Учители срещу промените: Езиковите ще спрат да са езикови!

Качеството на образованието ще се влоши, алармират преподаватели
Обновена: 13 ное 2015 20:41 | 13 ное 2015 15:10,
32
Учители срещу промените: Езиковите ще спрат да са езикови!
Снимка: Архив Reuters

Учители скочиха срещу предложените от Министерството на образованието промени в учебните планове. Преподаватели от столичната 9 ФЕГ "Алфонс дьо Ламартин" са притеснени, че с така орязаните часове по първи чужд език, езиковата гимназия ще загуби статута си на такава.

Те смятат, че промените ще влошат качеството на средното образование и ще се получи текучество сред учителите. Според тях предлаганият план е неприложим в езиковите гимназии и те настояват за отделен рамков учебен план.

Промените предвиждат запазване на часовете по първи чужд език в осми клас, но те драстично намаляват в девети и десети. От сегашните четири часа седмично, те падат на два. Толкова са и часовете по втори чужд език, който стартира от девети клас. Отделно избираемите часове, които са за всички предмети, са 2,5 часа.

"Ако предположим, че всички тези часове се предоставят на езика, пак това прави 4,5 часа седмично. А сега общо от задължителната и профилираната подготовка са 7,5 часа седмично. Това е намаление почти наполовина", коментира Камелия Тодорова, учител по френски в 9 ФЕГ.

Тя посочи, че с това предложение ще се получи пропаст между подготвителния осми клас, който е с интензивно обучение от 18 часа седмично, и девети и десети клас, когато езикът чувствително ще бъде намален. По този начин ще се прекъсне надграждането на уменията на учениците по език.

"Това обезличава статута и понятието езикова гимназия. Направо го изтрива", обобщи тя.

По общообразователните предмети също има драстично орязване на часовете. Учениците ще трябва да разпределят избираемите си часове между всички предмети, а не да бъдат само по език. Орязаните часове по първи чужд език пък се компенсират от предметите, които се преподават на език. Според учителите обаче тези предмети не са взаимозаменяеми, а взаимнодопълващи се.

"Обучението по чужд език не е само лексика и граматика. Филолозите знаят как да обучават учениците да общуват на езика, но това не е работа на историка и географа", обясни Бойка Паликарска, също учител по френски.

Учителят по география Крум Божиков допълни, че учителите по предмет не са такива специалисти по език, каквито са преподавателите по френски.

"За нас са най-важни понятията и термините, не се следят толкова езиковите грешки. Ние ги учим на география на френски, а не на френски", каза той.

Учителите са притеснени, че децата няма да получат добра обща култура, защото общообразователните предмети са орязани от задължителната програма.

"Освен по БЕЛ, първи и втори чужд език, математика, новия предмет - гражданско образование, и физическо, всички други предмети отпадат и стават избираеми. Така един ученик няма да формира комплексни знания", обясни Божиков.

"Не може тези предмети да бъдат изключени от задължителната подготовка. Така под маската на либерална политика, училищна автономия, ние измиваме ръцете си от отговорността, и може да се стигне до случаи, в които деца да изключат даден предмет напълно от образованието си", допълни и Паликарска.

Притесненията на преподавателите от снижаването на качеството на образованието се оправдават и от записаните очаквани резултати в промените.

По първи чужд език се очаква децата да достигнат ниво B2.1, което няма да им позволи да бъдат приети във френски университети в чужбина, защото те искат задължително ниво B2 или дори C1. В момента постиженията на учениците са такива. Дори има ученици, които успяват да изкарат и C1 и C2, споделят преподавателите.

Според тях промените са дошли твърде бързо, без да може гилдията да отреагира и да даде становището си. По думите им е скъсана връзката между това, което наистина се случва в училище, и понятието на експертите.

"Може би намеренията на министерството са добри и искат да направят качествена промяна в образованието, но трябва да имат стратегия как да обясняват тези си намерения и как да ги дискутират с образователната общност, за да бъдат приети", коментира Паликарска.

В промените учителите виждат и заплахата колегите по различни предмети да се противопоставят един срещу друг.

