Безплатен транспорт срещу мръсния въздух. Действа ли?

От естонската столица Талин, където е въведена мярката, споделят опита си
19 фев 2018 19:15,
63
Безплатен транспорт срещу мръсния въздух. Действа ли?
Снимка: Архив, Reuters

ЕС заплаши със санкции, ако Германия не ограничи силното замърсяване на въздуха в някои градове. Затова правителството в Берлин смята пробно да въведе безплатен обществен транспорт в пет германски града, един от които е Бон.

Естонската столица Талин е сред малкото градове в света, които отдавна са въвели такъв проект. По този повод "Дойче веле" разговаря с естонския експерт по транспортните въпроси Одед Катс.

Защо Талин въведе безплатен градски транспорт и успешен ли беше експериментът?

Одед Катс: Целта беше пътуването с автобуси и трамваи да стане по-привлекателно за пътуващите, да се намали автомобилният трафик и да се подобри мобилността на безработните и хората с ниски доходи. Последното е постигнато, мисля. Много хора с ниски доходи вече са много по-мобилни. Незабавният ефект, свързан с чистота на въздуха обаче, беше по-скоро ограничен. Но година-две след въвеждането на проекта броят на хората, ползващи обществен транспорт, нарасна с 14%. Само че по-голямата част от тях бяха сред онези, които преди са се придвижвали главно пешком. Незначителен беше обаче делът на онези, които преди това са предпочитали да се возят с личните си автомобили.

Защо безплатният транспорт не привлече повече автомобилни шофьори?

Одед Катс: Опитът в други градове, въвели за кратко време безплатен градски транспорт, показва, че парите рядко са решаващият фактор в избора на това дали човек ще предпочете автобуса или автомобила. Определящо в случая е качеството на услугата. Практиката показа, че нови клиенти се печелят, ако се промени графикът на обществените превозни средства, така че те да се движат на по-чести интервали и ако мрежата на обществения транспорт обхване по-широки градски части.

Какво може да накара повече хора в Германия да използват обществения транспорт вместо лични автомобили?

Одед Катс: Експериментът в Талин и в други градове доказа, че най-ефективно е да се повишат разходите, свързани с ползването на автомобила, а именно: цените на бензина, на таксите за паркиране и на винетките. С други думи - трябва да се повишат разходите, които се правят, когато един автомобил не седи само в гаража, а действително се ползва.

Нека накараме шофьорите на автомобили да плащат за нежеланите странични ефекти на автомобилния транспорт, а именно: замърсяването на въздуха и задръстванията по улиците. Само ако им бръкнете по-дълбоко в джоба, шофьорите на автомобили вероятно ще предпочетат все пак обществения транспорт.

Какво можем да научим от други градове, които също вече са експериментирали с безплатен обществен транспорт?

Одед Катс: Можем да разберем защо не са успели. Има доста градове - най-известен сред тях е Хаселт в Белгия, - които дълго време са ползвали безплатен обществен транспорт и впоследствие са били принудени отново да въведат заплащането на билети, защото моделът се е оказал неприложим във финансово отношение.

Как така Талин, който има половин милион жители, може да си позволи безплатен обществен транспорт?

Одед Катс: Размерът на местните данъци в Естония зависи от местожителството. Имаше много голям брой хора, които живееха в Талин, но бяха регистрирани на адрес в друго селище. Така градът губеше значителна част от данъчните си приходи. Предлагайки на тези хора безплатен обществен транспорт, столичната управа ги подтикна да се регистрират в Талин, тъй като безплатната оферта важи само за хора с адресна регистрация в този град. С новите данъчни постъпления естонската столица успява да покрие разходите за безплатния транспорт.  

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


63
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
63
0
 
10
 
! Отговори
казаное преди 6 години
Определящо в случая е качеството на услугата. Практиката показа, че нови клиенти се печелят, ако се промени графикът на обществените превозни средства, така че те да се движат на по-чести интервали и ако мрежата на обществения транспорт обхване по-широки градски части
62
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Кои факти са спорни?Може би има зелен пояс около Цариградско след Борисовата и алея Яворов?Да не говорим за новите булеварди, където фасадите на "модерните" нови сгради са на асфалта.Хубаво, урбанизацията е глобален феномен, но като дойдат хората от провинцията трябва да мине поне едно поколение време за да почувстват децата им София като роден дом.И тези хора от провинцията като се настанят в общинската власт и си е ....
61
5
 
