Доклад: 40% от пътищата в България са в лошо състояние

Сериозни проблеми има с настилката, с маркировката, с отводнителните системи
14 окт 2019 07:10, Елка Василева
52
Доклад: 40% от пътищата в България са в лошо състояние
Снимка: архив, Булфото

Близо 40% от българските пътища са в незадоволително или лошо състояние. Това става ясно от Доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата в Република България, пуснат в правителствения Портал за обществени обсъждания, пише „Сега“.

В документа, който е огромен по обем, се прави опит за обобщение на цялата картина на безопасността на движението с посочване на конкретни параметри, свързани със загинали, ранени, с поведението и подготовката на водачите и останалите участници в движението, със състоянието на автопарка, контролната дейност на пътя. Докладът очевидно е изготвен от създадената наскоро Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", която е към Министерския съвет.

В документа е отделено основно място точно за състоянието на пътищата в контекста на безопасността на движението. Там е направен пълен разрез на състоянието на републиканските пътища. Изрично е посочено, че републиканската пътна мрежа е с обща дължина над 19 500 км и че "по-голямата част от мрежата остава изградена преди повече от 20 години". Това съответно изисквало влагането на значителни финансови ресурси за извършване на основен ремонт в допълнение към необходимия ресурс за текущо пътно поддържане.

Авторите на доклада изрично посочват, че пътищата имат пряко отношение както към активната (геометрични елементи на пътя, коефициент на сцепление, пътни знаци и пътна маркировка и др.), така и към пасивната безопасност (свободно от препятствия крайпътно пространство, ограничителни системи за пътища и т.н.).

Според посочените в документа данни 25 на сто от пътищата в България имат лошо състояние на настилките, а други 13.3 на сто са в незадоволително. Изрично е посочено, че тези близо 40 на сто от пътищата представляват риск и от гледна точка на пътната безопасност. Настилката на 22 на сто от пътищата е в задоволително състояние, добри са настилките на 27 на сто от тях, а отлично - на едва 12 на сто. В 52 на сто от пътищата е незадоволително състоянието на банкетите. Незадоволителни са и 56 на сто от отводнителните окопи, както и цели 66% от хоризонталната маркировка по българските пътища.

Авторите на доклада изрично уточняват, че категоризирането на състоянието на „задоволително“ и „незадоволително“ се основава на заложените изисквания към съответните елементи в приложимите нормативни документи, техническа спецификация 2014 на АПИ и други вътрешноведомствени документи.

От документа става ясно и че третокласните пътища формират 61.3 на сто от общата дължина на републиканската пътна мрежа, следвани от второкласните пътища с 20.3 на сто, първокласните пътища с 14.7 на сто и автомагистралите с едва 3.7 на сто. Подчертано е, че средната гъстота на пътищата I-III клас възлиза на 0.172 км/км2, което е съпоставимо със стойностите на показателя в страните от ЕС, но покритието с автомагистрали и скоростни пътища (0.006 км/км2) в България продължава да изостава.

В доклада изрично е подчертано, че пътеуказателната система, разглеждана от гледна точка на организация на движението – маркировка и сигнализация, също е в незадоволително състояние. Липсата на светлоотразителност, видимост и съпротивление на хлъзгане са предпоставка за сериозни пътни инциденти. На тази система следва да се направи цялостна инспекция, а не просто инвентаризации, твърдят експертите. Над 20% от републиканските пътища пък попадат в границите на населените места, което увеличава риска от пътнотранспортен травматизъм, твърдят още те.

Според тях статистиката за пътнотранспортните произшествия, загиналите и ранените задължително насочва към необходимостта от подобряване на пътната инфраструктура. Специфични показатели за това са видът на пътния инцидент, мястото на настъпване на ПТП, частта от пътната инфраструктура - пешеходни пътеки, автобусни ленти, спирки, класът на пътя, часовите интервали. Установените 77 броя участъци с концентрация на пътни инциденти по републиканските пътища пък изисквали допълнителни мерки по отношение на техническото им състояние – непочистено крайпътно пространство, недобро състояние на маркировка, липса на разпознаваемост и идентифициране на потенциалните опасности.

Авторите на доклада подчертават и незавидното положение на техническото състояние на автомобилния парк в България в сравнение с този на страните от Европа. Със средна възраст от над 18 години и въпреки тенденцията за постепенно подновяване този парк все още остава твърде стар. По официални данни на полицията автомобилите на възраст над 10 години са 3 484 290 (86 на сто), а от тях 1 587 666 са на възраст над 20 години. България значително изостава от другите източноевропейски страни по отношение на използването на екологични, сигурни и икономични автомобили. Некачествено извършваните ремонти и техническо обслужване на пътните превозни средства може да бъде определено като фактор с висок риск за безопасността на движението по пътищата и опазване на околната среда, посочват авторите на доклада.

