Тол системата ще следи и за нерегламентиран превоз

Информацията ще се споделя с КАТ, МВР, НАП
Обновена: 12 дек 2019 20:45 | 12 дек 2019 20:42,
8
Тол системата ще следи и за нерегламентиран превоз
Снимка: архив Reuters

Данните, постъпващи в Електронната система за събиране на такси за ползване на платената пътна мрежа на база време (е-винетка) и на база изминато разстояние (тол), ще могат да служат и за установяване на нерегламентиран превоз на пътници. Това обяви проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), пред участниците в заключителната конференция по транспортна политика, организирана от Конфедерацията на автобусните превозвачи (КАП), съобщиха от пресцентъра на АПИ.

Информацията за трафика по платената пътна мрежа, която постъпва в електронната система, може да се споделя с партньорските служби на АПИ като „Пътна полиция“ в МВР, Национална агенция по приходите, Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ и др. „АПИ не е оправомощен орган да правоприлага в тази част, но може да предостави данни, за да се реагира“, посочи проф. Асенов.

Още по темата

Нелицензираният транспорт е един от проблемите, които тревожат представителите на автобусния бранш, каза председателят на Управителния съвет на КАП Магдалена Милтенова.

Пред участниците във форума проф. Олег Асенов представи същността и възможностите на тол системата. „Основната цел е да се промени моделът на пътното таксуване - този, който руши повече пътя, да плаща повече, както е справедливо“, каза той. Проф. Асенов посочи, че понастоящем две трети от приходите от такси за ползване на платени пътища постъпват от леките автомобили, а останалите – от пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона. Европейският модел предполага това съотношение да се обърне.

„Всички споделяме, че тол системата трябва да бъде въведена, но да има плавен преход от винетни към тол такси“, каза Милтенова и отбеляза, че браншът има добър диалог с Министерството на регионалното развитие и благоустройството и АПИ.

Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа е в процедура за обществено обсъждане. До 16 декември 2019 г. могат да постъпват становища, коментари и предложения по проекта. В него тол таксите за автобусите са диференцирани според общата технически допустима максимална маса до и над 12 т, екологичния им клас, както и според категорията на платената пътна мрежа – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища.

Според предложените за обществено обсъждане ставки автобусите до 12 т, в зависимост от екологичния си клас, ще плащат от 4 ст. до 8 ст. на километър за ползване автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за километър на първи клас пътища и от 2 ст. до 5 ст. – за километър второкласни пътища. За автобусите над 12 т цените са с една по-високи с една стотинка на километър. Първоначалният обхват на платената пътна мрежа с тол е 6 050 км от общо близо 20 000 км републиканска пътна мрежа, за която всички ползватели понастоящем плащат.

Автобусните превозвачи настояват ставката за тези от тях, които обслужват редовни линии, да бъде нулева. Анализ на Световната банка, консултант по въвеждането на тол системата, показва, че отражението на тол таксите върху цените на автобусните билети би трябвало да е в рамките между 5 ст. и 96 ст. Разликите идват от дължината на маршрутите и от това каква част от тях е по платената мрежа, както и от натоварването и емисионния клас на автобуса. Билетът от София до Перник, например, би следвало да поевтинее с 2,2%, тъй като делът на таксуваната мрежа по този маршрут ще стане само 30%.

Според анализа на Световната банка, с предложената тарифа държавата ще постигне 52% ефективно финансиране на пътната инфраструктура от пътни такси, посочи проф. Асенов. Крайната цел на реформата е в дългосрочен план пътната инфраструктура да може да се самоиздържа.

„В хода на общественото обсъждане постъпиха становища, които ние, като съвносители, сме длъжни да анализираме, да видим аргументите „за“ и „против“, за да излезем с финално предложение. Ние също имаме нашите аргументи. Окончателният вариант на тарифата ще бъде приет с решение на Министерския съвет“, обясни проф. Асенов. „Прекаленото намаляване на таксите може да доведе до обратния ефект – при изключително ниски ставки да се обезсмисли въвеждането на тол таксите“, каза той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


8
Още по темата: КАТАПИтол система
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
0
 
4
 
! Отговори
Bbb преди 4 години
Искаме сега по 1800,2000 евро заплати както получават европейците. А не по 300 евро. *** МРЪСНИ ДОЛНИ.
7
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Най-накрая си признаха, че целта на тол-системата не е да изкарват пари от нея, защото няма как да я пуснат без да скочат цените на всичко, а това няма да се хареса на електората на вожда. Целта е да се следят хората. Постоянно и навсякъде. Честита ви полицейска държава. Или прокурорска, каквото там ви хареса. Избрахте си я, радвайте й се. И не казвайте, че не сте я избрали. Защото все някой я избира, нали? Дали с действие или бездействие, всички сме отговорни.
6
0
 
8
 
! Отговори
Щирлиц преди 4 години
А каруците ще следи ли?За едни европеййййци питам?
5
0
 
0
 
! Отговори
Aree преди 4 години
Аре почна се да се връщат уж европейските пари толу молу системи кога ще дигнете и данацитр100%
4
0
 
6
 
! Отговори
Ицъ преди 4 години
Сега гроб ще се напълнят с пари и никакви пътища няма да ремонтират. Ще ми следят задни....ка.
3
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Оплакват се автобусните превозвачи, и дават някакви нереални числаЗа автобус запълнен на 80% за София - Пловдив ще се плаща по 13ст/пътник при 4 стотинки, а ако автобусът не е екологичен 26ст. Сега да се сетим една фирма как беше спечелила с цена 7 лв, а возеше на 14 ?! После пак да казват, че не могат да увеличават цената или че щели да фалират.
2
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Четиво за наивници. Дано поне тол системата накара държавните хрантутници, особено младопенсиониращите се стресирани неподкупни и честни душици, да плащат пътна такса, че винетка купуваха една за две районни. И от кумова срама, някой път я ползваха.
1
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тази система е ново средство за следене на хората. давате ли си сметка за това?