Учениците ни са в 21 век, учителите - не

Министър Игнатов обясни проектозакона за училищното образование
20 апр 2010 16:44,
202
Учениците ни са в 21 век, учителите - не
Снимка: БГНЕС

„Живеем във време, в което се извършва културна революция“. Това обяви на пресконференция днес министърът на образованието Сергей Игнатов, слагайки началото на компанията „Българското училище през 21. век“.

Кампанията стартира с представянето на проектозакона за училищното образование, който идния месец трябва да бъде подложен на широка обществена дискусия.

Искаме да привлечем общественото внимание към проблемите на училищното образование, учители, родители, ученици... всички активно да се включат в дискусиите, за да предложим в края на май един рамков закон, обясни министърът.

Проектозаконът съчетава традиционните ценности в българската образователна система, съобразен е с времето, в което живеем, като в него са включени и голяма част от европейските практики и изисквания, отбеляза Игнатов.

Основното внимание занапред ще е към детето, ученика, който ще е в центъра на образователния процес, но не като лозунг, а като система от връзки и управления на образователната система, заедно с родителите, учителите, общината. Защото в момента централна е ролята на учителя и администрацията. И защото в крайна сметка цялата образователна система съществува заради ученика, изтъкна Сергей Игнатов.

Законът предвижда включване на 5-6-годишните в образователния процес. Това може да стане още през новата учебна година.

Друга голяма промяна е основното образование да приключва след 7. клас, а гимназиалният етап е от две части – до десети клас и 11. и 12. клас. 

Министърът уточни, че вече има подготвен пакет от социални мерки за разрешение на проблема с училищата до 8. клас в някои населени места, като е възможно някои от тях да се превърнат в гимназии до 10. клас плюс възможност за професионално образование.

Започва и въвеждането на целодневно обучение, като за първолаците то ще е още от следващата година. Целодневното обучение ще е безплатно и незадължително, а целта е постепенно то да стане факт до 7. клас.

Проектът предвижда полагане на специални грижи и внимание за децата със специални образователни потребности, както и индивидуална работа с по-талантливите деца.

Министърът изтъкна още една съществена промяна, а именно отпадане на оценките с числово изразяване на учениците до 3. клас. Освен това учителят ще поставя оценка за потенциала на всяко дете и оценка за поведението.

Делегираните бюджети се запазват и занапред, но ще има периодични атестации на директорите, както и атестат, който оценява качеството на системата и нейните ценности. Целта е също така отделните институции – училище и детска градина, да станат автономни.

„Трябва да има марка „Училище“, каза министър Игнатов. А системата да се управлява с повишаване на ролята на настоятелствата, като в тях ще се включи представител на общината и на обществеността.

Променя се и съотношението в преподаването на нов материал и затвърждаването на стария на 60:40 (в момента то е 80:20). Това ще наложи някои теми да бъдат изключени от учебниците.

Така променените държавни образователни стандарти засягат и учебната програма, и учебниците, като от министерството обявиха, че до 3-4 години ще са готови новите учебници.

Наболял е и въпросът за квалификацията на учителите, защото всички деца са в 21. век, но някои учители не са в 21. век, отбеляза Ингатов.

От образователното министерство смятат, че до края на май ще е готов рамковият договор за училищното образование.

Още по темата

Новият закон трябва да е приложим, а в създаването му да се чуе и мнението на учениците и родителите. Затова от образователното министерство обявиха имейл, на който всички могат да изпращат мнения и препоръки за това кое и как трябва да се подобри в българското училище – uchilishte@mon.bg.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


202
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
190
0
 
1
 
! Отговори
anonimen преди 12 години
Нямам нищо против министъра и неговия екип, но смятам, че не може да прави такива генерални изводи- децата в 21 век - учителите не. Тогава и министерството не е в 21 век. Изводите са ясни- увеличаване парите за квалификация на учителите от МОН (не както в момента от самия джоб на учителите), повишаване плавно на заплатите за да стане професията привлекателна и за младите хора. Нека се види колко завършили студенти искат да станат учители. И да се престане да се спекулира с грижата за учениците.
189
0
 
