За да няма опашки: Първата регистрация на кола и при частници, не от КАТ

До 5000 лв. ще е глобата за автосервизи фантоми, забраняват се колите с десен волан
22 юли 2019 11:55, Анисия Иванова
55
За да няма опашки: Първата регистрация на кола и при частници, не от КАТ
Архив: Булфото

Първата регистрация на автомобили да се извършва не от КАТ, а от частни фирми, които разкрият специални пунктове за идентификация и проверка на техническата изправност. Това предвижда проектът на Закон за пътните превозни средства, публикуван за обществено обсъждане.

В България годишно се извършват 300 000 нови регистрации на превозни средства, от които около 40 000 са фабрично нови, останалите са внос втора ръка.

Още по темата
Пунктовете на КАТ обаче няма да останат пусти. 28-те бази на “Пътна полиция” в страната ще получат лицензи, каквито имат и частниците, за да преглеждат и регистрират служебните автомобили от своето и други ведомства и структури, свързани с националната сигурност, се казва в проекта. Шпионската Държавна агенция “Технически операции” (ДАТО), която се занимава със следене, подслушване на телефони и дебнене в интернет, ще си направи собствен пункт, защото никой не бива да знае с какви автомобили, микробуси или мотори работи.

Всяко превозно средство, влязло в България, ще получава паспорт от автомобилната администрация още преди да се е сдобило с български номера. За всички останали 3 638 720 автомобила в страната (данните са за 2018 г.) инспекторите са длъжни да поддържат регистър с техническо досие за всяка кола. Ще се записват всички показания от периодичните прегледи, има ли изменения в конструкцията, колко показва километражът, претърпяло ли е катастрофи и какви ремонти са правени.

Регистърът на ДАИ ще обменя данни с този на КАТ, който ще продължава да съществува, като е в него ще се записва собствеността на превозното средство. Когато получи документите от частния пункт, собственикът на току-що купената от вносител кола, пак ще ходи в КАТ, но без самия автомобил. От проекта не става ясно къде ще се монтират табелите – дали в частния пункт или отново в КАТ, но този въпрос ще бъде уреден по-късно с наредба на вътрешния и транспортния министър.

Според проекта ще се вземат и мерки срещу автосервизи фантоми. От 1000 до 5000 лв. ще е глобата за самозван майстор, който работи без лиценз. Също 5000 лв. ще плаща, ако не допусне проверяващи в обекта, а 1000 лева ще му струва, ако не издаде фактура или касова бележка за свършената работа.

Любопитното е, че друга административно наказателна разпоредба определя глоба от 500 лв. за всеки, който извършва ремонт и техническо обслужване в нарушение на изискванията на закона или наредбите, тоест – по този текст може да бъде наказан и всеки българин, който реши да си смени крушката на фаровете, свещите и кабелите или сам да си купи и смени някоя част по колата.

Автосервизите са длъжни да дават 6 месеца гаранция на клиента след всеки ремонт, да представят списъци с хората, които работят при тях и квалификацията им, използваните машини, уреди и оборудване. Авторите на закона обясняват това като мерки срещу сервизите фантоми и сивия сектор.

ДАИ ще поддържа регистър на автосервизите. Няма да се записват никъде само ведомствените сервизи на МВ , МО, шпионската ДАТО и НСО, която вози управниците.

В новия законопроект е записана забрана за регистрация на возила с десен волан. Текстът се отнася само за коли, които тепърва ще бъдат внесени.

Сделките с употребявани части за пътни превозни средства също са залегнали в новия законопроект. Продажбата ще бъде между две лица, поне едно от които е регистриран търговец, представител на автосервиз или притежава разрешение да прибира автомобили за скрап по Закона за управление на отпадъците.

Така човек няма да има право сам да си разглоби и продаде колата на части с обяви по интернет например, а трябва да търси задължително лицензиран купувач.

Търговците на употребявани части за автомобили, част от които са и собственици на автоморги, ще се регистрират не в ДАИ или в КАТ, а при кмета на общината, където се намира обектът им. Авторите на проектозакона натоварват общините със задължението да поддържат местни регистри на фирмите за авточасти втора ръка, да им издават удостоверения, да ги контролират и да им отнемат разрешителните, ако не спазват закона. Дава се право и на общинските съвети да определят таксите, които ще прибират от подобни търговци.

5000 лв. ще е глобата за търговец на авточасти втора ръка, който няма удостверение за регистрация, а 7000 лв. ако изобщо не отговаря на условията, при които да получи лиценз. Ако не даде фактура и касова бележка, санкцията му е 3000 лв.

