниците са доста зле, и с делегираните бюджети всички минават. Няма как да има качество.
20
1
 
8
 
! Отговори
Най-добре преди 4 години
платената професия в БГ е УСВОИТЕЛ - на еврофондове, рушвети, партийни субсидии, социални помощи и т.н. Децата излизат от училище много добре подготвени за нея.
19
4
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Причините са, че в училище ги учат на неща, които няма да се използват в живота ! Аз съжалявам, че не се учих от предмета "как да оцелявам в живота", или предмета "как да си намеря работа"... Предмета пихология (който ми беше любим) изобщо не важи за съвременния тип хора - няма логика в поведението, действиято на всеки отделен индивид.Хората са алогични същества и не мога да ги разбера, ако ще 10 психологии да съм учил !...
18
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Цялата истина е, че в училище учениците вместо да учат, а учителите да преподават, се занимават с измислени-безсмислени инициативи, които ги задължават да правят. Не се занимавайте с учениците и учителите - оставете ги да вършат това, за което са в училище и нещата ще си дойдат на мястото.
17
9
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В момента учителите никак не са ниско платени. Заплатите им са на бяло. Освен това работят 6 часа и имат големи отпуски. Оставете вече тази мантра. На това няма кой да се върже. Не това е причината. Вижте какви хора приемат и в момента в тези специалности. Ужас! Някои не могат да пишат или да решат петокласна задача! Учебниците са ад. Програмите-за контейнера!Че кой може днес сам у нас да научи математика, с това препускане през материала? Без уроци извън училище-след пети клас нищо не става!
16
4
 
12
 
! Отговори
РЕЗУЛТАТИТЕ СА преди 4 години
Такива, когато от едната страна имаш високо мотивирани учители, които знаят, че заплатата им позволява да ядат салам "Камчия" по Коледа и да преядат с него, а от друга добре възпитаните от родителите си в народни ценности деца, които искат да преуспеят в живота си и своята страна така както и своите родители. Да се издържат с достоен труд в бизнеса с услуги (бармани, разносвачи на млека и т.н., а при повечко късмет като мутри) като се осигуряват на 500 лв, но взимат от шефа по 1000 лв на ръка.
15
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"Мила Иванова смята, че учениците не могат да усвояват базисната материя в училище, или с други думи, че не могат да учат."това е просто клише. Дайте причините! Те са важни. Децата не са родени знаещи и научени. Цел на образованието е да ги научи на основни познания и умения и да ги научи да учат по-натам. Защо не осъществява целите си тая гнила система, въпреки нариваните в нея постоянно пари, това е въпросът?
14
13
 
9
 
! Отговори
1, преди 4 години
Родителят и *** да е - родител е, не е образовател! Цел на системата е да образова. И да възпитава - пише ви го в закона от десетилетия това.Баба ми е била неграмотна женица с 4-то отделение. Но е отгледала сама 4 деца, които са завършили висше образование, както и техните деца и всичките работят това, за което са учили. Не родителят е виновен. Родители има всякакви по целия свят. Но у нас системата и кадрите в образованието на санитарния минимум, че и под него, като качество!
13
4
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Какво вините децата - това са най-потърпевшите от цялото безобразие в образованието у нас. Вината е основно у тези, които го създават такова - негодно за нищо - *** от МОН, учебникарите и училищните ръконодства, заедно с голяма част от гилдията на учителите - не особено умни и грамотни хора, влезли с нисък успех и тъй завършили университет, особено последните години. За родител няма изискване да е образован. Но учител да е такъв, въпреки дипломата си - това е недопустимо!
12
3
 
9
 
! Отговори
... преди 4 години
Образованието ни е килийно - някакви хора без възможности за друга работа, седнали в общивнските сгради да запълват времето на учениците основно с викане, а ако има време за друго - и с препитване на запаметено /без значение дали и колко е разбрано/ и преписано. Че коя държава с такава немощна "система" /в кавички, защото система на практика няма/, ще заеме по-предни позиции?Ако можех, бих забранил българското образование в сегашния му вид. Нанася повече вреда, отколкото полза!
11
6
 
17
 
! Отговори
... преди 4 години
Учителите в голямата си част също са масово некадърни, неграмотни, без грам подготовка и желание за работа с деца. Системата ни се изразява в следното: днес ти чета какво пише в учебника, утре те изпитвам какво си назубрил от него. Тотална щета!От години НПП /начална и предучилищна педагогика/ влизат тройкаджии с познания на двойкари. Изпитите за НВО и матури са плачевни - преписване, зубрене и подсказване, както и налучкване. Я им дайте открити задачи, да видим наистина дали нещо изобщо знаят