"Директорът ще освобождава учителите по география, а ще трябва да търси по биология, защото ще бъде по-търсен този предмет", даде пример Паликарска.

Според нея се дава фалшива автономия на училищата и възможност да избират учениците, защото в крайна сметка, учебното заведение може да предложи това, което има като учителски кадри.

Часовете по изкуства също са орязани и неглижирани. По думите на учителя по изобразително изкуство Камелия Маркова е изгубена връзката между това, което се учи от 1 до 9 клас.

"Идеята не е да се създават музиканти и художници, а да създадеш отношение към изкуството, защото хората утре ще влязат в галериите и концертните зали", обясни тя.

По думите ѝ часовете по изкуство зареждат учениците с енергия и им помагат да се справят по-добре с другите предмети. Орязването на часовете ще бъде минус за тях. Тя каза, че във френската гимназия има и много талантливи деца, които са избрали изучаването на език, но искат да се занимават и с нещо друго.

"Допълнителната работа с учениците дава още цвят на училището, аромат на училището", завърши тя.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


32
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
1
 
2
 
! Отговори
Ташева преди 8 години
Толкова ли е трудно да се проумее, че в начален етап децата, които не са овладели минимума от знания, трябва да повтарят класа? В момента с благословията на Министерството те отиват неграмотни в пети клас! Ако някой най-после обърне внимание на мнението на началните учители много неща ще се променят.
28
1
 
14
 
! Отговори
Joko преди 8 години
Не се чудете на хаоса ! Всички министерства се напълниха с провинциални некадърници докарани по партийна или роднинска линия. Впечатленията ми са непосредствени. По коридорите на учрежденията ще чуете всякакви наречия и диалекти допълнени на воня от евтини парфюми и вкиснала пот !Тези хора повече не могат ! Лошото е, че всеки ден нещо доказано като качество се обезличава.
27
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
С всеки нов министър безобразията се увеличават,а неграмотността ескалира!Учителите се превърнаха в писарушки ,всеки ги проверява,изисква и стресира.Учениците ги оценяват,родителите ги заплашват ,а инспектората ги смята за гюдерии.Хей кой ще дойде да ви бъде изтривалка?НИКОЙ!Ако ще да вдигнете два пъти заплатите младите няма да работят в тази сфера ,защото не са идеалисти!И са прави!Защото никой не си плаща сметките с илюзии!
26
1
 
17
 
! Отговори
ХЕхе преди 8 години
Не знам за Френската,но знам за Немската гимназия!Отдавна не е това,което беше.Когато сина ми завърши немската,се учеше по системата,която остана сега във втора немска.Учеше се наравно и всичко еднакво във всички класове.Сега в немската системата от години е променена.Сред първата година-разделение,след втората-пак.Едните са елитни класове и учат усилено,вторите-уча как да е!Третите,са л...класове!Те изобщо не учат!А уж всички да в елитна гимназия!Да,ама НЕ!Да ви имам реформите!!
25
0
 
11
 
! Отговори
РОССИЯ преди 8 години
ТОВА ПОКАЗВА ЧЕ БЪЛГАРСКИЯТ НАРОД ТРЯБВА ДА ТЪРПЕЕ.А НА БОГАТИТЕ ДЕЦАТА СИ УЧАТ ЧУЖБИНА ТЕ ИМАТ ВСИЧКО КОЕТО СИ ИСКАТЕ ЕЗИКА В ЧУЖБИНА ИСКАШ НЕ ИСКАШ ТЕ ГО УЧАТ ПО ТОЧНО АНГЛИИСКИ БГ НАРОД ТЕ СА *** И ЩЕ СЕ КУПУВАТ ТЕХНИТЕ ГЛАСОВЕ ЗА ИЗБОРИТЕ-БЕЗ РОССИЯ ВЫ НИКТО ВИЖТЕ САМИ
24
21
 