Законът за пътните превозни средства е нов и е последният от трите, на които трябва да се раздели сега действащият Закон за движение по пътищата (ЗДвП), припомня "Труд".

Първите два проекта – на бъдещ ЗДвП и на Закон за водачите МПС, бяха пуснати за обсъждане още през януари т.г.

Третият проект се забави повече от 6 месеца, именно заради споровете между “Пътна полиция” и Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” – бившите КАТ и ДАИ, кой да прави първоначалните регистрации. Според експерти проектът задоволява и лобистки интереси на фирмите, които внасят автомобили и имат собствени бази за гаранционно обслужване. Те ще получат бизнес за милиони като отварят и частни пунктове.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


55
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
53
1
 
1
 
! Отговори
Васил Иванов преди 4 години
Аз не видях един смислен въпрос. Единствения въпрос, който си задавам. Е, къде в Интернет пространството е този законопроект? Не мога да го открия и не мога.
52
0
 
4
 
! Отговори
Да допълня... преди 4 години
Нали сме европейци. Защо не вземаме нищо от там или от САЩ ? В щатите частни фирми правят изцяло нова кола не позната никъде и се регистрира без проблем. Номерата се купуват от бензиностанциите и са си твои. При изпита за шофьорска книжа гледат можеш ли да потеглиш ,завиеш и спреш. Продължава няколко стотин метра.А тук ни вадят зъбите и парите.
51
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Всичко в името на човека и благото на крадливите управляващи.
50
0
 
7
 
! Отговори
12_5 преди 4 години
Плащам данък на колата, застраховки.. значи е МОЯ!!..Защо да ми забраняват да я раЗглобя и..ако искам подаря частите!;;...Няма ли да измислят нещо за което да кажем , а.., добре!!
49
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Голямо облекчение :) - сега ще ходим първо в частната фирам за регистрация а после в КАТ за номера. Вместо както до сега само в КАТ. От къде ги намират тея и.диoти дето пишат законите.
48
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Като отидеш в КАТ и сякаш се озоваваш в съвременна мутренска групировка.
47
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тия гробари не се наядоха ,не се напиха ,само скубят народа
46
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Значи КАТ си остава, а чия ще е фирмата "частник" не се знае. Един път плащаш заплатите на КАТ, втори път плащаш на частника.
45
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
И като почнат едни регистрации на крадени коли и така до края на света! Натъпкване нямате!
44
8
 
14
 
! Отговори
аз преди 4 години
най-накрая, добре дошли в европа, забраха трошляците с десен волан. сега чакаме и втора стъпка да забранят и регистрацията на таралясници от ЕС ХХ-найста употреба.българина е ***, дай му да протестира срещу колите, 10лв вдигнали винетката или 0,20 ст горивото, но това че най-голямата информация и бомба на всички времена - данните от А до Я за кътните им зъби, дреме им, на море са у гърция с домати и бира 2 литровка...
43
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Само който не е ходил в КАТ не знае за каква изостаналост и мизерия става дума. Все едно се връщаш 30 години назад със всичкоте му салтанати...намусени чичковци и лелки, редене от гише на гише, губене на цял ден за една кола...мила родна картина. Естествено, че нещо трябва да се промени.Имаше идея колите да могат да се регистрират във всеки един пункт за ГТП и там да се поставят и номерата, като се премахне означенията за разпознаваемост на град. Видя чи се супер, но нещо позаглъхна.
42
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Кат нищо не проверяват и нищо не вършат. Едни соц чички и лелки силно намусени те мотаят цял ден и взимат за това заплати. Това никъде го няма. Да сменят системата и да ги махат тия.
41
0
 
11
 
! Отговори
Гюро Кюмюро преди 4 години
"шпионската ДАТО"? WTF?
40
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В момента дори нотариусите са вързани към КАТ, защо решихте, че тези няма да бъдат?
39
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 37Добре защо четете само заглавието и почвате веднга да пишете глупости???
38
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Червените тролченца плъзнаха както винаги :) нали уж свършихте парите бе :)
37
2
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
те ако махнат пре-регистрирането да е в КАТ когато се сменя град е достатъчно, нека първа регистрация точно да е в КАТ, да проверят дали е крадена, първо ГТП и тн, но после като колата се препродава да става вече само с документи по пощата както в белите страни.
36
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ясна работа - който е от мафията на ГЕРБ ще има разрешение да работи, а който не е от мафията на ГЕРБ и не си плаща на рекетьорите на ГЕРБ, няма да има право да работи.
35
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ИванПоне да бяхте прочели самата статия не само заглавието...
34
8
 
7
 
! Отговори
Иван преди 4 години
С други думи всички крадени коли ще се регистрират без никакъв проблем като "нови".