Вълчев: Не можем да учим децата с методи отпреди 40 години

ВУЗ-овете поддържали губещи специалности и магистратури
Обновена: 10 дек 2019 14:46 | 10 дек 2019 14:46, Анисия Иванова
83
Вълчев: Не можем да учим децата с методи отпреди 40 години
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Обучението на учениците трябва да е по-интересно, да дава повече умения, другите страни са осъзнали, че това е един от начините да се подготвят по-добре децата за утрешния живот.

Според проучвания днешните деца в бъдеще ще променят от три до девет професии, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на конференцията "Перспективи и предизвикателства пред педагогическото образование през 21-и век".

По думите му досега образованието е обучавало децата за една професия, но вече не е така.

Фокусът на образователната система се променя, защото се променя светът и поколенческите характеристики на децата. Днешното поколение деца не може да бъде учено по същия начин, по който ние сме учени - преди 30 или 40 години, каза министърът.

По думите му резултатите на учениците се определят от няколко фактора - учебните програми, методите на преподаване и върху какво се изпитва, организацията на дейностите в системата, мотивирани и добре подготвени учители, финансирането. Два от тези фактора - учителите и методите за преподаване, в голяма степен зависят от висшите училища.

И занапред ще има хора, които ще останат в една професия - и това са учителите. Професиите, свързани с хора, в по-голяма степен ще се запазят в бъдеще, но много бързо ще се променят професиите, свързани с работата с машини, обясни Вълчев.

Висшите училища трябва "да дават" мотивацията и уменията на бъдещите учители - по какъв начин да преподават в училище. Вълчев коментира обаче, че "учебните планове във висшите училища са - да има до пенсия хорариум за преподавателя от катедрата, но ако трябва, ще се преквалифицира този преподавател".

Според него се поддържат губещи специалности и губещи магистърски програми, за да изкара някой до пенсия, това е системата, която служи на статуквото, а не на развитието. Педагогическото образование в България не е регулирано, но то трябва да бъде споделена отговорност - между държавата и университетите. Нямаме инструмент за това, но догодина ще предложим национална програма, която ще насърчава висшите училища със средства, ако направят определени промени, каза министърът.

В следващата стратегия за висшето образование вероятно ще предложим създаването на мрежи и на споделени ресурси, както целта е да привлечем повече млади преподаватели не само в училище, но и в университетите. В следващите десетилетия цялата система ще работи с по-малко студенти, включително и в педагогическите факултети, и затова ще е необходимо да имаме мрежа от споделени ресурси и мрежа от преподаватели.

По тази причина е възможно в един момент да говорим за общи дипломи, но сега трябва да формулираме предложения как да се променят учебните планове във висшите училища през следващите години, каза Вълчев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


83
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
62
1
 
17
 
! Отговори
ЖороПърви преди 4 години
Причината за състоянието е т.н."Делегиран бюджет" в ур одливата му нео-либерална форма- училищата работят като търговски дружества, в случая- нещо като птицеферма- влизат бройлери и за определен период трябва да станат пилета. Ако удължиш периода/ тоест оставиш някого на поправителен/, системата те наказва, за това всички минават!
61
13
 
4
 
! Отговори
До75 преди 4 години
Ами жена ти да си направи интересен урока бе какво са ти виновни децата.Как може в моя час по химия всички да им е интересно и да слушат а жена ти е пъдарка.Толкоз я бива като учител.Поредната с претенции без покрития
60
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Все по- неграмотни.
59
1
 
14
 
! Отговори
хх преди 4 години
Вълчев децата не учат и са мързеливи виновни са родителите и учителите !!! Университета е без изпит и приемат на килограм !!!
58
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
На нас винаги някой друг ни е виновен. Обществото сме ние, то е отражение на колективния мироглед. Замислете се какво вие гледате, какво слушате, как се изразявате, четете ли, какво изисквате от децата си. Битието определя съзнанието. Защото ако за вас не е приоритет да четете книги, да сте търпеливи, да прекарвате време с тях и да ги учите на основни ценности, защо децата да го правят. Те правят това, което вие правите. Училището с какво е по-различно.
57
5
 
5
 
! Отговори
Възмутена преди 4 години
Знаете ли, че вече в учебника по история пише кан Кубрат, кан Кубер и пр.?! Искам да знам кой *** го измисли
56
3
 
21
 
! Отговори
съпруг на учителка преди 4 години
до # 68Абсолютно си прав ! Въпреки , че учителите в момента са с ВЪРЗАНИ РЪЦЕ в административно , педагогическо и др. оношение от неадекватни наредби , заповеди и др. те полагат неимоверни усилия ( повечето) да научат децата поне на минимума знания (казвам го от опит) ! Но уви - никой не поема нищо .Домашни не се пишат , уроци не се учат , преписват , занимават се с какви ли не глупости в час , преподавателя става на пъдарин, крещят , разхождат се в час и какво ли още не ?!Е , как да стане ?
55
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Като учител мога да ви кажа, че масата определя темпото и нивото. Ако повечето деца учат и могат, те дърпат напред, ако повечето са зле, това е нивото и не винаги заради учителя. Децата сега не са научени на търпение и на усилена работа. Получават незабавно удовлетворение от всичко и психически не са подготвени за усилена работа. Не е важно колко си умен, а колко се трудиш. Това е нещо, което се научава в семейството. Не може да оставяте възпитанието на училището. То е образователен орган.
54
1
 