Над 80 на сто от ремонтите на автомобили пък се извършвали от нерегистрирани сервизи, които в голяма част не познавали и не спазвали изискванията на производителите за техническо обслужване. Те не носели и никаква отговорност за качеството на извършените ремонти и последствията от тях, а пък персоналът, работещ в тези сервизи, не се контролирал дали има необходимата квалификация и познания. Не на последно място - липсва анализ по отношение на състоянието на автомобилния парк като цяло, както и не е ясна причинно-следствената връзка между настъпването на ПТП и неизправността на превозното средство, посочват авторите на доклада.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


52
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
46
1
 
2
 
! Отговори
Joko преди 4 години
Не можах да разбера: в лощо или в незадоволително състояние са пътищата ? Кои са критериите за тази оценка ? Какво общо имат тук автомобилите. В момента карам Пежо 404 произведено преди 40 г. Поддържам го и е в отлично състояние.
45
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонименето затова се лее асфалт- А НЯКОИ СА КАТЕГОРИЧНИ, ЧЕ АСФАЛТ НЕ СЕ ЯДЕ- ДА НЕ АМА.....
44
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 45Не знам дали вече си минавал по въпросната отсечка само дни след откриването, но ако пътуваш по нея в посока София има участък близо кръговото, който се е наканил да проявява характер. Дано се окажа лош пророк!
43
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Вчера прескочих до Румъния. Като се прибирахме след нашата граница ми се доплака. За пореден път. В цяла Европа няма такова юнашко крадене от парите за изграждане, ремонт и поддръжка на пътищата. Няма магистрали нормални, нямаме нормални първокласни пътища с по две ленти в посока. Нямаме нито един кадърен път, свързващ северната и южната ни граница. Централна България трябваше отдавна да има такъв. Пътят от Търново към Русе е плачевен, като път през нивята при комшиите. С по една лента. На вълни
42
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако питаш Боко кашмера няма такива пътища в света! Прави ни услуга че досега не сме плащали! Трябва да се плаща! За има няма 400 км магистрали! Като Хемус не знам как не ги е срам да я наричат магистрала! Пътя е ужасен! Минете в Северозапада да видите пътната мрежа! Минете в Източна България също да видите какъв погром е...Ама човека открил 9км от Хемус, построени за 5 год с 250млн. лв! Смях и позор!
41
1
 
10
 
! Отговори
Лисан преди 4 години
А останалите 60% са строени от бай Тошо.
40
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Интересно кой лъже поти всеки месец гледаме Бойко да реже лентички,пък сега какво излиза и имаики ппредвид,че километър магистрала в България излиза най скъпо от целия европейски съюз.И накрая се оказва ,че след година две започва да дава проблеми и трябва спешно да се ремонтита........
39
0
 
11
 
! Отговори
ДА преди 4 години
Бе,гледай магистрала Тракия и не питай за другите "пътища"!Има ли в света друга "магистрала",на която да има ограничение 90 км.и знак-"неравности по пътя"!!!!????Иначе сме нъмбър уан!
38
0
 
8
 
! Отговори
- преди 4 години
40? Вие сериозно ли?
37
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ами обраслата буйна растителност около пътищата,от нея знаците не се виждат и за нея ли трябва да докладваме.Кои са отговорните за нея?
36
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Това е невъзможно. РазБойко вече трети мандат прави пътища, няма как 40% от пътищата да са зле. Това е предизборна агитация на БСП
35
1
 
17
 
! Отговори
От Берлин преди 4 години
Наложи ми се последните 8 дни да карам в различни краища на Родината...Поне 60% от тези отсечки, би трябвало да се затворят за движение! Тези 40% къде ги изчисли ха, ми е пълна мистерия?! Крадлива пасмина.
34
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
не ми е ясно защо измилиха тези винетки когато се плащат данъци или тези пари от винетките и от данъците влизат в някои си джобовете резултат няма виждаме го по пътищата господа депотати стига стова присвояване на джобни пари дори и съвест нямате
33
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
При милиони пари, събирани от винетки, пътищата са в плачевно състояние. Вижте пътищата около Видин, Лом, Козлодуй, Белоградчик, Монтана, но явно парите отиват по разни дирекции и директори в АПИ и каквото остане, се заделя за ремонт на пътища. С нищо не се подобрява състоянието на пътищата, кърпят се само по-големите дупки, а не се асфалтира на по-големи участъци.
32
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
българските журналсти само плюват на русия картината пред рчите си не виждат нека тези мили журналисти да идат да видят пътя пещера доспад циговчар пещера батак пещера мога да ви кажа още много много за милата българия пред очите на бг журналисти бг си живей като симиончо а самата истина бг гладува слава на бога че ромите са повечето в запад на работа българия не плаща социални
31
14
 
1
 
! Отговори
пояснение преди 4 години
не са опасни пътищата, опасни са шофьорите дето се мислят за безсмъртни. ако спазват правилата за движение, няма да ги има тия касапници почти всеки ден!
30
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Как да са хубави, нали трябва да се пести от материали, че да останат за рушвети, за да те одобрят за поръчката.
29
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Какви 40%, то почти няма нормален път. Дори пътищата, които уж изглеждат привидно добре на фона на другите, те нагънати и с бабуни и се тресеш като вдовишк вибратор.
28
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Абе по скоро за 75%.
27
1
 
13
 
! Отговори
Тролъ преди 4 години
Ax ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха ГЕРБ