3
 
! Отговори
Aнонимен преди 13 години
Ми не само, че не сме в 21 век, ами направо при динозаврите ще идем. Няма учебници....Няма ученици....Няма ресурс за материална база....Няма мултимедия и помагала за нея...Няма и пари предствавете си....Тия дето ги пишат тия политически хуморески да дойдат и да видят за какво става въпрос, че май само хора дето са влизали в час само като ученици пишат пълни иху-аху-ала-бала-ница импровизации и изцепки.
188
0
 
4
 
! Отговори
Жоро преди 13 години
Стартова заплата-450 лева. 12,1%лични осигурителни вноски-54,45 лева, Данък десятък/ Данък общ доход-10%/-39,56....Чиста сума за получаване-355,99 лева.Ето това е заплатата,която се предлага на млади учители.
187
0
 
5
 
! Отговори
учител преди 13 години
Няма как учителите да бъдат добре квалифицирани, като промените, които текат постоянно, те научават обикновено от пресата. Да вземем вечните промени при изпитите на седмокласниците - получаваме в средата на учебната година някакви примерни тестове и с това се изчерпва грижата по учителската информираност! А ние как да планираме работата си междувременно? Как да отговоряме на въпросите на учениците, в чиито очи изглеждаме абсолютно некомпетентни?
186
0
 
11
 
! Отговори
учител преди 13 години
Не може да се каже , че учителите не са в 21 век. Те обучават учениците понякога се налага и да са на мястото на родителите , които не се интересуват от децата си , дори не говорят с тях. Има родители които си мислят, че децата им имат нужда само от джобни, да са облечени , нахранени, т.е. материалната страна . А те най-вече имат нужда от внимание и разговори, емоционална стабилност, съвети, споделяне и т.н.
185
3
 
19
 
! Отговори
бивш учител преди 13 години
Как да бъдат учителите в 21век след безбройните безумни реформи в българското образование, след униженията на ученици, родители, ръководство, които винаги са в своите права? Нека да си кажем истината: в училищата останаха предимно учители, които по една или друга причина не могат да работят друго.Обичах професията си, бях всеотдайна и мисля, че бях добър учител.Не можехобаче да търпя повече униженията към нас и просто напуснах.НЕ СЪЖАЛЯВАМ.
184
2
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Хора, образованието ни е по всякаква критика. И то не самото образование, ами най-вече учениците. Няма никаква самодисциплина и уважение към учителите. И недай си боже учителката направи забележка на ученика, той отвръща: "Ще те убия ***, краво" и никой нищо не предприема.Това се отнася за всички възрасти. Да не си мислите, че са само големите... Майка ми беше начална учителка преди и се връщаше скапана от работа. Малките дяволчета направо я изкраваха извън нерви.
183
0
 
3
 
! Отговори
Varnenec преди 13 години
Na-dobrite gimnazii i uchilishta sa vav Varna, Sofia i Plovdiv. Ne sluchaino, vsichki olimpiadi i sastezaniq po znaniq i t.n. se pechelqt ot uchenici imenno ot tezi 3 grada. FaktDrug fakt e, che cqloto ni obrazovqnie e ogledalo na rodnata ni deistvitelnost.Kakavto naroda-takiav i politicite-takiva i uchenicite
182
0
 
