МОН ще променя образователната среда, стартира 21 нови програми

Предвидените пари за тях възлизат на 139 650 000 лв.
27 фев 2020 18:25, Анисия Иванова
20
МОН ще променя образователната среда, стартира 21 нови програми
Снимка: МОН

Министерството на образованието и науката разработи проекти на 21 национални програми, свързани с промяна в методите на обучение и образователната среда, подкрепа на иновациите и взаимодействие с родителите.

Предвидените средства в бюджета възлизат на 139 650 000 лв, съобщиха от МОН. Чрез националните програми се опитваме да направим образователните институции по-отворени, по-взаимодействащи помежду си. Училищата, които са в мрежи и обменят опит, постигат по-добри резултати, заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при представянето на проектите. По думите му с този инструмент училищата се насочват към важните политики на МОН и имат възможност да се развиват с допълнителен ресурс. Четири са изцяло новите програми.

Чрез Националната програма "Изграждане на училищна STEM среда“, с бюджет от 20 000 000 лева, ще се финансира създаването на нови училищни центрове, които включват промяна на физическата среда, технологиите, учебното съдържание, методите на преподаване и управление на образователния процес. Това са центрове за млади изследователи, за технологии в креативните индустрии, по природни науки, изследвания и иновации. Програмата предвижда възможност и за реализация на по-малки училищни проекти, чрез които ще се трансформират и оборудват по-малки по мащаб пространства – една класна стая или кътове в съществуващо пространство.

Те могат да бъдат кътове тип "Работилници“, изследователски лаборатории, класна стая за креативни дигитални създатели. По думите на министър Вълчев през следващите години политиката ще бъде да се инвестират много повече средства за осъвременяване на материалната база в училищата.

"Искаме училищата да обменят и добри практики, свързани с привличането на родителите“, каза министър Вълчев. По новата програма „Участвай и променяй - родителят, активен партньор в училищния живот“, са предвидени 600 000 лева за проекти, свързани със срещи с родителите, както и мероприятия за училищната общност.

Програмата „Предоставяне на съвременни условия за работа на децата и учениците в центрове за подкрепа за личностно развитие“ също е нова. 2 400 000 лева са предвидени за кариерно ориентиране и консултиране на учениците в центровете за подкрепа за личностно развитие и училищата, както и за активно включване на родителите на учениците в този процес. Има възможност за финансиране и за съвременно обзаведени помещения за занимания по интереси, както и за материали, книги и игри в ученически общежития, чиято дейност не се организира от училища. По друга нова програма ще бъдат разработени учебни помагала по общообразователните учебни предмети на чужд език, за професионално образование, както и за учениците със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални учебни програми в училища. Ще се финансират екипи, които ще разработват учебници, учебни помагала и електронни ресурси. Бюджетът на програмата в 2 345 000 лв.

В програмата "Осигуряване на съвременна образователна среда“ с бюджет 6 830 000 лв. тази година има два нови модула - „Библиотеките като образователна среда“ и „Площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата“. Ще се помага за създаването на библиотечен фонд, оформянето на кътове за четене и съвместни инициативи между училища и обществени библиотеки. Ще продължи и обновяването на специализирано оборудване на кабинети, лаборатории и работилници в професионалните гимназии. 1 997 000 лв. е бюджетът на програма „Иновации в действие“, чрез която се подкрепя обмяната на иновативни практики. Със 600 000 лева ще се финансират проекти и за иновации в детските градини по програма „Успяваме заедно“.

По програма „Мотивирани учители“ с бюджет 1 000 000 лева ще се работи за привличане на нови за системата учители, за осигуряване на необходимите педагогически специалисти в училищата, в които има нужда, ще се финансират и допълнителните обучения за преподаватели. Програма „Бизнесът преподава“ е продължение на „ИТ бизнесът преподава“. Разширяват се възможностите предприятия от секторите на STEM професиите и профилите да запознават учениците с новости в технологичния сектор и ще се провеждат кратки демонстрационни обучения с бюджет от 500 000 лева.