2
 
! Отговори
Веско преди 6 години
Всеки дърпа чергата към себе си и вади спорни факти за доказателства. Единствения начин да се ограничи замърсяването е бензин да стане 10 лева. А колите над 2 тона данък 3000 лева, че заемат много място. Тогава просто ще се ограничи гъзарията по естествен път
60
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
След дивия капитализъм наречен преходен период София се презастрои диво и в тревните площи без паркоместа, без зелени пояси около булевардите, без санитарни норми за разстояние межфу сградите- факт!Не можем да върнем времето назад, но можем да изискваме от общинарите.Аз съм по рождение от Стрелбище, работя в Иван Вазов.Ами половината улици на Иван Вазов са двупосочни, с паркирали коли от двете страни, а в Стрелбище новите сгради по правило са върху старите тревни площи.Какво правим сега?!
59
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Бях в Испания на почивка. Колите бяха на тротоарите. Вървиш по улицата. Хайде не лъжи. Доста хора сме ходили на много места по света.
58
7
 
1
 
! Отговори
Край преди 6 години
Паля се за колите защото проблемите с тях са ИНДИКАТОР че българите не могат да организират държава и общество.В бяла държава -кола на тротоар няма. Не щото имат безплатни за всички.България ще се оправи като последната кола слезе и повече никоя не се качи.
57
4
 
1
 
! Отговори
Край преди 6 години
Тоя с евро 7 евро 8 и пр. Да си отвори наивните очички - 2/3 от колите в София са без катализатори и без ФАП филтри. По вървят така. При продажба даже се изтъква като предимство.
56
6
 
1
 
! Отговори
Край преди 6 години
Навсякъде по света колите са по-малко от местата за паркиране в София е обратно. И който си мисли че местата могат да станат много повече може да ходи да се гръмне.Що се не пробва да се турне на тротоара в Солун/Белград/Букурещ/ Истанбул и да обясни че го е направил за де не плаща зона.
55
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
В София колите, които не са по Евро 3,4,5 или 6 са около 12%. Евро 4 е от 2005 или 2006 година, а Евро 3 е от 2000 или 2001 година в зависимост от вида на МПС-то. До 5-10 години в София почти няма да има коли без поне Евро 4.
54
1
 
7
 
! Отговори
До 53 преди 6 години
И какъв данък ти като пешеходец плащаш наравно с притежателите на коли? Второ, хубаво, вдигат данъците за колите и вместо по 10 милиарда лева, в джоба на мафията започват да влизат 11 милиарда лева. Какво печелиш ти, какво печели и притежателя на кола от по-висок данък за колите?
53
8
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Единственият начин е да се увеличат данъците на колите, защото аз като пешеходец не желая да плащам наравно с притежателите на коли.
52
6
 
5
 
! Отговори
До 51 гочо преди 6 години
Дизеловите коли от последните 10 години, замърсяват в пъти по-малко от старите бензиново-газови пушилки.
51
5
 
6
 
! Отговори
гочо преди 6 години
А защо,никой не дава статистика на колите с газова уредба????Добре настроена покрива нормите на Калифорния.Повечето коли са на газ и замърсяват в пъти по-малко от старите дизелови пушилки!
50
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Навсякъде по света, когато колите станат повече от паркоместата, започват да паркират по тротоарите. Задължение на общината е да намери решение, а не да глобява заради собствената си некадърност.
49
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Паркиране в Зелена зона - до 4 часа, КОгато си на работа ти трябва 9-10 часа. Къде ще паркираш? В зеленета зона ли или там, където няма ограбничение за времето на паркиране? Защо поне веднъж не помислиш преди да пишеш?! И да, 1 лев за 10 часа е 10 лева на ден. При 20 работни дни е 200 лева, което не е малко.
48
7
 
0
 
! Отговори
Край преди 6 години
Що спорове бяха за това глобата за паркиране на тротоар да стане ли 200 лв. и какво като стана. Фандъкова не иска да я прилага - за да я избирате и да ви пипа паричките после.
47
7
 
1
 
! Отговори
Край преди 6 години
Бе кой ще ви прави паркинги - нали трябва да се плаща после. Я вижте какво е в кварталите до зелена зона. За да не платят 1 лв. в зоната в съседните квартали всичко е в коли - нема тротоар нема градинка нема площадка всичко е заринато.Българина иска БЕЗПЛАТНО.Виждат се и коли по 100 хил и нагоре лева на безплатния тротар.
46
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Крайно време е да се започнат строежи на позземни паркинги. В момента София се нуждае от допълнителни половин милион паркоместа в закрити паркинги. Утре ще се нуждаем от милион, а нищо не се прави.
45
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Нека бъдем реалисти! В София колите само изглеждат много, защото паркингите масово ги застроиха, започна едно хаотично презастрояване навсякъде в София, колите вместо в подземни паркинги, са по улиците и пречат на движението. Има огромно презастраховане с поставянето на светофари навсякъде, а това води до поне 10 пъти по-малка пропускателна способност заради светофара, води и до по-голямо замърсяване заради чакащите в задръстване коли. Очевидно е, че колите ще се увеличават, но е крайно време з
44
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Вчера писаха, че препаратите за миене, замърсяват колкото автомобилите. На друго място преди време прочетох, че една цигара замърсява повече от работещ съвременен дизелов двигател