Нова стратегия ще бори кризата в професионалното образование

Предвижда се промяна на учебните планове и повече практическа подготовка
Обновена: 16 сеп 2014 14:15 | 16 сеп 2014 14:14, Миглена Иванова
5
Нова стратегия ще бори кризата в професионалното образование
Снимка: freeimages.com

Въпреки недостига на кадри с професионално образование и квалификация и буквално изчезващите представители на определени професии, обучаващите се в професионални училища ученици продължават да намаляват с бързи темпове.

Това става ясно от данните, включени в проектостратегията за развитие на професионалното образование за периода 2015-2020 г. Текстовете са публикувани за обществено обсъждане на портала за обществени консултации. Становища могат да се изпращат до 26 септември.

С още по-бързи темпове намаляват и завършилите професионалните училища. Това се обяснява не само с намаляването на интереса към професионалното образование, но и с емиграцията, както и с високия дял на отпадналите от образователната система (над 12 на сто).

Намаляването на броя на учениците и буквалното обезлюдяване на някои региони от страната продължават да свиват броя на професионалните училища (т. нар. оптимизация на училищната мрежа) за сметка на считаните за „елитни“ училища, които привличат все по-голям брой ученици, включително и такива с нисък успех, заради делегираните бюджети. Това е довело до нулев прием по стратегически важни за страната професии с втора степен на професионална квалификация, посочва се в документа.

За да насърчи професионалното образование, ресорното министерство планира до 2020 г. постепенно да промени изцяло учебните програми с помощта на бизнеса и общините, въвеждайки модулни учебни планове, както и през следващата година да актуализира разходните стандарти в сферата, за да се отразява и качеството на обучението, а не само броя на учениците.

Планира се също така догодина да бъде подготвен модел за въвеждане на кредитна система в професионалното образование, а през 2016 г. - система за трансфериране на кредити от професионалното към висшето образование, както и въвеждането на дуално обучение.

Догодина трябва да е готова и системата за определяне на защитените професии, списъкът, стандартите за финансиране и регламентация на приема с помощта на общините и финансовото министерство.

Ще се подготвя и специална програма за обновяване и модернизиране на базата на професионалните училища, за привличане на млади преподаватели, за външно оценяване на институциите за професионално образование и обучение, система с данни за реализацията на завършилите, както и мрежа от институции за признаване на неформално придобити знания и умения, предвижда се в стратегията.

До 2016 г. трябва да стане готова и картата за териториално разпределение на професионалните училища, която ще се подготвя след анализ на нуждите на общините, областите и регионите и потребностите на пазара на труда.
За десет години учениците в професионалните училища са намалели с 46 хил. (близо 25%) до малко над 186 хил. през учебната 2013/2014 г., сочат данните, цитирани в стратегията.

Професионалните училища са намалели до 488 от 2000 г. до миналата учебна година. Намалението се дължи най-вече на закриването на професионални гимназии заради т. нар. оптимизация на училищната мрежа, докато при училищата по изкуствата се отбелязва дори увеличение на техния брой.

Същевременно броят на центровете за професионално обучение непрекъснато нараства. В края на 2013 г. те са вече 908. Повечето от тях предлагат курсове, финансирани с пари по линия на европейските програми, публични средства от националните програми и други източници.

Професионалните колежи също се увеличават – с близо 54% на годишна база до 39 през миналата учебна година.

Системата на професионалното образование също е силно засегната от застаряването на преподавателския състав, показват още данните. Под една десета от учителите в професионалните училища са на възраст до 34 години, докато през 2000 г. са били близо една четвърт от всички. Половината от учителите са до 50 години, а останалите – до 60 години.

Още новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


5
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
5
0
 
1
 
! Отговори
pravda преди 9 години
ne e spravedlivo da uvelichavat zaplatite na uchitelite .ne rabotiat po veche ot 4-5ch na den,a vzemat-7-800lvzaplata.triabva da se uvelichi i na pabotnika-da vzema kolkoto uchitelite
4
1
 
1
 
! Отговори
До 1 преди 9 години
Кой да го направи? Учителите имат качествата на всички останали служители , хранещи се от държавната ясла, основното от които е, че са РОДНИНИ НА НЯКОЙ С ВЛАСТ. На даскалите им е през оная работа какво се случва, тях ги е грижа да си вземат заплатата и да дочакат ваканцията.
3
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Ха добър ви ден. Машинни елементи, техническо чертане, механика, изчислителна част (топлинно, механично, якостно проектиране) за сметка на музика, рисуване, етика, психология. Умнициии съсипахте всичко
2
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Ха, добър ден ...криза в професионалното образование... Ами нали дойде един човек на име Иван Костов, който реши, че вече няма да има техникуми - и те станаха гимназии.Професионални гимназии. От учебните планове отпаднаха професионалните специални предмети за сметка на музика, рисуване, свят и личност, етика и право и всевъзможни подобни. Отпадна дипломната работа - с изчислителна част, чертежи. За сметка на някакъв си писмен изпит за дипломиране.
1
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Направете училището училище и нещата ще си дойдат на място.