Телескопът намери семейство "леки" галактики
Обновена: 18 фев 2011 07:47 | 18 фев 2011 07:46,
Hershel откри идеалната маса за раждане на звезди
Къс от небето, на който се вижда т.нар. Lockman Hole, в северната част на съзвездието Голяма мечка. Почти всяка точка от изображението е цяла галактика, всяка съдържаща милиарди звезди. Снимка: ESA/Herschel/SPIRE/HerMES

Космическият телескоп Hershel откри семейство неочаквано "леки" галактики, в които се наблюдава интензивно звездообразуване – учените смятат, че точно такава маса може да е оптимална за бързото раждане на звезди, съобщиха в четвъртък пресслужбите на НАСА и Европейската космическа агенция (ESA).

Според съвременните представи голяма част от масата на галактиките принадлежи на тъмната материя – тайнствена субстанция, чиито частици не взаимодействат с никакви видове електромагнитно излъчване и затова не могат да бъдат фиксирани чрез непосредствено наблюдение.

Съществуващите астрономически модели предполагат, че процесът на раждане на галактиките започва с натрупване на "тъмна" маса: тъмната материя привлича "обикновените " атоми и в определен момент възниква интензивно звездообразуване. В този период звездите в галактиката се образуват 100-1000 пъти по-бързо, отколкото това се случва днес в Млечния път.

Александър Амблар от Калифорнийския университет и колегите му използвали телескопа Hershel за изучаване на галактики на 10-11 млрд. светлинни години от Земята. Масата на всяка от галактиките, "обвити" в плътен облак прах, е около 300 млрд. слънчеви маси. Освен това, както се смяташе по-рано, за да стане галактиката "звездна фабрика", е необходимо тя да бъде 16,7 по-тежка и да достигне около 5 трлн. слънчеви маси.

Hershel откри идеалната маса за раждане на звезди
Телескопът Hershel: Изображение: ESA (Image by AOES Medialab); background: Hubble Space Telescope, NASA/ ESA/ STScI
"Данните от Hershel показват, че за да има интензивно звездообразуване, не е нужна чак толкова тъмна материя, както смятахме", казва Асанта Курей, един от авторите на изследването.

Анализът на яркостта от снимките на инструмента SPIRE, монтиран на Hershel, показват, че скоростта на образуване на звезди в изследваните галактики е три-пет пъти по-голяма, отколкото са показвали наблюденията в други млади галактики във видимия диапазон.

Астрономите отбелязват, че на по-леките галактики просто не им достига маса и енергия да формират повече от едно поколение звезди, а в по-тежките газът изстива прекалено бавно за образуване на звезди.

Космическата обсерватория Hershel, кръстена на британския астроном Уилям Хершел и пусната в орбита на 14 май 2009 г., разполага с най-големия и най-мощен инфрачервен телескоп, който някога е изпращан в Космоса. Диаметърът на огледалото му е 3,5 м.

Hershel откри "зародиш" на звезда гигант, чиято маса вече е 8-10 слънчеви, но продължава да нараства, както и абсолютно празна област до облака NGC 1999 – "дупка", вероятно пробита в облака от потока газ от младата звезда, съобщава РИА Новости.

д0 11 преди 13 години
Руснаците ЩЕ изкарат значи, че са догонваща и то много назад космическа сила. Американците правят нещо реално, а те ЩЕ направят някога някак с някакви пари. До 10 и ти ли си руска *** или само така звучиш.

Bogdan преди 13 години
Vsi4ko tova e edno 4ydo koeto tepurva predstoi da razbirame. Te i rysnacite 6e izkarat kosmi4eskia orbitalen teleskop ne se pritesniavaite za tva. Vuprosa e koga nie 6te izvedem v otkritia kosmos na6ia.. misla da si go krustim "Mysala" :))

Но затова път плювачите от комарчето България към слона Русия са винаги на линия и неспирно активни.

Странно под такива новини руските гъзоблизци мълчат като риби.

тим преди 13 години
"УДИВИТЕЛНО. НАИСТИНА УДИВИТЕЛНО. ПОЗВОЛИ МИ ДА НАПРАВЯ ДРУГО ПРЕДПОЛОЖЕНИЕ: ЧЕ ВИЕ НЕ СТЕ НИЩО ПОВЕЧЕ ОТ КЪСМЕТЛИЙСКА РАЗНОВИДНОСТ НА ***, КОЯТО СЕ ОПИТВА ДА РАЗБЕРЕ ЗАПЛЕТЕНОСТИТЕ НА СЪТВОРЕНИЕТО ПОСРЕДСТОВМ ЕЗИК, КОЙТО СЕ ЕРАЗВИЛ ОТ НУЖДАТА ДА КАЗВАТЕ ЕДИН НА ДРУГ КЪДЕ СА УЗРЕЛИТЕ ПЛОДОВЕ?"Тери Пратчет

Коньо преди 13 години
седми...

pedro преди 13 години
шести...

Noone преди 13 години
Видях само заглавието и си представих генекологично магаре, скъпо някакво, на което да се пънат се известни убавици...Пък то - нищо общо.Изригването ми влрияе на мене, мхм...

Колкото повече научаваме, толкова повече разбираме, че нищо не знаем :) Успешен ден !

галактика преди 13 години