Абсурд: Военните ни пилоти несъвместими с натовските стандарти

Липсата на барокамера и центрофуга подлага на риск живота им
23 апр 2014 11:23, Анисия Иванова
42
Абсурд: Военните ни пилоти несъвместими с натовските стандарти
Архив: Булфото

Липсата на барокамера и центрофуга подлага на изключителен риск здравето и живота на летците ни. Тези две  основни съоръжения от авиомедицината ги няма в българската армия и поради това е невъзможно да се установи годни ли са за летене военните ни пилоти. Това казаха предTV7 полк. д-р Румен Златев, бивш началник на Института по авиационна медицина към Военномедицинската академия (ВМА), и ген. Димитър Цветков, бивш зам.-началник на главния щаб на Военновъздушните сили (ВВС).

Барокамерата, с която разполагаме в момента, е на 60 години и не работи, на толкова години е и центрофугата, която също не работи. Заводите, които са ги произвели, отдавна не съществуват, те не могат да бъдат ремонтирани, за тях няма  резервни части. Така се получава, че нито един от българските пилоти, включително и от най-висшето ръководство на Военновъздушните сили, няма легитимна годност да управлява изтребители, хеликоптери и самолети в съответствие със стандартите на натовската армия, независимо че в съответните документи пише точно обратното.

Затова след инцидента на база Граф Игнатиево преди две години, когато тежко пострадаха двама пилоти, бе отменена и българско-американската  летателна подготовка „Тракийска звезда“. При инцидента самолетът падна и двамата пилоти – майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев, получиха тежки увреждания. Официалната версия за инцидента беше,че катастрофата е резултат на пилотска грешка.

От 2006 г. лекарите от центъра по авиомедицина алармират всички военни министри за проблема пред българските пилоти. Предишният военен министър Аню Ангелов дори е разпоредил закупуването на нова барокамера и центрофуга, но заповедта му не е изпълнена. Сегашният военен министър Ангел Найденов също се е опитвал да постигне решение на проблема. В крайна сметка в авиомедицинския център са останали само трима специалисти, но те не са в състояние да определят годни ли са нашите пилоти заради липсващата апаратура.

Полковник Златев съобщи, че в миналото България е била единствената страна в Източна Европа, която е имала пълния набор от апаратура. По думите му освен тези два уреда има още две съоръжения, които днес липсват в авиомедицинското оборудване у нас. Това на практика прави българските военни пилоти негодни за летене поради невъзможността да преминат задължителните авиомедицински прегледи.

Ген. Цветков допълни, че абсурд е да летиш, без да си минал тези медицински прегледи. "Барокамерата е много важна, в нея се проверява функционалната състояние на всеки един пилот“, поясни той.

Той уточни, че през 2006 и 2010 г. България е подписала стандартизационни документи, с които ратифицира изискванията на НАТО, но с уточнението, че не ги прилага. Оказва се, че и до днес няма назначена комисия, която да преразгледа договорите, поясни той.

Това автоматично води до това, че българските ВВС нямат оперативна съвместимост с НАТО, допълни полк. Златев.
„Както виждате нито един наш самолет или вертолет не е участва в операция на НАТО“, мотивира се той.

Той разказа, че от 2006 година Техническият университет се опитва да пусне наличната барокамера, но според него това е безсмислено, защото тя не може да покрие изискванията на натовските стандарт. За ремонта е била обявена обществена поръчка за 40 000 лв.

Полк. Златев цитира военния министър Ангел Найденов, който първоначално е заявил намерението да се закупят липсващите уреди. Впоследствие му е била представена абсурдната цена от 58 млн. лв. за двете съоръжения, при положение, че има налични оферти за около 2 млн. лв. за барокамерата.

Полковникът разкри и още един абсурд –  в летателните книжки на нашите пилоти пише, че не е проведена барокамера или центрофуга поради технически проблеми. „Иначе казано това означава, че пилотът не е годен за полет“, уточни Златев.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


42
Още по темата: натостандартипилоти
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
38
0
 
1
 
! Отговори
морски преди 9 години
Нашата армия - най смешната армия в света!!!!!!А не беше така.
37
1
 
1
 
! Отговори
наблюдател преди 9 години
Пилотите не отговарят на стандартите, но си получават летателните пари всеки месец. И за да ги получават, правят летатателни упражнения - два пъти годишно да литнат по 20 мин. и си ги получават целогодишно. А колко са летателните пари, може да се види в съответния брой на ДВ, това не е класифицирана информация. Другото е по-интересно, след 15г. летателна служба, всеки пилот получава по шест брутни заплати бонус всяка година. Браво!
36
1
 
2
 
! Отговори
яве преди 9 години
А как мислите, дали във ВВС има повече генерали, отколкото самолети?
35
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
F-16 сваляше руските мигове в Ирак като презрели круши!-------------Само дето пропускаш, че:Миг-а е някъде от 80те на миналия век, срещу F-16 DАрабеската дори не го е видял на радара.Миговете от ново поколение на въоръжение в съвременните армии няман нищо с тия каруци.
34
4
 
