Архив: Булфото
|
Децата не разбират границата между насилие, нормалното поведение, добро и зло, както ние възрастните го разбираме, каза в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR детският психолог Иван Игов. "Вътрешната агресия сякаш е по-страшна, защото не я виждаме", посочи той.
"Възрастните обикновено търсим решение. По-първичните хора и децата обаче подхождат с агресия към човека, който ги блокира. Тази агресия може да бъде обърната навън, но може да бъде и навътре към себе си. Тоест детето да създаде усещането, че е неспособно да се справи. Тази способност може да се превърне дори в желание за самоунищожение", посочи психологът.
По думите му близо 1/3 от семействата в България се справят агресивно помежду си, нахвърлят се един върху друг, а понякога и на детето. Това, което детето вижда в най-ранната си възраст, е, че когато възрастните имат проблем, те не го обсъждат, нито търсят алтернативни решения. Логично е това поведение да се превръща в поведение в училище.
"По-силен си, набиваш някого, взимаш му парите, другите се страхуват от тебе", посочва Игов.
Световните статистиките показват, че тези, които са били насилници в училище, имат два пъти повече проблеми с правосъдието, отколкото останалите, подчерта психологът.
Игов заяви, че в много страни има специални закони за тормоза сред децата или т.нар "буринг", но в България сме се забавили с приемането на такъв закон. "Хората, които управляват образованието, работят за себе си и за собствените си структури. Те не работят за децата", смята той. "Има деца, които не стъпват в тоалетната по цял ден, защото там камери няма", поясни още експертът.
Той допълни, че в държави като Англия и САЩ делата срещу насилниците се водят дори и след завършването на училище, за това че учебното заведение не е защитило децата.
"Много ми се иска в България някой да заведе дело за това, че ситуацията в страната ни е абсурдна - с огромното количество ученици, наблъскани в сгради, строени за 300 деца, а там учат над 1500. Директорите предпочитат да наблъскват тридесет и няколко деца в клас само и само да вземат една държавна издръжка", каза Игов.
Няма нито една магистърска програма, която да подготви училищни психолози в България, подчерта той.
"По веригата са навързани един куп систематични грешки, които никой няма силата и желанието да промени. Не искат да реформират, по-лесно е да даваш най-ниския бюджет в ЕС за образование, много е лесно да набутваш парите в едно измислено висше образование", заключи Иван Игов.
На въпрос колко е важна ролята на родителите, психологът заяви, че всеки родител в България смята, че е достатъчно да го родиш, отгледаш и възпиташ така, както са ги възпитавали техните родители, но светът се е променил. Само 15% от родителите знаят какво децата им реално правят в Интернет. Близо 1/3 от този тормоз се е преместил в социалната мрежа.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase