Наши учени пуснаха апаратура в открития космос

Със Сонда на Ленгмюр се изследват параметрите на космическата плазма
Обновена: 8 май 2013 13:59 | 8 май 2013 13:58, Камелия Цветанова
Наши учени пуснаха апаратура в открития космос
Снимка: Ройтерс, архив

Български апарати ще изследват космически процеси в открития Космос, съобщиха от Българската академия на науката (БАН). На Международната космическа станция (МКС) беше монтирана българска апаратура, която е създадена от Института за космически изследвания итехнологии, в сътрудничество с международен екип, и е разработвана в продължение на 10 години.

Апаратурата е в състава на научен комплекс по Проекта “Обстановка”, в който участват 7 държави – Русия, България, Украйна, Швеция, Великобритания, Полша и Унгария.

Проектът и монтираната апаратура са предназначени за изследване на обстановката около МКС – магнитните и електрическите полета, космическата плазма и електрическия потенциал на повърхността на станцията.

Монтирането на блоковете и антените на комплекса, от космонавтите на МКС, изискваше 6 часа работа в открития космос, съобщи проф. Петър Гецов, директор на ИКИТ към БАН.

Българската апаратура включва Сонда на Ленгмюр, с която се изследват параметрите на космическата плазма – температура, плътност, и др.

Чрез сферичните датчици, които са монтирани на щанги отдалечени от станцията (които са ноу хау на Института за космически изследвания и технологии), се измерва електрическият потенциал на модулите на станцията, което е особено важно при стиковката на товарните и други кораби, които идват и се скачват със станцията.

Получени са вече първите резултати, които са обнадеждаващи. Обработката им се извършва чрез унгарска апаратура и се изпраща до участниците в Проекта.

На 19 април, от космодрума в Байконур, беше изстрелян и научният космически спътник “Бион - М”.

На борда му се намират мишки, гущери, охлюви и риби.

Целта на експеримента е да се установи какви изменения ще протекат при животните на генетично ниво, по време на продължителен полет. На спътнника, наред с множеството научна апаратура, са монтирани и четири български датчика, чиято цел ще бъде да измерват слънчевата радиация. Данните ще имат много важно значение, особено при дълговременни полети, какъвто ще бъде бъдещият полет до Марс. Дозиметрите също са разработени от учените от Института за космически изследвания и технологии към БАН.

Още по темата: космосбанизследване

Все трябва да има и "положителни" новини.Като например, че БЪЛГАРИН е бил Джокович.Така може за момент и да забравим, ЧЕ "УПРАВЛЯВАЩИТЕ" НИ МАФИОТИ ПРЕВЪРНАХА НЕЩАСТНАТА НИ РОДИНА В КЛО-А-КА.

аз преди 10 години
Това на снимката е ОРИОН,новото возило на НАСА. Подготвят го за безпилотен полет през 2014, седналия е техник....понякога се чудя кой са по-***- журналистите ни или политиците ни, не спират да ме изумяват

Йода с ушите преди 10 години
Кви апаратури бе господа учени, пращайте политиците в открития космос белким ни поолекне тегобата !

Отвътре преди 10 години
До Учуден фен на БокоАз бях "феодално старче", ама от ниските степени. Радвам се, че колегите са направили нещо стойностно в условията на ужасяващо безпаричие. Браво на тях! Чета коментари и ми е болно - толкова ли затъпя нацията тези години на Прехода към Нищото? БАН ще живее напук врагу! Сега се говори за СРС-та, а се забравя вредоносната роля на Дянков, Младенов и целия рояк калинки.

КИРИЛ СОФИЙСКИ преди 10 години
КАК Я ПУСНАХА ТАЯ АПАРАТУРА В КОСМОСА?!?!? ОТ ЦЕНТЪРА НА БАН В МЛАДОСТ С БАЛОН ЛИ?!?!?!

Отидоха паричките за .... на вятъра.

м преди 10 години
До Чаушескукоментара ти показва какъв е процента на интелекта ти или по-точно къде се намира при теб - хаха - когато не разбираш нещо, по-добре си трайкай

Чаушеску преди 10 години
С този капак от тоалетна чиния на снимката какво се измерва!? Сигурно ширината на дупетата на извънземните :)))

Учуден фен на Боко преди 10 години
Брей, какви неща изкарват феодалните старчета... Не можахме да ги затрием, значи. Нищо, дори и да не успеем да се доберем до власта, ще им спретнем някое мероприятие! А сега сериозно - въпреки тежкото състояние, в което се намира науката, благодарение на изключително неуки хора и то в последните няколко години, съм много щастлив от факта, че нашите учени, напук, работят и създават!

Тихомир Томов преди 10 години
Това е добра новина, но усилията ми да предизвикам дебат за таксата в Европейската Космическа Агенция на национално и общинско ниво в Стара Загора не се получи поради вродената селяния на всичките ни управления . Ползите от космоса след 30 години ще са много и то стратегически за нас . Живеем сред природни дадености и изключително *** политици . Интересно кой ще храни животинките на борда ?

pijijiapan преди 10 години
Хубава новина. Несъмнено обаче и сега ще се намерят плювачи от рода "хората нямат пари за хляб, а те сонди ми изпращат".

Стига с тая наука бе, кажете какво казал Местан, Кунева, Костов, Станишев, Борисов- това е важното. Стана вече обяд, само от Костов и Борисов чухме

Браво, ето това е хубава и приятна новина.