Димитър Маргаритов: Договор по телефона – невъзможен!

Понякога търговци не изпращат писмения текст
19 ное 2017 14:52, Елка Василева
18
Димитър Маргаритов: Договор по телефона – невъзможен!
Снимка: архив, Reuters

Никой потребител не може да бъде принуждаван да прави разходи или да се чувства обвързан в договорни отношения с търговец само въз основа на обаждане по телефон или защото е присъствал на демонстрация на продукти в обществена зала.

Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред „Дарик” радио, където разясни правилата при сделки от разстояние и извън търговски обект, съобщиха от пресцентъра на КЗП.

„При отправяне на оферти по телефона, дори потребителят да е приел предложението на търговеца с всички представени условия, договорът не се счита за сключен, преди да бъде подписан от двете страни. Понякога търговците се опитват да твърдят, че са налице договорни отношения, без да изпращат писмения текст. Ако потребителите не са достатъчно добре информирани за правата си, могат да се подведат”, заяви Маргаритов.

Той припомни, че допреди няколко години законът е предоставял такава възможност, но впоследствие тя е отпаднала „предвид факта, че не се гарантира в достатъчна степен интересът на потребителя и може да бъдат правени произволни твърдения за това кой на какви договорни условия се е съгласил”.

По думите му задължение на търговците е да информират всеки свой клиент още когато му предлагат своята стока или услуга, че може да се откаже от сключената сделка без някакви специални причини в срок от 14 дни, както и да удовлетворят претенцията му, когато е пожелал да се възползва от това свое право.

При проверки, включително и по повод жалби на потребители във връзка с отправяни по време на презентации анонси за покупка на определени стоки с благотворно влияние върху здравословното състояние Комисията е установявала и санкционирала случаи, в които продуктите не притежават рекламираните характеристики.

Контролният орган има произнасяния и по повод телефонните обаждания на представители на телекомуникационните компании с обещания за поевтиняване на абонаментния план, в резултат на които основно по-възрастни хора се оказват с по-неизгодни от предишните договори.

Маргаритов обясни, че при сделките от разстояние и извън търговски обект всички потребителски права са на разположение на гражданите. Когато търговецът препятства упражняването им, Комисията е в готовност да реагира, да констатира нарушенията, да санкционира търговеца и същевременно да способства претърпелият вреди потребител да получи компенсация.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


18
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Сп??нсЗащото крият шмекерлъци. Защото искат с трици маймуни да ловят. Защото, нищо че телекомуникациите са от високотехнологичните индустрии, и там работят на рядкост некомпетентни, но хитраци служители. Особено ръководните. Но и държавата нехае за правата на тклиента. Къде е хартата на клиента, а? Хайде някой да каже твърдо, че държавната администрация не е свързана с компаниите по специален начин? Пък НС нека си приема ялови закони срещу корупцията.
15
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Безконтролният монопол причинява изключителни вреди на приемането на доктрината на пазарната икономика. Хората главоломно губят доверие в икономическата система и справедливостта. А хитроумните уловки и измами на възрастни и деца трябва да се инкриминират. Това, че една компания е частна, НЕ ЗНАЧИ, ЧЕ ДЪРЖАВАТА НЕ МОЖЕ ДА Я КОНТРОЛИРА. Мракобесие е неолиберализмът по ганьовски. ОСНОВНА ФУНКЦИЯ НА ДЪРЖАВАТА Е КОНТРОЛЪТ. За това и плащаме данъци. Иначе не трябва да плащаме! Това е равностойността!
14
0
 