3
 
! Отговори
просто и ясно преди 9 години
Вие не осъзнаване ,че България загуби студената война заедно с Русия.Тя е победена страна. Затова беше разоръжена ,наборната армия премахната и войската намалена. Това е положението Евдокио!
33
1
 
2
 
! Отговори
луд умора няма преди 9 години
Ами,щом като последни *** уйдисахме на американотурските искания,да си нарежем ракетите,за които барокамери не трябват,сега и да има и да няма барокамера,все тая.Отгоре на всичко,примера с оглушелия и ослепял американски есминец в Черно море,показва,че и от авиацията няма нужда.
32
0
 
6
 
! Отговори
БоСимеонов преди 9 години
Само да вметна. Дори и нашите пилоти да отговарят на натовските стандарти...те няма какво да карат.
31
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Сега трябва ли да питам защо НАТО не ни направи забележка за това, ами ни прие и вече 10 години не обелва дума за барокамерата?
30
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
"Тези две основни съоръжения от авиомедицината ги няма в българската армия и поради това е невъзможно да се установи годни ли са за летене военните ни пилоти. "По наше време годността им да управляват самолет се установяваше с предоставянето на... самолет на пилота... Щом не припадат от претоварването и няма тежки инциденти за толкова години, а САЩ идва за съвместни учения с нашите пилоти, защо изобщо се задава въпроса годни ли са пилотите? Кажете нямате барокамера и стига сте си съчинявали.
29
2
 
3
 
! Отговори
ГУРБЕТЧИЯ преди 9 години
ИМА ЕДНА ДУМА -НА ГОЛО ДУПЕ , ЧИФТЕ ПИЩОВИ ! ТА Й ВАШАТА РАБОТА Е ТАКАВА ! ИМАТЕ ВСИЧКО НА ВСИЧКО 5 ИЗТРЕБИТЕЛИ , ЗА КАКВО ВИ Е ДА ДАВАТЕ ТОЛКОВА МИЛИОНИ ДОЛАРИ ЗА ТЕЗИ АПАРАТУРИ ?! ПО-ДОБРЕ Е ТЕЗИ ПИЛОТИ ДА МИНАТ ПРЕГЛЕДИ В НЯКОЯ ДРУГА ДЪРЖАВА , ГЕРМАНИЯ,ТУРЦИЯ И ПР. !
28
0
 
1
 
! Отговори
Silence преди 9 години
До 29.Ти какво искаш - американци или западноевропейци да ти свършат работата? Все едно да искаш да се изкъпят вместо теб! Марш в банята *** и мързелив смчръдльо!
27
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
DO USA PODLOGITE.TO I S PROSTO OKO SE VIJDA KYDE SME SLED 25 GODI6NA DRUJBA S AMERIKA.VYZDIGNAXME SE MNOGO.NE SME MYRDALI OT POSLEDNOTO MQSTO V EVROPA KOGA E BILO TOVA PREDI 1989 GODINA ?VIJTE I STATISTIKITE I MLYKNETE NAI=SETNE OVCE ZAGUBENI.
26
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Естествено и червило и психолог и йога учител ...
25
0
 
9
 
! Отговори
ф-1 преди 9 години
Ако някой мисли, че с тези уяли се и умствено увредени кадри може да има промяна, много се лъже!Цялата държава е гангренясала от некадърници: депутати, правителство, правораздавателна система, мвр, армия- всичко е оплетено в корупция и наследственост.
24
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Голяма част от драскачите по форумите са бивши военни и милиционери, цял живот БКП им пълнеше тумбаците и ги пенсионира по на 45-50 год.В тези хора думата патриотизъм има значение на "вечна вяра в КПСС"Къде в света има армия с офицери по 100 кила?Това се отнася и за милиционерите.
23
0
 
2
 
! Отговори
анонимен преди 9 години
до 20 - пилотите не вземат решение за закупуване на самолети и оборудване:) а за връзките - все едно, сега не е така, дори е по-зле... Относно статията - то самолети вече не останаха, те се загрижили за барокамера, абе въобще или да правят военновъздушни сили или да ги закриват, да останат само въздушните:)... жалка и тъжна работа
22
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
F-16 сваляше руските мигове в Ирак като презрели круши!Уточнявам, тези които можеха да излетят!
21
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До Анонимен/20/Ти май не можеш да мислиш, приятелю!?
20
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Нека!Едно време приемаха пилотите само с връзки! Много читави момчета не можаха да влезнат защото местата бяха ограничени и се взимаха само връзкари. И същите тези е*аха майката на ВВС на РБ. Хайде честито! Стойте си сега без барокамери, че и без това никакъв *** не става от вас!
19
0
 
23
 
! Отговори
Пари преди 9 години
Как да няма пари в Министерството на отбраната. За розови BMW-та имаше, а за барокамера - няма. Я всичкото кеч на баламатума и да оди да копа на тръстиката. Аман от *** бивши варшавски, сега натовски ***.