Чрез „Роден език и култура зад граница“ ще продължи подкрепата за изградената мрежа от български неделни училища в чужбина, като тази година се предвижда обмен на практики между неделните училища и тези, които са у нас. 2 308 000 лева са предвидени за организиране на съвместни посещения на исторически и културни забележителности, както и обучение на учителите от неделните училища. Ще продължи финансирането и на съществуващите досега програми, свързани с националното външно оценяване, ученически олимпиади и състезания, информационни и комуникационни технологии, „Обучение за ИТ кариера“, „Заедно за всяко дете“, „Заедно в грижата за всеки ученик“.

Училищата отново ще могат да кандидатстват с проекти за осъвременяване на архитектурната среда и сигурност. Ще има възможност и за финансиране по програмите за изплащане на часове от заместващи учители, за оптимизация на персонала, за квалификация. Общините биха могли да бъдат подпомогнати за дейности, насочени към образователна десегрегация.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


20
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Оставете децата намира. Стига!
16
0
 
5
 
! Отговори
Рънърса преди 4 години
Държавата изчезва, те продължават да усложняват живота на хората с някакви безумия и да ги гонят оттук.
15
0
 
11
 
! Отговори
честно преди 4 години
Ама тия програми за колко годишни деца ще ги прилагат от МОН? Аз като прочетох написаното си помислих,че става дума за програми придвидени за студенти. Лаборатории, работилници,електронни ресурси.Ако създам дете,няма да учи в България. Не мога да си позволя толкова частни уроци,и то за всяка година,докато завърши училище. Много сложно ми звучат тия дигитални новости,учители-роботи ли ще ги преподават?
14
0
 
10
 
! Отговори
Данъкоплатец преди 4 години
Аз всяка надежда загубих в момента, в който отворих учебник по "Предприемачество" за 4ти клас, в който обясняваха на децата в общи линии, как да станат предприемачи в областта на технологиите и да правят старт-ъпи... нищо че на тая възраст децата още не могат да решат дали искат да са батман или спайдермен като пораснат. Практикуващ инженер съм, не претендирам с някакви велики открития, но това като го видях и като видях какво впечетление за бранша им създават ми се сви стомаха.
13
1
 
8
 
! Отговори
Боже ПОМАГАЙ! преди 4 години
"класна стая за креативни дигитални създатели."Е това като го прочетох изтръпнах. Тия няма да се спрат с тия безсмислени измишльотини и промени. Как пък 2 поколения вече, един адекватен опит да се подобри тоя кошмар няма? Тези "дигитални създатели" ги подготвят учителки по литература, които измерват знанията си по това, колко чуждици като "диаболично" и "дигитално" могат да ползват в едно изречение. Всеки практикуващ инженер би се хванал за главата като види какви колеги му подготвят.
12
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Оставка, не ставате, МОН!
11
0
 
9
 
! Отговори
един българин 2 преди 4 години
Министре,аз предлагам ти след работа да ходиш в такъв център да се обучаваш. Толкова претоварена програма си измислил на децата,че от домашни и изисквания,децата кото са съвестни и от по-скромни семейства,нямат време дори да се разходят на чист въздух. Тия дето не учат или са от ромейски произход,или знаят,ще влезнат в свободен университет. НЕ всички деца ще станат ИТ специалисти. От МОН им откраднахте детството с лудите ви образователни идеи, като :,,колко нормално е да си ***".
10
0
 