23
 
! Отговори
Скептик преди 4 години
МОН са престъпници. Унищожават бъдещето на държавата. Соца имаше страхотно средно и висше образование. Днес най се търсят хора учили тогава. Имаше изкривявания, но масово принципът беше който се учи той ще сполучи. Сега има само развлечения, социални мрежи и агресия. Простотията се шири навсякъде. В учебният материал навсякъде се изтъква "ръководната роля" на партията. Само името е сменено.
53
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Всичко започва от семейството. То определя отношение ви към много неща в живота. Ако то има големи очаквания, това ще е твоето нормално. Училището е отражение на обществото ни и ценности му. Преди да обвинявате само училището и учителите, се замислете какво е вашето отношение и как го предавате несъзнателно на децата си. Децата са ваше мини копие. И да, всичко се променя, защо не и подхода към преподаване. Защо в медицината ежегодно да има нововъведения, пък в образованието, не.
52
1
 
9
 
! Отговори
До 68 преди 4 години
Явно нямате кандидат студенти или седмокласници.В конспекта има уроци и теми които ги НЯМА в учебниците и ако не ги произведеш дума по дума забрави че си влязъл където си пожелал.Давам за пример медицина,защото ако не си ходил на курсовете не можеш да набереш 100точки .Ако не е дума по дума.Същото е с математиката и инфознаниата.
51
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако едно дете учи добре, няма причина то да ходи на частни уроци, дори за кандидатстване в университет. Ако не учи, ще ходи и ще си плаща дори за да може да мине с 3 в следващия клас.
50
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А ако детето има нужда от консултации, да плаща за частни уроци през лятната ваканция, на който учител се навие да му помага. А не като сега учителят да е длъжен да дава консултации на децата, които не са си направили труда да учат през годината. Това ще е в полза и на децата и на родителите им, защото отношението към учителите и образованието тръгва от родителите. И ако се ударят малко (или повечко) по джоба ще започнат да изискват от децата да учат през годината. Ако едно дете учи добре
49
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Глупости! Едно време на 6 години вече можех да чета (преди първи клас). В момента в 6ти клас не могат да четат и сричат. Напротив децата трябва да се научават на търпение и че не всичко е интересно и не всичко ще им е смляно наготово.Представата на МОН е, че като вдигнат заплатите на учителите и всичко ще се оправи. Това е необходимо, но не достатъчно условие.Учителите трябва да могат да наказват и да оставят деца, които не са усвоили материала.
48
0
 
17
 
! Отговори
Не метода преди 4 години
Е виновен,виновна е цялата образователна система която иска глупав,незнаещи и управляем народ.Калинки,некадърност,липса на любов към Всяка професия.Май не само в образованието.Такова падение никога е нямало.Другарю Бойко,Ти го каза:И аз съм *** и вас ще направя ***.Щом чистач на летището е с 1700заплата и 400купони ами всички да не учим да се храним в Есте за по 400лева порцията и да се радваме на големия прогрес и магистралите.Девна Елада умира тогава когато парите и алчността са преди духовно
47
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Не можели да ги учат с методи от преди Х години.Но по всичко личи, че изобщо не можете да ги учите. А и това не е цел на това правителство.Вчера слушах по радио Хоризонт, резултати от изследване - 40% функционално неграмотни намерили в резултат на образователната реформа.И над 76% негодни в точните науки.Но почти цяла година се занимаваха да правят скандали, как да въведат "геройствата" на СДС-арите и "престъпленията" на предишната власт във всички учебници
46
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Този да подава оставка!Напълно неадекватен е.
45
0
 
6
 
! Отговори
Радослав преди 4 години
социал, тогава Разбойко и компания ще се сетят, че на тази държава и трябват и данъкоплатци и тогава може и да се сетят да оправят образование, здравеопазване, икономика и да намалят кражбите, но ще е късно за държавата вече! Има един критичен минимум които като се премине, държавата е умряла, а ние вече сме на него!
44
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Хайде да си говорим честно, знаете ли кои студенти учат педагогика, тези с най-ниските оценки, особено начална и предучилищна, и то защото учителската професия не е привлекателна за хората. Тя не е вече социално значима, поне в нашето общество и то заради нашето отношение. Но нещата са комплексни, защото от нас зависи какво ще е отношението на децата ни към учителите и училището, пък и базата е остаряла и подходът трябва да се осъвремени. "If you tolerate this, then your children will be next"
43
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Например трудово обучение съществува ли все още?В основното и средото имахме не само лаборатории,но имахме работилница,където децата придобиваха практически умения и знания,които са им полезни през целия живот.