13
 
! Отговори
Сп??нс преди 6 години
От години ползвам услугите на виртуални мобилни оператори и са на светлинни години от българските- имаш ясни условия , ценова политика, засичането е от първата секунда ако решиш да смениш фирмата на третия ден си в новата ,в мобилното приложение имаш данни както за изходящи, така и за входящите обаждания .... Защо в Бг все гледат да направят сложни неща , които в други държави са разбираеми дори за малките деца.
13
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Допълнение към 13Договорът се подписва точно НА КОЛЯНО. а обемисти непонятни бумажки към него съдържат неразбираеми, непълни и дори противоречащи си текстове. Правят се най-различни хватки, клиентът да се оплете и да не разбере, къде ще го клъцнат следващия път. ФОРМАТА И СЪДЪРЖАНИЕТО НА ДОГОВОРА ТРЯБВА ДА СА ЕДНОТИПНИ И УТВЪРДЕНИ ОТ М-ВО НА ПРАВОСЪДИЕТО!!! ЗА ДА НЕ СЕ ДОПУСКА ОСВЕН ОЩЕТЯВАНЕ НА КЛИЕНТА НО И НЕЛОЯЛНА КОНКУРЕНЦИЯ МЕЖДУ КОМПАНИИТЕ. Конкуренция - да, но само чрез КАЧЕСТВОТО
12
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До dpПодобен е и нашият случай. Четвърти месец откакто имаме подновен договор по "същите" от предишния от Близоо условия, уточнено с представител на Мобилтел (включил вече Близоо) плащаме двойно по-големи суми - 80, 79, 69 лв. вместо уточнените писмено и устно 32 лева. Не сме уведомени, че при "същите" но явно различни мобилтелски условия вече се плащат обаждането за GSM от "домашен телефон", за САЩ - върху 1,50 лв.!!! на минута, за някои други телеоператори на БГ територия, необявени!
11
0
 
13
 
! Отговори
Хейтър Тролев преди 6 години
От опит да ви кажа , че голяма част от служителите на телефонните компании не са наясно с общите условия на предлаганите услуги, така че каквото и да ви кажат имайте в предвид че (без да искат) ви лъжат , и изненадите идват след първата фактура когато е минал законовият 14-дневен срок.
10
0
 
20
 
! Отговори
dp преди 6 години
Последно мтел по телефона ми предложиха нещо което исках да приема. Щял да прати договора по куриер, ми хубаво.И куриерът като дойде очакваше да подпиша на коляно практически без да съм прочел какво подписвам и да му го дам да го върне, LOL.Така и не разбрах с какво са се опитвали да ме измамят, куриерът беше инструктиран да не ми оставя договора при никакви обстоятелства...Колко ли хора са изгърмяли така. А не е много по-неочевидно какво правят от измамниците с торбите пари през балкона.
9
0
 
25
 
! Отговори
погр ебален агент преди 6 години
Писах на мтел, че не желая да участвам в някаква, натрапена ми от тях игра. Те цинично ми отговориха, че моят отказ за тях не означава, че аз се отказвам!
8
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
След години и години измами с такива "договори" от страна на операторите (виваком) някой се сети да каже че е незаконно. И сега какво става ако хората поискат компенация за измамите???
7
1
 
19
 
! Отговори
Румен преди 6 години
Не се занимавайте с глупости!Дебнат ви снайперисти!Сложете златото в една торбичка и го хвърлете през терасата!
6
6
 
17
 
! Отговори
АНТИ преди 6 години
Ето скоро ще дойденова Коледа пак.Бай *** очаква,еФФтините неща.На промоция иска,две за Лев, 2 за Лев,"Без пари ми излиза",казва *** със кеФ.
5
5
 
20
 
! Отговори
АНТИ преди 6 години
Телефон все ни свързваи пак той ни дели.Телефонно се вързаха безброй будали.Тарикати измислят нови схеми нон$топ.А бай *** наивен,пак ще плаща до гроб.
4
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Мошенници!
3
1
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Мтел си пробутват номерата докато не се заядеш, после дапочва мазненето и шикалкавенето.
2
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Абсолютно вярно!
1
1
 
45
 
! Отговори
кико преди 6 години
М тел продължават това безумие за договори по телефона....