6
 
! Отговори
Край преди 8 години
Забранете "езиковите" гимназии там се обучават емигранти. Тази земя дедите ни с мечове са я отвоювали от другите народи сета ние се пръснахме по света. Обучавеме децата си от детската градина на авглииски та да им е лесно като идат да работят за други. Изключително недалновидна държавна политика - обучаваш младежи да работят за други.
23
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Досъсипва се и малкото останало добро в образованието за сметка на някакви измишльотини в англосаксонски стил. Където няма стабилна обща база на образование и учиш нещо си...но пък по избор! Министърът на образованието е един изветрял дЕдо, вятър го вее на зелена поляна. Искаш ли да ликвидираш един народ, унищожаваш образованието и здравеопазването, премахваш всичко , което носи и най малък намек за социалност, развитие на интелект и мислене. И го наричаш "реформа"! Станахме си Тикволандия...
22
2
 
22
 
! Отговори
народен съдия преди 8 години
Докато не се поучим от братята румънци да дирим отговорност от тия дето си оставят краката и *** в управлението на страната ни така ще е
21
0
 
24
 
! Отговори
защо преди 8 години
Защо пък да не се прави реформа, но не към по-добро образование?Децата на богатите учат в специални за тях училища по специални за тях програми, а има вече и доста деца, които учат средно образование в чужбина.Тук, у нас, за плебеите не е необходимо добро образование. Със или без него няма да могат да се реализират.За сметка на това разните инспекторати, министерство и колко още организацийки получават парички, за да досъсипят това, което още го има.
20
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
От тиквено правителство с министри тикви и водач тиква какво може да се очаква? - Образование ли?
19
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
to towa se iska!!!
18
2
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Единственото смислено средно образование в момента се получава само в езиковите гимназии, слабоумие ако намалят часовете по чужд език....
17
2
 
9
 
! Отговори
макаренко хитров преди 8 години
точно така моите деца,продължавайте да работите за моята фирма,още ги намалете,не по 3 хилки а по 5 да започна да правя от частни уроци на месец
16
29
 
3
 
! Отговори
К преди 8 години
Според мен пък идеята не е никак лоша. Учениците да могат да избират предметите, които да изучават е изключително ценно! А и най-накрая амбициозните родители може да се поуспокоят и да не "експортват" децата си при първа възможност..чудя се за какво изобщо ги правят, щом от детската градина ги подготвят за чужбината.. не разбирам...
15
2
 
16
 
! Отговори
Иван преди 8 години
Така е, удължава се следването, спор няма, но пък завършваш човешки и си работиш после човешки, изобщо не съжалявам за 8 годишното си обучение в чужбина. Това са неща, които сам всеки си преценява за себе си, аз просто изразих мнение. На който не му харесва си има УНСС и други алтернативи, където завършваш в общия случай за три години, какво става после с теб е неясно.
14
6
 
3
 
! Отговори
Mitko преди 8 години
Nito y4itelite nito programata nito sistemata sa vinovni. Roditelite sa vinovni che otglejdat edni malki murzelivi, piqni turtei. A te go pravqt 6toto jiveqt v dyrjava v koqto samo fizi4nite zakoni rabotqt i sa v bezisxodica i neznaqt kakvo da kajat na decata si da y4at li, da prostituirat li, da zaminavat v chyjbina li, da kradat li ili da mizerstvat.
13
2
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Правилно, така децата няма да научават чужди езици, няма да емигрират и ще стоят тук, за да хранят сигaни и политици
12
4
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Никакви таблети, намаляване, увеличаване на часове и пр. технически реформи могат да променят качеството на образованието. Единствено инвестиране в човешкия фактор - учителие, може да промени нещата. Учителите, ососбено новите трябва да подписват договори със завишени педагогически и морални изисквания, но при трикратно по-големи заплати - минимум 1500 лева. Ако не стават, още след срок, най-мног два освобождават мястото за по-способния.
11
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Иван Да на запад може да работиш и учиш - 9 години за бакалавър (при 3 годишна бакалавърска програма)..
10
11
 
8
 
! Отговори
Иван преди 8 години
Всеки човек с малко средства би могъл да прати наследниците си да учат в чужбина, какво толкова, навсякъде на запад човек може да работи докато следва и да се издържа.