10
 
! Отговори
един българин преди 4 години
Тия деца като някакви лабораторни мишки:от 4 годишни задължително -детска градина(след 2 години тоя закон влиза в сила) 1-клас зор да ги приемат в любимото на родителите училище. 4-клас матура 7 клас кандиат гиманизиални изпити по БЕЛ и Математика 8 клас изпит по чужд език 10 клас 4 матури по новия закон на МОН 12 клас матура и кандидатстудентскиПосле: Университет и 1 млн изпити,за да го изкаратМинистре,ама тия деца след училище и в следучилищен център да ходят?!
9
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Във връзка с коментарите за директорски тормоз, предлагам на МОН да проведат във всички училища анонимни анкети сред учителите, в които да има най- различни въпроси, свързани със стреса на работното място! Тогава учителите ще си напишат спокойно всичко и да се освободят онези директори, които тормозят преподавателите, без право повече да работят като директори!
8
0
 
5
 
! Отговори
някой си преди 4 години
В София и големите градове могат да се направят компютърни центрове,но в по-малките градове, я ясно,че това няма как да стане. Не го казвам със злоба,а само напомням на министъра,че учителите до 35 г са едвам 15% Не знам какви ,, работилници'' са му в главата.Тая програма дето я мисли министърът е по-подходяща за студенти, един вид практика на компютърните им умения за ,,Бизнеса'',ама за ученици-изследователи, (като изключим децата дето ходят на олимпиади по математика),ми се струва неприложима.
7
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
За учитрлите ,много ми е неприятно.Поцял ден се молят,да мине без сакатлък,било от директор,сла,гач,или т.н.ученик.Особено,ако директорката е жена.Виждате Юрданка как се наместив Общината и с какъв замах ни размазаПогледнете ги когато си тръгват къмдома,с какъв изцеден израз на лицето.Някога ние сваляхме шапки,ставахме,като минаваше покрай нас.Иска се дастанат ли,za,hi, но не всеки си плюе вsy,rata.Тъжно, не е за писане. Немога данаправя нищо.
6
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Министъра дали чете коментарите под новината, за да разбере какво реално се случва в българското училище или МОН си живеят в техен свят, постоянно тръбят какво правят, а българският учител е мачкан и унижаван ежедневно от директор, а после, г- н Министър, колкото и да вдигнеш заплатите, учители няма да има! Започни първо от това да спасиш учителите от тиранията на директора!
5
0
 
9
 
! Отговори
само питам преди 4 години
Само природните науки и информационните технологии ли са важни за развитието на държавата и направо да кажем ,, Бизнеса"? Министре,защо не виждаш,че голяма част ученици не могат да четат правилно и не могат да напишат правилно една дума на български?Защо си мислиш,че в чужбина някой ще посещава българско неделно училищеда даваш пари за чужбина? И защо родителят трябва да посещава разни мероприятия в училище? Той не ходи ли на работа? А това за библиотеките,кога остава време на ученика за нея?
4
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Браво за коментара на #2!!! Това е самата истина и МОН да обърне сериозно внимание на този много сериозен проблем!!! И в нашето училище положението е същото, всички отиваме под стрес и страх на работа, никой не смее да каже нито дума, синдикалните лидери в училището са хора на директорката и твърдят, че всичко е прекрасно и спокойно, а всъщност е ад!Нямаме право на глас за нищо, нямаме даже къде да пием вода в учителската стая. Ако кажеш нещо, ти се казва, че като не ти е ОК, можеш да напуснеш
3
0
 
13
 
! Отговори
6 преди 4 години
Всички кадри в образованието са вече само от ГЕРБ .Учител по литература гербаджия естествено в икономически техникум в Стара Загора , завършил с тройка ВУЗ , казал на учениците " Вапцаров е престъпник , но съм длъжен да ви го преподавам !? И това се знае от всички в училище , но нищо не следва за този "учител " , който в сравнение с великия поет е едно нищожество .
2
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А МОН кога ще промени микросредата, в която работят учителите, като сложи край на директорския тормоз над тях?Кога ще се спре с ежедневния стрес на работното място, който се причинява от директорите на учителите?МОН да защити българския учител, защото скоро ще го търси, но няма да го намери!!!!
1
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пак ще се крадът пари, после защо сме най-бедните