22
 
! Отговори
Наблюдател №1 преди 13 години
Учениците ни може да са в 21 век по време на учебните занятия, но в останалото време са в първобитно общинния строй. Важи правилото на по-силния. А ако е съчетано с арогантност и простотия, вече имаме и лидер
181
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
С козметични промени отново НИЩО няма да се случи. Първо трябва да се планира как да се задържат добрите учители в училищата (а това при заплата от 400 лв. няма как да стане), после трябва да се създадат законови предпоставки да НЕ МОЖЕ да се наемат некадърници за учители (защото сега за такава заплата не са много кадърните, които въобще кандидатстват) и когато образованието се обезпечи със СПЕЦИАЛИСТИ, да се създаде ПЕДАГОГИЧЕСКА комисия, която да се заеме с учебните програми.
180
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Ако да се държиш арогантно, да пиеш, да пушиш, да ходиш облечен като к...ва и най-голямата ти мечта е да станеш мутра (мутреса) означава, че си в 21 век, тогава съм съгласна, че голяма част от учениците са в 21 век!
179
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Еееех! Луд умора няма!
178
2
 
27
 
! Отговори
до 188 преди 13 години
Ти защо мислиш, че само в София има елитни гимназии. Повечето деца, които ни представят успешно по олимпиади въобще не са от София и не учат в софийски училища. В останалите градове също има много гимназии с добро качество на обучение и умни деца.Аман от Шопска мания, само София, всичко друго е ***. Май е крайно време да сменим столицата.
177
14
 
8
 
! Отговори
До 180 преди 13 години
България никога не е била в челните места в Европа по образование.Това са глупости и лъжи.Населието в България е неграмотно.Идете в ромските махали да видите.В България се отглеждаха деца в няколко летни столинчи гимназии, които да ни представят на международни олмипиади.Друго бе тотална посредственост.
176
1
 
4
 
! Отговори
Honorik преди 13 години
Dne6nite prepodavateli si prepodavat po edin i sa6ti na4in,sqka6 obu4avat po 6ablon.Vaob6te ne im puka,4e metodite im sa ve4e ostareli.6to se otnasq do u4enicite-golqma 4ast ot tqh sa negramotni,da ne kaja zatapeli.V kakav 21 vek sa te?!Stoqt po zavedeniqta,ulicite i pred komputrite,nqma koi da gi vazpitava,poneje samite u4iteli rqdko sa pedagozi i psiholozi,ami sa edni emocionalno izhabeni hora.Roditelite sa6to ne otdelqt dostata4no vreme na decata si,a kato stane zloto se 4udqt otkade im idva.
175
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Мога да ти кажа че техникумите много по задълбочено и ефективно обучават децата отколкото университетите ни ,те са под всякаква критика самите преподаватели нямат за цел да те научат на нищо и що да го правят като са си консултанти във някое предприятие,а университета е стратегическо място нищо повече.
174
3
 
9
 
! Отговори
hah преди 13 години
Като за начало да отрежат целия ненужен материал... има много неща които се учат само и единствено защото някой *** експерт е решил че трябва... който иска да специалицира в дадена сфера спокойно може да продължи обучението си в университетите... няма как от гимназия човек да излезе с задълбочени познания по всички науки... а и най-малкото не виждам на кого ще му трябват такива хора...
173
0
 
17
 
! Отговори
marin преди 13 години
компютърната грамотност САМА ПО СЕБЕ СИ ИЗОБЩО НЕ ПРАЩА ДЕЦАТА В 21 век !!!Това е все едно аборигена НАТИСКАЙКИ СПУСЪКА НА ПИСТОЛЕТ ДА СИ МИСЛИ ,ЧЕ Е НАЯСНО И С ТЕХНОЛОГИИТЕ ...т,е ,САМО РЕЗУЛТАТА Е НИЩО ...!!!
172
0
 
8
 
! Отговори
jasemi преди 13 години
bg То май и ти много не си влизал в часовете, " убочение"....?Нова дума ли е това?
171
1
 
15
 
! Отговори
hmm преди 13 години
А каква е възрастта на учителите погледнали ли сте? Повечето са над 40 години. Няма млад човек, който да желае да остане в системата. Дори да опита, бързо се отказва и се насочва другаде. Защо ли?